Onbekend maakt onbemind, echter het fenomeen ‘private lease’ komt in rap tempo uit de anonimiteit in Nederland.
LeasePlan Nederland ondervroeg ruim 500 private leaseklanten, waaruit bleek dat bijna de helft van hen (42%) niet actief op zoek was naar een andere auto, en meer dan een derde van de ondervraagden had zelfs nog nooit van Private Lease gehoord, voordat zij een private leasecontract afsloten (36%). Door de inzet van retailkanalen wordt privélease bekender bij het publiek, zoals bijvoorbeeld de recente actie waarbij je een Hyundai bij de Albert Heijn XL kon privéleasen.
Binnenkort start LeasePlan opnieuw een dergelijke actie, dit keer met Seat Mii’s (geen gekantkloste, maar een echte) en Ibiza’s tijdens het V&D Prijzencircus van 25 september tot en met 11 oktober. Het lijkt er op dat de koudwatervrees bij particulieren voor private leaseconstructies aan het verdwijnen is.
Wederzijds voordeel
Dergelijke retailacties komen voort uit een 1-2’tje tussen leasemaatschappij en de importeur. Dat laatstgenoemden hier wel bij varen bewijst een vorige actie met de Fiat 500 en de Media Markt, in oktober 2014. In 5 dagen tijd(!) werden 1.170 private leasecontracten afgesloten, op een jaartotaal van 6.987 stuks. Dit betekent dat van elke zes verkochte Fiat 500’s er eentje via de MediaMarkt-actie (en dus buiten de dealers om) liep.
De leasemaatschappij zal een vraag uitzetten bij de importeur, en afhankelijk van hoe hongerig deze is (staat er nog veel oude voorraad, moeten bepaalde targets gehaald worden) komt hier een al dan niet scherpe prijs uit, waar de consument vervolgens van meeprofiteert. Want hoe je het ook wendt of keert: voor nog geen 200 euro per maand een nieuwe auto rijden is gewoon een scherp aanbod.
fit4fun zegt
Meer lenen mense! Ideaal voor klanten die zo’n nieuwe auto eigenlijk niet kunnen betalen. Kleine lettertjes en zo….
lincoln zegt
@fit4fun:
En vooral net doen of je het begrijpt als de dealer een verhaaltje gaat afsteken over dat het belasting technisch zo interessant is ..
bugboy zegt
@fit4fun: Toch was de Fiat 500 vd MediaMarkt geen gekke deal. Als je nieuw kocht en afschrijving over 3 jaar rekende dan was je meer kwijt dan de private lease.
Maar je kon geen opties kiezen en uitvoering was zo kaal als de doos van Kim Holland. Dat ging dus niet door. Maar financieel was het best okee.
ohoogeveen zegt
@bugboy: eensch! Het is helemaal niet ondenkbaar dat private lease goedkoper is dan zelf kopen. Autobedrijven kopen immers de auto’s en ik neem aan het onderhoud groot in. En dat voordeel berekenen ze deels door aan de consument
ohoogeveen zegt
@ohoogeveen: correctie: leasebedrijven
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bugboy: Je vergeet 1 ding: als je hem koopt, heb je na die 3 jaar een auto met een x waarde, bij Private Lease lever je hem weer in en heb je NIKS….
jochempie zegt
@svenska_aeroplan_ab: dus? Als de afschrijving+verzekering+wb+onderhoud duurder zijn dan het leasetarief, dan is private lease goedkoper en je hoeft de auto niet te verkopen.
bugboy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Rekenvoorbeeldje (fictief)… Stel dat het maandbedrag €150 is, de nieuwprijs €15.000 en dat die na 3 jaar nog €8.000 waard is.
Private lease: €36x€150 = €6400.
Aankoop: €15.000 (restwaarde €8.000). Als je de auto verkoopt volgens de koerslijst heb je dus €7.000 betaald. Er zit wel een risico aan, want je weet niet of de koerslijst inderdaad stand houdt. Kan meevallen, maar ook tegenvallen.
