• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Automobilisten hebben niks meer te zeggen in Amsterdam!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 19 februari 2025 om 21:05 – 18 Reacties

We raken onze ruimte in de hoofdstad kwijt.

Het gaat niet goed met de automobilist in onze hoofdstad. Parkeren wordt steeds lastiger en alsmaar duurder, je bent er steeds langer onderweg en mag er niet harder dan 30 km/u. Maar kennelijk zijn de autorijders in de stad waar alles kan nog niet genoeg gekweld. Misschien wel de grootste vijanden van automobilisten, fietsers, krijgen straks meer ruimte op de rijbaan in Amsterdam. Zelfs als automobilisten het daar niet mee eens zijn!

Vorig jaar hield de Gemeente Amsterdam vier maanden lang een experiment. Op de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat mochten snelle fietsers de rijbaan op, tussen het autoverkeer. De maximumsnelheid was 30 km/u op de rijbaan en er gold een adviessnelheid op het fietspad van 20 km/u. Omdat snelle fietsers volgens de wet nog niet op de rijbaan mogen, werden er tijdelijke verkeersmaatregelen ingevoerd.

Een paar fietsers zien het wel zitten, automobilisten niet

Uit interviews met fietsers blijkt dat de meeste gewoon op het fietspad bleven. Slechts 3 procent meer fietsers koos ervoor om op de rijbaan te fietsen. Die paar personen die op rijbaan fietsten, vonden het prettig om tussen de auto’s te trappen. Automobilisten zijn het daar totaal niet mee eens.

Uit de enquête blijkt dat slechts 26 procent van de automobilisten het een goed idee vindt om fietsers op de rijbaan toe te laten in Amsterdam. 68 procent vindt het geen goed idee. Daarnaast vond bijna twee derde het (heel) druk, voelde ongeveer de helft zich (heel) veilig, en voelde ruim een derde zich (heel) onveilig. En dat met nog maar 3 procent van de fietsers op de rijbaan. Stel je voor wat de automobilisten zich voelen als er nog veel meer tweewielers tussen de auto’s rijden.

Toch is er draagvlak

lle respondenten en geïnterviewden (zowel automobilisten als fietsers) maakten zich na de proef nog steeds zorgen over de verkeersveiligheid. Toch wil de gemeente doorgaan met verdere tests. ”Dit in acht nemende, lijkt er wel voldoende draagvlak om verder te testen met deze manier van wegindeling.”

Wethouder Melanie van der Horst van Verkeer en Vervoer licht toe: “Deze proef heeft laten zien dat snelle fietsers veilig op de rijbaan kunnen rijden. De komende tijd gaan we verder experimenteren om de snelheid op het fietspad omlaag te krijgen. Dit voorjaar starten we al met een proef om snelle fietsers langzamer te laten rijden in het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark.”

En zo komen er nog meer experimenten. Denk aan het vervangen van een adviessnelheid door een maximumsnelheid, elektrische vrachtfietsen vrijwillig naar de rijbaan brengen en – let op – het verbieden van EV’s in voetgangersgebieden waar fietsen wél is toegestaan. Waarschijnlijk vanwege het zachte gezoem van elektrische auto’s in plaats van een stevig uitlaatgeluid? Zelfs EV-rijders worden dus aangepakt. Hoe dan ook, dit voorjaar krijgen de experimenten dus een vervolg. Zin in…?

Foto: Mercedes SLS Roadster gespot door @marussia

Ook interessant!

  • Zoveel extra geld hoopt Amsterdam te verdienen met parkeren
  • Amsterdam kan door parkeerpocalypse geen loodgieter meer krijgen
  • Amsterdam lost het parkeerprobleem in de stad op
  • Verloskundigen krijgen massaal boetes in Amsterdam door 30 km/u

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, fiets, Verkeer

Vorig bericht: « Tuner komt enkele jaren te laat met dit 911-pakket
Volgend bericht: Eindelijk: onthulling Volvo ES90 staat voor de deur »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    19 februari 2025 om 21:25

    Die mevrouw is kennelijk nogal van de controversiële experimenten aangaande mobiliteit in het roversnest, ingeklemd tussen Amstel en IJ. Nu woon ik er niet (halleluja !) dus heb er geen last van. Maar vraag me af in hoeverre dat voor de Amsterdammers zelf ook geldt. Willen die dit of is het meer collateral damage van kiezen voor partijen als die van Van der Horst ?

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      20 februari 2025 om 10:09

      Kwaal bestaat niet alleen uit van der Horst, Halsema is ook compleet van de pot gerukt

      Login om te reageren
    • kilum zegt

      20 februari 2025 om 11:12

      De gewone Amsterdammer blijft maar op Groen Links stemmen. Dus die paar mensen die je hoort zeuren zullen wel in de minderheid zijn. Want ondanks al die “inlopulaire” maatregelen wint elk jaar weer Groen Links de verkiezingen in Amsterdam.
      De meeste mensen die ook het meest zeuren over Amsterdam wonen zelf vaak niet in Amsterdam.

