Bandenslijtage elektrische auto: wat is de waarheid?

Auteur: , 84 Reacties

Zoals vaker: de uiteindelijke waarheid ligt in het midden.

Bandenslijtage elektrische auto: wat is de waarheid?

De elektrische auto brengt een andere manier van rijden met zich mee. In de basis is het nog steeds vier wielen met een koets daaromheen, maar dat is het dan ook wel. De aandrijflijn is fundamenteel anders, om nog maar te zwijgen over de rijbeleving en kosten. Zoals je wellicht weet is onderhoud heel anders. Een elektrische auto beschikt over veel minder slijtageonderdelen in vergelijking met een auto met een verbrandingsmotor. Toch zijn er nog wat vraagtekens omtrent dat onderhoud. Met namen over de banden, want hoe zit dat met een EV?

Bandenslijtage elektrische auto: wat is de waarheid?

Net als bij een reguliere auto, slijten de banden van elke elektrische auto weer anders. Er zijn een aantal factoren belangrijk om te benoemen. Allereerst het type banden, maar ook het type auto en het rijgedrag van de bestuurder zijn van belang in het slijtageproces. Om goed in kaart te brengen hoe het zit met de slijtage van banden bij EV’s hebben we informatie opgevraagd bij Mobility Service Nederland (MSN). Met een groot (elektrisch) wagenpark naast een regulier wagenpark is een goed vergelijk mogelijk. Reken maar dat leasemaatschappijen de kosten en met name de verschillen in kosten helder hebben.

Bandenslijtage elektrische auto: wat is de waarheid?

Allereerst is het een fabel om te denken dat alle elektrische auto’s banden vreten. Auto’s als de Kia e-Niro, de Hyundai Kona Electric en de Renault Zoe kennen weinig slijtage aan de banden. Dit heeft te maken met het feit dat de genoemde automerken bij deze modellen het voertuig uitrusten met relatief harde banden. Het rijgedrag zal er niet leuker op worden, maar deze harde Eco-banden gaan wel langer mee. Renault heeft zelfs speciale banden laten ontwikkelen voor de Zoe. De slijtage is daardoor niet gek veel anders dan een benzine- of dieselauto.

Elektrische auto’s die wél banden lusten als pap zijn de Volkswagen GTE (voorbanden) en de Tesla Model S, Model X en Model 3. Het rijgedrag heeft hier een hoop mee te maken. Hard accelereren in een Tesla is leuk, maar vraagt ook veel van het rubber. Zeker de Model X is een grote, zware elektrische auto. MSN stelt dat sommige bestuurders 50.000 kilometer met een setje banden doen. Er zijn echter ook bandenwissels geweest bij 20.000 kilometer.

Bandenslijtage elektrische auto: wat is de waarheid?

De conclusie is dat de slijtage van EV’s harder kan gaan door het hogere gewicht in vergelijking met een benzine- of dieselauto. Andere oorzaken van een hogere slijtage is het flinke vermogen van sommige EV’s en het feit dat het enorme koppel al meteen beschikbaar is. De slijtage aan banden van een EV verloopt minder hard door de betere tractie in vergelijking met een benzine- of dieselauto. Bovendien is het vermogen van een elektromotor makkelijker te regelen en reageert de motor sneller op de input.

Wees dus niet bang dat je met een elektrische auto bijna elk jaar nieuwe banden moet scoren. Eco-banden en een gecontroleerde rechtervoet heeft een enorme effect op de slijtage. Het verschil in hoe het koppel afgegeven wordt is hier een sleutelwoord. Het zijn net gewone auto’s, die EV’s!



84 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik heb al eens een lease GTE op de brug gehad met 14k op de teller, voorbanden op het ijzerdraad.. Tesla idem, jaartje oud, volgens mij iets van 22k op de teller, achterbanden spekglad.. Nu ligt het natuurlijk ook aan het rijgedrag van de bestuurder, maar die auto’s hebben gewoon veel koppel, als je dat koppel ook daadwerkelijk gebruikt gaat het hard met de banden. Met name de banden die onder een Tesla zitten zijn niet goedkoop..
@techniekmeneer: met mijn GTE slijt ik banden als een gek. Om de 25.000 km kunnen er nieuwe (voor)banden onder. Ik hou wel van doorrijden maar rij over het algemeen vrij normaal. Toch wel een minpuntje.
@techniekmeneer: zelf 90 duizend gereden met mn GTE en nog geen banden wissel gehad (wel winterbanden) Als je die banden binnen 20k kaal rijd dan kan het niet anders dan dat je constant als een gek optrekt.
@j05b: lijkt me ook. Hoe groter de versnelling hoe meer slijtage. Hoog koppel op zich heeft daar weinig mee te maken. Men denkt toch ‘optrekken kan snel, dus dan gaat ’t ook snel’.
@hotze: Das echt knap ik heb een collega die echt netjes met de auto rijdt en na 22K nieuwe banden moest en daar echt ziek van was. De meesten zitten bij ons rond de 15K.
Makkelijk toch: type auto’s die weinig banden vreten zitten waarschijnlijk niet het type mens wat veel van zijn/haar banden vraagt..