In dit geval is een private lease waarschijnlijk aantrekkelijker. Je betaalt over een periode van 3 jaar, dus tussentijds kun je nog wat rendement halen op het geld dat je anders volledig in blik had zitten. En je hoeft de auto niet te verkopen na 3 jaar.
Het wordt een ander verhaal als je wel nieuw wilt kopen, maar de auto veel langer wilt houden. Meestal kun je na een private lease de auto zelf overnemen. Dat moet je vooraf wel checken, net als andere kleine lettertjes.
Ik ben absoluut geen voorstander van geld lenen (en al helemaal niet voor een nieuwe auto). Sparen en dan pas kopen is mijn motto, maar als een private-lease gunstiger is dan laat ik mijn centjes op de bank staan en haal zo mijn voordeel.
parker zegt
@bugboy: de marge zit in alle naai-regeltjes: je krijgt giga naheffingen als je iets meer of minder km’s, je banden sneller slijten dan verwacht, je schade rijdt etc. Het verdienmodel is vergelijkbaar met GSM abo’s: er zijn altijd verborgen kosten, je betaalt altijd meer dan je dacht dat je zou betalen..
Esprit_de_Flandre zegt
@bugboy: Haal die (fictief) maar van tussen z’n haakjes, en zet het in hoofdletters. Een auto van 15.000 leasen voor 150 per maand, dat wil ik nog wel eens zien.
VW private lease, een Up, TIJDELIJK VANAF (!!!) €189* p/m. Dat wordt dus de kaalste versie natuurlijk, en vergeet het beruchte sterretje niet.
* De getoonde maandbedragen zijn na verrekening van de inruilpremies op deze modellen (kijk hiervoor op volkswagen.nl/acties). Dit betekent dat u de inruilwaarde van uw huidige auto krijgt uitgekeerd en dat de inruilpremie wordt gebruikt om het maandbedrag van uw Volkswagen Abonnement te verlagen. De genoemde korting per maand is gebaseerd op een looptijd van 48 maanden. Bij een kortere looptijd krijgt u een hogere korting per maand. Deze actie is geldig t/m 31 december 2015 en zolang de voorraad strekt. Alleen verkrijgbaar bij de officiële Volkswagen dealer en op volkswagen.nl.
Private lease zal NOOIT goedkoper zijn dan kopen. Misschien handiger, maar nooit goedkoper. Anders zouden er geen bedrijven zijn die er zich mee bezig houden…
eklasse zegt
@fit4fun: je leent niks. Je koopt vervoer.
parker zegt
@eklasse: je gaat wel degelijk een lening aan waar je aan vast zit. Auto niet meer nodig? Gewoon doorbetalen!
lincoln zegt
Iedereen heeft immers recht op een voertuig die ze niet kunnen betalen ..
desjonnies zegt
@lincoln:
kijk uit, ik heb dat ook ooit geponeerd en de hele AB leaserts-strontkar werd opengetrokken !
e1000bmw zegt
@desjonnies: Maar @lincoln is wel gewend aan strontkarren… ;-)
flutterby zegt
@lincoln: Ja want kredietverstrekkers zitten te wachten op mensen die hun schulden niet kunnen aflossen.
Ik voorspel dat binnen 3-4 jaar deze markt gigantische gaat groeien. Waarom moet alle 14% bijtellers anders heen?
lincoln zegt
@flutterby:
Yep .. Als 10% met de noorderzon verdwijnt pakt het nog goed uit ..
Esprit_de_Flandre zegt
@flutterby: Daar zitten kredietverstrekkers idd op te wachten. In feite is het de bedoeling dat je constant in de schulden zit, en je hele leven afbetaald. Dat er dan een aantal zijn die niet kunnen betalen, daar liggen ze echt niet wakker van, integendeel.
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Communist!!!!!1!!1!!
escort77 zegt
Ontbreekt de “Advertorial” tag misschien?
autoblogger zegt
@escort77: nope, dit is gewoon een interessante trend.
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogger: Nope, dit is sluikreclame.
