Bewijs: Nederlanders zijn gek op SUV’s

Auteur: , 64 Reacties

Groot, groter, grootst.

Bewijs: Nederlanders zijn gek op SUV's

Alles moet groter, beter, luxer. Consumeren tot we er bij neervallen. Persoonlijk heb ik echter weinig met een SUV. Ik heb simpelweg de ruimte niet nodig en in de stad is het maar vervelend inparkeren met zo’n joekel. Ben ook allergisch voor veel motorrijtuigenbelasting betalen, dus je zult mij niet gauw betrappen in een Sports Utility Vehicle.

Ik, en vele Autoblog-lezers met mij, zijn zeer in de minderheid. Een groot deel van de bevolking is namelijk gek op het concept. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld zijn SUV’s en crossovers geliefd en in opmars. Niet iedereen heeft een leaseauto of is op zoek naar een nieuw exemplaar. Daar komt Autotrack.nl in beeld. De occasionsite ziet ook een opmars in de vraag naar SUV’s, zo laat men weten.

Uit onderzoek van Autotrack blijkt dat 55 procent van de Nederlanders de voorkeur geeft aan een auto met een hoge instap. De afgelopen 10 maanden zijn de verkoopaantallen van SUV’s met bijna 16 procent toegenomen. Niet alleen 4×4’s, maar ook eenvoudigere crossovers met enkel voorwielaandrijving zijn in de cijfers meegenomen.

Vroeger was de buurman onder de indruk van je zakensedan ‘met een V6!’. Nu scoor je punten als je een Tiguan rijdt met R-line pakketje. De tijd van bejaarden en een hoge instap ligt dus achter ons. Gezinnen en ook jonge stellen zien zo’n grotere auto wel zitten. Zeker als er straks volledige elektrische SUV’s komen.

Steeds meer autobedrijven bieden ook nieuwe auto’s aan op een platform als Autotrack. De site ziet op dit moment dat één op de vier nieuwverkopen een SUV betreft. Dat komt neer op ruim 25 procent. Voor occasions betreft dit 14 procent van de verkopen. De populairste nieuwe SUV’s op Autotrack zijn op dit moment de Volkswagen Tiguan, Volkswagen T-Roc, Peugeot 2008, Nissan Qashqai en de Audi Q2. De populairste SUV occasions zijn de Renault Captur, Nissan Qashqai, Volvo XC60, Volkswagen Tiguan en Peugeot 2008.



64 reacties

Het viel mij al op tijdens de spits in Lyon: als je in een Hyundai i20 zit, wordt je omringd door gigantische auto’s. Terwijl ik liever in een dwerg-i20 rijd dan die gigantische auto’s die in de meeste gevallen niet eens een veel grotere motoren hebben.
Het is onomkeerbaar. De EU heeft nu ruim tien jaar die regelgeving om voetgangers te beschermen. Die vereist dat er tien centimeter lucht onder de motorkap zit om een torso een zachtere landing te gunnen.
En het heeft een tijdje geduurd maar dit is het antwoord van de afdelingen design en marketing.

Wat ook meespeelt: minder autoconcerns en veel meer standaardisatie binnen een groep merken. MQB van VAG bijvoorbeeld. Maakt het makkelijker om varianten te ontwikkelen.
@galverink: maar motoren worden ook steeds kleiner (vroeger had je een 2 liter 4 cilinder met 115pk, nu haal je 115pk uit een 3 cilinder met een slagvolume van 1 liter), de venters worden steeds kleiner vanwege de toegenomen crashveiligheid. Die 10cm ruimte die is er vanzelf wel. Daar heb je geen SUV voor nodig. Het is de schuld van de vergrijzing en van de gemeenten. Als de gemeenten chicanes ipv drempels aan zouden leggen om de snelheid te remmen dan is een sportief klein gebakje de oplossing ipv een grote wagen met lange veerwegen.
@mashell: die ruimte onder de motorkap wordt anders kleiner en kleiner. Enerzijds doordat er steeds meer veiligheids en klimaatsystemen worden ondergebracht, anderzijds omdat de auto’s omwille van de aerodynamica steeds rondere neuzen krijgen en dat de voorwielen steeds verder naar voren worden gebracht (minder overhang).

