• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: de nieuwe Mercedes G-Klasse versus de oude

Auteur: jaapiyo, gepost 17 januari 2018 om 19:36 – 36 Reacties

G-Klasse


De baksteen ging compleet op de schop.

De baksteen, de zeecontainer, de Gelände, de G-wagon. Het was jarenlang een begrip in de autowereld. Van een stoere offroader voor het leger, ontwikkelde de G-Klasse zich door tot een hip fashion item voor mensen als de Kardashians. Maar de ‘G’ deed daarbij iets waar maar weinig auto’s in slagen. Ondanks dat je het risico loopt om met een bak waterstofperoxide in je haar uit te stappen als je in een G-Klasse rijdt, bleef het vierkante voertuig een bepaalde aantrekkingskracht houden op ‘echte liefhebbers’.

water

Wellicht is het de historie, de notie dat de G er ‘altijd al was’ en zijn plek verdiend heeft. Misschien is het ook gewoon het feit dat de G-Klasse inmiddels een unicum op de markt is, een echte offroader in een zee van crossovers. Of het zijn de knotsgekke AMG varianten met ontzettend veel pk’s en een afgeregelde top van 210 (G63) respectievelijk 230 (G65) kilometer per uur. Hoe dan ook, mensen hebben liefde voor de goede oude ‘G’.

En dat was een probleem voor Mercedes. Een goed probleem om te hebben, dat wel, maar desalniettemin een probleem. Na ettelijke facelifts en updates wist men in Stuttgart namelijk dat er ooit een opvolger moest komen. Maar hoe vlieg je zoiets aan bij een icoon als de G-Klasse? Een icoon dat daarbij ook nog eens goed verkoopt? Uiteindelijk besloot Mercedes niet de makkelijke weg te kiezen en iets te doen zoals Porsche doet met de 911, maar om met een compleet ander model op de markt te komen. Een model dat in niets lijkt op zijn voorganger.

Looks
Alleen al qua looks is het duidelijk: Mercedes heeft de oude G-Klasse voorgoed vaarwel gezegd. Bij de nieuwe zijn de deuren veel ronder uitgesneden. Hoekige kanten maken hier plaats voor zachtere lijnen. Ook de behuizing van de koplampen is totaal nieuw. De rechttoe rechtaan lijnen van het vorige model maken plaats voor een speels naar boven toe lopend lijntje onder de koplamp bij het nieuwe model. Alsof Claire Forlani je aankijkt met die ietwat taps toelopende oogleden. Mooi.

koplampen

De golf van verandering zet zich door aan de achterkant. De rood-wit schakering in de achterlichtunits van het nieuwe model is vrijwel letterlijk de antithese van die bij het oude model. Wat wit was is nu rood en vice versa. Waar de G-Klasse deze kille afrekening aan verdiend heeft is ons een raadsel na zoveel jaar trouwe dienst.

achterlicht

Interieur

De cultuurschok gaat verder in het interieur. Vond je aan de bovenkant van de middenconsole voorheen een scherm met daaronder de knoppen voor de differentiëlen en vierkante ventilatieroosters, nu vind je er een scherm met daaronder de knoppen voor de differentiëlen en ronde ventilatieroosters. Ronde ventilatieroosters in een ‘G-Klasse’, wie verzint überhaupt zoiets frivools?

interieur

Techniek
De motor is zo’n beetje het enige van het oude model dat gebleven is. In de G500 die als eerste op de markt komt, zit dezelfde 4.0 liter grote V8 die ook in de oude G500 4*4^2 zat. Het blok is in feite een teruggetunede versie van AMG’s 4.0 V8. De versnellingsbak is echter helemaal nieuw en in het terrein is de nieuwe G nog capabeler dan de oude. Het nieuwe model kan door dieper water waden en grotere hellingshoeken tackelen. Tijdens al die escapades hebben de passagiers achter ook nog eens vijftien centimeter extra beenruimte tot hun beschikking. De techniek staat voor niks, maar gaat dat niet ten koste van ‘het karakter’?