In die poll mag ook nog een vierde mogelijkheid hoor. “Nee, en het interesseert me ook niet.”
knipperlichtje zegt
Het is een goed concept, een nieuwe auto ‘kopen’ zonder daarvoor te hoeven sparen of te financieren (al zit financiering natuurlijk ook in de leaseprijs), daarbij is het zeker voor een privé-persoon fijn om geen risico’s m.b.t. reparaties te hebben. Echter, tot nu toe heb ik alleen bij Peugeot en toplease behoorlijke mogelijkheden gezien. De rest biedt alleen maar auto’s met de basismotor, beperkte lakkeuze en zeer beperkte optiekeuze aan.
jmebeek34 zegt
@knipperlichtje: bij elk vag merk ( behalve de exclusive merken) kan je elke auto met alle opties en kleuren private leasen.
knipperlichtje zegt
@jmebeek34: Aah, dat wist ik zelf niet. Ik heb alleen maar gekeken wat er op het web te configureren was, vandaar.
Rick-dos zegt
In Amerika kennen ze niet anders. Maar goed, heel dat land is op de pof gekocht dus zo verrassend is dat niet…
eklasse zegt
@Rick-dos: dit is toch echt iets anders.
In dit geval koop je geen auto. Je koopt vervoer.
Uiteraard heb je na drie jaar geen auto want -om het duidelijk te maken- je hebt drie jaar gegarandeerd vervoer gekocht. Zonder bijkomende kosten.
Misschien lastig te begrijpen maar voor sommige mensen is vervoer belangrijker dan het bezitten van een auto.
En dat is dus de grote tegenstelling met het op de pof kopen van een auto.
lincoln zegt
@eklasse:
Zo heb ik het nooit bekeken ..
Oprecht een eye opener voor mij ..
martinus zegt
Logisch: Dankzij globalisering, en regeringsbeleid van Asher neemt de zekerheid op werk af.
Daarmee ook de mogelijkheid voor een groep arbeiders om de auto via de zaak te leasen.
Wellicht ben ik een idealist, maar ondanks dat onze belastingdienst het niet altijd bevorderd. Ben ik nog altijd voorstander van eigen bezit. Ook bij jonge auto’s.
Tiemen zegt
Ik heb het wel eens uitgerekend voor de grap. Mijn auto heeft mij in een jaar tijd 305 euro per maand gekost. Inclusief reparaties, ANWB, verzekering, wegenbelasting maar exclusief brandstof en aanpassingen die ik gedaan heb. Het gaat hier overigens om een Ford Focus uit 2005. Ik moet een automaat rijden, als ik daar de lease tarieven erbij pak en de opties die ik wil hebben (CC en parkeersensoren) kom ik al snel op bedragen die erboven liggen. Daarnaast als je de bedragen bij elkaar rekent betaal je je 3 jaar helemaal scheel en daarna heb je niks. Je mag de auto dan nog overnemen voor een veel te hoog bedrag. Het is dus onwijs duur in verhouding met zelf kopen. In verhouding tot de kosten van een tweedehands en als je puur daar naar kijkt kan het in sommige gevallen per maand voordeliger zijn maar m.i. is het alsnog boven je stand leven.
gregorius zegt
@Tiemen: Leasen zal altijd duurder (horen te) zijn als kopen.
Het verschil is: heb je het geld of niet?
Als we het over een Focus uit 2005 hebben: als je die niet kan kopen, moet je misschien nog eens overwegen of je wel genoeg geld hebt om een auto te kunnen rijden (gebruikskosten).
Uiteindelijk kan ik best begrijpen dat mensen met een aardig salaris, zonder gigantische spaarrekening, een aardige nieuwe auto private-leasen (en zonder interessante mogelijkheid voor een lease-auto-van-de-zaak).
Uiteindelijk is het een optelsom van afschrijving, financieringskosten, onderhouds-‘verzekering’ en wat extra geld voor het leasebedrijf, omschreven als andere rare kosten. Ben je een beetje normaal met nummers, kan je alles netjes opbreken en zien of je ergens verneukt wordt of niet.
Overigens is het vaak dat je de auto aan het eind net-iets-te-goedkoop mag terug kopen en niet te duur dat verschil heb je namelijk ook al in je afschrijving betaald.
