• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Betaald parkeren ook bij natuurgebieden

Auteur: RubenPriest, gepost 21 april 2020 om 13:01 – 35 Reacties

Betaald parkeren natuurgebieden

Betalen om in de natuur te chillen.

Betaald parkeren. dat doen we in stadsgebieden, bij ziekenhuizen, dierentuinen en pretparken. Een middagje naar het bos of een ander natuurgebied kostte meestal niets om te parkeren. Daar komt binnenkort verandering in .

Natuurmonumenten onderzoekt de mogelijkheden om betaald parkeren in te voeren voor natuurgebieden. Dat is niet op de één op andere dag gedaan, dus voorlopig kun je de auto nog gratis kwijt. Er gaat eerst gekeken worden welke natuurgebieden in aanmerking komen voor betaald parkeren. Als betaald parkeren ingevoerd gaat worden mogen Leden van Natuurmonumenten nog wel gratis hun bolide kwijt.

Het parkeertarief voor betaald parkeren bij natuurgebieden zou neerkomen op 1,75 euro per uur. Het maximale dagtarief komt uit op 7 euro. Er is in elk geval al één locatie bekend waar je moet gaan dokken om te parkeren. Landgoed Hackfort in Vorden (Gelderland) is van slagbomen voorzien en hanteert vanaf deze zomer betaald parkeren. De opbrengst van de parkeergelden wil Natuurmonumenten gebruiken om de natuur te onderhouden.

Het kan nog zeker een jaar duren voordat ook andere gebieden betaald parkeren gaan invoeren. Natuurmonumenten zal dit jaar met een beslissing komen over het hoe en waar. Dat kan nog maanden duren.

Natuurmonumenten is niet de enige natuurorganisatie in Nederland. Een andere grote partij is Staatsbosbeheer. Deze organisatie is vooralsnog niet van plan om op grote schaal betaald parkeren te gaan invoeren. (via RTVoost)

Foto via @baidu op Autojunk

Ook interessant!

  • De duurste parkeervergunning van Nederland
    De duurste parkeervergunning van Nederland
  • Parkeren SUV
    Een SUV parkeren wordt peperduur in Duitse stad
  • Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
    Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
  • Lezersvraag: krijg jij stress als men kijkt met het parkeren?

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, parkeren

Vorig bericht: « Zagato onthult V12 Vantage met addertje onder het gras
Volgend bericht: 8-traps DCT voor snelle Hyundai’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    21 april 2020 om 13:23

    “Deze organisatie is vooralsnog niet van plan om op grote schaal betaald parkeren te gaan invoeren.”

    Momenteel in de board room: “Hé, wat een goed idee!”

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    21 april 2020 om 13:28

    Kunnen we ook fietsbelasting gaan hanteren voor alle wielrenners op de dijken? Als mountainbikers niet de auto gratis bij het bos kunnen parkeren dan moeten we dit ook maar belasten……

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      21 april 2020 om 14:43

      Je hebt toch bij veel plekken (in ieder geval sommige duingebieden) van die apparaten staan waar je voor heel weinig een soort toegangsbewijs koopt?
      Dat is dan toch al geschikt om het te onderhouden?

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      21 april 2020 om 19:30

      @dutchdriftking: die wierenners rijden toch ook niet met de auto naar de dijk?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 april 2020 om 13:22

        Deden ze dat maar…

        Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    21 april 2020 om 13:34

    Waarom hebben we in NL eigenlijk 2 grote natuurorganisaties?
    Daarnaast vind ik dat het aan de landelijke regering is om eerst eens te debatteren of het wenselijk is dat men moet betalen om een auto bij een natuurgebied (overdag) neer te zetten.
    Als men dat ok vindt; prima om er betaald-parkeren van te maken.
    Maar als dat niet ok is, moet men misschien toch eens kijken hoe deze organisaties hun geld gebruiken en wat ze evt met extra geld gaan doen…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 april 2020 om 15:03

      Volgens mij heb je Staatsbosheer die we met belastinggeld financieren en daarnaast ook een groot aantal particuliere organisaties zoals Natuurmonumenten, Landschap Overijssel en Geldersch Landschap. Deze particuliere organisaties zullen wel subsidie krijgen (ze bieden immers kostenloos een recreatieve dienst aan de maatschappij aan) maar die zal niet kostendekkend zijn. Als we het al normaal vinden om bij recreatieplassen, stranden en bij winkelcentra te betalen voor het parkeren wat is er dan nog te discussiëren over betalen voor parkeren bij natuurgebieden? Recreëren = betalen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        21 april 2020 om 18:46

        @mashell: ik vind het niet eens normaal om betaald te parkeren voor winkels. Op een groot gedeelte van het platteland is dat namelijk gewoon gratis. Wij wonen vlakbij veel natuurgebieden en daar betaald moeten parkeren zou echt van de zotte zijn.