Mijn eerste auto was een C-Kadett met de roemruchte 12N motor. Dat was een 4-cilinder blokje waar je nog bijkans omheen kon lopen, zo ‘vrij’ lag deze in het vooronder.
@rrrobert:
Omheen kon lopen?
Ik heb er drie maanden lang gewoond !
Zo’n tiguan geeft net wat meer ruimte op de achterbank voor de kinderen dan een golf en ziet er ook nog eens een stuk beter uit.
Ik ben er als jonge vader in ieder geval happy mee.
@bakboord1: ja maar die ruimte heeft een station toch ook ?
@alfaromeoman: het zit in de hoogte wat een SUV praktischer maakt bij het vastknopen van je telg. Ik heb zelf een V70 en een Passat en stoot geregeld mijn hoofd hierbij, dus dat is niet handig. Echter is de laadruimte van een station onovertroffen en dat maakte de keuze voor deze wagens ipv een SUV.
@jack_abarth: ok dat snap ik dan nog… Maar het lijkt er tegenwoordig dat iedereen er maar een koopt ( alleenstaanden rijden ook een dikke q7 ) ik snap nooit zo goed waarom, aangezien je die ruimte gewoonweg niet nodig hebt
@alfaromeoman: een Passat station is een stuk duurder en een golf station is erg klein op de achterbank.
En heb je nog een baby dan breek je inderdaad niet je rug bij het wegzetten van een maxi-cosi.
@bakboord1: wat is er mis met een beetje lichaamsbeweging? Je bent toch geen stramme man van 80 hoop ik?
@bakboord1: lol, omschrijf ‘erg klein’, ik kan met mijn 1,90m prima ‘achter mijzelf’ zitten zonder met mijn knieën de voorstoel te raken. Ook raak ik met mijn hoofd het dak niet, ondanks de aanwezigheid van een panoramadak. Er is rationeel niks positiefs aan een SUV, het verbruik is hoger, de ruimtes krapper (en opzichte van een vergelijkbare station) en het rijdt slechter door een hoger zwaartepunt.
@alfaromeoman: zulke trends zijn van alle tijden, voorheen waren het de mpv’s.
@engel: Daarom zou het fijn zijn als mensen gewoon openlijk toegeven dat ze voor de status zo’n bak rijden.

Ik vind het zo hypocriet dat zogenaamd iedereen waarde hecht aan het milieu etc maar voor hun SUV aankoop komen ze dan met smoesjes aan als ‘hoge instap’, ‘beter uitzicht’, ‘meer binnenruimte’ etc.

Ik heb weleens in zo’n oude X5 gereden en de eigenaar zei dat ‘ie minder ruimte had dan in z’n 3 serie.

Een Suzuki Wagon R heeft genoeg hoofdruimte en die rij je voor een appel en een ei. Of gewoon een MPV inderdaad.

Maar eigenlijk zijn al deze auto’s onwenselijk vanwege de grotere luchtweerstand.
@tstile: als je begaan bent met het milieu kan je beter je huidige auto blijven rijden met Max 90 km/u.

