
Zomaar een staaltje vaderlandse autosport-historie op een gure woensdag in januari.
We tipten het al eerder aan in onze Dakar-coverage: keukenmagnaat Bernhard ten Brinke doet mooie dingen in Le Dakar 2018. In de eerste etappe werd de man uit Zeddam al tweede, doch vandaag heeft hij Nederlandse Dakar-historie geschreven door als eerste Nederlander ooit een etappe te winnen in een auto.
Ten Brinke werd in zijn Toyota Hilux de koning van de elfde etappe, hij kwam als eerste binnen, voor de Peugeots van Cyril Despres en Carlos Sainz senior. De Nederlandse fabrieksrijder van Toyota GAZOO Racing legde de 280 zware kilometers van de route het snelst af, namelijk in een tijd van vier uur, 10 minuten en 54 seconden. Met de overwinning snoept ten Brinke tevens wat minuten af van de voorsprong die teamgenoot en vermaard kleiduifschieter Nasser Al-Attiyah op hem heeft in het algemeen klassement. Ten Brinke staat momenteel wel nog steeds achter Nasser in dit klassement. Zijn andere teamgenoot en voormalig overall winnaar Giniel de Villiers laat hij echter in het stof happen.
Met de goede resultaten betaalt ten Brinke het vertrouwen dat Toyota in de voormalig amateurcoureur stelde dubbel en dwars terug. Teambaas Glyn Hall is dan ook in zijn nopjes met de beslissing om de voormalig Clio Cup racer op te nemen in het fabrieksteam. We zijn dan ook benieuwd wat de toekomst brengt voor Bernhard. Zijn wij Nederlanders nu opeens wel goed in autosport?
Super gedaan. En zeker met zo,n goede auto die niet stuk is te krijgen. Nu op naar de volgende dagzege of 1ste plek kan ook.
-EDIT: let op je taalgebruik!
Daarbij: AutoBlog post auto-gerelateerd nieuws. Als je geen uitslagen wilt weten, dan kun je beter niet op nieuwssites kijken-
@gwnbmw: Ja man, zelfs de NOS maakt zich hier schuldig aan. Een schande.
@gwnbmw: dat bedoel ik niet, HET IS DIE GILLENDE TITEL IN CAPS LOCK MET EEN SOORT VAN GEPHOTOSHOPTE FOTO ERBIJ WAT HET EM DOET. al zou je een titel maken met: (coureur) behaalt zeer mooie prestatie in (klasse).
al zou ik dus niet willen weten wat de uitslag was, kan ik dus tot morgen avond niet meer op deze site kijken? fijn…
is hetzelfde met kwalificatie artikelen van de formule 1. meerdere keren werdt er in het voorstukje, wat je op de home page ziet, geschreven: Verstappen was het hele weekend al goed op dreef, maakt hij geschiedenis door dit weekend pole te grijpen, of was het toch de ferrari van vettel? (of soortgelijk). ik weet dus al dat verstappen die pole niet heeft behaald, anders zou het wel met zo’n gillende graftitel 2 weken bovenaan staan.
als ik een gokje mag wagen wordt ook deze reactie verwijderd, maar dan heeft dus minstens 1 van de schrijvers het gelezen.
Met vriendelijke groet, Gwnbmw.
@gwnbmw: Nee, deze reactie zal niet verwijderd worden, dat snap je zelf ook wel.
Wat betreft je standpunt omtrent de berichtgeving: zo werken nieuwsmedia nu eenmaal.
In de krant lees je ook altijd meteen wat je moet weten. Dat trekt namelijk lezers/klanten. Werkt hetzelfde voor online media. Clicks is alles, het is ontzettend van belang voor de advertentie-inkomsten.
Ik snap je frustratie, maar je vraagt iets wat eigenlijk onmogelijk is.
@granlusso: als clicks echt alles zouden zijn maak je nieuwsgierige titels, geen gillende afwijkende agressie oproepende titels.
en mn vorige reactie is ook verwijderd vanwege ‘gvd’ voluit typen, vandaar…
@gwnbmw: Nieuwsgierige titel is het in dit geval wel omdat het meest enerverende deel de winst van de etappe is.
Verder zijn de capslock letters en de ‘!!!!!1!’ een knipoog naar internetfails wat betreft taal, bijvoorbeeld bij autoadvertenties op Marktplaats, waar regelmatig termen als ‘FULL OPTIONS!!!!1!’ en ‘NIEWSTAAT!!!!1’.
Het is net hoe je het interpreteert natuurlijk, maar ik als internet- en toetsenbordridder herken deze knipoog meteen.
@gwnbmw: ga huilen en koop nooit meer een krant, kijk geen enkel nieuwsfeed voordat het jou schikt..uitslagen zijn er om vermeldt te worden, liefst zo snel mogelijk! Wanneer jij ze wenst te kijken, is geheel aan jou. Jij keek, dus je wilde autogerelateerd nieuws ontvangen en dat heb je gekregen, maw…Autoblog, top gedaan!!
@yajouri: dit gaat over de dakar. volgens mij zijn er maar 1 of 2 artikelen over de hele dakar van dit jaar geschreven op AB, maar zodra er een nederlander iets doet moet het groot vermeld worden? of doe dan elke dag, als dat niet lukt qua tijd elke paar dagen een verslag ervan, of doe er niets mee.
