• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Baas boven baas: Spanjaarden willen 140 km/u

Auteur: robbie, gepost 29 november 2012 om 14:48 – 96 Reacties

140 km/u in Spanje


Omdat je met 140 km/u veel sneller uit de crisis komt dan met 120 km/u, is er in Spanje een voorstel gelanceerd om de maximumsnelheid op bepaalde snelwegen een stuk omhoog te gooien.

Het voorstel om de snelheid te verhogen is afkomstig van Paco Vañó (Partido Popular) en hij is van mening dat op tolwegen de snelheid met gemak omhoog gegooid kan worden. Door de crisis zijn er namelijk veel minder mensen die gebruik maken van deze wegen en door de maximumsnelheid te verhogen hoopt hij dat tegen te gaan.

Je kan je voorstellen dat veiligheidsorganisaties (zoals DIA) tegen dit voorstel zijn. Ze stellen namelijk dat er veel meer ongevallen zullen gebeuren. Wat ze echter vergeten is dat op tolwegen relatief weinig ongelukken gebeuren. Daar komt nog eens bij dat die wegen (relatief) goed onderhouden worden.

In Italië zijn ook al bepaalde snelwegen waar je 150 km/u mag rijden en in Nederland mogen we sinds kort op bepaalde snelwegen (op bepaalde tijden) al 130 km/u rijden. Een snelheid van 140 km/u in Spanje lijkt ons dus geen probleem. (via: elmundo.es)

Alleen jammer dat je er weinig aan hebt als je met je auto + caravan onderweg bent naar de Costa del Sol.

Ook interessant!

  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'
  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, snelweg, spanje, tol, Verkeer

Vorig bericht: « BMW i3 Concept Coupé: Is dit nou de toekomst?
Volgend bericht: Mercedes Ener-G-Force: groengezinde asobak [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fep739 zegt

    29 november 2012 om 14:52

    Olé !

    Login om te reageren
  2. rnej zegt

    29 november 2012 om 14:54

    hij heeft een punt, de tolwegen in Spanje zijn echt bizar rustig… de Spanjaarden rijden wel vrij slecht, dus weet niet of 140 zo slim is…

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      29 november 2012 om 14:58

      @rnej: ja maar italianen zijn op de weg een nog grotere ramp en als die met 150 ook nog overleven :P

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        29 november 2012 om 16:21

        @darkpluisje: 6000 verkeersdoden per jaar….och, ’t was niets…

        Login om te reageren
    • roberto zegt

      29 november 2012 om 15:27

      @rnej: Inderdaad, als je de tolweg van Malaga naar Marbella pakt, kom je misschien 20 auto’s tegen!

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        29 november 2012 om 16:22

        @roberto: kortom, de hele werkende bevolking dus ! ^^

        Login om te reageren
      • tunefuldjmike zegt

        29 november 2012 om 17:10

        @roberto: en die rijden meestal toch al 200…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          29 november 2012 om 17:13

          @tunefuldjmike:
          Richting Marbella? Dan zijn het drugsrunners….

          Login om te reageren
          • mezos zegt

            29 november 2012 om 18:37

            @jrk68: daar komen en wonen veel welvarende mensen uit ondermeer Noord-Europa, Midden-Oosten.

            Portugal heeft drugs al legaal gemaakt en daardoor is drugsgebruik en criminaliteit flink omlaag gegaan.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              29 november 2012 om 18:47

              @mezos:
              Yep, en Tout drugsdealend Nederland heeft daar een tweede huis.
              Ooit was een van de grootste boeven van Spanje daar burgemeester.
              Of zegt de naam Gil e Gil je niks.

              Login om te reageren
  3. betonstaal zegt

    29 november 2012 om 14:58

    Hogere snelheid, meer doden, minder sociale uitkeringen.

    Login om te reageren
  4. kaasboerin zegt

    29 november 2012 om 15:13

    Des te blutter het land des te sneller je mag??
    Over 3 jaar zitten wij dus op de 200km/h?!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2012 om 15:21

      @kaasboerin: het is al weer heel lang geleden dat Duitsland blutter dan blut was. Nu is het erg welvarend en mag je af en toe op een klein stukje Autobahn wel onbeperkt, todat er zich een Brummi of een Polo Bluemotion op de falsche Fahrstreifen begeeft natuurlijk.