Milieu vriendelijke is leuk, maar geen eis.
@tstile: doorgaans speelt status bij zulke “dikke” SUV’s inderdaad een rol. Mensen overtreffen graag hun omgeving. Echter kijk ik, met alle respect, niet echt op tegen de nieuwe lichting voorwielaangedreven 1.2 liter SUV’s.
@engel: zie Peugeot’s 3008 en 5008. Overigens eerlijk gezegd bijzonder goed geslaagd!
@engel: Een MPV heeft niet die hoge instap. Een doorsnee MPV heeft een lager dak dan een vergelijkbare SUV. De banden zijn vaak ook een eind kleiner.
@bakboord1: Ziet er beter uit? Die wagen zag er al gedemodeerd uit bij introductie.
@bakboord1: Heb de prijzen bij VW bekeken en je hebt ergens wel een punt. Een Tiguan is er vanaf 33k en een Passat Variant vanaf 39k. Toch wel een verschil.
@bakboord1: Ik heb laatst met zo’n Tiguan gereden. Sponzig gaspedaal, en het rijdt als een zwabber. Bovendien krijg je voor de extra prijs geen extra joie de vivre. Het blijft een typisch grafzerken-interieur (zoals bij heel veel VAG-producten). Doe me dan maar een Volvo XC90. Toegegeven, het is een maatje groter, maar het is een heel eind meer auto.
@bara: Echt een goede vergelijking ,Tiguan vanaf 33000 euro en een xc90 van 60,000 euro?
@bakboord1: alleen wil je niet meer gezien worden met een product van dat merk
1 op de 4 => ruim 25% ? Gewoon precies 25%.

OT: mn pa vond een SUV ook maar niets zei hij, totdat er geen Giulia Sportwagon kwam. Nu rijdt hij een Stelvio. Achteraf bevalt het hem prima, die hoge instap.

Ik zou ook prima een SUV willen rijden, als het rijdt zoals een stelvio of macan. Een xc60 bijv is net zo wollig als een boot, vreselijk. Dan liever de V60 als het niet dynamisch hoeft te zijn.
 ‘De site ziet op dit moment dat één op de vier nieuwverkopen een SUV betreft. Dat komt neer op ruim 25 procent.’ Volgens mij is dit zelfs exact 25 procent… Stelletje rekenwonders! OT: SUVs zijn alleen leuk om in de modder te spelen.
@joostie: en daar spelen ze nooit, kunnen ze niet mede door de banden, 1cm bagger en je glijdt op slicks
Ik stel voor om al die nep SUV met voorwielaandrijving, 1.2 turbo blokjes en geen enkele terreincapaciteiten SHV te noemen: Slightly Higher Vehicles.
Enig… Maar k kan die kleine suvtjes als de 2008 moeilijk een suv noemen. K ga toch liever mee met de Amerikaanse klassering, zulke wagens crossover noemen
Kansloze trend dit. Zulke wagens worden vooral aangeschaft voor de buurman ofwel collega. Om zogenaamd indruk mee te maken.

Feitelijk zijn ze lomp lelijk, onpraktisch groot, en de zuinigheid, wendbaarheid en de prestaties zijn compleet teniet gedaan door het gewicht.

Hoe vaak ik wel niet moedertjes zie stuntelen met zo’n koreaanse container. Ik zou zeggen koop nog een maatje groter, mss nog handiger…manmanman
@artje: de mazda cx5 is anders akelig licht ( nog geen 1300 kg
@artje: miss juist een goede trend voor de autoliefhebber want de prijzen voor de auto’s die wij leuk vinden zullen dan wellicht wat dalen want er is minder vraag naar.
@artje: nonsens. In de vinex wijk is iedereen gelijk. Jouw grijze Tiguan maakt op de buurman geen enkele indruk, hij heeft er immers zelf ook ééntje. De buurman tegenover denk helemaal het mannetje te zijn met zijn Skoda Kodiaq (staat op een Q7 onderstel zegt hij dan) en de buurman 2 huizen verder denkt de slimste te zijn, hij heeft een Seat Ateca, want die is stukken goedkoper.
@mashell: En toch blijven het schijthokken…
Nu ik er over nadenk, ik heb liever een Renault Captur dan een Clio, omdat de Captur oogt als ‘veel meer auto’. Misschien dat dát het geheim is, voor je gevoel meer waar voor je geld. Dat is namelijk precies de reden waarom de stationwagon jarenlang populair is geweest in ons land. Wij houden daarvan in Nederland.
@granlusso: je hebt geluk, de Captur kost ook meer dan een Clio, je krijgt er alleen niet meer ruimte voor dan in de Clio station.
@henk_he: de Clio Estate valt anders aardig tegen zodra je hoogte nodig hebt.
@granlusso: Maak een proefrit met beide wagens. Je zult merken dat de Clio veel beter op de weg ligt.
@bmw2coupeeigenaar: Ja dat geloof ik direct, maar dat vinden wij natuurlijk. De gemiddelde autorijder boeit het geen zak.
Mn pa was ook niet zo vd SUVjes, maar er kwam geen Giulia Sportwagon helaas. Rijdt nu dus een Stelvio.

