Aw yeah! De Shelby GT350R (1965) komt terug

Auteur: , 23 Reacties

"Zo worden ze niet meer gemaakt". Jawel dus.

De ‘1965 Mustang’ is misschien wel de mooiste Mustang ooit. Schitterende lijnen en een typische look. Nee, deze musclecar verwar je niet met een ander product uit de Verenigde Staten. Het model werd natuurlijk opgevolgd, maar of de nieuwere varianten ooit zo legendarisch worden?

Fans van het oude model kunnen vanavond proosten in het café, want de Mustang komt terug. Met een officiële licentie van Ford en Shelby gaat de 1965 Shelby GT350R weer in productie. Onder de kap een heerlijke 4.7 liter V8, gekoppeld aan een Borg Warner transmissie met vier verzetten. Aan de Original Venice Crew de taak om de Mustangs te bouwen. Dit team bestaat uit voormalige Shelby-medewerkers. Het plan gaat schuil onder de naam ‘OVC G.T.350R IRS Project Mustang’.

Het oude model is op een paar punten gemoderniseerd. Zo heeft de GT350R een nieuwe achterophanging en zijn de ramen van plexiglas. De productie gaat deze herfst van start en er zullen 36 exemplaren worden gebouwd.

Fotocredit: Randy Richardson via Facebook



23 reacties

Leuk……….voor de verzamelaar.
Mustang, de Amerikaanse MGB.

Onderdelen voorziening is als volgt geregeld :
– plaatwerkdelen de warme bakker
– Motor aandrijving en onderstel de keurslager
– Bedrading en elektriek – de groenteboer
– Chroomwerk – Action of Kruitvat
– Rubberspul en bekleding – de Makro
Vooral niets bij Ford proberen te kopen, die weten niet eens van het bestaan van de Mustang.
Meer aftermarket meuk voor te koop dan toen ze in productie waren.
@desjonnies: bij de MGB valt dat wel mee m.i. Althans ik zocht onlangs nog een set MGB V8 bumpers en dat was niet zo 1,2,3 te vinden.
@ghost:
Volgens mij zijn dat gewoon standard bumpertjes, maar goed, ik ging vaak naar Heuten in Aken of naar Anglo Parts in Mechelen. Voor een V8 is de Costello aanpassing voor de voorwielophanging zeer nuttig en die kun je weer kopen bij Frontline developments in de UK evenals upgrade remmen en andere ophangingdelen.
@desjonnies: dank! Die in Aken kende ik nog niet. Angloparts wel, ik vond de bumpers idd maar de prijs was mij te stevig. Heb deze uiteindelijk via de MGCClub gevonden. Ging puur om de conversie van rubberbumpers naar iets mooiers.
@desjonnies:
Als je geld hebt kan je dit zelf ook samen stellen inderdaad.
Na 2min googlen:
http://www.mustangsunlimited.com/Mustang/Body/Body-Shells/Dynacorn-Complete-Body-Shell-1965-1966-Mustang-Fastback.axd
https://m.summitracing.com/parts/mll-bp3023ctc
En hij zit al half samen. Lijkt mij eigenlijk ook leuker om het zo in stukken te kopen en het zelf samen te steken. Alsof het een groot Ikea pakket is. Ook kan je zelf je onderdelen kiezen. Alleen ergens een VIN nummer met title op de kop tikken.
Ze moeten gewoon weer massaal in productie gaan en verkocht worden voor hetzelfde bedrag als dat ze verkocht werden in 65.
Dat ‘IRS’ deed al iets vermoeden qua nieuwe achterophanging 🙂
@amghans: ik dacht aan de belastingdienst in amerika
@rob5nismo:
Een zorgwekkende gedachte.
Hahaha
Ik vraag me af: Hoe gaan ze voldoen aan de wetgeving anno 2017 qua uitstoot en veiligheid? Lijkt me toch een dingetje. De jongste medewerker van die Venice crew zal bovendien toch hard richting de 70 gaan?
@pomoek: Daarom bouwen ze zo’n kleine serie. Dan krijg je daar vrijstelling voor. Zo ook voor bijvoorbeeld met de Hennessy Venom. Die hoeft al die testen niet te doen ivm de lage aantallen.
@e34m5touring: Kan, maar nog waarschijnlijker en ook nog veel simpeler is deze aan te melden als replica. Waardoor ze ook alleen aan de eisen van 1965 hoeven te voldoen.

