Vergelijking: de nieuwe Mercedes G-Klasse versus de oude

Auteur: , 36 Reacties

De baksteen ging compleet op de schop.

G-Klasse

De baksteen, de zeecontainer, de Gelände, de G-wagon. Het was jarenlang een begrip in de autowereld. Van een stoere offroader voor het leger, ontwikkelde de G-Klasse zich door tot een hip fashion item voor mensen als de Kardashians. Maar de ‘G’ deed daarbij iets waar maar weinig auto’s in slagen. Ondanks dat je het risico loopt om met een bak waterstofperoxide in je haar uit te stappen als je in een G-Klasse rijdt, bleef het vierkante voertuig een bepaalde aantrekkingskracht houden op ‘echte liefhebbers’.

water

Wellicht is het de historie, de notie dat de G er ‘altijd al was’ en zijn plek verdiend heeft. Misschien is het ook gewoon het feit dat de G-Klasse inmiddels een unicum op de markt is, een echte offroader in een zee van crossovers. Of het zijn de knotsgekke AMG varianten met ontzettend veel pk’s en een afgeregelde top van 210 (G63) respectievelijk 230 (G65) kilometer per uur. Hoe dan ook, mensen hebben liefde voor de goede oude ‘G’.

En dat was een probleem voor Mercedes. Een goed probleem om te hebben, dat wel, maar desalniettemin een probleem. Na ettelijke facelifts en updates wist men in Stuttgart namelijk dat er ooit een opvolger moest komen. Maar hoe vlieg je zoiets aan bij een icoon als de G-Klasse? Een icoon dat daarbij ook nog eens goed verkoopt? Uiteindelijk besloot Mercedes niet de makkelijke weg te kiezen en iets te doen zoals Porsche doet met de 911, maar om met een compleet ander model op de markt te komen. Een model dat in niets lijkt op zijn voorganger.

Looks
Alleen al qua looks is het duidelijk: Mercedes heeft de oude G-Klasse voorgoed vaarwel gezegd. Bij de nieuwe zijn de deuren veel ronder uitgesneden. Hoekige kanten maken hier plaats voor zachtere lijnen. Ook de behuizing van de koplampen is totaal nieuw. De rechttoe rechtaan lijnen van het vorige model maken plaats voor een speels naar boven toe lopend lijntje onder de koplamp bij het nieuwe model. Alsof Claire Forlani je aankijkt met die ietwat taps toelopende oogleden. Mooi.

koplampen

De golf van verandering zet zich door aan de achterkant. De rood-wit schakering in de achterlichtunits van het nieuwe model is vrijwel letterlijk de antithese van die bij het oude model. Wat wit was is nu rood en vice versa. Waar de G-Klasse deze kille afrekening aan verdiend heeft is ons een raadsel na zoveel jaar trouwe dienst.

achterlicht

Interieur

De cultuurschok gaat verder in het interieur. Vond je aan de bovenkant van de middenconsole voorheen een scherm met daaronder de knoppen voor de differentiëlen en vierkante ventilatieroosters, nu vind je er een scherm met daaronder de knoppen voor de differentiëlen en ronde ventilatieroosters. Ronde ventilatieroosters in een ‘G-Klasse’, wie verzint überhaupt zoiets frivools?

interieur

Techniek
De motor is zo’n beetje het enige van het oude model dat gebleven is. In de G500 die als eerste op de markt komt, zit dezelfde 4.0 liter grote V8 die ook in de oude G500 4*4^2 zat. Het blok is in feite een teruggetunede versie van AMG’s 4.0 V8. De versnellingsbak is echter helemaal nieuw en in het terrein is de nieuwe G nog capabeler dan de oude. Het nieuwe model kan door dieper water waden en grotere hellingshoeken tackelen. Tijdens al die escapades hebben de passagiers achter ook nog eens vijftien centimeter extra beenruimte tot hun beschikking. De techniek staat voor niks, maar gaat dat niet ten koste van ‘het karakter’?

Conclusie

Het moge duidelijk zijn: Mercedes is niet voorzichtig met het G-Klasse erfgoed omgegaan. Dat de auto dezelfde naam draagt als zijn illustere voorganger kan je niet zien als meer dan een cynische PR-stunt van de paarse broeken van het merk. Deze breuk met het verleden getuigt van lef, maar we zullen moeten afwachten of de markt deze nieuwe ‘G’ net zo omarmt als de oude.



