Begin je eigen autofabriek in het pand van Vencer [updated]

Auteur: , 42 Reacties

De slechts drie jaar oude fabriek in Vriezenveen staat te koop. Vencer zelf heeft een nieuw onderkomen.

Midden 2012 maakten we voor het eerst melding van het Nederlandse sportwagenmerk Vencer en op 18 mei 2013 werd de Vencer Sarthe officieel onthuld in Monaco. Vanuit een fraai pand in Vriezenveen opereerde de jonge fabrikant, maar naar het schijnt werden er slechts twee auto’s gebouwd. Vragen aan oprichter Robert Cobben eerder dit jaar verschaften geen duidelijkheid over de toekomst van het merk, maar vandaag krijgen we het nieuws dat het grote pand in Vriezenveen de verhuur dan wel verkoop is ingegaan.

Voor 57.000 euro ex BTW per jaar huur je het in 2013 nieuw opgeleverde pand, Welk bedrag je moet meenemen om het pand te kopen is door de makelaar niet bekend gemaakt. Het pand is van alle gemakken voorzien, zo worden zowel kantoor- als fabrieksruimte verwarmd én gekoeld middels vloerverwarming op aardwarmte, is er een fraaie entree, kantine en kijken de kantoren uit op de klinische fabrieksruimte met betonnen vloer en drie elektrisch bedienbare overhead-deuren. Ergo, perfect voor iedereen die zelf een klein automerk wil beginnen in het hogere segment.

En Vencer dan? Dat staat nog steeds ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar heeft wel een nieuw vestigingsadres: Schutsluis 1 in Vroomshoop. En dat is, zoals je op onderstaande Street-viewfoto kunt zien, niet bepaald een pand met de allure van de fabriek in Vriezenveen.

Pand Vencer in Vroomshoop

UPDATE: van een man in regenjas hebben we wat extra informatie gekregen over de huidige stand van zaken bij Vencer. Er zouden wat problemen zijn geweest rondom het geld dat Vencer heeft ontvangen vanuit China. Dat zou volgens de Chinese investeerders niet aangewend zijn voor het doel dat zij voor ogen hadden en dus is die geldkraan dichtgedraaid. Er zou ook al enige tijd (sinds medio 2015) niemand meer in dienst zijn van het bedrijf. Wél heeft Vencer kennelijk nog geld ontvangen van de EU én van een naburig bakkersbedrijf. Dat laatste bedrijf wilde haar pand uitbreiden en heeft Vencer een schadevergoeding/tegemoetkoming betaald voor het versjteren van het uitzicht dat het Vencer-pand genoot.

Hoe het nu precies zit met Vencer blijft onduidelijk. De witte Porsche 356 die je nog ziet op de foto’s is zo’n jaar geleden verkocht. Het pand waar het bedrijf nu gevestigd is, zou een schuur zijn van de vader van Vencer’s directeur. Het ouderlijk huis van die directeur (Cobben) is er vlak naast gelegen en zijn ouders wonen daar nog. Als een echte millennial is Vencer dus terug bij zijn ouders gaan wonen. Het originele Vencer-pand is volgens onze bron overigens gebouwd door een zwager van de directeur van Vencer, wat de claim dat het te duur zou zijn enigszins twijfelachtig maakt. Hoewel, als auto’s verkopen je business is, en je doet dat niet of nauwelijks, dan is elk pand natuurlijk te duur.

Enfin, we blijven de ontwikkelingen rondom Vencer in de gaten houden.

Met dank aan Rob voor de tip!



