• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoveilingen: ‘de bubbel staat op barsten’

Auteur: RubenPriest, gepost 13 juni 2017 om 19:52 – 33 Reacties

Autoveilingen:


Mogelijk gaan er dingen veranderen op de verkoopmarkt, voor auto’s als de McLaren P1, Porsche 918 Spyder en de V12 modellen van Ferrari.

Op dit moment zijn de drie hypercars meer waard dan de nieuwprijs. Wie geïnteresseerd is in de Brit, Duitser of Italiaan moet nog even geduld hebben. Volgens veilingexperts van Classic Car Auction Results (CCAR) gaat de hypercar-bubbel binnenkort barsten. In elk geval voor vroege exemplaren van deze modellen.

Dit heeft volgens de veilingexperts te maken met het feit dat de garantie gaat aflopen. Als dat punt straks is bereikt dan voorziet CCAR een flinke daling van de waarde. De LaFerrari zal vermoedelijk de hardste klappen ontvangen. De hypercar uit Maranello gaat vandaag de dag op veilingen weg voor enkele miljoenen euro’s. De meeste aangeboden LaFerrari’s hebben slechts enkele kilometers ervaring, waardoor onderhoud nodig is om de auto’s rijklaar te maken.

De McLaren P1 heeft een stabiele koers en gaat gemiddeld weg voor een prijs tussen de 1,3 en de 2 miljoen euro. Bij de 918 is het een ander verhaal. 918’s met een saaie kleur zonder Weissach Package doen het minder goed qua restwaarde dan een 918 Weissach met een felle kleur.

Daarnaast concludeert CCAR dat er minder vraag is naar Ferrari’s met een V12. De recente Villa Erba-veiling van RM Sotheby’s wordt hier aangehaald. Tijdens deze veiling werden een Enzo, LaFerrari en een F12TDF niet verkocht. Niet alleen de moderne V12 Ferrari’s doen het minder. Tijdens de Historics at Ascott-veiling kregen ook een 456M GT en twee Testarossa’s geen nieuwe eigenaar.

Als het gaat om veilingprijzen dan waren het meestal Ferrari’s die weggingen voor absurde prijzen. Volgens CCAR is het dan ook niet onwaarschijnlijk dat dit merk de eerste zal zijn waar de bubbel gaat barsten. (via CCAR en Motor1)

Foto: Een prachtige LaFerrari uit DIT artikel.

Ook interessant!

  • De LaFerrari van Alonso staat nu op Nederlands kenteken!
  • Rover veiling
    Alles wat op deze veiling te koop staat wil jij hebben
  • Video: naar 300 km/u accelereren in een LaFerrari voelt zo
    Video: naar 300 km/u accelereren in een LaFerrari voelt zo
  • Deze unieke LaFerrari heeft een opmerkelijke kilometerstand

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

918, autoverkoop, enzo, f12tdf, Ferrari, geld, laferrari, McLaren, P1, Porsche, veiling

Vorig bericht: « “McLaren is rond met Mercedes”
Volgend bericht: Grijp je kans: Kia Cee’d uit Top Gear is te koop »

Lees Interacties

Reacties

  1. dare2think zegt

    13 juni 2017 om 19:59

    Beetje suggestieve titel, maar het kán wel. En als het vertrouwen in een ouwe Ferrari dan weg is, dan is dat weer minder goed voor het vertrouwen in andere oude auto’s, mister x verkoopt zijn investering maar vast voor de zekerheid, mister y ziet dat en verkoopt ook wat en voor je het weet zakken de prijzen enorm.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    13 juni 2017 om 20:23

    Dus over een jaar of 5 koop ik een 993 Turbo S in het geel met minder dan 50k op de klok weer voor de prijs van een schappelijk tweedehandsje?

    Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      13 juni 2017 om 20:35

      @dutchdriftking: een beetje wensdenken kan geen kwaad, ik doe met je mee. Graag een Alfa Romeo 1300 junior voor 10k

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        13 juni 2017 om 20:46

        @tvklarenbosch: Dan nodig ik je uit voor een bbq!