Maatje van me met gechiptunede GTE haalde 10,000 km. Net aan.
@olivier420: ik heb zelf een Model S maar mijn Michelins waren na 25.000km echt helemaal op. Tuurlijk heb ik wel af en toe met mijn rug tegen de stoel aan gedrukt gezeten vanwege de acceleratie, maar over het algemeen hou ik het best netjes….

@vbarchetta: drijf je wel eens uit met de Tesla? Optrekken is een factor, maar remmen net zo goed. Zeker met dat gewicht.
@baidu: ‘drijf je wel eens uit’? Uit de haven? Tesla’s gaan niet alleen de ruimte in maar ook over water…
@hotze: uitdrijven met een auto, dat is toch niet zo raar?
@baidu: komt echt nooit ter ore, maar dat kan ook best aan mij liggen 😉
@vbarchetta: had je maandagochtendbanden? Met m’n MS gewoon 100K met eerste set gedaan.
@mlut: jij bent zeker zo’n 100 km/u rechtsplakker die ook met die snelheid inhaalt?
@vbarchetta: wat mij opvalt is dat elke tesla snel optrekt, altijd. Als ik met mijn benzinemotor naast een Tesla sta is die Tesla altijd sneller weg, en ik rij zelf niet bepaald rustig. Het gaat zo makkelijk dat ze het zelf waarschijnlijk niet in de gaten hebben.

Grote kans dat wat jij ervaart als rustig rijden, een ander ervaart als hard accelereren.
Volgens mij gaat het gewoon harder, hoger gewicht (door accu’s) en direct koppel, zorgen altijd voor meer slijtage..
@ghost: volgens mij staat hierboven juist van niet. Kom dan ten minste met argumenten als je het tegendeel beweert.
@flutterby: het staat er ook niet niet =) meer gewicht = meer slijtage. Punt. Dat men dat bij sommige merken probeert te compenseren met harde banden is een ander verhaal.
@flutterby: haha niet alles geloven wat je leest. Ik kan nu een hele rits aan voorbeelden noemen waarbij onderzoeken leiden tot een bepaald beeld, maar in de praktijk is het puur een beeld wat men wilt neerzetten om iets goed te praten.
Zoals als reactie hierop door een ander al terecht wordt gesteld, meer gewicht is meer slijtage. Veel snelle accelaratie is ook van invloed, een EV heeft direct koppel, dus daar ga je al. Dat het onderzoek zegt dat het meevalt, geloof ik niet. Of ze hebben niet gereden zoals je in de praktijk wel doet!
@ghost: ’t is net als met remmen. Sommigen (bv.stopligtracers) kunnen na 100k de schijven vervangen. Beperk je remmen tot noodzakelijk kwaad kunnen ze 250k mee.
@ghost: en hoe verklaar je dan dat er flink wat S’en en X’en de 80.000 op een setje halen? Je ziet vrachtwagens van 50 ton ook niet wekelijks banden wisselen.

