Loodzwaar, in recordtijd naar de top.
The fastest lorries in the world. Zo noemde Ettore Bugatti gekscherend de Blower Bentley’s uit de jaren ’30. De Blower Bentley’s uit de periode waren loodzwaar, maar dankzij hun gigantische motoren waren ze tot grote prestaties in staat.
Er is eigenlijk wat dat betreft weinig veranderd de afgelopen jaren. Zo heeft Bentley ontdekt dat het heel competitief is op de Pikes Peak International Hill Climb. Vorig jaar pakte het edele Britse merk al een overwinning in zijn klasse met de Bentayga, dit jaar was de nieuwe Continental GT aan de beurt.
De Continental GT W12 werd bestuurd door niemand minder dan Rhys Millen. Hij wist de heuvelklim af te leggen in een tijd van 10:18.488. De auto kreeg het startnummer 100 toebedeeld, niet geheel toevallig, want zoals jullie weten is Bentley zijn honderdste verjaardag aan het vieren.
De in Nieuw-Zeeland geboren Millen met als bijnaam ‘King of the Mountain’ pakte het record voor productie-auto’s op 30 juni 2019. Hij legde de 19,98 lange klim af in iets meer dan 10 minuten en achttien seconden. Dat komt neer op een gemiddelde van 112 kilometer per uur. De klim kent 156 bochten. De klim start op 2.834 meter hoogte en finisht op 4.297 meter hoogte. Het oude record van David Donner in een Porsche 911 Turbo (2014 model) stond op 10:26.9 en werd gereden in 2015.
in alle luxe met een noodgang een berg op jagen, vervelend.
@dutchdriftking: volledig mee eens!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Waar stond het record dan op?
@gregorius: en in welke categorie?
@gregorius: Staat erbij! Thanks!
@willeme: de eerste alinea is prachtig!
@gregorius: langzamer
Sinds wanneer had Porsche het record voor snelste container op Pikes Peak dan in handen?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jjcp: en wat is een lorry?
@niex: willeme had eerst trains staan ipv. lorries, en ja een lorry is een truck. En ipv. van ff een thanx is aangepast, heeft hij dit ff zo verandert.
@jjcp: HARTELIJK DANK :-D Is aangepast ;-)
Worden er eignelijk veel pogingen ondernomen door productie wagens? Kan me niet voorstellen dat er geen enkel ander merk/model is dat sneller is dan dit bakbeest.
@fejjie: ’t Is nou eenmaal geen Nurburgring, en misschien moeten we dat maar zo houden ook. Deze wedstrijd is er maar één keer per jaar, fan mag je een paar keer oefenen en dan één ritje knallen. Best een dure wedstrijd om mee te doen, want als merk doe je dit niet om als tweede te eindigen.
8 sec sneller in 4 jaar
Deze race is niet zo eenvoudig. Door de hoogte krijg je ademproblemen en ook neemt het vermogen van de auto af, krijg je koelproblemen en neemt de downforce af. En bij een foutje ga je een heel eind naar beneden. Wel is het nu helemaal asfalt, dat is nog niet zo heel lang.