        Login om te reageren
    • jorden zegt

      13 juni 2017 om 20:36

      @dutchdriftking: daarvoor heeft zo’n auto te veel fans.

      Login om te reageren
      • arthurh zegt

        13 juni 2017 om 21:02

        @jorden: klopt, maar ik hoop met jullie mee :)

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      13 juni 2017 om 21:18

      @dutchdriftking: ook mijn gedachte….
      En toen ging de wekker, de 993 zal nu altijd redelijk duur blijven.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 juni 2017 om 23:25

        @rufctr01: alles is relatief. En nogal veranderlijk. Ik ontdekte recent dat de 964 inmiddels hoger gewaardeerd wordt dan de 993.

        Login om te reageren
        • Stefje zegt

          14 juni 2017 om 10:09

          @mashell: De 993 daalt dan ook alweer een tijdje in waarde, muv de Turbo S omdat daar weinig van gebouwd zijn. De bubbel is allang lek, de lucht stroomt er al ruim een jaar uit. Echt poppen gaat hij denk ik niet doen, daarvoor zakken de prijzen te rustig nu.

          Login om te reageren
    • shogun zegt

      14 juni 2017 om 10:36

      @dutchdriftking: Ja, en een e46 M3 in het laguna sega blauw voor minder dan een nieuwe UP!

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    13 juni 2017 om 20:26

    Is dat erg dan, dat er geen garantie meer op zit? De McLaren F1, Ferrari Enzo en Porsche Carrera GT kosten ook met regelmaat meer dan de nieuwprijs en daar zit al een tijdje geen garantie meer op.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      14 juni 2017 om 09:35

      @Edge: in het artikel wordt dan ook aangegeven dat ze recentelijk met een onverkoopbare Enzo zijn blijven zitten.

      Login om te reageren
      • futse zegt

        14 juni 2017 om 11:25

        @roppp: hij is op deze veiling niet verkocht, maakt hem niet onverkoopbaar. Waarschijnlijk had de eigenaar een te hoge reserve vooropgesteld. Wat kan wijzen op een markt die aan het veranderen is. Of op een eigenaar die te hebberig is…

        Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    13 juni 2017 om 20:35

    Gelukkig niets waar ik me druk over hoef te maken.

    Login om te reageren
  5. maferick74 zegt

    13 juni 2017 om 20:42

    Hmm hoeveel gaat de waarde dan dalen van mijn Toyota Corolla uit 1999. Let wel het is een G6r ?

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    13 juni 2017 om 20:42

    Dus BIEM met de prijs van de klassiekers

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      13 juni 2017 om 21:14

      @rob5nismo: Nou, geloof me maar dat een bmw e30 m3 bijvoorbeeld echt niet gaat dalen. Daarvoor is de liefhebbers groep te groot.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        13 juni 2017 om 21:27

        @venividivici: sterker nog. De prijzen van de e30 m3’s zijn in de omliggende landen al aan het dalen. Nederland zal vanzelf volgen.

        Login om te reageren
  7. erwh zegt

    13 juni 2017 om 20:44

    Investeerders moeten eerst een lucratief alternatief voor klassiekers vinden voordat ze massaal naar dat alternatief wegtrekken en de bubbel inderdaad barst. Met de huidige rentestanden, lage olieprijs en onzekere wereldeconomie zal dat nog wel even duren.

    Login om te reageren
  8. stuko zegt

    13 juni 2017 om 20:45

    Garantie.. maakt een miljonair of miljardair zich daar druk om? Apart!

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      13 juni 2017 om 20:55

      @stuko: jazeker. De meeste miljonairs zijn dus zo rijk geworden. Die willen zo min mogelijk uitgeven. Scheelt wel dat bij Ferrari geloof ik 7 jaar onderhoud bij de aanschaf prijs in zit.

      Login om te reageren
    • shogun zegt

      14 juni 2017 om 10:44

      @stuko: Probleem met dit soort auto’s is dat ze gekocht worden als investerings object. worden ook niet altijd met contant geld betaald.
      de beste youtuber salomondrin heeft dit in een van z’n filmpjes proberen uit te leggen, maar waar het op neer komt:

      opwaardering van het gekochte voertuig – (rente over de lening van aankoopbedrag + kosten van het bezit) = positief, dan heb je een goeie te pakken, in het ergste geval rijd je “gratis” af en toe in een dikke auto.