Daarnaast is algemeen bekend dat de aangedreven wielen sneller slijten.
@flutterby: dat zal dan wel aan het rijgedrag liggen, de meeste Tesla rijders die ik tegenkom rijden aangenaam rustig, waarschijnlijk om prik te besparen. Als je zo’n ding echt gebruikt durf ik ook wel te zeggen dat het harder gaat dan bij een vergelijkbare benzine auto.
Waarom ecorommel onder een auto? Nooit begrepen, zelf doe ik met mijn diesel gemiddeld 20000 km met de voorbanden maar ik ben wel zeker dat ik stilsta als ik rem en/of niet uit de bocht vlieg bij nat als ik een bocht mis inschat. Ik bespaar nooit op banden!
@Volvo_440_turbo: ik begrijp het ook niet echt, zeker omdat als er onder mijn leasewagen ecobanden worden gelegd (omdat de leasingmaatschapij dit goedkoper vind zeker? ) deze meestal sneller versleten zijn… omdat deze minder grip hebben en dus moeilijker omkunnen met veel koppel?
@phdg: en dan ook nog de veiligheid, ik kan me wel inbeelden dat dit wel een verschil maakt , een halve meter of een meter is de voetganger net of net niet gepakt? Tenzij dat de voetganger een terrorist is, dan mogen er ecobanden onder :D
@phdg: wat is er “mijn” aan een auto als je zelf nog niet eens mag bepalen wat voor banden er onder zitten
@supertjeduc: juist misschien beter, de wagen waar ik mag/moet rijden. Er komen altijd wel A merk banden op maar je voelt echt wel het verschil tussen bijv. een bluresponse of iets meer sportiever. Op de eigen betaalde wagen komen alleen maar “plakbanden” op ;)
@supertjeduc: Aan een leasewagen heb je zelf niets te willen, helemaal niets en Lease Plan was de eerste om dat in te stellen. , Even later na een nachtelijke vergadering was het bij iedereen zo. Kartel?
@Volvo_440_turbo: omdat het zo goedkoop mogelijk moet. In de lease heb je sowieso geen keus en daarbij worden zulke wagens met deze banden uitgeleverd omdat het op papier weer een grammetje of twee scheelt.
@Volvo_440_turbo: eco banden van een A merk (Conti, Michelin) zijn meestal beter dan niet eco banden van een C merk (Kleber, Fulda). Wat de A merken onder hun C merk handelsnaam verkopen is echt een schande.
@volvo_440_turbo: leuk hoor, maar het probleem is natuurlijk jij de bestuurder als je een bocht uit vliegt of een voetganger aanrijdt. Want een beetje bestuurder weet welke grip ie heeft en past de rijstijl daaraan aan. Heb je banden die 10% minder grip hebben, dan heb je dat helemaal gecompeseerd door 5% trager te rijden én ben je per definitie veiliger bezig doordat er minder energie in het spel is.

PS: ik verwissel nog sneller van sportbanden, maar ik doe niet alsof het over de veiligheid gaat ;)
PSS: dit is een betoog tegen het idee dat iedereen sportbanden moet rijden voor de veiligheid. Niet budget banden, die kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn omdat die een groot contrast kunnen hebben tussen verschillende eigenschappen die ze onvoorspelbaar maken
PSSS: echt onderweg zijn met banden die ongepast zijn, zoals op volle snelheid een sneeuwbui inrijden op zomerbanden, of in hartje zomer op winterbanden denken dat je een sportauto rijdt, of versleten banden als het stortregent etc….
Maar doen we normaal, zijn ecobanden geen veiligheidsprobleem, ‘sportieve’ rijders daarentegen…
Rechtervoetje kan veel verschil maken.
@baidu: Nee.

Tesla leunt door het gigantische gewicht op de uiteinden van de van de banden, waardoor deze ook met een normale rijstijl binnen no time op zijn. Ik zit inmiddels aan mijn 4e set binnen 80.000 km.

Over eco gesproken.. tevens mag er volgend jaar een nieuwe batterij in……
@jagftype:

Dure hobby, dat ‘ecologisch’ verantwoord doen..
@bas2014:

Dat klopt helaas.

Ik heb al jarenlang de gewoonte alle kosten minutieus bij te houden in excel, en de Tesla is overall met kop en schouders de meest dure auto die ik ooit gereden heb!

Vergeleken mijn vorige spaardieseltje ben ik vele malen duurder uit, en als je de productie processen alle verbruiksonderdelen meetelt, lees accu, banden, stroom (niet goedkoop!) ontgaat mij het ecologische standpunt volledig…
@jagftype:

Hé, maar zo heb je wel je image als wereldverbeteraar afgekocht! Dat dan weer wel! Zo werkt dat hier in NL….
@jagftype: lul niet man
@balboni:

Pure feiten uit de praktijk wegwuiven, je zou goed bij de overheid kunnen werken.
@jagftype: ik hoor het al, ik ga in de bandenhandel!
@jagftype: en jij bij de fabeltjeskrant
@balboni: matige humor zeg.
@balboni: Goed geargumenteerd ook.
@jagftype: een spaardiesel moet je ook niet met een dikke Tesla vergelijken. Dat is appel met peren.
@baidu: oja, ik vergelijk een auto met een auto, en exact de kosten die daarbij horen. Niks meer dan dat, een tesla is daar niets anders in.
@jagftype: volgens mij heb je een zijn die in het weekend de auto gebruikt. Want 20.000 km met normaal rijden is behoorlijk snel.
@jagftype: dat is het probleem met ‘ecoteslas’, ze zijn zo goedkoop dat je een spaardiesel á la passat 110pk tdi kan upgraden naar het prestatie-equivalent van een audi S6 die je nooit had gekocht anders. Of nee, je zegt zelf dat het vele malen duurder is in de praktijk, dus eigenlijk is alles in orde, je hebt alleen een verkeerd idee gekregen door het relatief kleine verschil in aankoopprijs.
Ongeveer hetzelfde probleem als iemand die denkt met een 2e handse 10 jaar oude genoemde S6 even goedkoop uit zal zijn als met een nieuwe R-line spaardiesel…
@baidu: Een kilometer is een kilometer en met een VW zitten alle deurenn tenminste netjes op hun plaats, ben het onlangs nog gaan kontroleren.
@wimof: ik denk dat er toch wat mensen langs de huisarts moeten om hun rechter voet te laten controleren.
@jagftype: op de uiteinden van de banden leunen, die is nieuw!
@baidu: Gelukkig snapt je medemens het wel.
@jagftype: gelukkig wel
@jagftype: Geinig, de eerste set (amerikaanse) banden onder de S gingen achter 80k en voor over de 100k heen. Door het regenereren rem je veel geleidelijker af en dat scheelt aanzienlijk. Ook de goede gewichtsverdeling zal wel schelen.
@5cilinder: zo zie je maar dat met dan 20.000 km wel mogelijk is. Mensen hebben kennelijk graag de auto de schuld.
@5cilinder: Amerikaanse banden gaan altijd (veel) langer mee, maar hebben in de regen dan weer totaal geen grip vergeleken met banden voor de Europese markt. Appels en peren eigenlijk.
@jagftype: Eerste keer banden vervangen (4 banden) op m’n model s was op 112.000km.
Nu op 168.000km en nog veel profieldiepte over. Het zijn wel 4-seizoenen banden en ik maak jaarlijks 70.000-80.000 km.
@jagftype: je bent al de derde (van boven naar beneden) die ‘normaal rijgedrag’ claimt en 20/25K met banden doet. Is het naie naie rieden het nieuwe normaal? Ik ben in verwarring.
@mlut: sla er anders een een forum op na..nog veel meer bandenklanten.

Het is simpel; alleen als je merendeel snelweg kilometers maakt, en niet stuurt zal je wel meer km’s kunnen maken, maar bij gemiddeld gebruik met vlot sturen is de bandenslijtage aanzienlijk.
@jagftype: of ligt het toch aan het rijgedrag???
Wat een onzin. De Zoe van mijn vrouw haalde de 20k net voor een paar nieuwe voorbanden. 150eu p/st. alstublieft.
@arnie1985: jouw Zoe (1 geval) t.o.v data uit een wagenpark met honderden Zoe’s waar we het gemiddelde van pakken. Echt onzin inderdaad;)
@rubenpriest: Sorry maar gemiddeldes zeggen vrij weinig in statistiek. Als er uitschieters zijn kan het gemiddelde snel negatief worden aangetast.
@RubenPriest: wat ik wel niet echt kan afleiden uit het artikel is hoe de electrische wagens zich verhouden tot dezelfde soort wagens met conventionele aandrijving?
@RubenPriest: Ik ben dus echt allergisch voor gemiddelden uit “data” Mijn vrouw gebruikt de Zoe voor boodschappen en werk, maar zeker niet voor stoplicht sprintjes. Feit is dat de banden abnormaal hard slijten. Overigens lees je dat ook de fora, dus wij zijn geen incident 😉
@arnie1985: dit noemt men “anekdotisch bewijs”. Met andere woorden: leuk verhaal, doen we in dit geval niks mee.
Een vergelijk vang niks natuurlijk zo. Je zou een zelfde segment auto met dezelfde banden moeten vergelijken en dan kom je er achter dat een electrische auto sneller door zijn banden heen is. Simpelweg, doordat (bij een gelijke rijstijl) het hogere gewicht meer van de banden gaat vragen.
Als dit artikel vorig jaar was gepubliceerd hadden we een enorme fijnstof discussie ontketend. Nu hoor je daar niemand meer over en is stikstof de boosdoener. Ben benieuwd waar we ons volgend jaar druk over gaan maken met ons allen. On topic… iets wat nooit veranderd is natuurkunde. Meer gewicht grip en vermogen geeft hogere banden slijtage niets nieuws onder de zon
Koppel en gewicht doen natuurlijk veel voor de bandenslijtage. Maar wat misschien ook meespeelt is hoe vaak de bandenspanning gecontroleerd wordt.