En ook nog oppassen dat het leasebedrijf je niet naait met 2 keer dezelfde belasting (a la btw) te laten betalen.
Overigens: waarom is het ‘boven je stand leven’? Hoop Nederlanders wonen ook gewoon in een huurhuis of hebben een hypotheek. Uiteindelijk is ook dit niets anders dan geld lenen om iets te bekostigen wat je niet zelf kan kopen.
Tiemen zegt
@gregorius: Je vergelijking met huren of een hypotheek gaat een beetje mank bij de regels die daarvoor gelden. Met een bepaald salaris mag je niet meer verwonen (Geldt voor huren en kopen) dus vandaar de noemer. Daar heb je te maken met de overheid die voor jou bepaalt hoeveel geld je kwijt mag zijn per maand. Bij deze leaseconstructies wordt daar beperkt rekening mee gehouden, eigenlijk wordt er alleen gekeken of je het kunt betalen. Niet of het financieel een verstandige beslissing is. Die beslissing ligt bij de mensen zelf, niets persoonlijks ofzo, maar het gros van de mensen is niet in staat dit goed te beredeneren.
Ik heb altijd geleerd geen geld uit te geven dat je niet hebt, de enige lening die ik heb is een hypotheek en zelfs daar heb ik een hekel aan. Voor een woning heb je geen keus als je niet heel vermogend bent, voor een auto (doorgaans een luxe product) wel. (Voor onder de 1000 euro kun jij een auto kopen), geen huis. Maar omdat we allemaal graag willen showen aan de buren hoe goed we het wel niet hebben is dat natuurlijk geen optie. Daarom: (En dan generaliseer ik alsnog) ik vind het boven je stand leven.
clarkson zegt
@gregorius: prive leasen is op dit moment goedkoper als kopen.
gregorius zegt
@clarkson: Met uitzondering van een aanbieding waar je (veel) extra korting krijgt op de auto die je niet (standaard) krijg bij kopen, geloof ik geen bal van. Heb je een real life voorbeeld + berekening?
clarkson zegt
@gregorius: Prima. De veel geleasede FIAT 500. Aanschaf van ongeveer 17000 rijklaar. Waar je 3 jaar na aankoop een bedrag van ongeveer 9000 zou terugkrijgen. Totaal ongeveer 700 aan onderhoud hebt uitgegeven. Minimaal 1260 aan verzekering en 1080 aan wegenbelasting. Dan zou deze auto 12040 euro kosten om 3 jaar ermee te rijden. Gaan we dit in de private lease doen van ongeveer 250 euro per maand zijn we in de gehele looptijd van 36 maanden 9000 euro kwijt. Toch 25% besparen denk ik zo.
gregorius zegt
@clarkson: Ok, dank voor het rekenvoorbeeld. Ik neem t van je aan.
De som is trouwens 11040, maar inderdaad 20-25% voordeliger.
Als ik dit zo zie, denk ik het volgende.
Fiat-lease of welke dan ook, zal iets minder kwijt zijn aan de verzekering, omdat ze gemiddelden-cijfers kunnen laten zien en een grote klant zijn. Vraag me af of ze het voor minder dan aan 10tje per maand kunnen regelen (= 1000 eur). Die wegenbelasting zijn ze ook kwijt (1080). Onderhoud? Zal intern ook wel worden weggezet voor zeker de helft (350). Dat is dan 2430 kosten. Die auto is nog steeds 9000 waard aan het einde. Dat moet dan betekenen dat ze op deze constructie de auto voor 15570 mee krijgen en nog steeds winst maken.
Die 17000 voor die nieuwe, daar moet dus korting op zijn te krijgen; lijkt me zo.