@gwnbmw: over die foto trouwens, die niet past in het vakje van de iphone app. wanneer wordt die nou is gefixt, mankeert steeds meer mee.
@gwnbmw: Dude, is dat echt je klacht? Kun je beter je bed blijven en ramen en deuren gesloten houden.
@granlusso: het was meer feedback, geen klacht. alhoewel ik er vorig jaar ook al een stuk over heb geschreven.
@gwnbmw: Oké, helder :)
Je bedoelt Bernhard?
!!1! ?
@g60gti: DAT IS EEN GRAFISCHE VORM VAN OVERDRIJVING!!!1!!1!one!!!eleven!!! Net zoals CAPS gebruik trouwens.
Om topic: gaaf dit, zo’n coureur die zich van amateurracer tot fabrieksrijder weet op te werken, en dat vertrouwen op deze wijze terug betaalt.
@RRRobert: als je geld genoeg hebt om vaak te racen lukt jou dat ook ;-)
Nice! Hij rijdt ook echt waanzinnig goed en foutloos. De onboard beelden zijn ook mooi om te kijken, heerlijke rust binnen samen met z’n navigator. En de Hilux is natuurlijk ook briljant goed. Maar de Peugeot is nóg beter en sneller, ook geholpen door het banden aflaat/pomp systeem dat ze op de 2WD wel mogen hebben en de 4WD’s niet…
@trustmeiamanengineer: de regelementen zijn zoo ingewikkeld en welke categorie in theorie het makkelijkste wint is afhankelijk van de route. Zo mogen de peugots ook motorisch veel meer, en meer wieluitslag, pk etc etc. Die regelementen blijken gewoon winnend tijdens deze route. Ik zie t liefste veel simpelere regelementen met standaard motorregelement en dan mag iedereen zelf bepalen welke aandrijflijn ze willen toepassen.
AB doet voorkomen of we het hier hebben over een amateuristische clubracer, deze man heeft in serieuze Europese race klasse gereden.
@toniominestrone: klopt helemaal en ik maak me er net zo druk over. De schrijver van dit stukje proza is ter zake onkundig, heel jammer.
@barry355gtb: ik wed dat Bernhard/zijn bedrijf tot op heden heeft moeten betalen voor alle racezitjes, in plaats van dat de teams Bernhard een som geld meegaven. Kortom…categorie amateur racer/gentleman driver.
Volgens mij ben je pas profsporter als je daadwerkelijk je geld kan verdienen met je sport. Misschien dat Bernhard nu dat stadium bereikt/kan bereiken.
@jaapiyo: ik heb ooit eens ergens gehoord dat hij het zelf voor de hobby doet… maar bevestiging/bron moet ik schuldig blijven… En ik meende dat hij dusdanig sponsorgeld had dat hij er financieel niet veel meer in hoefde te stoppen sinds de samenwerking met toyota van de afgelopen jaren. Feit blijft dat het inderdaad nog geen fulltime betaald coureur is, en dat zal hij ook wel nooit worden.
@toniominestrone: Als ik het goed begrijp is autosport zijn hobby en niet zijn beroep. Dus noem je dat amateur en niet prof. Deste knapper zijn zijn prestaties juist!
Dus het is maar net hoe je het interpreteert…
@notsobig: Voormalig autocoureur. Autoblog zegt verder niets over zijn titel als coureur.
@toniominestrone: Nou, dat kan ik niet zeggen. Waaruit zou dan blijken dag Autoblog minderwaardig lijkt te doen omtrent Bernhard ten Brinke?
@granlusso: AB haalt alleen mans eerste race ervaringen aan in de Clio cup, de andere prestigieuze raceklasses worden niet benoemd daardoor kan je een verkeerd beeld krijgen van zijn race carrière.
Klopt het dat er veel minder aandacht word gegeven aan de Dakar 2018 dan vorige jaargangen?
@maferick74: dat weet ik niet maar voor wie de rally interessant vind verwijs ik naar rallymaniacs toffe Nl site met perfecte live blog coverage en interviews
de vraag is wat is er met het machtige MINI/X-raid aan de hand. Rampzalige rally dit jaar, vorig jaar rijdend voor de troostprijs waar gaat dat heen.
Heel knap zijn prestaties, hoop dat hij dit kan volhouden tot het eind! Of wellicht zelfs nog wat verder kan opschuiven in het klassement!
Normaal is er ook niet veel aandacht voor Dakar, dus die schreeuwletters in de titel zijn wel wat overdreven.
Mooi dat hier aandacht aan gegeven wordt hier op AB. Vaker doen dit!
@Jaapiyo: Hartstikke tof dat jullie de Toyota van ten Brinke sponsoren! Ik zou de volgende keer alleen wel voor het Autoblog logo gaan. Ik denk niet dat alle Nederlandse Dakar-kijkers de gele Autoblog Pijl® op de voorbumper herkennen
@Edge: haha jij verdiend een plusje! Scherp!
Kees en Mieke tijsterman hebben toch ook ooit een etappe bij de auto’s gewonnen?
Bernard doet het fantastisch! Mooi om te zien dat Toyota het aandurfde om hem in het team op te nemen na er een jaartje tussen uit te zijn geweest en met goede resultaten als prive-rijder in voorgaande jaren. Nu ben ik alleen benieuwd of Erik van Loon komend jaar ergens in een fabrieksteam komt
Bernhard is ook al NL kampioen rally geweest met een Ford Focus, dus een amateurtje wil ik hem niet noemen.