• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley’s SUV kwam er in plaats van een 911-concurrent

Auteur: ricardo, gepost 19 maart 2012 om 16:01 – 39 Reacties

Bentley EXP 9 F

In Genève liet Bentley best wel een monstruositeit van een SUV zien: de akelig luxe aangeklede EXP 9 F. Het was het langverwachte antwoord op de vraag waarmee Bentley hun productenportfolio wilde gaan uitbreiden. Maar er waren meerdere opties, waaronder een sportwagen ónder de Continental GT.

Dit laat Wolfgang Durheimer, nu ruim een jaar CEO bij Bentley en al langer actief als Bugatti-eindbaas, weten in een interview met Motortrend. Net als bij Lamborghini’s keuze voor een nieuw model verschenen er in het hoofdkwartier te Crewe ook meerdere opties op tafel. Zo had het designteam, onder leiding van Dirk van Braeckel, een duidelijke voorkeur voor een sportmodel. Een instap-Bentley die een stuk lichter is dan de Continental GT en met een gunstiger prijskaartje, zo stellen we het ons voor.

Maar Durheimer blijft erbij dat een SUV het meeste potentieel heeft. En als we het discutabele uiterlijk even buiten beschouwing laten, klopt het uiteraard dat er vanuit opkomende markten en in het Midden-Oosten nog altijd veel vraag is naar überluxe SUV’s. Dit zegt hij over de keuze:

“In the end the SUV was a better idea. It sits above all its competition. The sports car would have had the Porsche 911 Turbo as opposition.”

Duidelijk. Een Bentley-SUV is geen match voor de Cayenne, maar een modelletje onder de Continental GT positioneren, dat zou wellicht iets te veel kannibalisme in de hand werken. En daar wordt niemand in het VAG-kamp blij van. Maar wie weet wat de toekomst Bentley nog brengt, want volgens de CEO hebben ze al een model laten maken van een potentiële 911-bestrijder: “The model still sits outside Dirk van Braeckel’s office.” Mm, nu zijn we toch wel benieuwd hoe dat studiemodel eruit ziet. En wat als ze die hadden vertaald naar een conceptvorm? Het had ze waarschijnlijk een storm aan negatieve reacties bespaard.


Ook interessant!

  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
  • Dit is de foutste Bentley van Marktplaats
  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • Video - deze SUV kan zo het circus in

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

911, Bentley, concept, exp9-f, Porsche, SUV, Wolfgang-Durheimer

Vorig bericht: « Video: Porsche Carrera GT laat zich horen
Volgend bericht: Autojunk Foto Van De Maand – Februari ’12 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hupke zegt

    19 maart 2012 om 16:05

    Een 911 concurrent? Wat is de conti gt V8 dan?

    Login om te reageren
    • bassie zegt

      19 maart 2012 om 16:06

      @Hupke: Een panamera concurrent.. comfort, geen sportieve auto zoals de 911.

      Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      19 maart 2012 om 16:11

      @Hupke: Een heel iets lichter containerschip dan het moddervette W12 model, maar nog steeds geen concurrent voor een 911.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        19 maart 2012 om 16:15

        @bullgod76:

        De conti is echt geen containerschip hoor. Ok het is geen atom of lotus seven maar hij is toch ook zeker niet log.

        Login om te reageren
        • ricardo zegt

          19 maart 2012 om 16:20

          @Hupke: Zelfs de V8-versie krijgen ze niet onder de 2.295kg. Het leeggewicht van een 991 Carrera S daarentegen is 1.370 kg.

          Ik had zelf ook verwacht dat ze de Conti V8 een stuk lichter zouden krijgen, maar helaas…

          Login om te reageren
        • bullgod76 zegt

          19 maart 2012 om 16:26

          @Hupke: jij vind een auto met een gewicht van bijna 2,5ton NIET log??

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            19 maart 2012 om 16:33

            @bullgod76:

            Nee, hij is zwaar maar niet log. Log betekend dat die niet graag wil draaien, niet vooruit (of achteruit wil).
            En die wil net heel graag voorruit en best nog wel snel de bocht om. Je kan veel zeggen maar log is die toch niet.
            Misschien dat de 0-100 trager is dan van een turbo maar het zou me niet verbazen moest de 50-150 sneller zijn bij de bentley. Op een circuit kan je ze waarschijnlijk niet echt vergelijken maar op de weg wel.