      Zonder garantie wordt het risico echter hoger dat deze formule niet positief eindigt, en dus weg interesse.

      Login om te reageren
  9. cloverleaf zegt

    13 juni 2017 om 20:50

    Trump als Prezz. Gelul in het Midden Oosten: Iran (Qatar) vs Saudi (UAE, BAH). Brexit. Achterblijvende groei in China. Denk dat de wereldeconomie wel weer een beetje uitgegroeid is. Zou me niets verbazen als er binnen 2 jaar nog wat bubbeltjes barstjes gaan vertonen…

    Login om te reageren
  10. Benny_Weisz zegt

    13 juni 2017 om 20:57

    Dus je hebt 2,5 miljoen om stuk te slaan op een LaFerrari maar die laatste 1,2 ton voor een afleverbeurt kan echt niet meer van af…. lijkt mij sterk!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      13 juni 2017 om 21:15

      @bennyweisz: Elke euro is er 1

      Login om te reageren
  11. yipikaye zegt

    13 juni 2017 om 21:08

    Deze bubbel gaat een keer barsten, net zoals de huizenbubbel.
    Is gewoon een kwestie van tijd.

    Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    13 juni 2017 om 21:30

    Als het waar is dan is dit geweldig nieuws voor de liefhebber. Net zoals de bubbel bij de hele dure auto’s begon zal die daar waarschijnlijk ook eindigen. En dat betekent waarschijnlijk dat een hele hoop geweldige young en oldtimers op de markt gedumpt worden.

    Login om te reageren
  13. maotje zegt

    13 juni 2017 om 21:31

    De bubbel zal inderdaad een keer barsten. Maar ik geloof nooit dat ze dan ineens met enkele tientallen procenten minder waard zullen zijn. Zolang er geen of nauwelijks rentes worden gegeven op de spaarrekeningen en er zelfs over negatieve rente word gesproken zal het meer een correctie zijn omdat ze te hard zijn gestegen. Ook het feit dat er weer banken in europa noodsteun nodig hadden is ten goede aan de waarde van deze auto’s

    Login om te reageren
  14. dennisdd zegt

    13 juni 2017 om 21:42

    Hoezo garantie. Die enkelingen die er ooit mee buiten komen maken zich vast niet druk om garantie. En de rest staat in een grote vitrinekast.

    Login om te reageren
  15. jeroenwz zegt

    13 juni 2017 om 22:03

    Ik vind de suggestie “de bubbel staat op barsten” wat overdreven. Ik ben er wel vrij zeker van dat de waarden van dat soort exclusieve, maar nieuwe auto’s, zoals hierboven beschreven in waarde gaan dalen, maar de klapper zal lang niet zo hard zijn als eind jaren ’80. Toen donderde de hele markt van klassieke auto’s hard in elkaar. De reden? Er zijn nu veel meer rijken en ook in landen die bijna 30 jaar geleden niet meededen. Denk aan China.
    Het blijft op zich een vreemd fenomeen dat je zo’n begeerlijke auto koopt, er dan 2.500 km mee rijdt (vaak zelfs minder!) en ‘m dan al weer verkoopt. Dan ben je voor mij geen liefhebber, maar een speculant. En voor dat soort mensen kan ik weinig medeleven voelen wanneer hun “assets” plots 15 of 25% minder waard zijn…

    Login om te reageren
  16. Rob zegt

    13 juni 2017 om 22:23

    Aha, wel, tegen de tijd dat ik een Voisin C28 Aerosport voor een schrootprijsje kan ophalen meld ik me wel weer ;-)

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      13 juni 2017 om 22:26

      @rob: Goede smaak heb je!

      Login om te reageren
  17. mashell zegt

    14 juni 2017 om 10:00

    Er zijn inderdaad teveel veilingen de laatste tijd. Laat de veiling bubbel maar basrsten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North