Stuurt best knap voor zo’n hoge auto. Wereld van verschil met een xc60 iod, dat rijdt net als een boot.
@allesmetturbo: watvoor auto heeft je pa eigenlijk?
@jweelden: was niet de bedoeling om dat 2x te plaatsen:p dacht dat de 1e x niet was doorgekomen omdat er een melding stond met verbinding mislukt. Neem aan dat je daarop doelde :p
Ik vind het oprecht jammer dat de traditionele sedan op dit moment uit de gratie is, maar begrijp wel dat de SUV zo populair is.

De praktische voordelen van een compacte MPV, maar met een uiterlijk dat een stuk stoerder is. We mogen eigenlijk best blij zijn dat we dankzij de SUV verlost zijn van de compacte MPV die rond de eeuwwisseling in no time enorm populair was. Anders had de helft van het aanbod op Autotrack nu nog steeds bestaan uit blikken luiertassen op wielen met zuignapafdrukken van de Woezel en Pip op de achterste zijruiten.
@moveyourmind: * zonneschermen
@moveyourmind: Dat ben ik wel met je eens. De MPV vond ik het grootste stuk verdriet op wielen dat er ooit werd gebouwd. Zelfs de S-Max kan ik met geen enkele mogelijkheid mooi vinden.
@berlinetta: Ik vind een wasmachine ook niet mooi, maar is wel verrekte handig.
@appiejappie: Een station is ook verrekte handig (en ook nog eens mooi).
Lompe hoge hokken naar mijn mening. Vind ze niet mooi, en ze nemen ontzettend veel zicht weg voor overige weggebruikers in normale auto’s. En een station is vele malen ruimer dan de gemiddelde cross over/mini/midi SUV.

Stond laatst in de file met de SL320 en was volledig omringt door van die lompe hoge hokken. Erg hinderlijk dat je niet naar voren kunt kijken als het verkeer weer wat begint te rollen. Komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Anticiperen is er niet bij, je moet maar hopen dat je voorligger oplet. Dus is het voor mij goed opletten op de remlichten.
@maxidyne: idd. Moet je nagaan als ik met de TR6 onderweg ben. Heb soms het idee dat ik er onder door kan rijden. Het meest verafschuwde argument om in zo’n hok te rijden: (zet hoog stemmetje op) : “hij zit zo lekker hoog en kan ik over het andere verkeer heenkijken” Ja, muts, als we allemaal in zo’n hoog hok gaan rijden moet jij je groot rijbewijs gaan halen om in een DAF 20 tonner te gaan rijden.
@maxidyne: Gewoon afstand houden, dan is er niets aan het handje.

