• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda flikt het weer en bouwt vijfdeurs-PHEV met wankelmotor!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 29 oktober 2025 om 11:04 – 16 Reacties

Het interieur is nog mooier dan de buitenkant.

Het is vandaag JDM-dag. Ben je een Jap-liefhebber (op autogebied dan)? Dan ben je vandaag op Autoblog.nl aan het goede adres. De mobiliteitsshow van Japan in Tokio is vandaag begonnen. Zo’n beetje alle vooraanstaande Japanse merken komen vandaag met nieuw spul op de proppen. Ook Mazda is van de partij, en hoe!

Het is nog altijd wachten bij Mazda op de nieuwe sportauto met wankelmotor ondanks dat het concept ervoor al een tijdje stof aan het verzamelen is. In plaats van een productieversie daarvan te bouwen, kiest Mazda ervoor om nóg een showauto te maken. Nu presenteert het merk de Mazda Vision X-Coupe (spreek je uit als Cross-Koep).

Het uiterlijk

Ik moet zeggen: ik heb weleens lekkere auto’s gezien. De conceptauto is net zo lang als een Panamera, even breed als een S-klasse en even hoog als een Polestar 2. De coupé heeft een duidelijk Mazda-gezichtje, maar dan met kleinere onderdelen. Er zijn koplampjes, een logootje en twee verlichte sierdeeltjes om de grillevorm aan te geven.

Van opzij zien we een lekker strakke daklijn, camera’s als buitenspiegels en verstopte handgrepen. De bips wordt gekenmerkt door de krullende achterlichten. Mazda noemt dit geheel een evolutie van de ‘Kodo-Soul of Motion’-ontwerptaal.

Dikke rotatiemotor, jonguh!

Onder de lange motorkap huist een aandrijflijn waar menig Mazda-fan blij van wordt. De Vision X-Coupe heeft een rotatiemotor met twee bladen en een turbo. De verbrandingsmotor krijgt hulp van een elektromotor en batterij om samen tot een vermogen van 510 pk te komen.

Rij je puur op elektriciteit? Dan kun je 160 kilometer aan één stuk rijden. Da’s erg fors voor een PHEV. Mag de wankelmotor meedoen? Dan is het na 800 kilometer afgelopen met de pret. Ook fijn: de verbrandingsmotor kan op een eFuel draaien die gemaakt is van microalgen om de CO2-uitstoot te verkleinen.

Wauw wat een interieur!

Er is plek voor vier in de vijfdeurscoupé. Het liefst zit je op de bestuurdersstoel. Daar geniet je het meest van de beeldige cabine. Het stuur is lekker rustig en oogt luxe, net als de tellers die erachter plaatsnemen. Het middenscherm loopt door tot aan de bijrijder, maar de focus ligt duidelijk op die prachtige tellers. Precies zoals het hoort. En kijk eens naar dat korte pookje. Het is jammer dat het een automaat is en je er dus weinig aan hoeft te komen in de praktijk.

Over de praktijk gesproken: dat wordt nog een beetje een dingetje. Mazda heeft het met geen woord over een overgang naar een productiemodel. Het is enkel een zoveelste voorbeeld van wat het merk allemaal kan. Net als in de politiek geldt: heel leuk dat je laat zien wat er allemaal mogelijk is, maar wat komt er uiteindelijk van terecht? We gaan het zien, maar eerst willen we een SP-productieauto.

Ook interessant!

  • Mazda Iconic SP met wankelmotor gaat écht in productie!
  • Verkeerd begrepen Mazda wordt ineens zeer interessant
  • Mazda 6e: gloednieuw elektrisch hoofdstuk
  • Mazda
    Mazda doet lekker dwars en ontwikkelt nieuwe benzinemotor!