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        21 april 2020 om 18:55

        @mashell: Staatsbosbeheer moet al een paar jaar grotendeels zijn eigen broek ophouden hoor.

        Login om te reageren
      • aerohead zegt

        22 april 2020 om 10:10

        Ten eerste krijgen de particulieren organisaties geen subsidies, die moeten ze aanvragen.
        Buiten dat zijn die subsidies geen vetpot, dat kan je zo uit jaarverslagen opmaken, de overige inkomsten moeten ze hebben van giften en van leden.

        Maar wat zou jij doen als je een gebied in bezit hebt van ettelijke duizenden hectares wat je moet onderhouden terwijl jan en alleman daar vrijelijk in rond kan lopen en onze roverheid bied de mogelijkheid om dat onderhoud te bekostigen middels een subsidie ?
        Het andere alternatief is er een hek om heen zetten, maar dan krijg je geen subsidie ….

        Keuze zal wel worden: een kleine bijdrage per parkeerbeurt of voor dezelfde kleine bijdrage lid worden en je kan er gratis staan.
        Business model dat nu zowat door elke grote corporate wordt gehanteerd, zo rolt onze economie nou eenmaal.

        Login om te reageren
  4. dawwg zegt

    21 april 2020 om 13:35

    Behalve dat al die parkeermaatregelen eerst nog ff flinke milieu-schade aanrichten, stroom vereisen en kosten in onderhoud; waardoor de netto opbrengst, zowel financieel als voor de natuur zelf nihil of negatief is; waarna de tarieven uiteraard verhoogd gaan worden…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      21 april 2020 om 14:02

      Geen idee waar je het over hebt, maar je hebt vast berekend na hoeveel tijd de energie-investering eruit gehaald is. Ga lekker op de fiets.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 april 2020 om 15:05

        Op de fiets naar het natuurgebied is inderdaad de manier om de parkeerkosten te ontlopen.

        Login om te reageren
  5. bernoulli zegt

    21 april 2020 om 13:39

    Als het geld naar het beheer/behoud gaat: prima.

    Login om te reageren
  6. johnwaters zegt

    21 april 2020 om 13:44

    Zelfs een wandeling in het bos moet onder de stress en moet geld kosten. Alles moet kapot!

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    21 april 2020 om 13:51

    Logisch. Als je niet wil betalen: Ga dan op de fiets. Sneeuwklokjes.

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      21 april 2020 om 15:34

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  8. langelangsdelijn zegt

    21 april 2020 om 14:02

    Na jarenlange houtkap voor de “biomassa”, moet er een ander verdienmodel komen voor Natuurmonumenten. Is toch prima zo!

    Login om te reageren
  9. HIM zegt

    21 april 2020 om 14:22

    Hhaha het gaat die maffiosi nog lukken ook. We hebben het over landen die corrupt zijn maar hier… hier in NL maken ze er eerst wet voor en dan is het legaal geld innen. Dus zoek de overeenkomsten van Overheid vs Maffia?
    Idem bij Ziekenhuizen.

    Login om te reageren
  10. pindakoning zegt

    21 april 2020 om 14:23

    Zouden ze een vergelijkbaar principe willen als de nationale parken in de VS. Dat gaat natuurlijk verder door entreegelden te vragen, maar is wel een bron van inkomsten om daarmee de natuur op die plek te onderhouden

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 april 2020 om 15:07

      Betalen voor parkeren is ok, maar entree betalen om de natuur te mogen zien vind ik toch wat minder ok. Als Nationaal park de Hoge Veluwe een echt nationaal park wil zijn dan moeten die kassa’s daar eigenlijk ook gewoon weg.

      Login om te reageren
  11. spence zegt

    21 april 2020 om 15:11

    Het valt mij op dat de minder bedeelden zeldzaam aangehaald worden in de discussies hier.
    Mag ik even de derde leeftijd (laag pensioen) aanhalen en de mensen die een lager inkomen hebben ?
    Die hebben vaak de natuur als enigste vakantie of uitstap. Betalend parkeren zal voor hen bijzonder zwaar aankomen. En voor ouderen en mindervaliden is de auto één van de enigste verplaatsingsmiddelen om iets verder van huis te geraken. Die auto is nu al een heel dure kost.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      21 april 2020 om 16:17

      Minder bedeeld en met de auto naar het bos. Dan gaat er iets fout. Want als je die paar euro parkeerkosten niet kunt betalen, lijkt het mij zeer onverstandig om überhaupt een auto te bezitten. En als je hem persé nodig hebt voor werk, maar nog steeds krap bij kas zit kun je beter op de fiets op pad in je vrije tijd lijkt me!

