• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Beurswaarde autofabrikanten na dieselgate ENORM gedaald

Auteur: Dizono, gepost 28 april 2016 om 20:57 – 27 Reacties

Dieter is niet blij


En die hoofdletters staan er niet voor niks. Alleen Renault (+19%) en General Motors (+2%) krikken de cijfers nog enigszins op.

Sinds bekend is geworden dat Volkswagen heeft gesjoemeld en andere merken gaandeweg in het schandaal betrokken raakten, staat de beurswaarde van autofabrikanten onder druk. Op Renault en GM na zijn alle beursgenoteerde autofabrikanten momenteel minder waard dan op 15 september 2015. Een dag later begonnen de koersen te kelderen en die daling lijkt maar voort te zetten.

In totaal is er in iets meer dan een half jaar bijna 50 miljard euro aan beurswaarde verdampt, zo becijferde het Financieel Dagblad. Om je even een idee te geven hoe veel dat is: als je al die euro’s zou opstapelen krijg je een stapel die 115.000 kilometer hoog is. Informatie waar je verder niks mee kunt, maar ik vond het leuk om het je even voor te rekenen.

Overigens zijn de cijfers niet geheel aan dieselgate te wijten. Zo hebben veel fabrikanten ook last van de stagnerende groei van de Chinese economie.

Ook interessant!

  • Niet alleen VW
    Niet alleen VW bekent schuld in dieselgate
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Gratis paashaas tankactie een enorm succes
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, China, geld, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Väth maakt van je Mercedes-AMG C43 een C63
Volgend bericht: Te koop: briljante replica van Mercedes 190 van Rijkspolitie »

Lees Interacties

Reacties

  1. noreplacementfordisplacement zegt

    28 april 2016 om 21:00

    En tesler dan? $251…

    Login om te reageren
    • stephano zegt

      28 april 2016 om 21:13

      @noreplacementfordisplacement: Tesla is nog steeds te duur! Het feit dat zelfs Elon Musk erkent dat het aandeel te duur geprijsd is zegt heel wat!

      Login om te reageren
      • noreplacementfordisplacement zegt

        28 april 2016 om 21:35

        @stephano: shorten voor het leven…tegen de tijd dat de model3 komt krabbelen heel wat lui terug denk ik, plus ik zou het knap vinden als ze daar winst op maken. Maar het is Tesla zeker gegund!

        Login om te reageren
    • hplh zegt

      28 april 2016 om 21:46

      @noreplacementfordisplacement: vlak voor dieselgate stond tesla nog op $280

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    28 april 2016 om 21:05

    Met Hyundai gaat het anders goed hoor..

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      28 april 2016 om 21:25

      @norge: moah, een aandeeltje Hyundai is ook 10% minder waard dan een jaar geleden. Een groter probleem van Hyundai is dat de winst al 9 kwartalen daalt, dat verklaart ook weer waarom een aandeel Hyundai eind 2013 haast twee keer meer waard was dan nu.

      Login om te reageren
    • 2jzpower zegt

      28 april 2016 om 21:26

      @norge: een merk zonder ziel als je het mij vraagt…

      Login om te reageren
      • sulobb zegt

        29 april 2016 om 02:39

        @2jzpower: dan heb je nog geen Hyundai gereden denk ik. De Santa Fe en Tucson zijn naar mijn mening best leuke auto’s…

        Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    28 april 2016 om 21:09

    Tja…en veel mensen komen er gewoon mee weg. Nu sullen de VAG-jes nog duurder worden.

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    28 april 2016 om 21:14

    Haha die Photoshop! Heerlijk! En tja, het was te verwachten dat al dat gedoe geen positieve wending zal geven op de beurs.

    Login om te reageren
  5. martinus zegt

    28 april 2016 om 21:29

    GM (en renault) is de enige die gestegen is in waarde.
    Niet toevallig zit daar ook als enige WEL een VROUW aan de top*!

    *Die dan ook nog eens een van de hoogste salarissen in de industrie heeft als CEO met $17 Miljoen, en het geen probleem vindt om alle airbags te verwijderen uit auto’s die verkocht worden in Zuid-Amerika om zo de winstmarge te verhogen.< Maar dat zijn allemaal bijzaken, een vrouw 'on top' is gewoon beter.