(alle getallen aangenomen incl BTW aangezien die 250 pm ook incl btw is, right?).
clarkson zegt
@gregorius: Incl. btw. En ik probeer geen fiat te verkopen hoor. Ik heb gewoon een willekeurig model genomen om een voorbeeld te geven. (Aangezien de 500 veel is geleased en volgens mij een leuk autootje is om te leasen)
Tiemen zegt
@clarkson: Ook heel benieuwd naar je rekenvoorbeelden. In mijn berekeningen is het absoluut niet waar wat je beweert.
tinustiguan zegt
Ja, erg interessante ontwikkeling dit. Zo ben ik met het volgende bezig: nieuwe baan en ik heb van begin aan gezegd bij de “onderhandelingen” : laat die lease-auto maar zitten, doe mij een hoog(er) kaal salaris. Dat scheelde zò EUR 650,00 bruto. Heb ik ca EUR 350,00 netto voor private lease beschikbaar.
Krijg dan wèl kiliometervergoeding. (stel ANWB norm bedrag ad EUR 0,19 / km).
vervolgens private lease en daarbij zijn dan de brandstofkosten royaal vergoed, immers, beetje auto rijdt 1 op 15 dus uit 1 liter benzine haal ik 15 x EUR 0,19 = EUR 2.85.
Voordeel:
-geen risico brandstofkosten, die worden betaald.
-eigen, vrije keuze mbt lease auto en geen geneuzel mbt voorgeschreven modellen/types.
-geen bijtelling!! je zou dus een deel van de netto kosten die je mbt bijtelling zou hebben, ook nog bij je private lease bedrag kunnen voegen.
Nadeel:
-je zit wel aan 2 jaar private lease contract vast, dus als e tussentijds je baan kwijtraakt lopen je autokosten ineens wel door.
-auto wordt nooit je eigendom, maar da’s bij leasen ook niet het geval.
Ben het nog aan het afzetten tegen scenario mbt aanschaf goede 2e hands auto.
Erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit ook aan het onderzoeken zijn en wat hun conclusies zijn??
lincoln zegt
@tinustiguan:
@audiworker heeft advies direct hieronder ..
audiworker zegt
Ik raad het af! Ik heb zelf een private lease auto, maar achteraf is het verschrikkelijk duur! Vooral kleine dingen die niet onder het reguliere onderhoud vallen zoals een lekke band, mag je de volle mep betalen. Heel veel kleine lettertjes…
lincoln zegt
@audiworker:
En dan de allergoedkoopste band nemen omdat die auto toch niet van jou is ..
Gewoon niet helemaal blij kunnen worden van 4 chique nagelnieuwe conti’s ..
audiworker zegt
@lincoln: bij vervanging van banden heb je geen eigen keuze qua bandenmerk, maar dan moet je inderdaad buiten de leasemaatschappij om zelf banden kopen.
Maar zo blijkt dus dat je “full service” niet al te letterlijk moet nemen, want dan krijg je dikke rekeningen.
Voorbeeld: ik had een spijker in mijn band zitten. Auto naar de dealer gebracht waar de leasemaatschappij en daar hebben ze in totaal 8 min. werk gehad om de band te plakken en te monteren. Uiteindelijk kreeg ik een factuur van €46,-.
Een paar weken later hadden we toevallig weer een lekke band, alleen dan met onze privé auto. Ook dit bij dezelfde dealer laten oplossen. En toen was het factuur opeens bijna de helft.
Kortom, als je bij private lease in hun ogen “zelf veroorzaakte” werkzaamheden hebt, dan proberen je ze maximaal te laten betalen tot je eigen risico bereikt is.
Het is voor mij in ieder geval mijn eerste en laatste private lease auto. Ook van tussentijdse verhoging van je contract moet je niet opkijken. Ik krijg een jaarlijkse verhoging i.v.m. de stijgende inflatie.
lincoln zegt
@audiworker:
Vandaar je nickname ..
Je werkt voor je Audi ..
