De benzineprijzen in de VS liggen voor het eerst in drie jaar onder de 3 dollar per gallon, wat ervoor zorgt dat de vraag naar asobakken weer toeneemt.
Zo is de interesse in de Hummer H1 volgens een grote Amerikaanse dealerwebsite met maar liefst 11% toegenomen in de afgelopen maand. Voor andere grote benzineslurpers als de Lincoln Navigator en de Ford Explorer geldt overigens hetzelfde. Hummer werd vier jaar geleden nog de nek omgedraaid door GM, maar wellicht dat het merk met de dalende benzineprijzen weer relevant wordt. Althans, naar Amerikaanse maatstaven dan.
De benzineprijzen die sinds juni dit jaar stevig zijn gedaald in de VS, hebben volgens Barclays tot nu toe al gezorgd voor een gemiddelde besparing per persoon van 520 USD. Dat toegenomen budget leidt er onder andere toe dat de verhouding tussen het de aantallen verkochte pickups en ‘gewone’ auto’s weer in het voordeel van eerstgenoemde lijkt te vallen, net zoals dat vóór de crisis het geval was. Grote verliezer van deze mogelijke trend lijkt vooralsnog het milieu.
Een mogelijke manier waarop de Amerikaanse overheid deze verandering in de vraag naar auto’s kan afremmen, is (naar het Nederlandse model) het verhogen van accijnzen op benzineprijzen. Deze zijn sinds 1993(!) al niet meer opgeschroefd, wat feitelijk betekent dat ze in de praktijk alleen maar lager zijn geworden als je de inflatie meerekent.
De benzineconsumptie mag in de VS dan met 5% gedaald zijn sinds 2006, maar Amerikanen rijden nu dus weer liever in grote bakken met dito V8-motoren. Als er nu niet wordt ingegrepen en de prijzen aan de pomp blijven dalen, kan de stijgende vraag naar grote auto’s aldaar tot gevolg hebben dat het benzineverbruik gewoon weer op het oude peil komt te liggen.
PS: Nigeria -de grootste olieproducent van Afrika- baseert zijn begroting voor 2015 op een olieprijs van 73 dollar per vat, tegen 77,50 dollar in het huishoudboekje voor dit jaar. Het land is voor 70 procent van de begroting afhankelijk van inkomsten uit de oliehandel.
Met dank aan Sacha voor de tip!
str8six zegt
Rijden H1’s niet op diesel?
rolov zegt
@str8six: ook die prijzen zullen zakken
sjouveur zegt
@rolov: Dat valt tegen, dieselprijs zit al een hele tijd zo rond de 3,80 dollar per gallon.
raym zegt
Bestaan naar mijn weten ook benzine uitvoeringen van van deH1
coenijn zegt
@str8six: de militaire versie wel, de civiele versies waren met diesel en benzine motoren leverbaar volgens mij.
raym zegt
@coenijn: ja zo iets was het volgens mij.
gtwillem zegt
@coenijn: de legerversie zijn alleen met dieselmotoren gebouwd. De Hummer H1 (de naam H1 kwam pas toen de H2 er bijkwam) ook alleen als Diesel. Halverwege de jaren 90 is ie ook op verzoek geleverd met een V8 benzine, maar die had de grootste de Hummer van zijn plaats te krijgen.
henkhupelschoten zegt
Wat zal de Hummer sales man blij zijn van south park…..
gforce zegt
@henkhupelschoten: welcome to the Rocktober sales event! How would you like one of these puppies?
Carreza zegt
@henkhupelschoten: Handicars ftw!
dotternetta zegt
Geef ze eens ongelijk!
super zegt
@dotternetta:
want als de olieprijzen stijgen koop je weer een nieuwe auto?
dotternetta zegt
@super: Als we hier US-prijzen hadden reed ik een Lancer Evo als gezinsauto! :-)
TimoBac zegt
@dotternetta: ik ga ze ongelijk geven. Wat een domme kortzichtige auto is de Hummer. Kan toch niet tegenwoordig?
phaeton zegt
Wauw, van 9 per maand naar 10 per maand. En dan is 9, nieuw, per maand, nog veel.
pomoek zegt
Mensen willen dus gewoon een bepaald bedrag per maand aan mobiliteit uitgeven. Ik snap de behoefte voor grotere auto’s wel maar waarom dan weer met zo’n belachelijke overpowerede V8?
marc94 zegt
@pomoek: *underpowered
pomoek zegt
@marc94: I stand corrected ;-)
RobUSA zegt
@marc94: Kan de Hellcat (707 pk) nou niet echt underpowered noemen ( of de GT500/ZR1/ZO6/ZL1/Viper/div.SRT 8’s/Raptor)
marc94 zegt
@RobUSA: nee maar de “gangbare” auto’s met een v8 daar hebben de pk/liter verhouding van een frituurpan zullen we maar zeggen. Dat gt500 blok word trouwens niet voor niks in Duitsland gemaakt. Maar gezien jou schermnaam had ik ook geen andere reactie verwacht. Als we met sportauto’s gaan gooien ga ik audi, ferrari, en BMW zeggen wat jou argument volledig ongeldig maakt. Dus ja. Amerikaanse v8’s zijn underpowered. Ik heb liever een 3 liter met 400pk dan een 5.7
dodge-hemi zegt
@marc94: liters zijn koppels, zet een standaard hemi 5.7 blok met 400pk naast een gechiptunede 4.8 (vergelijkbaar zonder turbo’s met gelijkwaardig vermogen) van bmw met 400pk de 5.7 heeft meer koppel en hoeft minder vermogen in vergelijking uit zijn blok dus gaat langer mee
gtwillem zegt
@marc94: Het is een keuze. In Europa en Japan zijn we gewend relatief veel vermogen uit weinig motorinhoud te halen, met name om redelijke prestaties te verschaffen en het verbruik enigzins te drukken.