Heb genoeg auto’s gehad waarbij je meteen kon merken als de bandenspanning niet helemaal klopte, al was het maar een hele kleine afwijking. En dan stond ik braaf minstens één keer per maand bij de bandenpomp om er weer een beetje bij te doen.

De Citroën die ik nu heb is het andere uiterste. Daar kijk ik er nooit naar om, omdat die bijna niet doorgeeft wat de wielen doen. Kan me voorstellen dat dat bij de Tesla ook nog wel eens mee kan spelen.
@moveyourmind: op een Tesla, zitten net als alle auto’s na productie 2015 , standaard banden spanning controle op die bij een afwijking van ongeveer 0,5 bar naar beneden een melding geven.
@moveyourmind: want die rijden ook kut? 😂
Net een gewone auto dus. Gewicht en vermogen is bepalend voor slijtage.
Ach ik doe 15k km met mn voorbanden in een Polootje… mn vader heeft denk ik 40k gedaan met zijn Ampera. Kwestie van rijstijl denk ik
Ik rij een BMW i3 en ook daar gaan de achterbanden best hard van. Mijn huidige setje zit nu op 9000km maar is al een heel eind. De 20.000 ga ik niet halen verwacht ik. Niet dat ik het persoonlijk heel storend vind, een constatering is het wel.
Op mijn eerste Model S met 19” zaten af fabriek harde Continental All Season banden. 50.000 km mee gedaan.
Ik mis de invloed van het recupereren op de bandenslijtage. Ik kan me voorstellen dat dit vooral op een 2 wiel aangedreven elektrisch voertuig van invloed kan zijn op de slijtage. Er wordt immers meer op de aangedreven wielen geremd dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. En gaan dan bij een elektrisch voertuig de banden op de niet aangedreven wielen ook langer mee dan bij een 2 wiel aangedreven voertuig met een verbrandingsmotor?
Boeiuh, het is toch allemaal lease. Als banden versleten zijn komen er gewoon nieuwe onder. Zit toch allemaal in de prijs.
Alsof er ook maar en enkele leasefeut is die om zijn banden geeft.

Banden bij zo’n I-pace zijn opzich wel redelijk, heb er nu twee gezien die al voor n tweede beurt zijn geweest (68000km) die nog voldoende profiel over hadden.
@sr20det: twee beurten in 68000 km? Jaguar jaagt de klanten van hun electrische auto dus op een andere manier op de kosten.
Heb net na 12k km op de zomerbanden gewisseld naar winterbanden op mijn model 3.
Achterbanden hadden nog 4.4mm
en voor nog 5.5mm over.
Ik zou mezelf een sportieve rijder noemen ;-)
Weet alleen niet zeker hoeveel profieldiepte er in nieuwstaat op zat, ik dacht iets van 6,5mm
@subzero079: Als je er van uitgaat dat elke band vanaf 3 mm zo slecht is als een exemplaar van 1.6mm bij regen is het bijna niet meer de moeite om die van 4.4 mm te wisselen. Zeker als ze opnieuw op dezelfde verg moeten. Nieuw heeft een band tussen 8 à 9 mm profieldiepte. (terloops ik wissel mijn banden elke 120.000km en ik rij ook van file naar file)
@wimof: de meeste banden hebben allang geen 8 a 9 mm profiel meer in nieuwstaat hoor. Dat was vroeger. Door de steeds strengere eisen van autofabrikanten ten aanzien van rolweerstand is 6 a 7 mm nu de norm.
Je andere opmerking begrijp ik totaal niet. 1.6mm is de wettelijke norm voor vervanging. En nu is het niet de moeite om banden van 4.4 mm nog terug te monteren?
@subzero079: Ben effe mijn spiksplinternieuwe Michelin’s gaan meten: 9 mm.
@wimof: dat kan best, maar eerste montage banden (dus in de fabriek gemonteerd op een nieuwe auto) wijken in veel gevallen af van aftermarket banden vanwege de eisen van auto fabrikanten aan rolweerstand (ivm emissie eisen). De banden op mijn Tesla hadden zeker geen 8 of 9 mm.
Ik kan dat niet begrijpen, op autoblog, banden die vooraan helemaal versleten zijn en iedereen vind dat normaal?

Een beetje liefhebber (met gelijke bandenmaten rondom) die wisselt toch met regelmaat de banden voor/achter? Zelf ben ik allergisch voor ongelijke bandenslijtage…
Ik deed pas 7000km met mijn voorbanden. Wel een setje semi slicks en 490Nm koppel … Niet elektrisch…
Dus dat kan ook hard gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).