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Coupe, Hybride, japan, Mazda, phev, plug-in, tokyo-2025, tokyo-auto-salon

Vorig bericht: « Best verkochte EV’s van 2025 tot nu toe
Volgend bericht: Video: Tesla-hufter negeert overstekende vrouw »

Lees Interacties

Reacties

  1. I Love Porsche zegt

    29 oktober 2025 om 11:10

    Mijn eerste gedachte: het is een grotere, dikkere Mazda 3 met kleinere ramen… Mooie auto hoor, maar qua design niet echt vernieuwend.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      29 oktober 2025 om 11:41

      Misschien niet echt vernieuwend maar wow, zou een mooie vervanger zijn van de CX-5 hier thuis.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      29 oktober 2025 om 20:13

      Ik vind het juist reuze knap van Mazda dat ze dat Kodo design ook na 15 jaar nog trouw blijven én er fraaie auto’s mee ontwerpen en bouwen. Bovenstaand vind ik dus weer indrukwekkend.

      Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    29 oktober 2025 om 11:21

    Rotatiemotor? Ik goed Nederlands heet dat een wankelmotor. En het zijn geen bladen maar rotors. Hebben jullie een persbericht door ChatGPT gehaald voor de vertaling?

    On topic : wel een tof ding, mooi ontwerp!

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      29 oktober 2025 om 11:33

      @rvdftw: niet elke rotatiemotor is een wankelmotor, maar wel elke wankelmotor is een rotatiemotor.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        29 oktober 2025 om 18:37

        Ik ken een andere vorm van motor die te boek staat als een rotatie motor. Dat ding werd zo ongeveer voor het laatst gebruikt in een Sopwith Camel in 1917-1920. Reden om die vorm af te danken is wel duidelijk denk ik : https://www.youtube.com/watch?v=u3DXEsC4Pq8.

        Ik zou het héél knap van Mazda vinden als ze zoiets voorin deze auto kregen.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          29 oktober 2025 om 20:11

          Toch is ook de technische benaming voor een Wankelmotor een rotatiemotor. Meer precies: een zuigerloze rotatiemotor. Het grote verschil tussen de beiden typen is de aanwezigheid van zuigers vs. de aanwezigheid van rotors (Wankel) die de compressie en arbeidsslag verzorgden.

          Login om te reageren
          • RUBERG zegt

            30 oktober 2025 om 10:01

            De naam ‘Wankel’ refereert aan de uitvinder Felix Wankel.

            Login om te reageren
  3. barchettadriver zegt

    29 oktober 2025 om 12:09

    Ik vraag me wel af wat het bedienconcept is. Nauwelijks knopjes, scherm buiten bereik. Hoe zet ik de stoelverwarming aan, hoe doe ik de airco aan?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 oktober 2025 om 16:23

      おいマツダ、お尻が冷たいよ。

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      29 oktober 2025 om 16:41

      Spraakbesturing.

      Login om te reageren
  4. erik64 zegt

    29 oktober 2025 om 13:01

    vijfdeurs???? ik tel er maar 3

    Login om te reageren
  5. erik64 zegt

    29 oktober 2025 om 13:02

    Oeps, ik heb er 2 over het hoofd gezien…. Sollie

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    29 oktober 2025 om 16:40

    Mooie concepts maken kunnen ze wel bij Mazda :-)

    Login om te reageren
  7. O plaat zegt

    29 oktober 2025 om 17:10

    Een wankelmotor blijft toch zo als het communisme. Het werkt perfect in theorie. In praktijk draait het steeds rampzalig uit. Soms, heel soms, zie je een RX7 rijden en dan denk ik steeds “Wow er is toch nog zeker één RX7 wankel motor die draait, goed voor hem”. Wel sterk van Mazda dat ze het blijven proberen, moedig kan je ze zeker noemen. Een vriend van mij die Mazda liefhebber is heeft een t shirt met de bekende ufo foto en de tekst “I want to believe” waarbij de ufo vervangen is door een wankel rotor. Valt goed samen wat Mazda hier doet.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    30 oktober 2025 om 15:53

    Fraaie auto maar een dichte grille voor een verbrandingsmotor zodat het een EV lijkt is wel een beetje fake news. De kleine raampjes zijn in de praktijk natuurlijk erg onpraktisch.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North