Dat is hoe ze in de VS al weer een paar jaar omgaan met replica`s. Kit Car`s hebben ze de wetgeving al aardig voor versoepeld. En als het een replica is, dan kan je daar een title voor krijgen waarop het jaartal staat van het origineel.
Zo kan je dus bijvoorbeeld een gloednieuwe 1957 bel air body kopen, opbouwen en dus ook daadwerkelijk als 1957 op kenteken krijgen (mits je het niet te bont maakt natuurlijk).
Daar zal deze mustang hoogst waarschijnlijk ook onder komen te vallen.
Dus gewoon een title met daarop 1965.

Eentje in de categorie, hadden wij dat maar hier in Nederland ook.
@KUYL: Dat kan, maar met de Cobra’s hebben ze ook een revival gedaan en die kregen chassisnummers opvolgend aan de laatstgebouwde in de jaren 60. Dat zou een nieuw chassisnummer betekenen en ik weet niet of ze dan nog voldoen aan die regel.
@e34m5touring: Verhaal van de chassisnummers op de Cobra maakt niks uit, juist die zijn hoogst waarschijnlijk op dezelfde manier geregistreerd. Dus via de replica weg en dan op de title het correcte originele bouwjaar.
Dat de chassisnummers in dat geval doorlopen, komt alleen maar doordat ze in licentie of in toestemming van, of zelf gebouwd zijn door Shelby. Dus de title van die voertuigen staat gewoon een Shelby Cobra uit 1965. Zelf heb ik een title als die nooit in mijn handen gehad maar aan zoiets als de uitgifte zal je dan kunnen zien dat het om een 2000 nog wat gebouwde is.

Wanneer jij een Cobra replica op dezelfde manier registreerd, dan is bijna alles hetzelfde, op het Shelby chassisnummer na. Omdat je niet zomaar de code mag gebruiken van een andere fabrikant. Dan staat daar bijvoorbeeld een nieuw superformance of Factory Five chassisnummer in. Ook dat is niks meer dan een nieuw chassisnummer.
@kuyl: Maar als ze door Shelby gebouwd worden kun je toch niet meer spreken van een replica? Hij wordt immers door de betreffende fabrikant gebouwd en niet door Superperformance. Shelby geeft ook het chassisnummer af, niet Superperformance. Maar goed, maakt ook niet uit. 1 vd 2 methodes zal ongetwijfeld gebruikt zijn.
@e34m5touring:

In feite is het ook geen replica als je het heel nuchter bekijkt, maar alleen het registratieproces gaat deze auto door als replica. Net als de Mustang uit dit artikel, die trouwens wel wat kleine aanpassingen heeft.

Stel Shelby bouwd een 1965 Cobra en vraagt hier kenteken voor aan, deze komt geen enkele keuring of wat dan ook door.
Dan zeggen ze, ja maar het is ook een replica. Ok, geen probleem, hier heeft u de registratie onder de replica wetgeving. Zo simpel is het.
En ja, ik snap dat Shelby het chassisnummer afgeeft. Maar dat had ik al uitgelegd.
@kuyl:
Bedankt, interessant om te lezen hoe simpel dingen soms kunnen zijn.
@pomoek: https://www.govtrack.us/congress/bills/114/hr2675/text

Hier wordt het verder uitgelegd. Door de lage aantallen krijgen ze een soort vrijstelling.
Heb hier helemaal niks mee. Ik vind hem zelfs spuuglelijk.
@centric:
En ik vind de 65-66 mustang dan weer één van de mooiste 4 zit coupé ooit gebouwd. Al is de 350R best iets te kaal dat geef ik toe, maar bumpers en een grill hoeven niet op een circuit monster. Opinions are like assholes, we all have one.
Er zullen vast wel 38 Amerikanen zijn die er een vermogen voor willen neertellen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).