      Login om te reageren
      • mezos zegt

        29 november 2012 om 18:41

        @mashell: :@kaasboerin: het is al weer heel lang geleden dat Duitsland blutter dan blut was. Nu is het erg welvarend:”

        Duitsland zal niet welvarend blijven als het meer Europese landen met hoge staatsschulden blijft financieren.

        Login om te reageren
    • thowmas97 zegt

      29 november 2012 om 15:45

      @kaasboerin: of er dan nog veel van ‘wij’ over is…

      Login om te reageren
  5. sietse_hagen zegt

    29 november 2012 om 15:13

    ik woon op tenerife en hier wordt nu de brandstof 20 cent duurder is geworden alleen maar langzamer gereden. diesel kost nu 1,10 en super 1,20.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      29 november 2012 om 18:16

      @Sietse: oh…. Hier 1.85 en 1.52

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        29 november 2012 om 19:39

        @jzaero: 1,54 en 1,44!

        Login om te reageren
  6. dordtstar zegt

    29 november 2012 om 15:18

    Onze vriend Paco Vañó wilt dus een betaalde weg met trajectcontrole populairder maken dan een weg waar je geen tol moet betalen en waar geen trajectcontrole is (en dus zo hard kan rijden als je zelf wilt?) …

    Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      29 november 2012 om 17:11

      @dordtstar: om 500 meter een rotonde op de “normale” weg is een absolute ramp duurd 2x zo lang voor je ergens bent

      Login om te reageren
      • dordtstar zegt

        30 november 2012 om 13:27

        @tunefuldjmike: )

        Login om te reageren
  7. glashelder zegt

    29 november 2012 om 15:22

    Ik krijg sterk de indruk dat er sinds de verhoging naar 130 vaker ongelukken gebeuren op de Nederlandse snelwegen.

    Vanmorgen was het ook weer raak op een heleboel plekken. Eigenlijk elke dag wel.

    Benieuwd naar de registratiecijfers over een jaartje.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      29 november 2012 om 15:28

      @glashelder: Ik gok op minder ongelukken, misschien een tikkeltje meer dodelijke ongelukken. (denk aan veiligheid die continu verbeterd.)

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      29 november 2012 om 15:29

      @glashelder: Ik krijg sterk de indruk dat men steeds minder oplet en zich interesseert in het verkeer en vooral ook zoveel mogelijk mekaar moet dwarszitten. Elkaar ertussen laten is voor sommige hetzelfde als vragen hun eigen kinderen te vermoorden want werkelijk geen middel wordt onbenut gelaten om je tegen te werken. Zelfde geldt voor onnodig links rijden. Er zitten steeds meer lui tussen die bewust niet naar rechts gaan onder het motto, hahahah maar jij komt mij niet voorbij. Vooral op wegen zoals de A1 veroorzaakt dit soms enorme files, mensen die menen dat 107,3km/h genoeg is om maar km’s lang onnodig links te rijden, want 15km verderop rijdt nog een vrachtwagen en dan moet ik toch weer naar links, kan ik net zo goed blijven rijden. Ik probeer altijd geduldig te wachten maar zodra er 15man rechts langs gaat, sluit ik daar wel achteraan. En het mooie is, men ziet dat niet als een signaal van, goh misschien moet ik is naar rechts gaan, nee hoor gewoon dom door blijven rijden en lekker kwekken over de Prive en Story en wat voor een leuke man die Albert Verlinden is.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        29 november 2012 om 15:35

        @E34M5Touring: Amennnnnnn!

        Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        29 november 2012 om 15:35

        @E34M5Touring: Ik blijf 9/10 keer ook altijd links. Maar ik rij dan wel de toegestane maximum. Zie meer in het keeping your lane, dan zigzaggen…

        Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          29 november 2012 om 15:37

          @Emile_Benz: maximum + 5 à 6 op de teller uiteraard…

          Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          29 november 2012 om 15:40

          @Emile_Benz: Beetje vreemd om je eigen regels te bepalen op de openbare weg.. ;s

          Login om te reageren
          • Emile_Benz zegt

            29 november 2012 om 16:06

            @kaasboerin: Smeris, je weet zelf… ;)

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              29 november 2012 om 18:17

              @Emile_Benz: keep your lane is prima.. Maar niet in NL

              Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          29 november 2012 om 15:42

          @Emile_Benz: Ik heb geen enkel probleem met mensen die, nadat ze eindelijk aan de kant gaan, meteen weer naar links gaan. Zolang er geen mens op die baan rijdt zal het me jeuken. Maar zodra mensen letterlijk 10tallen km’s links sukkelen en gewoon niet aan de kant gaan terwijl hier meer dan genoeg gelegenheid voor is vind ik dat gewoon aso. Mensen die regelmatig de A1 (zeker van Apeldoorn tot Hengelo) zullen dit denk ik wel herkennen. Door de grote hoeveelheid vrachtwagens zijn mensen geneigd eindeloos links te blijven rijden.

          Login om te reageren
          • Emile_Benz zegt

            29 november 2012 om 16:13

            @E34M5Touring: True. Nog erger is echter de categorie die hem met gangetje <100 naar links pleurt omdat ze een vrachtwagen zien.
            Vermoed vaak zonder te spiegelen (anders wacht je ff, of maak je extra snelheid tot vlak achter het in te halen voertuig, zoals dat tijdens de rijlessen geleerd is).

            Ook het niet harder durven (?) gaan dan de maximum is irritant. geef dan ff gas bij zodat je naar rechts kunt, maar nee… Zelf al eens meegemaakt toen ik onderweg was met blauwblauw… Op zulke momenten zou je echt willen dat je raketten à la James Bond aan boord had…

            Login om te reageren
            • RoT___ zegt

              29 november 2012 om 19:13

              @Emile_Benz: Iets wat typisch iets Nederlands is. Woon nu een paar maanden in België, elke keer wanneer ik weer terug kom in NL valt me dit gedrag op. Vraag me af wat de achterliggende gedachte is. Ik wil naar links dus ik ga naar links? Jij rijdt harder dan ik, dat mag niet? Staat volgensmij onlosmakelijk in verbinding met het feit dat we steeds egoïstischer worden en anderen niets meer gunnen.

              Login om te reageren
              • azenomei zegt

                26 november 2013 om 17:24

                @RoT___: Ja, belgen doen dat totaal niet -_-

          • kaasboerin zegt

            29 november 2012 om 16:14

            @E34M5Touring: Ik had er laatst 1 die bleef gewoon in z’n eentje op een lege 2 baans A8 stoïcijns links rijden…..
            Gewoon +/-2 kilometer lang..
            En dan 110km/h, en mij er niet langs laten..
            Na een minuut begint je bloed te borrelen, hoe fucking egoïstisch en achterlijk kun je zijn..
            Op een gegeven moment krijg je de verleiding rechts in te halen hoe fout dat ook is.. Maar dan zul je net zien, dan gaat hij naar rechts..

            Login om te reageren
            • Emile_Benz zegt

              29 november 2012 om 16:17

              @kaasboerin: keek hij/zij wel in de spiegels…? Of was hij/zij te druk met andere dingen…?

              Login om te reageren
              • kaasboerin zegt

                29 november 2012 om 16:24

                @Emile_Benz: Niet dus..
                Bewoog geen centimeter.
                Toen ik uiteindelijk in kon halen hing ‘ie met z’n nek op z’n hoofdsteun, half te pitten in coma..
                Vieze varken.

              • Emile_Benz zegt

                29 november 2012 om 17:03

                @kaasboerin: dan had je ‘m wakker moeten claxonneren. ;-)

              • kaasboerin zegt

                29 november 2012 om 17:25

                @Emile_Benz: Bist du polizei??
                Claxxoneren tsja, €200,- ofzo toch?

