
Aan de vooravond van de jaarlijkse 24-uursrace op Le Mans (22-23 juni) kondigt Bentley een zestal gelimiteerde modellen aan: een voor elke behaalde overwinning op het Franse circuit.
Zowel de Continental GT (alleen W12, en geen laffe V8’jes) als de Mulsanne (op zichzelf al een verwijzing naar Le Mans) krijgen exclusieve varianten, gelimiteerd tot 48 stuks, en met de gebruikelijke prullaria (klokjes, inleg, plaques etc.). Volgens een logica die wij niet helemaal snappen gaan ze echter allemaal naar Noord-Amerika. Meh.
De grootste successen van het in 1919 door Walter Owen Bentley opgerichte merk werden behaald in de jaren ’20, met overwinningen in ’24 en ’27-’30. Bijna 73 jaar na de laatste overwinning, in 2003, werd het kunstje herhaald, in de Speed 8.
Dit jaar is het 10 jaar geleden dat de laatste overwinning werd behaald, en 90 jaar sinds de eerste Bentley-deelname. Een mooie gelegenheid om er 6 x 48 limited editions in te gooien dus, elk met verwijzingen naar een winnend Bentley-model uit de geschiedenis.
Als je in de details wilt duiken, ga dan naar de speciaal hiervoor opgezette microsite. Vind je plaatjes kijken voldoende, check dan de gallery. Oh, en er is natuurlijk ook een video, te vinden op autojunk.
Dit jaar zien we, evenals de voorgaande jaren, overigens geen Bentley aan de start verschijnen, maar misschien dat er in de nabije toekomst nog een Continental GT3 tevoorschijn komt. Voor het 100-jarig jubileum moet dat toch lukken, lijkt ons.













dat is raar
USA? Gek, je zou verwachten dat ze naar China gaan.
Tuurlijk naar Amerika, al die rappers en sportlui staan al in de rij om hem te kunnen kopen.
@osmo: zouden die überhaupt weten wat “le mans” is.
@eklasse: Ze hebben er wel de ALMS, dus dat zal wel :)
@eklasse: Maak dat dan wat uit voor hun? Er staat Bentley op en het is een speciale editie ;)
@osmo: Waar ik van baal is dat het geen toevoeging doet aan het merk, elk merk heeft tegenwoordig wel een speciale editie maar dat is niks meer dan een extra badge i.p.v. extra motor-power oid.
Oogt een beetje goedkoop met al die ‘Le Mans’ logo’s erop geplakt, alsof je een reclamewagen met flinke korting hebt kunnen kopen zoals een Yaris Yorin. Ziet er echt niet uit.
Beter! Ik weet wat Nederlanders doen met bentley’s.
Dit kan toch niet. Zulke actiemodelletjes mag je van de KIA’s, Hyundai’s, en VW’s verwa…o wacht.
Ik vind zulke actiemodelletjes in dit segment alleen maar afbreuk doen aan het merk.
Ik zag laatst dit filmpje van Chris Harris waarin hij een vergelijk maakte tussen een Bentley GT en Audi S4 en het VAG effect. Z’n conclusie: Fijne auto’s maar totaal geen karakter. Iets wat velen onder ons overigens allang wisten…
http://www.youtube.com/watch?v=wl9wGfplgdg&list=PL239B84BD346EEEFA&index=8
@Rick-dos: ja want kia en hyundai hebben ook heel wat le mans overwinningen te vieren.. Ben het wel met je (en chris harris) eens! De bentley zou kwa gevoel meer moeten verschillen van de audi.
@lambo4all: Ik heb het over actiemodelletjes en niet specifiek “Le Mans”..
Vroeger (en dan heb ik het over heel vroeger) had je bijv. de Honda Civic Silverstone actiemodellen, omdat ze met McLaren en Senna de GP van Silverstone hadden gewonnen. Kreeg je wat striping aan de zijkant en 16 inch lichtmetaal ipv de standaard 15 inch ijzertjes met wieldoppen.
Sloeg nergens op en vond altijd dat ze hun klanten niet serieus namen. Dat gevoel heb ik met dit actiemodelletje ook.
@Rick-dos: zoals 2 halen 1 betalen, ik ken dat wel ja!
Die mulsanne is ook mooi!!!!
Mooie beelden en voor de Speed 8 heb ik altijd nog wel een zwak, super tof apparaat maar wat is de geschiedenis achter dat apparaat?
Waarom zijn alleen hele dure auto’s zo bloedmooi?
LeMans edition? daar hoort een diesel in! TDI-powerrrrrrt :D