42 reacties

Ze hadden dat geld van dat pand beter in de auto kunnen stoppen
@rolov: Dan hadden ze nu waarschijnlijk helemaal niets meer gehad. ;)
@rolov: hoezo? Zijn de auto’s niet goed dan? Een pand draagt ook bij aan de beleving en vooral als dit je showroom is. Niet onbelangrijk als je sportwagens maakt
@henk123456: Dan moet je wel daadwerkelijk auto’s maken.
@henk123456: Valt alleen niet zoveel te beleven, dit lijkt er echt op dat ze het te hoog in hun bol hadden. Pagani zit in een minder pand.
@rolov: en dan gewoon die auto lekker in elkaar schroeven op de parkeerplaats achter de Mac?
@timh: ze zitten nu toch ook in een schuur . Die Engelsen maken de meest geile bakken achterin rotte schuurtjes. Ipv gelijk schone schijn proberen te maken
@rolov: inderdaad dat ding ziet er echt niet uit ? zo mooi als een Spyker zo lelijk is deze…..
Goedemorgen @Dizono. Ik ben alles behalve een taalpurist maar het is toch echt Vriezenveen…

Ik vind het een prachtig pand! Hier kan je een hele hoop mooie dingen mee doen. Mijn kleine droom om een fraaie autozaak te beginnen kan hier best verwezenlijkt worden.
@viezefreddyw: goedemorgen! Dank voor deze reminder dat ik éérst koffie moet drinken en dan pas moet beginnen met bloggen… is aangepast!
@dizono: Ach, kan gebeuren toch? Normaal gesproken corrigeer ik eigenlijk nooit maar nu had je het iets te vaak fout.. Geniet van de koffie!
Dit ziet er uit als een geval van te groot willen beginnen met een mooi duur pand en dan toch te hoge kosten heb en moeten stoppen.
Terwijl als je het goed wil doen moet beginnen in een schuurtje en je merk moet opbouwen met lage kosten
@imre741: Haha ik de k dat ze zo ook begonnen zijn hoor. En ik weet niet eat de achtergond van de heren van Vencer is, maar als er een familielid grond heeft en/of vastgoed, dan kom je een heel eind. En dan vind ik dit een alleraardigst pand om in verder te gaan. Het is niet té duur, maar aan de andere kant wel representatief genoeg om klanten, toeleveranciers en investeerders te ontvangen. Wel belangrijk voor een klein merk als dit.
@granlusso: de k = denk
@granlusso: de eigenaar heeft voorheen een goed lopend bouwbedrijf verkocht.
Vervolgens dit pand en grond uit eigen knip betaald.
Wat dan de achtergrond dan moge zijn van verkoop/verhuur? Klinkt ergens vreemd.
Wel mooi pand! Prachtig om een bedrijf te vestigen indien je showroomruimte en opslag moet hebben.
Oké is goed, we gaan eentje beginnen! Wie joint en wat wordt de naam?
@VictorMuller: pandje, hypotheek en Back in Business!
Ach slechts 2 auto’s bouwen. Eentje bouwen is mij nog nooit gelukt. Ik zou als tevreden man sterven als bouwer van die 2 vencers.
De bar en de directiekamer functioneerden al!
Autoblog moet dit gewoon huren zodat een ieder autoliefhebber van ons hier op afspraak kan klussen aan hun eigen bolide.
@bmwmpower: het ligt dermate ver van de bewoonde wereld dat ik niet eens wist hoe je de naam van het gehucht correct moest schrijven. De échte liefhebbersauto’s halen de afstand naar zo’n clubhuis niet eens zonder panne.
@BmwMPower: Beter neem je dan iets wat meer in het westen ligt. Wij hebben hier in het oosten zelf grote schuren in de tuin waar we kunnen sleutelen;-)
Ondernemen om te overleven les1: zorg voor zo laag mogelijk overheadkosten.