              • Emile_Benz zegt

                29 november 2012 om 19:19

                @kaasboerin: tja, maar wie krijgt dat nou mee op een nagenoeg lege weg… ;-)

              • Emile_Benz zegt

                29 november 2012 om 19:21

                @kaasboerin: Jawohl. Als lichtsignalen niet helpen, blijven alleen nog de geluidssignalen over als middel degene weer met de aandacht op de weg te krijgen…

            • RoT___ zegt

              29 november 2012 om 19:19

              @kaasboerin: De uitspraak dat ik nooit rechts in zal halen heb ik ondertussen allang afgeschaft. Kom eerst aanrijden en blijf er gewoon achter. Gaan ze niet uit zichzelf naar rechts, dan maar verzoekje met de richtinaanwijzer. Daarop volgt even een keertje trekken aan hetzelfde hendeltje. Werkt het nog niet, dan er maar rechts langs. Als je ze eenmaal voorbij bent worden ze vaak pas wakker. Vraag me dan echt af hoe je al het eerdere kan missen.

              Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        29 november 2012 om 15:42

        @E34M5Touring:
        Albert Verlinden is leuk.
        Denk ik.
        En toch rijd ik rechts.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          29 november 2012 om 15:46

          @desjonnies: Prima toch!

          Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      29 november 2012 om 15:36

      @glashelder: Lul niet! Dat ongeluk op de A12 vanochtend, dat was in een 100-traject…

      Login om te reageren
    • petrolhead111 zegt

      29 november 2012 om 18:04

      @glashelder: ja die 10km/u meer is echt wel
      de boosdoener hé.. ;)

      Login om te reageren
  8. rsvbf1 zegt

    29 november 2012 om 15:35

    kan nog wel wat bij, ik zeg 150 in nederland

    Login om te reageren
  9. casje334 zegt

    29 november 2012 om 15:47

    140 is precies de goede snelheid. wel lekker doorrijden, maar het verkeer niet gevaarlijk maken. Moeten ze in NL ook doen.

    Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    29 november 2012 om 15:48

    in Polen mag je reeds sinds het begin dat ze daar autosnelwegen (eveneens met tol) hebben ook 140. En blijkbaar flitsen ze vanaf 149 waardoor ik dus met een gerust gevoel 160 op teller (+-148 op gps) kan rijden.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      29 november 2012 om 23:32

      @Jantje_555: 160 op je teller is 148 echte kilometers? Wat voor auto rijd jij dan? VW of Toyota gok ik?

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        30 november 2012 om 09:46

        @RRenault: idd een VW Jetta :-)

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          30 november 2012 om 13:13

          @Jantje_555: ja, de snelheidsmeter van VAG en Toyota zijn altijd een beetje te enthousiast. Wel slim, want mensen denken dat dat die auto’s veel stiller zijn dan de concurrenten… ;)

          Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    29 november 2012 om 15:57

    Moet je ook niet met je caravan door Spanje gaan rijden. Redenen genoeg om er gewoon te gaan rondtoeren.

    Login om te reageren
  12. redneckdarian zegt

    29 november 2012 om 16:04

    zo hard heb ik nog nooit gereden. 130 is het meest

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      29 november 2012 om 16:13

      @redneckdarian: jij bent dan ook een moraalridder

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        29 november 2012 om 17:46

        @Jantje_555: jep

        Login om te reageren
  13. kickass zegt

    29 november 2012 om 16:32

    Ze hadden vorig jaar toch de snelheid verlaagt tot 110?

    Login om te reageren
  14. glashelder zegt

    29 november 2012 om 16:55

    @E34M5

    Ik blijf nooit links hangen. Maar dat kan ik ook omdat ik niet benauwd ben om hem er weer links in te gooien als ik een LKW voorbj moet.

    Login om te reageren
  15. glashelder zegt

    29 november 2012 om 16:58

    @E34M5

    het is het een of het ander:
    – Of je geeft de mensen die willen inhalen af en toe de ruimte
    – Of je accepteert dat ze voor je blijven hangen

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      29 november 2012 om 17:05

      @glashelder: Ik rijd altijd zoveel mogelijk rechts. Helaas krijgen mensen dan de neiging je even klem te zetten op een vrachtwagen. En nogmaals ik blijf er 9/10x gewoon achter rijden wachtend tot het kwartje valt. Maar als er inmiddels 15 man rechts langs is gegaan, ga ik er wel achteraan. Een keer houdt het op.

      Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      29 november 2012 om 17:20

      @glashelder: ikke, ikke, ikke.
      1. Men gooit de wagen zonder te kijken en/of richting aan te geven naar links, waardoor iedereen op de linkerbaan vol in de ankers moeten, en sukkelt dan langs het in te halen voertuig. Om de wagen daarna vlak voor het ingehaalde voertuig weer naar rechts te gooien. Ook nu weer zonder kijken en richting aangeven.

      2. Men kijkt in de spiegels, maakt snelheid (zodat de snelheid ongeveer gelijk is aan het verkeer op de linkerbaan) achter het in te halen voertuig, spiegelt nogmaals, geeft richting aan en gaat vlak achter het in te halen voertuig pas naar links. Haalt het voertuig in, kijkt in de binnenspiegel, geeft richting aan wanneer de voorkant van het ingehaalde voertuig in de binnenspiegel zichtbaar is en gaat dan weer naar rechts. Ten slotte laat men aldaar de snelheid weer zakken naar de gewenste snelheid ZONDER op de rem te trappen.

      Situatie 2 is zoals het – ongeveer – zou moeten, maar situatie 1 is zoals het (meestal) gebeurt. Bij dat soort mensen ga ik lekker met grootlicht kleven.

      Login om te reageren
  16. mister zegt

    29 november 2012 om 17:05

    Misschien onverantwoord voor het wegen netwerk maar…
    Komaan België! doe ook eens mee!

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      29 november 2012 om 19:37

      @mister: In de paar maanden dat ik hier woon is mijn ervaring dat het op links allang die snelheid rijdt. Voordeel ook dat de flitsers van te voren aangegeven staan, vooral in Wallonië met die grote borden. Even terugzakken en daarna weer door gassen. Vaak zat al in een 140 km/u treintje gereden, dendert prima door!

      Login om te reageren
  17. patrickae86 zegt

    29 november 2012 om 17:06

    Gewoon maken zoals in duitsland, lekker onbeperkt. Het valt over het algemeen reuze mee hoe hard er gereden word. Af en toe wel een die hard rijd. Maar t merendeel rijd niet veel harder dan 130.

    Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      29 november 2012 om 17:16

      @patrickae86: en af en toe ligt er een auto verspreidt over 3km snelweg…

      Login om te reageren
      • patrickae86 zegt

        29 november 2012 om 17:22

        @tunefuldjmike: dat gebeurt in nederland ook gewoon.. + in duitsland is 130 een advies snelheid. Ga je harder rijden is het je eigen risico.

        Login om te reageren
  18. glashelder zegt

    29 november 2012 om 17:36

    @Emile Benz

    Zoals 2 moet het gebeuremn door degene die inhaalt.

    Daar hoort bij:

    3) Men rijdt lekker snel op de linkerbaan en geeft mensen die eens naar links moeten de ruimte

    Login om te reageren
  19. glashelder zegt

    29 november 2012 om 17:38

    @Emile Benz

    Zoals 2 moet het gebeuremn door degene die inhaalt.

    Daar hoort bij:

    3) Men rijdt lekker snel op de linkerbaan en geeft mensen die eens naar links moeten de ruimte

    Login om te reageren
  20. glashelder zegt

    29 november 2012 om 17:47

    @Emile Benz

    Situatie 2 is prima.

    Daar hoort bij

    3) Je rijdt lekker vlot op de linkerbaan en geeft mensen die naar links moeten vanwege langzamer verkeer de ruimte door even in te houden.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      29 november 2012 om 19:24

      @glashelder: eens. Maar vergelijk dan nog ff de verschillen met betrekking tot het maken van snelheid nog eens…

      Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      29 november 2012 om 19:25

      @glashelder: en dan vooral de eerste zin ban situatie 2…

      Login om te reageren
  21. petrolhead111 zegt

    29 november 2012 om 18:09

    Langzamerhand wordt Europa het groote Duitsland..

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      30 november 2012 om 09:48

      @petrolhead111: moest het hier Germania geweest zijn hadden we over heel europa autobahn, onbeperkte snelheid, 1 munt en 1 taal!