      En als je moeilijk te been bent is het bos ook geen ideaal uitstapje. Maar goed, ze gaan ook niet direct alle gebieden betaald maken hé!

      OT: Je krijgt de service van een parkeerplaats die onderhouden moet worden, je maakt gebruik van een gratis recreatieve locatie die onderhouden moet worden en er zullen meer dan genoeg plekken over blijven die onbetaald blijven. Ik zie het probleem niet echt.

      Login om te reageren
      • edme zegt

        21 april 2020 om 22:48

        Het probleem is niet zo zeer die paar euro, maar wel de opstapeling van die paar eurotjes want betaald parkeren is op steeds meer plaatsen en als je pech hebt ook nog even die parkeervergunning aftikken om de auto voor de deur te parkeren en als je dan de streep zet en de parkeerkosten optelt praat je niet meer over een paar eurotjes en kan het voor mensen met een kleine beurs een behoorlijke hap uit het budget zijn.

        Nu zijn er nog voldoende natuurgebieden zonder betaald parkeren, maar is dat over vijf jaar nog steeds zo? Staatsbosbeheer zegt nu dat ze geen plannen hebben, maar wat als ze door de overheid gekort worden en er een gat in de begroting ontstaat? Het zou mij niets verbazen als bij merendeel van de natuurgebieden op termijn een automaat en een slagboom staat.

        In het beginsel ben ik niet tegen betaald parkeren immers ik maak gebruik van de faciliteiten en iemand zal hiervoor moeten opdraaien, maar wat mij in dit artikel tegen de borst stuit is dat de automobilist moet betalen voor de parkeerfaciliteiten én onderhoud van de natuur, bezoekers van natuurgebieden die andere vormen van mobiliteit gebruiken hoeven geen bijdrage te leveren voor natuuronderhoud of hun faciliteiten zoals fietsenstalling, voet- en fietspaden. Waarom mag de automobilist wel telkens de portemonnee trekken?

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          22 april 2020 om 07:58

          Omdat je ontmoedigd moet worden om je verbrandingsmotor te starten, het wegdek te belasten en 10m2 grondoppervlak op te eisen. De automobilist moet er voor opdraaien omdat de auto juist schade aanricht en de rest nihil.

          Login om te reageren
  12. ericd zegt

    21 april 2020 om 16:48

    Logisch. Aardige is dat het kan aanzetten tot de fiets pakken.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      21 april 2020 om 19:01

      @ericd: Ja, of tot parkeren langs de toegangswegen, zodat daar weer een parkeerverbod moet worden ingevoerd dat moet worden gehandhaafd… En zo houden we elkaar bezig…

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        22 april 2020 om 08:01

        Nee hoor, als je maar vaak genoeg beboet wordt voor het fout parkeren, ga je vanzelf niet meer met de auto. En dat is natuurlijk het doel. Stop verplaatsingen met de auto.

        Login om te reageren
  13. pascalio92 zegt

    21 april 2020 om 17:03

    Dat is grappig 1 april is al geweest…. n parkeer automaat naast n bos t moet niet gekker worde.. Oh lama dit is nederland

    Login om te reageren
  14. itiswhatitis zegt

    21 april 2020 om 17:44

    Dan zou ik ook graag willen zien dat boten liggeld moeten betalen in natuurgebieden. Rondt de Maas plassen begint het toch aardig de spuigaten uit te lopen…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      22 april 2020 om 08:05

      Ah, de tu quoque drogreden. “Ja maar en hij dan?” wordt alleen maar gebruikt om de focus te verplaatsen, het argument blijft geldig.

      Login om te reageren
  15. faalhaas zegt

    21 april 2020 om 20:02

    Duizenden tot miljoenen jaren gaat de aarde zn gang, en nu hebben we opeens geld nodig om de natuur te onderhouden?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      22 april 2020 om 08:07

      Gek he, het lijkt een correllatie te hebben met de invloed van de mens op de natuur. Hebben we überhaupt nog een plukje oerbos te beschermen in NL, of is alles inmiddels door ons gefaked?

      Login om te reageren
  16. sizedoesmatter zegt

    21 april 2020 om 21:23

    Ze kunnen beter twee van de drie directeuren ontslaan en de laatste in salaris laten dalen tot onder de Balkenende norm. Scheelt minstens een half miljoen per jaar….

    Login om te reageren
  17. Jochempie zegt

    22 april 2020 om 08:12

    Verdomme wat word ik toch weer moedeloos van die koppige kleuterreacties over hoe aangevallen men zich wel niet voelt dat die rollende vergaswals van ze weer eens wordt gedemoniseerd. Get your head out of your arse.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North