Maar als je iets wilt creëren om snel geld te verdienen moet je gaan luchtfietsen. Gelijk geld uitgeven om investeerders aan te trekken en er op die manier beter van te worden. Gebeurt ook een hoop en grenst aan fraude. Al is dat wel een (te) zware beschuldiging van iemand die alleen een autoblog stukje heeft gelezen…
Prachtig pand, ideaal voor een handel in mooie klassiekers. Maar ja, Vriezenveen ! Niet bepaald het middelpunt van het Universum. Lijkt me een dingetje.
@50mchljn: Ze hadden zo’n pand ook op een A locatie in Amsterdam kunnen neerzetten. Maar dan kun je nog een 0 achter de huurprijs zetten. Als je zoiets als beginnend bedrijf wil doen zul je toch ergens wat goedkope grond moeten vinden. Anders werk je de eerste 20j alleen om de huur te kunnen betalen. Vraag maar aan al die enorme glaspaleizen dealers…
Helaas de verkeerde volgorde. Misschien een leuk pand voor een Spyker dealer……. Ohnee
Doet me denken aan Bikkel auto’s. Een opgekalefaterde Kever die op een Gallardo moest lijken proberen te slijten in een identiek pand. Is ook niet gelukt.
Leuk pandje om een mooie autocollectie te stallen
Ik zou de Schutsluis 1 in Vroomshoop anders ook best wel willen huren maar dan in Utrecht. Mooie hoge garage!
Dat het niet ging lukken wist eigenlijk iedereen wel (behalve degene die dat pand financeerde). Maar het was leuk zolang het duurde.
Ach zo’n schuurtje. In Engeland worden daar de beste sportwagens in elkaar geschroefd.
Dit moet toch wel pijn doen in de portemonnee.
Waarom dachten ze een paleis nodig te hebben om veredelde kitcars in elkaar te schroeven en te verpatsen.
Voor een ‘fabriek’ is er een nogal opmerkelijke verhouding tussen de hoeveelheid kantoor-en productieruimte.
Vriezenveen, wat een tering end is dat vanaf de randstad…jammer dat dit soort interessante bedrijfspanden nooit dichter bij huis staan.
@ghost:
Misschien woon je op de verkeerde plek :-)
gedoemd vanaf dag 1 natuurlijk. Idee erachter is goed (carbon fiber bouw, dikke motor, licht gewicht, hoge bouw kwaliteit) maar het belangrijkste punt waren ze effe vergeten: Het moet er ook mooi uit zien. En met de beste wil, dit ziet er gewoon niet uit. Het uiterlijk had een goeie basis maar bepaalde dingen zijn overstyled, achterkant is compleet plat en dan met die rare rondingen erin, en die vreselijke achterlichten. Er is ook iets mis met de daklijn wat gewoon raar oogt. En de GM V8 schreeuwt natuurlijk ”kitcar” (ook al is de kwaliteit van de auto veel beter dan gemiddeld kitcar). Had dan een BMW/Audi V10 geprobeerd ofzo..

Voor hetzelfde geld (iets minder zelfs) heb je een Noble M600. Het ziet er beter uit, mensen kennen het bedrijf wat meerdus eventuele reparaties maak je je minder snel zorgen over… Mensen die geen Ferrari of Lamborghini willen (of al hebben) en een auto zoals dit willen gaan nou immers sneller voor een Noble dan Vencer…
Toch weer jammer allemaal.
Ah, Vencer. Twentse pracht. Rijd er wel eens langs, is hier zowat om de hoek.

Misschien iets voor VM ? Dit bedrag verdient hij per week :P

Vencer is verre van failliet, mocht ik zojuist vernemen van een vriend (familielid van de oprichter).
Waarom ze naar Vroomshoop zijn verkast, kan ik niet zeggen.

Ik vind het in elk geval mooie auto’s. De eerste keer dat ik sunne auto zag (en aanraakte), is alweer een aantal jaartjes geleden, op het terrein van Universiteit Twente.

Het is en blijft moeizaam om in deze tijd een automerk op te zetten en overeind te blijven. Zéker in Nederland.
VDL heeft al eens interesse getoond, misschien hadden ze een Joint Venture moeten opzetten. Who knows ..
Prachtig pand ..

Aan de hoeveelheid stoelen kan je al zien dat Vencer geen gelukkig leven is beschoren ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).