      Login om te reageren
  22. 4991 zegt

    29 november 2012 om 18:22

    dat ze maar eens iets gaan doen tegen die dieven die daar rondlopen.

    Login om te reageren
  23. mezos zegt

    29 november 2012 om 18:33

    Net zoals in Duitsland is op bepaalde snelwegen geen snelheids limiet nodig. Spanje is een groot land met genoeg ruimte en lange wegen voor maximaal 140km/h or meer.

    Login om te reageren
  24. RoT___ zegt

    29 november 2012 om 19:34

    Mogelijke gedachtegang van een stoïcijnse linksplakkert: Over een kilometer is er weer een vrachtwagen, ben er dus maar zeker van dat het plekje op de linker strook bemachtigd is voor je je klem rijdt achter dat grote enge ding. Dat er dan zo’n malloot met 130km/u aan komt denderen deert niet, hij wacht maar. Bovendien, waar slaat dat harde rijden op? Levensgevaarlijk en veel te duur, je gaat maar net als ik 110km/u rijden. En hou alsjeblieft eens even op met dat opdringerige gedrag, je ziet toch dat de vrachtwagen ondertussen nog maar 800 meter verderop is? Je moet ook niet denken dat jij met je veel te dikke auto meer bent dan ik, dan heb je het toch even mis. Oei, die vrachtwagen is toch wel heel eng, laat ik maar eventjes iets terug zakken voor de veiligheid. En hou jij achter me eens op in je dikke Audi, dat geduw is nergens voor nodig! Je ziet toch dat er aan de horizon nog zo’n eng ding rijdt, die moet ik ook nog voorbij kunnen… Nou zeg! Pff, aso, ga er dan maar rechts langs als je zo nodig haast hebt. Ben je nu blij? Ik hoop dat je straks van het talud glijdt als je de afrit neemt.

    Login om te reageren
  25. glashelder zegt

    29 november 2012 om 19:57

    @Emile Benz

    Je bedoelt natuurlijk dat degene die naar links gaat de zelfde snelheid moet hebben als degene die nadert op de linkerstrook.

    Als het de bedoeling is dat degene op de linkerstrook geen stroobreedte in de weg wordt gelegd………Ook wanneer die dik over de maximumsnelheid wenst te rijden……..

    Het is gewoon een kwestie van geven en nemen.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      29 november 2012 om 21:27

      @glashelder: ik bedoel je eerste alinea. ;)

      Login om te reageren
  26. glashelder zegt

    29 november 2012 om 22:33

    @Emile Benz

    Dus je wilt alleen nemen?

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      29 november 2012 om 22:47

      @glashelder: ga jij ff opnieuw rijlessen volgen! Als het goed is heb je geleerd dat je eerst snelheid moet maken voordat je naar links gaat en dat je het verkeer op de linkerbaan hier niet onnodig mee mag hinderen. Dus niet met 90/100 naar links en dan 100 blijven rijden (uitgaande van een 120/130-weg). Mijn instructeur zei altijd “120 is 120″…

      Dat bedoel ik.

      Ruimte geven moet natuurlijk ook. Maar niet dan in een slakkengang gaan inhalen en daarmee de rest hinderen. Een inhaalmanoeuvre dient zo kort mogelijk te duren. En dat is niet zoals het vaak gebeurt…

      Login om te reageren
      • renezzzz zegt

        29 november 2012 om 23:07

        @Emile_Benz: Je hebt het alleen over klassieke inhaal manouvres. Dat gaat in drukke situaties niet op. Jij vindt dat je op de linker baan meer rechten hebt dan de rechterbaan. Dat is dan ook direct de reden dat iedereen in een drukke situatie links gaat rijden. Je wordt namelijk op de rechter rijstrook continue klem gereden, ook al rijdt je net zo snel dan de linker rijstrook: ff gaatje dichtrijden. Ike,ike en de rest kan stikke. Het is een kwestie van geven en nemen: gaat twee kanten op. Het liefste wil je dat iedereen rechts gaat rijden zodat jij met 125km/uur relaxed op de CC kunt inhalen. Jij hebt meer rechten, want jij rijdt namelijk 125km/uur op de linkerbaan. Tja… ike, ike en de rest kan stikke…

        Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          30 november 2012 om 08:11

          @renezzzz: ik heb meer rechten, want ik heb blauwe lampen…

          Login om te reageren
          • renezzzz zegt

            30 november 2012 om 08:36

            @Emile_Benz: Je hebt je auto dus getuned? :-P

            Login om te reageren
            • nibor zegt

              30 november 2012 om 13:15

              @renezzzz: AliBabba ixeenon FTW!

