
Dit zijn natuurlijk niet de records die we graag gebroken zien worden.
Dat brandstof in Nederland niet goedkoop is, dat weten we wel. In Europa behoren wij zelfs tot de duurste landen. Nederland heeft echter ambities de absolute top te bereiken, want in de afgelopen maanden is de benzineprijs weer flink gestegen. En aangezien het einde nog niet in zicht lijkt te zijn, bestaat de kans dat we een nieuw record tegemoet gaan.
Het vorige record stamt alweer uit 2012. In oktober dat jaar bereikte de prijs van benzine een hoogtepunt van precies 1,895 euro per liter. Uit een berekening van UnitedConsumers blijkt dat de gemiddelde benzineprijs vandaag al aardig in de buurt komt bij dit record. Als we het gemiddelde mogen geloven, dan kost benzine momenteel gemiddeld 1,798 euro per liter. Een kleine tien cent minder dan de gevreesde 1,895 euro.
Hoewel het zo is dat de prijs van benzine in principe even snel moet kunnen dalen als dat deze stijgt, is het zeker mogelijk dat er binnenkort een nieuw record gevestigd zal worden. Door de productiebeperkingen van OPEC, de houding van de Verenigde Staten tegenover Iran en productieverstoringen in Venezuela, lijkt het er niet op dat de prijs van een vat olie snel omlaag zal gaan.
Over de prijs van benzine in 2019 zei de brandstofexpert van UnitedConsumers recentelijk het volgende:
“Het is moeilijk te voorspellen, maar als deze prijsstijging zou aanhouden dan betaal je ruim 200 euro meer aan brandstof dit jaar. We moeten blijven letten op de gemiddelde landelijke adviesprijs.”
Ik zou gerust 200€ per jaar meer willen betalen als België even mooi zou zijn als Nederland. Ik zou er graag wonen.
@boomhauwer: Wees welkom!
@boomhauwer: Wat betreft het algemene straatbeeld ben ik het met je eens dat NL wel wat mooier is, maar qua natuur vind ik België toch wel wat mooier. En de grote steden van België vind ik eerlijk gezegd ook een stuk gezelliger.
@berlinetta: Breda dan! Een Vlaamse stad maar dan geregeld op de Nederlandse manier.
@1audi1: Als ik mooie Nederlandse steden moet noemen, dan zijn het in mijn ogen inderdaad de zuidelijke steden met Maastricht veruit op nr. 1.
@berlinetta: ik heb de charme van Maastricht nog niet ontdekt. Eigenlijk vind ik steden als Zwolle en Leiden veel leuker.
@mashell: Ieder zo z’n voorkeur toch? En ik vind Leiden en Zwolle ook hele leuke steden, maar ik hou meer van de stijl van de Belgische steden. Maastricht heeft daar erg veel van weg.
@berlinetta: Ik snap je punt, maar als je een écht mooie Nederlandse stad wilt zien zal je toch naar Alkmaar of Haarlem moeten.
@dutchdriftking: Alleen jammer dat er noord-Hollanders wonen.
@1audi1: hey, RUSTAÂGH
@1audi1: mooi volk.
@dutchdriftking: Dat zijn dan ook echt Nederlandse steden. Dat heeft weer zijn eigen charme. Ik heb alleen meer met Belgische steden zoals ik hierboven al aangeef. Ik kom oorspronkelijk ook uit de buurt van Maastricht en jij uit Noord-Holland. Zal ook wel meespelen. Beetje chauvinisme is niet verkeerd toch ;)
@berlinetta: speelt zeker mee. Amersfoort is ook leuk. Zeker het uitgaansleven.
@berlinetta: hm nee groningen echt nr 1, zwolle goede 2e. Maastricht is ook wel mooi, maar groningen en zwolle zijn wel aardig compact.
@thijsj: Toevallig vorige week in Groningen geweest. Ik was positief verrast. Hele leuke stad. Ik vind het alleen een nadeel dat eromheen niets is. Alleen grasvelden met koeien.
@berlinetta: altijd gezellig dat molenbeek
@gove: Net zo gezellig als de Schilderswijk en Kanaleneiland?
@berlinetta: M.u.v. De Ardennen is de natuur in NL mooier en diverser dan in België. Qua gezellige steden houdt het na Leuven en Gent ook wel op. Daarvan is het aanbod in NL wat mij betreft ook diverser.
@cloverleaf: Brussel, Antwerpen, Brugge? Ik vind het heel gezellig hoor. Qua natuur heb je op zich wel een punt. Ik vind NL alleen te vlak. Kom zelf uit de heuvels van Zuid-Limburg en dat heeft toch meer mijn voorkeur.