Conclusie

Het moge duidelijk zijn: Mercedes is niet voorzichtig met het G-Klasse erfgoed omgegaan. Dat de auto dezelfde naam draagt als zijn illustere voorganger kan je niet zien als meer dan een cynische PR-stunt van de paarse broeken van het merk. Deze breuk met het verleden getuigt van lef, maar we zullen moeten afwachten of de markt deze nieuwe ‘G’ net zo omarmt als de oude.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
    Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
  • Nieuwe Mercedes G-Klasse W464 is stiekem stokoud
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

g-klasse, Mercedes, offroad, Vergelijkingen

Vorig bericht: « BERNHARD TEN BRINKE WINT EEN ETAPPE IN DAKAR!!1!
Volgend bericht: Man bouwt een geweldige garage zonder huis »

Lees Interacties

Reacties

  1. parttimeautospotter zegt

    17 januari 2018 om 19:41

    Heerlijk artikel??

    Login om te reageren
  2. DennisS65B40 zegt

    17 januari 2018 om 19:45

    Zeer goed de “teleurstelling” verwoordt ? op die bizarre wijziging van de achterlichten na, vind ik hem nog steeds GRUWELIJK GAAF!!!

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      17 januari 2018 om 19:48

      @audir8v10: Ja, ja, rustig maar. Je hoeft niet in hoofdletters te verwoordten hoe enthousiast je bent.

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        17 januari 2018 om 19:55

        @phaeton: JAWEL en we plakken overal een T achtert ?

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          17 januari 2018 om 21:04

          @audir8v10: tebbiedan??

          Login om te reageren
          • DennisS65B40 zegt

            17 januari 2018 om 21:32

            @olivier420: vijf euro? Op je muil gauw!!

            Login om te reageren
  3. dirkv zegt

    17 januari 2018 om 19:49

    Ik dacht dat de nieuwe veel op de oude G zou lijken.

    Login om te reageren
  4. oemplus zegt

    17 januari 2018 om 19:53

    Ben ik hier de enige die echt helemaal niks met zo’n auto heeft? Een auto die letterlijk lijkt op een zeecontainer op wielen, voor een prijs waarvan je verwacht dat je een vergulde zeecontainer krijgt.

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      17 januari 2018 om 20:19

      @oemplus: Nee, ik denk niet dat je de enige bent. Maar ik vind ‘m supergaaf.

      Login om te reageren
    • HzR zegt

      17 januari 2018 om 20:21

      @oemplus: nee hoor, ik heb er ook niks mee. Alhoewel hij misschien goed is als je vaak in het terrein rijdt, maar daarvoor lijkt hij weer te luxe. Ik zou dan liever een HiLux kopen ofzo.

      Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    17 januari 2018 om 19:56

    Ik vind het idd jammer dat niets meer heilig is. Kun je de nieuwe G nog wel een echte G noemen?

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    17 januari 2018 om 20:07

    Heeft die nieuwe nou iets mee frontoverhang of lijkt dat maar zo?

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      17 januari 2018 om 20:15

      @edge: yea want nieuwe neus is eigenlijk grofweg nieuwe plastic onderdeeltjes aan de bestaande koets “geplakt”. Goedkoop maar ffing lelijk, het viel me net pas op maar dat ronde is voor op de oude neus geplakt.

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      17 januari 2018 om 22:43

      @Edge: das het AMG paketjuh… hoop ik althans…

      Login om te reageren
  7. AMG zegt

    17 januari 2018 om 20:08

    Zal aan mij liggen, zie verschil tussen oude en nieuwe niet echt veel veranderd, behalve het interieur en hoewel de oude veel mooiere vind.

    Login om te reageren
  8. GTR zegt

    17 januari 2018 om 20:18

    De sarcasme is van een dusdanig (aanhoudend) hoog niveau; dat ik zelf even begon te twijfelen haha

    Login om te reageren
    • vhs83 zegt

      17 januari 2018 om 21:47

      @GTR: #metoo

      Login om te reageren
  9. HzR zegt

    17 januari 2018 om 20:23

    Hopelijk komt JLR niet met zulke grote wijzigingen voor de grote concurrent: de nieuwe Defender. Daar zijn ze ook al eventjes mee bezig maar komen er niet uit.

    Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    17 januari 2018 om 20:25

    Hulde ende applaus voor @jaapiyo. Heerlijk artikel geschreven met een erg lekkere sarcastische toon er in. Autoblog ten top, zo hoort het! Bedankt!

    Login om te reageren
  11. esprit84 zegt

    17 januari 2018 om 20:32

    Ha!

    Login om te reageren
  12. barry355gtb zegt

    17 januari 2018 om 20:35

    Waren alle schrijfsels op AB maar zo leuk.

    Login om te reageren
  13. Design_Driven zegt

    17 januari 2018 om 20:41

    Hahah, erg goed artikel, eerste stukje dacht ik even dat de schrijver niet helemaal goed was. Ik vind de nieuwe G erg geslaagd. Hoop alleen op een uitgeklede brute professional versie

    Login om te reageren
  14. Silverarrow zegt

    17 januari 2018 om 20:43

    Bijna net zo geforceerd als het complete herontwerp van de G-klasse.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 januari 2018 om 20:47

      @silverarrow: wat issie leuk he?

      Login om te reageren
  15. hight96 zegt

    17 januari 2018 om 20:48

    In dat nieuwe achterlicht zie ik zo wel het logo van autoblog! Beter goed gejat… :p

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      17 januari 2018 om 22:11

      @hight96: het schijnt dat @autoblogger een eerste contactlegging met de advocaat al heeft bevestigd.

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      18 januari 2018 om 07:01

      @hight96: Haha dat was ook het eerste wat ik dacht!

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      18 januari 2018 om 08:37

      @hight96: haha, dank voor de reactie! We hebben het meteen even gedeeld:
      https://www.instagram.com/p/BeFRxeNlwvu/?taken-by=autoblognl

      Login om te reageren
  16. 991gt3rs zegt

    17 januari 2018 om 21:23

    @Jaapiyo: leuk om erbij te vermelden, de interne type aanduiding W463 is nog steeds hetzelfde. Anders zou de baksteen geen typegoedkeuring krijgen door zijn vorm :P

    Login om te reageren
  17. autodrop zegt

    17 januari 2018 om 22:23

    Leuk geschreven @jaapiyo !

    Login om te reageren
  18. Jantje_555 zegt

    18 januari 2018 om 01:04

    jullie vergeten wel dat dat scherm voor de tellers een optie zou zijn, blijkbaar kan je toch nog analoge meters kiezen en heb je dus 1 scherm in het midden.

    Login om te reageren
  19. papa zegt

    18 januari 2018 om 05:42

    Een knap staaltje tekenwerk van de ontwerpers van de nieuwe G, ga er maar eens aan staan, een legende vervangen en dan beginnen vanaf 0

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    18 januari 2018 om 08:56

    Erg knap gedaan, zeer herkenbaar, maar wel genoeg onderscheidend. Zo´n vermoeden dat iedere arabier met een ´oude´ G65 ook een nieuwe gaat bestellen.

    Login om te reageren
  21. dailyflatsix zegt

    18 januari 2018 om 18:04

    Heb voor mijn werk een lange tijd rondgereden met een GD350 uit begin jaren tachtig. Muffe ruitjes stof en skai op de stoelen. Een handbal,geen airco en rubbermatten als vloerbedekking. Maar na een week door de bagger was het zo simpel… Paar vuilniszakken over het dashboard, alle deuren open, hogedrukreiniger erdoor. Zie ik me met de nieuwe niet meer doen.
    Doe mij maar een Landcruiser.

    Login om te reageren
  22. dailyflatsix zegt

    18 januari 2018 om 18:06

    @mijzelf ;
    Handbal = handbal !

    Login om te reageren
    • dailyflatsix zegt

      18 januari 2018 om 18:11

      @dailyflatsix: verrekte autocorrectie is wel hardnekkig.
      Handbak.

      Zucht.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North