              Login om te reageren
  27. ropbp zegt

    30 november 2012 om 08:48

    Weer even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: in Spanje is het geen probleem. Op tolwegen kun je gerust 300km/u rijden zonder een andere auto te raken, want die rijden er niet. Rond Alicante hebben ze ook zo’n weg aangelegd. Heeft miljarden gekost en er rijdt niemand, terwijl je in Alicante zelf gewoon muurvast blijft staan in de spits.
    Hier in NL werkt dat niet. Voorbeeldje: ik rijd op de linkerbaan achteraan een rij auto’s in afwachting op een inhalende vrachtwagen. Dan nog heb je van die mongolide (meestal Audi, VW of Volvo) bestuurders die bijna in mijn bumper zitten met het idee dat ik wel aan de kant ga. En waarom? Om achter een volgende bumper te kunnen duwen die ook echt niet harder kan……. Aanpakken die dwazen!

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      30 november 2012 om 09:11

      @ropbp: Inderdaad, het is rustig op die wegen: die lekkere tol-wegen zijn echt duur. Pas je dit tolsysteem toe in Nederland toe, wordt het een stuk rustiger op de weg. En dan een spaanse wetswijziging om iets sneller te mogen rijden… Tja, daar gaat de economie echt van herstellen.

      Login om te reageren
  28. glashelder zegt

    30 november 2012 om 09:16

    @emile Benz

    Ik begrijp dat je van je instructeur hebt geleerd dat iedereen die links 120 rijdt nooit gehinderd mag worden.

    Volgende vraag: Mag iemand die 140 op de linkerbaan wil rijden nooit gehinderd worden? Wat vinden we daarvan?

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      30 november 2012 om 09:50

      @glashelder: dat je je snelheid aanpast aan de linkerbaan lijkt me logisch, maar je hoeft niet harder te gaan rijden dan toegestaan om iemand die dat wel doet niet te hinderen. Het is tenslotte de keuze van de hardrijder dat hij de wet overtreedt, hij kan jou niet dwingen dat ook te doen. En ik spiegel altijd goed en wacht af tot ik een plekje zie om naar links te gaan, maar als een pipo die 400 meter achter mij aankomt op de linkerbaan 140 rijdt waar je 120 mag geen gas terug neemt zal hij toch op mijn bumber hangen omdat ik volgens hem te langzaam rijd. Erg vervelend dat, dus om antwoord te geven op je vraag: je hoeft geen EXTRA rekening te houden met iemand die 140 rijdt, tenzij het zo rustig is dat je achter hem gewoon plek genoeg vindt natuurlijk.

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        30 november 2012 om 10:52

        @RRenault: My point exactly.

        Login om te reageren
  29. glashelder zegt

    30 november 2012 om 10:57

    Zijn we het eens.

    In de praktijk valt mij op dat de meeste types die zich ergeren aan van rijstrook wisselende collega’s zich niet aan de maximum snelheid houden. Zelfs niet als die 130 is.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      30 november 2012 om 11:36

      @glashelder: Klopt, vaak is dat zo ja. Maar ik heb toch ook regelmatig, vaak op tweebaanswegen, dat ik netjes de maximum toegestane snelheid rijd en ik toch vol op mijn rem moet voor iemand die geen twee seconde kon wachten tot ik gewoon voorbij was. Ik zie al vanaf een lange afstand dat hij op een vrachtwagen voor hem afrijdt, er is ruimte zat naast hem om naar links te gaan zonder dat ik er last van heb, maar hij wacht, net zo lang tot ik er praktisch ben om hem vervolgens pal bij mij voor de deur te parkeren met, doordat hij zo dicht achter de vrachtauto reed, zo’n 95-100 km/h. Die mensen zijn volgens mij totaal niet bezig met rijden, en kijken totaal niet om zich heen of ver genoeg vooruit, die vrachtauto komt echt niet uit het niks denk ik dan. En mij hadden ze ook al lang in hun spiegels kunnen zien aankomen. Erg vermoeiend zulke mensen…