            Login om te reageren
            • bullgod76 zegt

              19 maart 2012 om 16:44

              @Hupke: Ja, met zo’n enorm grote motor (Zeker die W12) krijg je alles wel vooruit en wil het ook wel de bocht om.
              Maar door dat enorme gewicht vind ik zo’n auto echt niet sportief.
              Die Conti kun je echt niet vergelijken met een pure sportwagen als de 911, maar eerder met een Panamera die meer een snelle GT is.

              Login om te reageren
              • Hupke zegt

                19 maart 2012 om 16:50

                @bullgod76:

                Ik heb nog niet met een panamera gereden dus daarover kan ik echt niet oordelen maar de conti is echt niet te onderschatten, ik heb wel nog nooit zelf mogen rijden dus hoe hard de bestuurder moet werken om me een beter dan 911 turbo gevoel in een conti te geven weet ik niet. Ik zou op het zicht eerder zeggen dat de panamere een concurrent is voor de flying spur.
                @akrapovic
                En dat zeg je omdat je dagelijks in je conti rondtoert en in de weekends je je caterham bovenhaalt waardoor die conti log is?

              • bullgod76 zegt

                19 maart 2012 om 17:38

                @Hupke: Nou qua gewicht is er nauwelijks verschil tussen een Flying Spur en een Conti GT.
                Alleen die 2 luxe zetels extra in de Spur zijn al het verschil van 100kg
                Beide auto’s zijn verder qua motorisering ook gelijk.

                De Flying Spur is overduidelijk een 4 persoons Conti GT, maar een Panamera is absoluut geen 4 persoons 911.

              • akrapovic zegt

                19 maart 2012 om 17:43

                @Hupke: nee maar ik heb wel het geluk gehad eens te mogen sturen in een continental en daarvan weet ik dat die aardig wat kilo’s mee te slepen heeft. Hij komt vooruit door de beul van een w12. De v8 versie is toch een stuk langzamer. De m3’s en c63’s trekken hem eruit.

            • StijnB zegt

              20 maart 2012 om 09:36

              @Hupke:
              Denk het niet hoor, de Bentley en een 911 (Turbo) zijn een wereld van verschil. Zelfs in rechte lijn…

              Login om te reageren
              • Hupke zegt

                20 maart 2012 om 11:07

                @StijnB:

                In de 0-100 misschien maar de 100-200 doet die sneller.

              • StijnB zegt

                23 maart 2012 om 14:37

                @Hupke:
                Wil het opzoeken, maar geloof er niets van, niet een 997 Turbo die na een kilometer al bijna 280 km/u rijdt…

        • akrapovic zegt

          19 maart 2012 om 16:43

          @Hupke: haha hou op.. Dat is een luxe gt en ja hij is log

          Login om te reageren
  2. james125 zegt

    19 maart 2012 om 16:07

    Tsja, het geld voor de ontwikkeling kunnen ze beter in Le Mans stoppen!

    Login om te reageren
    • mepdenepper zegt

      19 maart 2012 om 16:13

      @james125:

      Hoewel ik van (ge)motor(iseerde)/autosport hou, is Le Mans steeds meer iets voor de fabrikanten met heel, heel veel geld. Altijd maar Audi of Peugeot. En kunnen kleine(re) teams niet meer winnen, zelfs niet met een beetje geluk.

      Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      19 maart 2012 om 16:45

      @james125: ja de auto van Audi jatten..

      Login om te reageren
  3. anakiet zegt

    19 maart 2012 om 16:08

    Opzich niet eens een verkeerd idee, een Aston Martin tegenhanger, kan er nog wel bij VAG.

    Login om te reageren
  4. fluvioglacialeafzetting zegt

    19 maart 2012 om 16:11

    Wauw had het interieur nog niet gezien, heel mooi! Nu de rest van de auto nog…

    Login om te reageren
  5. surpass zegt

    19 maart 2012 om 16:11

    Van buiten is die -EXP 9F- misschien niet de fraaiste, het interieur echter is fantastisch! Ik wou dat ik dat in mijn ibiza’tje had!