@berlinetta: brugge: veel te veel toeristen. Nog erger dan Amsterdam. Wel mooi, dat wel. Antwerpen is een leuke stad maar haalt het niet bij Gent in mijn optiek. Leuven is top! Brussel is een grauwe saaie lelijke stad daarentegen. Een van de lillijkste hoofdsteden van Europa. Heb ee gewerkt en vond het op een paar stukjes na nog triester dan een demonstratie bij een abortuskliniek. In Wallonië is het muv Namur ook triest.
In Nederland hebben we Groningen, Alkmaar, Haarlem, Zwolle, Amsterdam, Utrecht, Leiden, Rotterdam, Nijmegen, Breda, Maastricht etc. Plus de kleinere stadjes als Sneek, Middelburg, Enkhuizen. Zo slecht is het hier niet.
De Belgische kust is niet om aan te gluren. De Geallieerden wilden eigenlijk daar aan land komen maar ze wilden de troepen niet meteen demotiveren. De Ardennen en de uitlopen daarvan zijn inderdaad prachtig!
@berlinetta: Het gras is altijd groener aan de overkant, tot je het zelf moet maaien.
@thestino: Ik zeg ook niet dat ik in België wil gaan wonen hoor. Kom er alleen graag.
@boomhauwer: de totale belastingdruk in NL is lager dan in BE. Dus wat let je! Kom erbij!
@boomhauwer: de meeste huizen die ik zie in Vlaanderen vind ik ook zo’n 200% beter dan in Nederland, de meeste zijn standaard voorzien van een garage, al dan niet onder of in het huis.
LPG in België met korting, 0,40 cent…
Ben blij met m’n gasootootje…
Een uur geleden nog getankt voor €1,439. De prijzen in nederland zijn belachelijk.
@peugpower1000cc: huh waar, dat adres moet ik weten!1!!1
@peugpower1000cc: In NL of in België?
@berlinetta: Ik ben uiteraard niet peugpower1000cc, maar dat is België. Ik ben gisteren even de grens over gereden voor een tankbeurt en was ongeveer hetzelfde kwijt.
@edge: Best flink gestegen dan. Ik tank ook ongeveer 1x per maand in België als ik in Limburg langs ga bij ouders/vrienden en een tijdje geleden tankte ik nog voor 1,30. Kan me ook nog wel herinneren dat ik er ooit voor 1,13 heb getankt.
@berlinetta: in duitsland ;)
Ik heb het geluk vlakbij de Belgische grens te wonen. Benzine in België, diesel in Nederland.
In BE hebben we dan nog de onbemande pompen, die zo’n 15 cent korting geven. Maar ik vermoed dat dit ook zo is in NL?
@morph: dat claimen ze wel, maar is niks van te merken en zie nooit zulke verschillen.
@morph: de onbemande Tamoil hier is 1 cent duurder dan de bemande Shell.
Heh? Gisteravond diesel hier in Duitsland voor €1,22. Ik dacht dat we weer even in een lage prijzen periode zaten.
@mashell: de afgelopen 4 weken is het van 1.50 naar 1.65 gegaan bij ons in het dorp. Zaten dus…
@mashell: dat is benzine trouwens. Ik rij geen diesel dus geen idee wat dat doet.
@lekbak: beide zijn op basis van olie. Als de olie duurder wordt dan worden beide duurder zou je met je boerenverstand denken. Maar goed met je boerenverstand kun je ook niet begrijpen dat de prijzen aan de pomp vijf maal per dag wijzigen.
@mashell: dat laatste is logisch vanuit commercieel standpunt. Op bepaalde momenten van de dag/week is de vraag groot. Als iemand om 8 uur ‘s ochtends gaat tanken is de kans groot dat die moet, dus kan je vragen wat je wilt. Tot in zekere zin. Op zondagmiddag echter komen de recreanten tanken, die hebben alle tijd en kunnen wel shoppen voor een goedkope pomp.
@lekbak: bij ons in Duitsland is het inderdaad s’ochtends erg duur bij de pomp en s’avonds wat minder duur. Waardoor er s’ochtends dus geen kip gaat tanken en in de avond soms alle pompen bezet zijn. Ik betwijfel of ze zo zo wel het hoogste rendement behalen.
@mashell: Natuurlijk halen ze dat. Want iedereen die ‘s avonds gaat tanken denkt slimmer te zijn dan de pomphouder.
Actie: 1 flesje water voor .50 cent.
3 flesjes voor 2 euro.
Mensen kopen dan 3x 1 flesje want ze hebben een goede deal.
Netto heb je nog steeds 3 flesjes verkocht.
Wie heeft er nu gewonnen?
@mashell: het is tegenwoordig niks Duits meer. Bij ons worden de prijzen ook meerdere keren per dag aangepast. De laatste keer dat ik getankt heb was ook om 8 uur en dat heb ik geweten, maarja ik moest tanken. En zo zullen er altijd mensen zijn die moeten. En tanken ze niet in de dure ochtend dan tanken ze wel op een ander moment en heb je alsnog niks verloren.