      Login om te reageren
      • renezzzz zegt

        30 november 2012 om 11:56

        @RRenault: En dan komt de gewetensvraag…. In hoeveel van die gevallen rijdt je zelf op die linkerbaan en ben jezelf niet naar eens naar rechts geweest? Het is allemaal niet zo wart/wit. Tuurlijk is het niet goed om je stuur zomaar naar links te gooien en niet op te letten wat er om je heen gebeurt. Dat geldt echter voor iedereen. Je had ook gas bij kunen geven of al iets kunnen inhouden…

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          30 november 2012 om 13:05

          @renezzzz: Om de gewetensvraag te beantwoorden: ik ga in de meeste gevallen netjes naar rechts, behalve wanneer er zo weinig ruimte tussen de voertuigen op de rechterbaan zit dat ik binnen 4-5 seconden weer naar links had gemoeten… Dan ben je niet meer aan het rijden, maar aan het slalommen. ;) En ik ben het met je eens dat even inhouden of extra gasgeven geen probleem is om de rechtsrijder ruimte te geven, dat doe ik ook regelmatig, vooral het even inhouden dan, alleen bij de gevallen waar ik het over heb was dat helemaal niet nodig en hadden die mensen als ze een beetje hadden opgelet zonder problemen naar links gekund, alleen doordat ze met van alles en nog wat bezig zijn, behalve met wat er om hun heen op de weg gebeurt, hebben ze dat niet door en denken ze: “ik zit nu weer achter zo’n stomme vrachtwagen. Ik moet naar links.” En vervolgens knallen ze, vaak zonder richtingaanwijzer te gebruiken, zo naar links. Ik klink nu als een oude zeikert terwijl ik pas 19 ben, maar ik erger me echt kapot aan dat soort acties. En het valt me zoals vele andere ook op dat dit vooral in Nederland erg veel gebeurt. In Duitsland en zelfs Frankrijk heb je hier al veel minder last van.

          Login om te reageren
          • renezzzz zegt

            30 november 2012 om 13:39

            @RRenault: Het is een verhaal van geven en nemen zoals jezelf eigenlijk ook aangeeft. Het is dus niet zwart/wit, elke situatie is iets anders. Maakt dus ook niet veel uit hoe oud iemand is. ;-)

            Om je vorige voorbeeld aan te houden: Je ziet iemand met 100km/h al van verre rechts rijden… Jij hebt zelf voldoende ruimte en gaat ook naar rechts. Na 30seconden doemt er een vrachtwagen op. Op het moment dat je voorganger dicht bij de vrachtautos is, gaat hij inhalen. Jij bent inmiddels zo dicht genaderd op de voorligger dat je precies op dat moment hem ook gaat inhalen. Dat doe je niet, niet echt sociaal. Meestal geef je ver van te voren gas bij zodat je er al voorbij bent of houdt iets in.

            Wat er vaak gebeurt is dat er mensen zijn die al die tijd op de linkerbaan blijven plakken en van mening zijn dat die snelheid die zij rijden prima is en dan gaan vloeken en tieren als iemand voor hun naar links invoegd op een lagere snelheid. En geloof mij: dit gedrag vind je ook in Duitsland, Frankrijk etc etc. Het ikke ikke en de rest kan stikke verhaal komt vaker voor naarmate het drukker word.

            Login om te reageren
  30. glashelder zegt

    30 november 2012 om 11:28

    Ik stoor mij er overigens niet aan wanneer iemand de max overschrijdt.

    Zolang het geven en nemen maar goed werkt.

    Login om te reageren
  31. alfamail zegt

    2 december 2012 om 11:52

    ok: ik wil 180!
    Wie bied er meer?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North