Niet alle suv’s en crossovers zijn lelijk, maar ik heb idd ook liever een lel van een station. De pamperperiode heb ik gelukkig overleegd. Kinderen kunnen zelf in- en uitstappen. Een station ligt lager op de weg waardoor ik meer vertrouwen heb om bochten met een leuke snelheid te nemen. Dat is het -naar mijn idee- het grootste nadeel van een SUV, het kan door het zwaartepunt wat hoger ligt veel sneller omkieperen.
@joejojo2012: Zo zou ik ook denken, maar voor de meeste mensen boeit het niet hoe snel die auto door de bocht kan. Die geven niks om sportief rijden. Die willen gewoon een auto die hen comfortabel van A naar B brengt en daar is zo’n SUV prima geschikt voor.
De voorkeur voor de hoge instap kan ik nog wel begrijpen. Een lage auto is soms wel een geklauter, zeker als je wat langer bent zoals ik. Je benen onder het stuur door proppen lukt soms niet zo makkelijk. Maar ik hoor vooral veel mensen over het betere overzicht. Dat heb ik nou nooit begrepen. Je zit 10 cm hoger dan in een normale auto. Alsof je dan opeens meters verder kan kijken. Bovendien rijdt tegenwoordig iedereen in zo’n hoog koekblik dus je hebt er niks aan.
Het zijn eigenlijk altijd lompe vormloze zeecontainers. Ik hoor niet bij de (potentiële) klantenkring.
Muv de CX5 allemaal lillijke hokken. Die nieuwe skoda slaat echt alles met z’n overdesignde uiterlijk. Beetje het automotive equivalent van de kleren van Joling.
Niet alle autoliefhebbers willen sportief rijden. Comfortabel en in ruimte naar je werk of afspraken rijden is ook genieten.
Al die middenklasse SUV’s zijn natuurlijk wel ruk. Doe het goed en regel een Range Rover.
@bmw1cabrio: die is anders ook best wel ruk, dat begin je heel sterk te voelen net nadat je op het knopje gedrukt hebt en de slagboom omhoog gaat van de parkeergarage. Groter dan een Tiguan moet het eigenlijk niet worden.
Het is toch de gekroonde onzin dat zoveel NLers een SUV willen. Ze zijn gewoon echt langzaam en als het wel snel moet rijd je al snel 1:12. Gaat eigenlijk recht tegen de milieutrend in. 10 jaar geleden gingen hatchbacks met 40% mínder vermogen 2 seconden sneller naar de 100. Hoezo vooruitgang…

Een auteur had daar een verrassend heldere uitleg voor. ‘Het volk’ is over het algemeen helemaal niet zo slim. Punt.
@dare2think: misschien toch even nadenken voordat je wat roept:
2008 Volkswagen Golf 1.6 Trendline 75 kW / 102 pk -> 0..100 -> 11,4 seconden
2018 Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 125pk Trendline -> 92 kW / 125 pk -> 0..100 -> 10,5 seconden
Sinds we de turbo hebben zijn wagens juist veel vlotter geworden en vooral daarom ook minder zuinig.
Hoge topsnelheid > hoge instap.
Het is toch verschrikkelijk voor woorden. Men verkracht die hele term SUV. Sorry wat is een Mercedes GLS dan of een BMW X5 of Audi Q7??? Zit je op een verjaardag…..he wat rij jij eigenlijk? Ja ik heb een nieuwe SUV man. Oh vet wat voor iets? Een dikke T-Roc met 1.0 TSI. Of nee, een Qashqai 1.2 Tce. Ja echt, dan voel je je toch ook een sulletje. Echt. Met grasmaaier motor. Zijn we hier nu autofreak of niet? Dit heeft niks meer met auto’s te maken
Na 20 jaar autorijden in mpv’s, stations, sedans, coupe’s, grand coupe, en oldtimers heb ik dit jaar gekozen voor een SUV als daily driver. Juist, een SUV! Waarom? Omdat ik wel eens een SUV wilde proberen. Lekker lomp, hoog en ruim. En het stuurt ook nog eens dikke vette prima (bmw) en ja ik vindt het best een stoer ding. En ja, het interesseert mij geen F… wat een ander ervan vindt.

Doei!
@freezzr: helemaal prima kerel, maar ik ga wel even zeiken over je “ik vindt..”

Dikke doei!
@pier: hahaha, sorry hoor, doei!
@freezzr: Wat voor ‘SUV’ heb je gekocht? Ben gewoon benieuwd
@joostie: nieuwe X3.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).