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      28 april 2016 om 21:38

      @martinus: Volgens mij moet je bij Opzij zijn

      Login om te reageren
    • bimmert zegt

      28 april 2016 om 22:31

      @martinus:
      Vind het wel tegenvallen dat je hier geen verhaal van weet te maken.
      Misschien iets met een test door een achteraf garage in luxemburg (die een tuv sticker gekocht heeft) die 3 renaults en 2 opels getest hebben die heus echt wel zeker weten 100% waar, meer uitstoten dan alle vags bij elkaar en dat zodoende volgend jaar vag 180% in de plus staat en renault en gm failliet zijn?

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        29 april 2016 om 00:15

        @bimmert: Het faillissement van GM is al geweest?

        2009 was dat, sinds dien heeft het bedrijf de weg omhoog weer gevonden.

        Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    28 april 2016 om 21:32

    Iemand die mijn Hyundai aandelen wil overnemen?

    Heb ze vorig jaar voor € 138,51 gekocht, maar moet er helaas met pijn in mijn hart afscheid van nemen wegens teveel projecten en omdat de schuur anders te vol staat.

    Mogen weg voor ieder aannemelijk bod dat rond de huidige koers van € 113,17 ligt. De aandelen zijn nog zo goed als nieuw en doen het nog best wel goed. Wacht niet te lang, want als ze eind volgende week nog niet verkocht zijn gaan ze naar de kringloopwinkel…

    Alleen als je serieus bent reageren svp. Eerst centjes tellen, dan je vrouw vertellen en dan pas mij bellen.

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      28 april 2016 om 21:37

      @moveyourmind: 10 clichepunten voor jou!

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        28 april 2016 om 22:46

        @noreplacementfordisplacement: @norge , misschien wel wat voor jou. Aandelen staan nu laag, in ieder geval lager, het moment om in te stappen! ?

        Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    28 april 2016 om 21:39

    Velen bekijken de beurs te rechtlijnig, namelijk de koers van een jaar geleden, niets daartussen en de koers van vandaag. Het zijn net de schommelingen tussenin die aandelen interessant maken…

    Met VOW had je bijvoorbeeld de laatste weken een mooie winst kunnen hebben. Van 108 naar 140 euro. Ik denk ook terug aan het aandeel van Renault vorig jaar vlak na het nieuws van de inval in hun hoofdkantoor. Had je toen gekocht kon je een dag later al opnieuw verkopen, want de koers had zijn oude niveau alweer bereikt.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    28 april 2016 om 21:55

    Tja, niet echt verassend zegmaar.

    Login om te reageren
  9. clarkson zegt

    28 april 2016 om 22:20

    Het is grotendeels te danken aan het niet hard genoeg bestraffen van VW.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      29 april 2016 om 00:18

      @clarkson: Jep.
      In Europa zijn we bang VW aan te pakken, of zelfs überhaupt andere bedrijven te onderzoeken.

      Behalve de Fransen dan, die zijn ooit bij Renault? binnen gevaleln, om vervolgens binnen twee uur te oordelen dat Renault helemaal niets met sjoemelgate te maken zou hebben.

      Login om te reageren
  10. erwh zegt

    29 april 2016 om 01:29

    Beurswaarde, een nietszeggend instrument van de fictieve economie waar uiteindelijk maar een zeer beperkte groep echt van profiteert. Shareholder value is de ziekte waar teveel bedrijven aan lijden helaas.

    Login om te reageren
  11. olivier420 zegt

    29 april 2016 om 07:14

    Ik gok dat deze daling ook een klein beetje te maken heeft met de lage olieprijs….

    Gokje hoor.

    Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      29 april 2016 om 08:08

      @olivier420: die stijgt weer redelijk de afgelopen tijd.

      Login om te reageren
  12. allesmetturbo zegt

    29 april 2016 om 09:28

    Als ze de CAPSLOCK er voor aanzetten dan weet je dat het serieus is

    Login om te reageren
  13. martijn11 zegt

    29 april 2016 om 09:38

    Ja dat was te verwachten

    Login om te reageren
  14. fit4fun zegt

    29 april 2016 om 09:47

    McLaren, Ferrari, Lamborghini, Tesla, RR, Donkervoort, AM, Morgan, en zelfs Spyker lijken mij nog wel veilig ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North