Gisteren nog bij BP getankt voor €1,649 wat ik al enorm duur vind. Zeker in vergelijking met een week of 6 geleden toen het nog rond de €1,50 was.
Gaat nergens meer over helaas
Allemaal nog lekker blijven tanken, dan kan de Shell meer investeren! Was het sarcasme te merken?
@rike: bijna alles gaat naar de overheid
ik rij nu benzine, woon in BE en heb net getankt 95 voor €1.38/l wat ik nog steeds duur vind. enkele weken geleden was dat nog €1.22/l aan dezelfde pomp.
ik overweeg serieus op op lpg over te schakelen maar de horrorverhalen schrikken me toch af.
iemand ervaringen met moderne lpg systemen?
Geen last van, ik tank elektrisch.
@mcshine: Er zal helaas nog wel een tijd komen dat dat net zo duur gaat worden.
Zolang er genoeg mensen bereid zijn benzine tegen alle kosten te tanken zal dat wel meevallen. Voorlopig niet in ieder geval.
Gewoon lekker in duitsland tanken voor mij. Daar is 102 gewoon nog goedkoper dan hier 95. Belachelijk
En shell wilt nog 1 cent extra willen om groen te zijn. Idioten die waterstof etc hebben doen vertragen
Ik betaal €1,57 per liter. Maar goed, ik heb dan ook de Tankey app…
Tja het is duur, maar kijk eens hoe andere producten gestegen zijn sinds 2012, dan valt het nog best wel mee…..
Ik zou bijna weer diesel gaan rijden maar ik haal nipt 15.000km per jaar en diesel wordt steeds meer verbannen door klimaatgekken
@rammillius: Bovendien niet interessant onder de 40.000km per jaar (even uit m’n hoofd). De besparing op brandstofkosten wegen niet op tegen de hogere wegenbelasting
@rammillius: 15.000 is veel te weinig voor diesel. Voglens mij lag dat omslagpunt enkele jaren geleden al op 30.000 en is het nu inderdaad naar 40.000 gestegen.
@berlinetta:
Voor een nieuwe geldt dat inderdaad. Rij je gebruikt, dan is het omslagpunt veel eerder bereikt.
Ik heb het voor mijn auto eens uitgerekend op basis van brandstofkosten per kilometer en meerprijs wegenbelasting en kwam op 15.000km uit. Ik rij 45.000 per jaar, dus dat was een makkelijke beslissing.
@sabrerator: klopt , ik bereken het omslagpunt elk jaar voor diverse auto’s die op mijn lijstje staan, en omslagpunt ligt idd tussen 15k -18k per jaar.
@slickrick: houd je sinds dieselgate en het weren van diesel in binnensteden (en de plannen daaromtrent) rekening met hogere afschrijvingskosten en een verhoogd risico ?
Gistere 1,91 betaald voor 98 aan de Tango bij ons in het durp,, de volgende keer word het gewoon weer Baarle Nassau.
Prijzen gaan echt helemaal nergens meer over , gelukkig in de gelegenheid om in Belgie of Duitsland te tanken!
Wat een nare zaak ;-)
Lekker LPG in België tanken maakt km’s maken zo’n stuk leuker
@sagaris: diesel in Luxemburg.
1,58 bij de Makro in Breda op dit moment… Stuk goedkoper dan het landelijk gemiddelde, maar nog altijd duur.
Ik tank alleen V Power of Ultimate. En dat kost wat het kost. Als ik dat ook allemaal nog moet gaan bijhouden… Echt geen zin in.
Vanmorgen nog diesel getankt , € 1.05 de liter enne wegenbelasting € 179,00 voor een heel jaar. Mitsubishi Pajero 3.2 DiD long body. Sorry jongens..
Trouwens lekker makkelijk om al die olie producerende landen de schuld te geven. Feit is dat de liter prijs brandstof per land kunstmatig word bepaald en dan heb ik het niet over de giga accijns en btw daaroverheen.
Tankpas #goodlife ?
i3.. #goodlife
@nicolasr: een i3 is eerder #fml
Jezus wat een depressieve pandabeer op wielen is dat hok.
@dakloosinmx5: Ik ook van jou! Kus!
>€80,00 per week tanken #kutlife
Voor iedereen die euro95 gaat tankenin België, weet wel dat dat tegenwoordig E10 ipv E5 is. Dus eerst even controleren of je voertuig daar tegen kan.
In maart 4.050km gereden en voor bijna € 850 getankt. Gaat eigenlijk nergens meer over. Wat een geld voor een beetje massa verplaatsing.
@jochen: koop en dieselketel…
LPG in België met korting, 0,40 cent…
Ben blij met m’n gasootootje…
Lommel Belgie 16 km vanaf Valkenswaard Benzine gemiddeld 1,35 Euro\liter ,gemiddeld 16 Euro goedkoper bij mij een volle tank.