    Login om te reageren
  6. mepdenepper zegt

    19 maart 2012 om 16:16

    Vele lopen te klagen op de look-a-like Range Rover, maar wanneer deze daadwerklijk in het echt te zien, zullen zij stuk voor stuk tot inzicht komen. Let maar op.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      19 maart 2012 om 23:41

      @mepdenepper: Ik weet nog niet wat ik moet vinden. Maar wat ik wel weet is, dat is mijn mening dat het gewoon totaal niet past bij het merk Bentley.

      Login om te reageren
  7. Simpson zegt

    19 maart 2012 om 16:18

    Ik kan me niet voorstellen dat een sjeik hier nou een extra vouw van in zijn kandura krijgt. Hij is niet stoer als een landcruiser en niet sjiek als een -ahem- continental.

    Ze hadden meer kans gemaakt met een sneeuwscooter in de vorm van een kameel

    Login om te reageren
  8. motoragent zegt

    19 maart 2012 om 16:19

    Bentley vind ik totaal geen merk voor een 911-like auto. Bovendien zijn er de laatste tijd wel erg veel merken die op deze manier naar elkaar toe kruipen. Jaguar, Aston Martin, Porsche en Maserati beginnen zo ook steeds meer op elkaar te lijken (leuke coupe welke steeds heftiger wordt, 4-deurs sportwagens proberen te bouwen (jaguar dan niet direct), belachelijk bespoilerde cabrio’s en dan ook nog eens op het idee komen om een SUV te gaan bouwen..). En dan zou Bentley ook nog eens op diezelfde tour gaan.. laat het maar gewoon bij die lekker lompe luxe-bakken.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      19 maart 2012 om 23:39

      @motoragent: Yes daarom ben ik opnieuw blij dat BMW Rolls Royce heeft overgenomen en godzijdank niet VAG.

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    19 maart 2012 om 16:20

    Nemen ze toch een 911 als basis voor zo’n Bentley? Werkt voor de rest van VAG…

    Login om te reageren
  10. laurensl zegt

    19 maart 2012 om 16:30

    Geen rijtest? :(

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 maart 2012 om 17:03

      @laurensl:

      Rijtest van wat?
      Een conceptcar die nog niet op de markt is of van eentje die er nooit zal komen?

      Login om te reageren
      • laurensl zegt

        19 maart 2012 om 17:14

        @Hupke: Een maandagnamiddag rijtest. Maakt niet uit over welke auto.

        Login om te reageren
  11. birdboy zegt

    19 maart 2012 om 16:46

    Akelig is hier het sleutelwoord.

    Login om te reageren
  12. love4sportcars zegt

    19 maart 2012 om 17:11

    Geef mij dan maar een Bentley sportwagen!

    Login om te reageren
  13. wasted zegt

    19 maart 2012 om 17:25

    ik vindt die bentley hellemaal niet lelijk

    Login om te reageren
  14. agera zegt

    19 maart 2012 om 19:02

    Zijn ze allemaal stoned bij Bentley of ik weet niet of ze wat snuiven maar dit ding is gewoon spuuglelijk.

    Login om te reageren
  15. xilver zegt

    19 maart 2012 om 19:17

    Ze hadden dit beter als concurrent voor de Cayenne genomen… het zouden waardige tegenstanders zijn… allebei zo lelijk als een ontstoken achterwerk van een baviaan met aambeien.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      19 maart 2012 om 19:39

      @xilver: Mooie teksten als Hammond vertrekt om een eigen programma te maken kunnen ze gelijk jou in dienst nemen voor hem :P

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        19 maart 2012 om 21:26

        @agera: Haha,daar teken ik voor :D

        Login om te reageren
  16. paere zegt

    19 maart 2012 om 19:24

    Haha wat een mongols

    Login om te reageren
  17. jobh zegt

    19 maart 2012 om 20:04

    ik vind het niet heel raar, kijk maar naar Porsche, hoeveel 911 verkopen ze en hoeveel cayennes.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North