Verbruik is in Amerika niet zo’n issue. Daar worden andere dingen gewaardeerd. Aanschafprijs, koppel, ruimte en comfort.
1. Het moet dus goedkoop zijn: een aluminium 3.0 twin turbo V6 met 24 kleppen en vier nokkenassen is duurder om te bouwen dan een gietijzeren V8 met een centrale nokkenas en 16 kleppen.
2. Koppel: Amerikanen koppelen bijna alles aan een automaat en houden niet van hoogtoerige motoren. De afstanden die ze rijden zijn vaak langer dan hier en met minder tempowisselingen. Veel koppel zorgt ervoor dat de automaat nauwelijks hoeft terug te schakelen en de Amerikaan lekker met het verkeer mee zoeft.
3. Ruimte: In amerika is er veel meer ruimte en houden er van dat hun auto ook groter is. Een 3-serie is hier in Nederland een dikke bak, maar in amerika gewoon een small sedan. Een Q7 is daar een medium sized SUV, hier is het ding groter dan een dorp in Friesland.
4. Comfort. Een kleine motor moet harder werken om de beoogde prestaties te halen. Dat zorgt voor minder comfort. Er zijn motoren die dit goed verbloemen, maar in principe is een grote, atmosferische veelcilinder een betere optie.
bertorelli zegt
@gtwillem:
Klopt helemaal.
Het verkeer in 90% van de VS is totaal niet te vergelijken met hier in Nederland.
Zelfs in de grote steden rijdt het heel anders dan hier.
In staten als Nevada, Montana en dergelijke is het helemaal niet raar om 100km te moeten rijden voordat je bij het volgende stadje van enige betekenis te komen.
En dan is zo’n comfortabele auto wel erg lekker.
str8six zegt
@pomoek: omdat USA.
O plaat zegt
@pomoek:
Het is best fun om zo veel power te hebben. Totaal onnodig maar dat is in feite elke +2L motor.
Als je een zo snel mogelijke wagen wilt voor zo weinig mogelijk geld is een V8 een goede optie. Indien benzine prijzen hier zouden zijn wat ze in de VS zijn zou ik ook elke dag met een een V8 rijden, al was het voor het geluid alleen.
gtwillem zegt
Misschien een leuk projectje voor Victor Muller…
jrk68 zegt
Als dat inhoudt dat de Viper verkopen nu ook opgang komt….
lexushondagtr zegt
@jrk68: Inderdaad zou mooi zijn, ook in Nederland zou ik die wagens willen zien. Zou de grijze saaie boel een deels opfleuren.
stephano zegt
@lexushondagtr: Helaas kosten dat soort Amerikaanse auto’s hier een veelvoud van hun broertjes in het thuisland. Vanaf prijs in de VS is 84K, dan kan die hier makkelijk over de 2 ton kosten! Jammer, ik ben ook wel een grote fan van American muscle en grote SUV’s!
Jantje_555 zegt
als je kan kiezen tussen een praktische pickup of een lelijke prius…dan moet je toch niet lang kiezen.
PunicaOase zegt
Natuurlijk kortzichtig… prijzen gaan gewoon weer stijgen… en misschien een idee’tje om wat meer accijns te rekenen – de staatsschuld daar is immers groot…
RobUSA zegt
@PunicaOase: Dan maar lieverkortzichtig en snel weer genieten van de geliefde V8 motoren ipv zoals in NL bang blijven van oohhh het is nu goedkoop maar stel je voor dat het weer duur word mentaliteit en dan toch weer voor de bmw 1.6 l gaan. hahaha
Esprit_de_Flandre zegt
@PunicaOase: Accijns? Durven ze niet…
monaco zegt
Zo zie je maar weer, prijs is vooral perceptie. Benzine voor 3.50 dollar per 3.8 liter was spotgoedkoop vergeleken met NL. Ik gooi m’n tank hier in de VS voor 75 dollar vol terwijl ik in NL 110 euro kwijt was :-)
sjouveur zegt
@monaco: Ik had van de week een volle tank + wasbeurt voor 45 dollar (14 gallons getankt).
roppp zegt
@sjouveur: en ik had vandaag een volle tank voor 37,84 dollar èn een wasbeurt èn olie verversen èn 5 nieuwe achterbanden (21 gallons getankt)
stihl zegt
Nederlanders betalen €1,62 per liter.
Amerikanen betalen omgerekend €0,64 per liter.
Amerikanen betalen $3,05 per gallon.
Nederlanders betalen omgerekend $7,67 per gallon.
Zucht :(
RobUSA zegt
@stihl: Hier zitten we al op $2.85 en nog steeds zakkende :-)
We zitten dus al op 0,59 euro per liter.
stihl zegt
@RobUSA: Krijg je dan 95 voor die prijs of is het een lagere kwaliteit?
RobUSA zegt
@stihl: Nee je krijgt dan 85 ofzo , nu al 2.77 gezien :-)
monaco zegt
@RobUSA: Ook in Los Angeles toevallig?
RobUSA zegt
@monaco: LA blijft beetje duurder maar is ook zakkende as we speak.
lexushondagtr zegt
Zou graag een Hummer H2 willen rijden als ik in Amerika zou zijn.
cthijs zegt
Als hier de benzine goedkoper word??? Dan gaan we nog geen corvettes of camaros kopen want dan zitten we nog met een belastingprobleempje
RobUSA zegt
Dat beloofd veel kijk en luisterplezier dus weer hier …me like !
Wacht op nieuwe GT500/ZO6 en haalt snel folder van de Hellcat.