Hoop oprecht dat je er snel vanaf bent ..
clarkson zegt
@audiworker: Lijkt me logisch dat alleen regulier onderhoud is inbegrepen. Ze kunnen toch nooit een maadbedrag voor jou gaan berekenen als ze daar jouw eigen schades in gaan verwerken? Wat ik je doen een lijstje invullen van te voren en daar op aankruisen wat je allemaal gaat slopen aan die auto? En dan vragen of ze dat willen doorbereken alvast in het maandbedrag?
audiworker zegt
@clarkson: nee daar heb je helemaal gelijk in, maar ik probeer duidelijk te maken dat reparaties aan private lease auto’s duurder zijn dan als je een auto privé rijdt en dat het maandagbedrag waarvoor je dus tekent ieder jaar kan veranderen. Dit heeft mij in ieder geval voor financiële verassingen gezorgd.
clarkson zegt
@audiworker: Besparen in banden doen ze inderdaad niet bij de leasebedrijven.
jochempie zegt
@audiworker: doe niet zo super dom. Full service betekent regulier onderhoudsschema. Niet dat je verzekerd bent voor ieder dingetje dat door normaal gebruik kan gebeuren. Dat begrijp je toch ook zonder het contract te lezen?
lincoln zegt
@Jochempie:
Ik kan wel begrijpen dat hij spijt om dmv van een handtekening melkkoe van andermans heilige koe geworden te zijn ..
Tis leuk om een bootje te huren voor 1 dag ..
Maken allemaal wel eens een verkeerde inschatting ..
audiworker zegt
@jochempie: misschien heb ik het iets verkeerd verwoord. Tuurlijk begrijp ik dat niet alles in de service inbegrepen zit en dat wist ik ook van te voren, maar het gaat mij erom wat je er vervolgens voor moet betalen. Als de prijs voor een reparatie aan een private leaseauto het dubbele is vergeleken met een gewone privé auto, dan schrik ik wel even.
marc789 zegt
@audiworker: ik zit zelf bij justlease.nl en daar is alles heel helder! Als je gewoon de tijd neemt om alle kleine lettertjes door te nemen zie je dat het wel het enige redelijke bedrijf is waar je ook niet voor verassingen komt te staan. Ik had ook veel verhalen gehoord van mensen die genaaid worden maar bij justlease is het wel echt goed geregeld. Ik betaal 220 euro per maand voor een goed uitgevoerde Peugeot 108. Na alles op een rijtje te zetten zou ik er zelf 250 aan kwijt zijn.. lees
jochempie zegt
Hier gaan we toch naar toe: ciculaire economie. Betalen voor gebruik ipv bezit. Waarom? Omdat de fabrikant dan eigenaar blijft van het materiaal wat de auto vormt. Oftewel, de fabrikant heeft er baat bij om de auto zo lang mogelijk op de weg te houden, en om de auto tzt te recyclen zodat de onderdelen waar de auto uit gemaakt is hergebruikt kunnen worden.
peekaas zegt
Ik lees veel negatieve reacties over private lease. Zelf zit ik op dit moment ook te kijken om private lease te gaan rijden. Als je bijvoorbeeld een Peugeot 208 neemt, en de afschrijving in 3 jaar (40-50%?), wegenbelasting, verzekering en onderhoud optelt en deelt door 36 maanden kom ik toch al snel op een hoger bedrag dan bij private lease..
clarkson zegt
@peekaas: Ja je bent zeker goedkoper uit. Omdat het relatief nieuw is in nederland zijn de maandbedragen zeer laag op dit moment. Dat komt ook door de mediamarkt bijvoorbeeld. Hun zijn er als eerste echt groot mee begonnen. Maar ze hebben zo een lage prijs gevraagd dat leasebedrijven nu niet in een keer veel meer kunnen gaan vragen. Op de echt lage prijzen van ongeveer 200pm maakt de leasemaatschappij dik verlies. Dus ik zeg doen op dit moment! Het zal in de komende jaren alleen maar duurder worden.
marc789 zegt
@clarkson: bij de media markt in amsterdam oosterdok kun je nu terecht voor een open Karl met radio cruise control en airco voor maar 179 euro…
clarkson zegt
@marc789: Cool.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, er is opzich best wat voor te zeggen. Als je graag zekerheden inbouwd in je maandelijkse lasten en geen zin hebt in onverwachte kosten of geld sparen voor een nieuwe auto. Je rijd voor een relatief laag bedrag een nieuwe auto, maar of je echt zo gelukkig word van een instap Ibiza…..
desjonnies zegt
Kijk daarom niet meer op tegen Duitsers.
