Na wat teasers is het hoge woord eruit. Koenigsegg heeft het 0-400-0 km/u record van Bugatti officieel verbroken. In Frankfurt presenteerde Bugatti vorige maand een Chiron met een aparte livery, dit om te vieren dat de Chiron 0-400-0 km/u in slechts 42 seconden kon afleggen. Een wereldrecord! Het was uiteraard een groot PR-feestje, coureur Juan Pablo Montoya was persoonlijk aanwezig in Frankfurt om de pers te woord te staan.
Bugatti staat nu echter een beetje voor aap, want het Zweedse Koenigsegg wist het wereldrecord binnen no-time te verbeteren. Slechts enkele weken na het nieuws van Bugatti komt Koenigsegg met een antwoord. Een heel snel antwoord. De Zweedse autofabrikant wist 0-400-0 km/u met een Agera RS in 36,44 seconden af te leggen. Een stuk rapper in vergelijking met de Chiron.
De Agera RS met One:1 specificaties (1360 pk) werd bestuurd door fabrieksrijder Niklas Lilja op een landingsbaan in Denemarken. De hypercar accelereerde in 26,88 seconden naar de 400 km/u, in die tijd werd een afstand van 1.958 meter afgelegd. De totale afstand van 0-400-0 km/u bedroeg 2.441 meter.
De data werd geregistreerd met een AiM EVO5 datalogger en een AiM GPS08. Uiteraard werd het nieuwe wereldrecord ook op beeld vastgelegd. Je checkt de video op Autojunk.
Meer? Check ook de 33 snelste auto’s naar de 300 km/u!
79 reacties
Alleen de Bugatti heeft wel een voordeel. Dat is nog een luxe ding met enigszins wat comfort. Vind ik misschien nog wel knapper.
Ook zal Bugatti nog met een chiron supersport komen dus ze kunnen beter nog een stok achter de deur hebben niet?
Nadien ging ie terug naar fabriek waar de andere ook staan.
Auto zit met overheating issues die nog moeten opgelost worden. Daarom dat je op die van Dan ook meer en grotere luchtinlaten ziet dan op eerste versie dat op Genève stond.
Dat is ook het mooie van een Bugatti.
Net zo simpel te rijden als een Golf, de luxe van een Bentley, en bijna de snelheid van een Koenigsegg in één.
Wat een onfatsoenlijk snel ding is dit toch.
Ze zijn trouwens ook al weer van plan om dit record te gaan verbreken met de Regera…
Koenigsegg wil een fighter jet zijn en een concorde maar nu is het tracktion lacking powerboat
Ja, misschien is die Bugatti comfortabeler, en kan die het makkelijker… Maar, ’t is wel echt David versus Goliath, en David heeft als underdog toch echt mijn sympathie.
De Koenigsegg Regera spreekt mij om die reden ook meer aan.