
Wie doet het goed? Zijn er nieuwkomers? En wat is het verschil van de best verkochte EV’s in vergelijking met 2024?
Nieuwe modellen, nieuwe merken. Er is meer keuze op het gebied van een nieuwe elektrische auto dan ooit tevoren. Op basis van cijfers van VWE Automotive (januari t/m september 2025) kijken we naar de best verkochte volledig elektrische auto’s van dit jaar tot nu toe. En ja, er is een nieuwe nummer één in vergelijking met vorig jaar.
Nieuwe koploper aan de top
Waar de Tesla Model Y de afgelopen twee jaar ongenaakbaar leek, is 2025 het jaar waarin de elektrische troon écht wankelt. De nieuwe Kia EV3 heeft de leiding genomen, met 8.016 registraties in de eerste negen maanden van dit jaar. Dat heeft Kia gewoon erg goed gedaan voor een gloednieuw model. De compacte SUV heeft precies wat Nederlandse EV-rijders op dit moment zoeken, getuige de verkopen.
De Tesla Model Y moet het dit jaar doen met een tweede plek: 5.999 verkopen. Nog steeds sterk, maar een stuk minder dan de 11.844 exemplaren die in dezelfde periode vorig jaar werden verkocht. Ook wel weer leuk toch, zo’n frisse nieuwe nummer één. Maar het jaar is nog niet om..

Nieuwkomers in de top
Op de derde plaats vinden we nog zo’n nieuwkomer: de Skoda Elroq, met 5.699 stuks. Deze compacte elektrische SUV is iets kleiner, praktischer en vooral betaalbaarder in vergelijking met de Enyaq. Dat valt in de smaak bij de Nederlander.
De Tesla Model 3, vorig jaar nog goed voor 6.855 verkopen, zakt dit jaar naar de vierde plaats met 4.089 stuks. De vernieuwde versie blijkt minder stormachtig te verkopen dan gehoopt. De Renault 5 stormt met 3.139 registraties de top 5 binnen. Compact, eigenzinnig en oogt lekker sympathiek.

Ook verderop in de lijst zien we vooral compacte modellen domineren. De Hyundai Inster (2.869), BMW iX1 (2.861) en Volvo EX30 (2.649) laten zien dat kleinere crossovers het populairst blijven. Verrassend is de Citroën ë-C3, met 2.400 verkopen een knappe nieuwkomer in de top tien. De betaalbare instapprijs maakt deze Fransoos aantrekkelijk.
De best verkochte EV’s van 2025 (jan t/m sep 2025)
- Kia EV3 – 8.016
- Tesla Model Y – 5.999
- Skoda Elroq – 5.699
- Tesla Model 3 – 4.089
- Renault 5 – 3.139
- Hyundai Inster – 2.869
- BMW iX1 – 2.861
- Volvo EX30 – 2.649
- Citroën ë-C3 – 2.400
- Volvo EX40 – 2.266
- Audi Q4 e-tron – 2.018
- Ford Explorer – 1.941
- Volkswagen ID.3 – 1.788
- Renault Scenic E-Tech – 1.764
- Audi Q6 e-tron – 1.555
Bron: VWE Automotive
Opvallend genoeg is het totaal aantal nieuw verkochte EV’s iets gedaald: 96.926 tegenover 97.727 in dezelfde periode vorig jaar. Toch is de markt levendiger dan ooit. Waar 2024 nog werd gedomineerd door Tesla en Volvo, zien we in 2025 een veel breder veld van merken en modellen.
Het zijn wel allemaal bekende merken. Die stortvloed aan Chinese merken en modellen weten het nog niet tot een top 15 te schoppen. Je vraagt je af wat er straks nog overblijft van dat enorme aanbod in ons land.





‘Opvallend genoeg is het totaal aantal nieuw verkochte EV’s iets gedaald: 96.926 tegenover 97.727 in dezelfde periode vorig jaar. ‘
Dus een daling van 0,83%. De totale automarkt is 3% gedaald (volgens de Bovag t’m september). Dus een stijging van het aandeel EV’s.
Wat is die KIA toch lelijk en vooral in die kleur.
Ik vind em juist wel geinig om te zien: lekker futuristisch ;-)
Zo’n fantasieloos merk als Skoda heb ik echt nog nooit gezien. Zelfs de namen. Wtf heeft die namen ooit bedacht? Elroq, Enyaq, Epiq, Kamiq, Karoq, Kodiaq…
Heb je de modelnamen van BMW wel eens gezien? Over fantasieloos gesproken😆
Het model boven de M240i M2 ipv M250i noemen is toch best wel creatief.
BMW heeft sinds jaar en dag dezelfde, min of meer consistente modelbenaming. Met de komst van elektrische overtuigen is er overal een ‘i’ voor gekomen, maar verder is alles nog steeds herkenbaar en weet iedereen meteen wat voor auto het is. Ik snap je punt dan ook niet zo.
Skoda mikt op de klanten die “gewoon een auto” willen. Dus maken ze “gewoon een auto”. Niet spannend, niet leuk, niet mooi, gewoon een auto. Voor gewone mensen die gewoon in een huis wonen, gewoon een gezin hebben, gewoon werken, gewoon TV series kijken, gewoon er niet eens over nadenken of ze gelukkig zijn of niet. Deze mensen die gewoon zijn en gewoon doen zijn de motor van maatschapppij.