Als ze in van die dikke bakken rijden
Splinternieuw
Zijn allemaal prive geleased
Er zijn hele kuddes colporteurs van Audi BMW en Mercedes die vroegâh met bijbels liepen en je daarna van energie maatschappij wilden laten veranderen.
Nu doen ze auto’s !
Heb respect voor een Duitser in een tien jaar oude auto.
Want die is van hem !
fj272 zegt
@desjonnies: Dat is ook de reden waarom de huidige Duitser z’n auto niet meer zo goed behandeld als 20 jaar geleden..
Toen kon je blindelings een auto in Duitsland kopen.. Destijds stond de auto in de huiskamer en de vrouw sliep in de garage..
Nu staat de auto buiten en de garage vol rommel..
Daarbij worden de laatste jaren in Duitsland meer tellers terug gedraaid dan ooit..
Kortom van luxestatus naar gebruikstatus
pomoek zegt
Is natuurlijk altijd duurder dan zelf een auto kopen, maar waarschijnlijk met minder kopzorgen. Als je geen gezeik wil hebben dan moet je risico’s afkopen, zoals het leasen van een auto. Voor mij wegen die extra kosten niet op tegen deze voordelen, maar goed dat zal voor anderen anders zijn.
dirkiii zegt
Wat je niet hebt kun je niet uitgeven dus begin er niet aan
lekkaah zegt
ik hoor tegenwoordig zelfs leasekoffiemachines.. thuis ja.. straks kan je je schoonmoeder nog leasen
makkelijk de bank beschuldigen is 2008. maar het probleem ligt straks bij al die lopende automatische incasso’s elke maand (je moet tegenwoordig overal een abbo voor hebben, 1e maand gratis je kent het) en de laksheid van mensen om dit soort kosten in de gaten te houden.
enne, @leaseplan.. wij van wc eend :’)
sir_smokalot zegt
leaselaarzen, nog zoiets…
norge zegt
Voor de lol eens zo’n contract gelezen hier…..Weet je dat je voor elk krasje en miniscuul deukje moet betalen na je lease tijd?
MrH zegt
@norge: en is dat niet ook zo als je meer km’s rijdt dan in het lease contract staat, je per gereden km ook nog zoveel moet bijleggen? Omdat het leasebedrag uitgaat van een bepaalde restwaarde met bijbehorende km stand…
e1000bmw zegt
@norge: en bij het inleveren zitten dan uiteraard een aantal krassen/deukjes die er eerst niet zaten…
mcshine zegt
Op zich wel grappig dat iedereen hier roept dat je een auto pas mag halen wanneer je hem bij elkaar hebt gespaard maar dat in de praktijk van de nieuw verkochte auto’s 95% (gedeeltelijk) gefinancierd is.
Ik zelf heb niets tegen financieringen, zolang het maar verstandig gebeurt:
Kun je de lening ook bij werkloosheid blijven betalen?
Is de waarde van de lening lager dan de dagwaarde van de verzekerde auto?
Heb je een buffer voor financiële tegenvallers binnen je huishouden?
Dat soort vragen dus… En wat de buurman doet of hiervan vindt zal me een reet roesten
parker zegt
Dit is zó ontzettend pauper.. Het volk dat hier in stinkt is meestal te dom om te poepen en mag iedere vijf jaar weer door de samenleving ‘gered’ worden middels schuldsanering. Kappen hier mee!
desjonnies zegt
@parker:
Zo leeft de helft van Nederland, waarvan die huizen “onder water “staan.
Geloofden die meneer die mij ’s avonds lastig viel om me geld te geven voor leuke dingen, een nieuwe auto of een dure vakantie omdat mijn huis en overwaarde en weinig hypotheek.
Alleen ik geloofde die meneer nooit.
En rijd liever 100 keer in een oud barrel dat van mij is.
Heb een vriend. Schat hemeltje rijk
Bedrijf jaren geleden verkocht
Koopt al jaren auto’s van 500 Euries en niet meer
Is nu van zijn geloof gevallen en kocht ene pracht Picasso voor 750 Euries.