36 reacties

Heerlijk artikel😂😂
Zeer goed de “teleurstelling” verwoordt 😂 op die bizarre wijziging van de achterlichten na, vind ik hem nog steeds GRUWELIJK GAAF!!!
@audir8v10: Ja, ja, rustig maar. Je hoeft niet in hoofdletters te verwoordten hoe enthousiast je bent.
@phaeton: JAWEL en we plakken overal een T achtert 😜
@audir8v10: tebbiedan??
@olivier420: vijf euro? Op je muil gauw!!
Ik dacht dat de nieuwe veel op de oude G zou lijken.
Ben ik hier de enige die echt helemaal niks met zo’n auto heeft? Een auto die letterlijk lijkt op een zeecontainer op wielen, voor een prijs waarvan je verwacht dat je een vergulde zeecontainer krijgt.
@oemplus: Nee, ik denk niet dat je de enige bent. Maar ik vind ‘m supergaaf.
@oemplus: nee hoor, ik heb er ook niks mee. Alhoewel hij misschien goed is als je vaak in het terrein rijdt, maar daarvoor lijkt hij weer te luxe. Ik zou dan liever een HiLux kopen ofzo.
Ik vind het idd jammer dat niets meer heilig is. Kun je de nieuwe G nog wel een echte G noemen?
Heeft die nieuwe nou iets mee frontoverhang of lijkt dat maar zo?
@edge: yea want nieuwe neus is eigenlijk grofweg nieuwe plastic onderdeeltjes aan de bestaande koets “geplakt”. Goedkoop maar ffing lelijk, het viel me net pas op maar dat ronde is voor op de oude neus geplakt.
@Edge: das het AMG paketjuh… hoop ik althans…
Zal aan mij liggen, zie verschil tussen oude en nieuwe niet echt veel veranderd, behalve het interieur en hoewel de oude veel mooiere vind.
De sarcasme is van een dusdanig (aanhoudend) hoog niveau; dat ik zelf even begon te twijfelen haha
@GTR: #metoo
Hopelijk komt JLR niet met zulke grote wijzigingen voor de grote concurrent: de nieuwe Defender. Daar zijn ze ook al eventjes mee bezig maar komen er niet uit.
Hulde ende applaus voor @jaapiyo. Heerlijk artikel geschreven met een erg lekkere sarcastische toon er in. Autoblog ten top, zo hoort het! Bedankt!
Ha!
Waren alle schrijfsels op AB maar zo leuk.
Hahah, erg goed artikel, eerste stukje dacht ik even dat de schrijver niet helemaal goed was. Ik vind de nieuwe G erg geslaagd. Hoop alleen op een uitgeklede brute professional versie
Bijna net zo geforceerd als het complete herontwerp van de G-klasse.
@silverarrow: wat issie leuk he?
In dat nieuwe achterlicht zie ik zo wel het logo van autoblog! Beter goed gejat… :p
@hight96: het schijnt dat @autoblogger een eerste contactlegging met de advocaat al heeft bevestigd.
@hight96: Haha dat was ook het eerste wat ik dacht!
@hight96: haha, dank voor de reactie! We hebben het meteen even gedeeld:
https://www.instagram.com/p/BeFRxeNlwvu/?taken-by=autoblognl
@Jaapiyo: leuk om erbij te vermelden, de interne type aanduiding W463 is nog steeds hetzelfde. Anders zou de baksteen geen typegoedkeuring krijgen door zijn vorm :P
via Android app
Leuk geschreven @jaapiyo !
jullie vergeten wel dat dat scherm voor de tellers een optie zou zijn, blijkbaar kan je toch nog analoge meters kiezen en heb je dus 1 scherm in het midden.
Een knap staaltje tekenwerk van de ontwerpers van de nieuwe G, ga er maar eens aan staan, een legende vervangen en dan beginnen vanaf 0
Erg knap gedaan, zeer herkenbaar, maar wel genoeg onderscheidend. Zo´n vermoeden dat iedere arabier met een ´oude´ G65 ook een nieuwe gaat bestellen.
Heb voor mijn werk een lange tijd rondgereden met een GD350 uit begin jaren tachtig. Muffe ruitjes stof en skai op de stoelen. Een handbal,geen airco en rubbermatten als vloerbedekking. Maar na een week door de bagger was het zo simpel… Paar vuilniszakken over het dashboard, alle deuren open, hogedrukreiniger erdoor. Zie ik me met de nieuwe niet meer doen.
Doe mij maar een Landcruiser.
@mijzelf ;
Handbal = handbal !
@dailyflatsix: verrekte autocorrectie is wel hardnekkig.
Handbak.

Zucht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).