      Login om te reageren
    • 2scan zegt

      20 februari 2025 om 16:55

      Hier Amsterdammer (import vanuit Haarlem, via Delft en daarna Den Haag), heb een (vrij grote) auto en vind werkelijke waar elke maatregel of experiment volslagen belachelijk en stem dan ook zeker geen GroenLinks

      Login om te reageren
  2. Hawkeye72 zegt

    19 februari 2025 om 21:59

    De teloorgang van Nederland en van Europa samengevat in een Amsterdams stukje weg.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      20 februari 2025 om 07:46

      Als dit de teloorgang beschrijft… denk dat er wel grotere teloorgangen zijn; die zal ik hier niet in detail benoemen, maar het heeft iets te maken met “broer, deze huis zit vol poeder”.

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    19 februari 2025 om 22:01

    De Amsterdammers hebben hier voor gekozen met de verkiezingen dus nu niet zeuren. Ik kom er toch nooit, dus dikke prima

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    19 februari 2025 om 22:09

    Als maar drie procent van de fietsers de rijbaan op durft hoe kun je dan van een geslaagd experiment spreken?
    Fietsers op de rijbaan zijn bij ons gangbaar, je schrikt als automobilist af en toe nog wel eens van een hardloper die zichzelf te goed vindt voor de stoep.

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    20 februari 2025 om 00:31

    De fietser, zeker in Amsterdam, trekt zich helemaal niets aan van het overige verkeer. Doorgaans krijgt gemotoriseerd verkeer toch wel de schuld van een aanrijding dus men kijkt nergens naar. Natuurlijk slaagt dit experiment want als je gaat benadrukken dat er op een specifiek stuk fietsers op de rijbaan komen ben je als bestuurder extra alert. Dit zal niet opgaan als je dit in de hele binnenstad doorvoert en het schering en inslag wordt. Dit is een heel slecht idee.

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    20 februari 2025 om 05:26

    Levensgevaarlijk om met de auto dwars door Amsterdam te rijden. Trams, fietsers, voetgangers, wegwerkzaamheden en maar 30 km/h, maakt dat alles om elkaar beweegt, krioelt en geen rekening met elkaar houdt. Er is geen dominante factor en daarmee houd je de situatie onoverzichtelijk en gevaarlijk. Door die 30 km/h durf je bijvoorbeeld een fietser niet in te halen want binnen no time rijd je te hard. Rechts afslaan passerend over dubbele brede fietspaden met snelle elektrische fietsen: een horror. Veel mensen durven het niet eens (vooral ouderen en vrouwen). De Amsterdamse binnenstad is de fantasie geworden van Dierenpartijers en Groenlinksers. Teveel fantasten.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      20 februari 2025 om 07:42

      “Veel mensen durven het niet eens, vooral ouderen en vrouwen”. Wouw, was dat op de snelweg maar het geval, dan waren verlost van opstoppingen/files.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      20 februari 2025 om 08:45

      Wat een onzin. Als je rijden door Amsterdam al levensgevaarlijk vindt lever dan Alsjeblieft je rijbewijs meteen in.

      Login om te reageren
  7. Focacino Royale zegt

    20 februari 2025 om 07:50

    Ach, als ik alle YouTube-filmpjes van de schier oneindige stroom (gehuurde) patserbakken met figuren van bedenkelijk allooi – die integraal overdag niet lijken te hoeven werken – denk ik dat ze een heel ander verkeersprobleem hebben… en tegen het stadsbestuur zeg ik: hak nou eens met de botte bijl, sluit het centrum en een straal X daar omheen af voor autoverkeer met uitzondering van bewoners en limiteer die tot 1 auto per adres. Klaar met dat eindeloze typisch Nederlandse geëxperimenteer..

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      20 februari 2025 om 12:08

      Hoe moeten ze dan het gigantische gat in de begroting dat wordt achtergelaten door het niet kunnen innen van de parkeertarieven aanvullen?

      Login om te reageren
      • Focacino Royale zegt

        20 februari 2025 om 15:58

        Ehhhmmm… even wat bedenken… de OZB nog wat omhoog? Ehhh… hipster tax, Expat tax, pandjesbaas tax, wiet tax, grachten tax, ik zie mogelijkheden!

        Login om te reageren
  8. sanderalfa zegt

    20 februari 2025 om 08:11

    70% van de straat is nog steeds voor de auto. Het grootste gedeelte van de de mensen gaan te voet, op de fiets of met het OV. Dan is echt toch normaal dat deze groepen prio krijgen?

    Login om te reageren
  9. cloverleaf zegt

    20 februari 2025 om 08:43

    Naar Amsterdam willen met de auto is hetzelfde als naar Pekela willen met het ov. Een oude binnenstad met kleine straatjes is gewoon veel prettiger als die autoluw is. Als oud inwoner van zowel 020 als 010 accepteer ik gewoon dat je met OV danwel fiets het beste de stad in kan net zoals ik accepteer dat in het buitengebied waar ik nu woon er geen bus meer rijdt.

    Login om te reageren
  10. pier zegt

    20 februari 2025 om 08:45

    De eerste zin is onlogisch: we raken die ruimte niet kwijt, maar die ruimte is er al jaren niet meer. Verder mooie werkverschaffing voor te dure ambtenaren. Het volk in Amsterdam krijgt het bestuur wat ze verdient.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North