Wel van de eerst eigenaar met alle boekjes erbij he !
Hij is te rijk om zich zorgen te maken dat het “Het oude model is “
lamborgfan zegt
Sja op zich.. Je spaargeld kan je investeren, en als je per maand genoeg binnenharkt wat is €200 dan pm voor een nieuwe auto? Onderhoud? Zit erin of heb je bijna niet, dus ook weinig onverwachte tegenvallers.. Zou liever €200 pm spenderen wetende dat dat ding niet uitvalt waardoor ik genoeg tijd heb om mn klanten te bezoeken dan enkele tientjes besparen met de kans dat ik helemaal niet op plaats van bestemming kom.. en dus inkomsten mis loop.
Mja, ben niet van de generatie: alles in een ouwe sok stoppen en sparen.
Van werken word je niet rijk, van sparen ook niet.. Blijft er nog 1 ding over.
jochempie zegt
@lamborgfan: zakendoen?
prop zegt
Goh laat het een paar tientjes duurder zijn. Iemand zal dr van moeten vrete. Een hypotheek en verkoopwaarde is een groter probleem
Zie t als een telefoon abonnement en je hebt de grootste onzekerheidfactor van verkoop niet meer in je eigen zak zitten en er is geen investering nodig
Ik geloof dr wel in. Waarom zou t bedrijfsleven anders ook massaal er voor gaan. Hoewe bij een klein aantal ook sprake van koop is
parker zegt
@prop: omdat het in bedrijven fiscaal gezien totaal anders wordt aangeslagen!
e1000bmw zegt
@prop: Omdat het bedrijfsleven er anders nog een hele afdeling bij moet hebben om de administratie mbt al die voertuigen op orde te houden. Dat kost klauwen met geld. Dan is het fleet management uitbesteden goedkoper…
remco_emily zegt
leuk al dat producten verkopen en de man brengen in de vorm van foonabo’s dan met auto’s. Er zullen voor en nadelen aan zitten. Het lijkt allemaal zo mooi een http://www.auto.alles1bedrag.nl te hebben en het feit dat je MRB betaald.
Maar er zitten toch genoeg haken en ogen aan. Je weet wat er in de toekomst gebeurd als je bijvoorbeeld je baan kwijt raakt. Dan zit je met een auto opgescheept die niet van jou is. Geen probleem als je nog een schip met geld hebt liggen. heb je dat niet dan ben je dus mooi de sjaak.
Na een verplicht aantal jaar weet je niet wat je auto waard is en bovendien is de onzekere factor. Het blijft voor mij toch een vorm verkapt lenen@van iets wat niet van jezelf is. Mij niet gezien dus.
shicomm zegt
Naast het feit dat je voor het gemiddelde maandbedrag prima zelf een auto kunt rijden zitten er nog heel wat meer haken en ogen aan het idee…
Als je een beetje verstandig koopt en het geheel netjes houd dan heb je aan het eind van de streep nog een flink stuk aan waarde over.
Toch best leuk als je amper iets hebt hoeven afschrijven aan je auto imho…
Feitelijk betaal je ook aan de afschrijving mee bij het privéleasen maar sta je aan het eind van de rit met lege handen en dito knip…
Dan was er ook nog zoiets als de extra kosten na afloop van het contract…
Kan afhankelijk van wat je rijd ook vies tegenvallen…
Extra zuur ; de auto ben je kwijt maar voor alles is afgehandeld mag je nog meer geld neertellen omdat dat ene krasje toch echt moet worden gefixed voor veels te veel geld…
e1000bmw zegt
Weet je wat voor het maandbedrag van een VW Up (om een voorbeeld te noemen) kan rijden?
Met dezelfde vaste lasten heb je een BMW E38 750i. Ik weet wel wat mijn keuze zou zijn…
marc789 zegt
@e1000bmw523i: haha ik zou kosten berekening van jou wel is willen zien of de lease prijs welke jij voor een up voor je hebt want een 750 kost klauwen met geld meer