Spyker: bijzondere auto’s en een hoop gedoe rond het bedrijf, bedrijfsvoering, resultaten en aandeelhouders. Toch blijven we positief en daarin zijn we zeker niet de enige.
Gisteren werd Vladimir Antonov benoemd tot voorzitter van de raad van commissarissen en hij verwacht dat Spyker tegen 2010 uit de rode cijfers zal zijn. Spyker wil goedkoper gaan produceren en overweegt om Amerikaanse motoren te gaan gebruiken. Door de lage dollarkoers kunnen deze namelijk goedkoper worden ingekocht, maar die koers kan natuurlijk ook weer stijgen. Antonov wil overigens de Amsterdamse beursnotering van Spyker behouden, omdat dit transparantie geeft voor beleggers en klanten.
Vladimir Antonov heeft overigens 34,5 miljoen euro in Spyker geïnvesteerd en is daarmee in een klap grootaandeelhouder geworden. (via het FD)
Amerikaanse Motor & antanov =
http://www.autokompas.nl/archief/2006/08/Downsizing_middels_tweetraps_supercharger.html
ik snap niet wat ze willen, hoe kunnen ze winst maken als niemand hun auto’s wil kopen. als ik het geld had zou ik echt geen spyker kopen maar een ferrari of lamborghini
@Jasper
Je moet natuurlijk niet vergeten dat een Spyker vele malen exclusiever is dan zo’n “massaproduct” Als een Ferrrari of een Lamborghini… Ik persoonlijk zou dan toch voor een Spyker gaan :D
Hopelijk komt deze verwachting uit, want het zou toch zonde zijn als zo’n mooi merk van de markt zou verdwijnen. Het is toch een beetje neerlands trots
Binnen drie jaar tanden voor kippen …
@ 3-serie: ik heb het verhaal even doorgelezen, maar gaat het nou over een treetraps aandrijving of compressor? Of beide?
@Japser, geef mij toch maar een spyker hoor, exclusieve dan ferrari en deze is 100procent handwerk, terwijl ferrari ofzo maar 60-70 % handwerk is
@jonas: ‘maar’ 60-70%, hehe:D
ik ging ook voor een spyker, prachtig, exclusief en een echte herenauto, zoals jeremy clarkson al eeder zei…
& Dotternetta
Zover ik begrijp is het een tweetraps compressor ;-)
De compressor wordt aangedreven door de motor. Dat gebeurd meestal met een riem. Dit betekent dat er een vaste overbrenging is van de motor op de compressor. Die oiverbrenging kan niet te groot zijn vanwege de weerstand bij lage teoren. Daardoor kan de compressor maar een maximum hoeveelheid lucht in de Motor pompen.
De theory nu is dat de overbenging van de motor op de compressor nu twee trappen kent inplaatst van een. Oftewel de compressor kan harder loeien als het noodzakelijk is. Ook zou je nu een kleinere compressor kunnen installeren inplaats van een grote of de standaard overbrenging reletafief klein houden.
De bedoeling is meer vermogen en betere respons en waarschiijnlijk zit er ook nog -omdat het hip is- wel ergens een brandstofbespraring in.
tenminste ik denk dat het zo werkt, maar schiet me niet lek ;-)
Na zoveel negatieve berichtgeving is het fijn dat men daadwerkelijk wat probeert te veranderen. Zoals ik al eerder op dit blog als reactie gaf, het originele Spyker is ook een paar maal op het randje geweest.
@ 3-serie: bedankt voor de uitleg. Had ik het toch goed begrepen (geloof ik ;)
@3-serie: http://www.autoblog.nl/index.php?tag=antonov
@ 3-serie: het is wel een andere meneer Antonov….. beter bekend als de astronout en niet de bankier……….
Is dat de antonov van de antonov transmissies?
Lol, ik blijf er om lachen met die Spykers :D
Dat lukt toch nooit! Geef het op mensen en laat de boel failliet gaan!
@jasper
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb in een spyker mogen zitten en oke het ziet er mooi uit, maar als je details gaat bekijken is het zo slecht. Deuren die lekken, stukken die zijn dichtgekit met acrylaatkit etc.
Even de spelling aanpassen:
–edit: is gefixt, thanks–
On-topic: Ik hoop echt dat Spyker in de toekomst gezond wordt. Het zijn aparte auto’s die afwijken van de mainstream en dat maakt het voor mij bijzonder.
maar eeuh..meer lucht is ook meer brandstof. Wordt een motor daar zuiniger van? Wat is het grote voordeel van uberhaubt een compressor/turbo?
Huh? Spyker winst binnen drie jaar? Alweer een autoblog flashback? ;)
Spyker exclusief: in aantallen uitgedrukt wel (pun intended)
Maar ’t is geen ’thouroughbred’. Ze hebben geen eigen motoren.
Dat maakt merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche juist tot wat ze zijn.
Dat zegt Spyker nu al sinds de oprichting, maar dat is tot nu toe niet uitgekomen. Maar nu Antanov er geld in heeft gestoken, moet dat toch wel een beetje in de buurt komen.
Mooi sprookje, maar of het ook werkelijk een happy end zal krijgen…..
@Rossi thnx eindelijk iemand die het met me eens is:P en @de mensen die een spyker willen omdat hij exclusief is, hij is exclusief omdat hij zoals rossi zei lekke deuren heeft en rijd als een oude amerikaan. Kijk een lamborghini reventon is exclusief omdat er maar een paar van gemaakt worden, een spyker omdat niemand hem wil.
@jasper: Je leest t, zat mensem die em willen.
als ik het geld heb heb ik veel liever een spyker dan lamborghini die lambo’s zie je veel vaker dan een syker.
Toch liever een ferrari of lamborghini. Liever een auto die betrouwbaar is en deftig afgewerkt.
En nu maar hopen dat de Hornet op de foto geen ‘spyker’ in z’n band krijgt.
(@klassiekerrally).. ik moest oprecht hardop lachen bij het lezen van de kop. Hoe vaak had ik een soortgelijke claim al eerder gezien of gehoord?
En dan over die foto’s.. ik moet bij zulk materiaal (extrastoere auto bij stoer vliegtuig) toch vaak onwillekeurig denken aan kleine fabrikanten waar je over 10-20 jaar waarschijnlijk niets meer over hoort, behalve dan bij een Autoblog-flashback wellicht. Ik zie merken als Vector, Invicta (in de herrezen vorm), Panoz?. En natuurlijk zijn er foto’s te vinden van een Ferrari, Porsche, Lamborghini (Réventon, vanzelfsprekend) met een mooie straaljager, ‘maar toch.. ‘ (een sterke afsluiter van een al even sterk betoog).
Dan maar gewoon de vraag; vinden jullie het niet wat knullig, die mooie-straaljager-met-stoere-auto-foto’s?
oh en over de WinstVoorspelling: hoera. Mijn setje aandelen zijn sinds zojuist in de pocket, dat lijkt me duidelijk.
Ferrari / Lamborghini of Spyker? Het is geen vergelijking. Mensen met geld hebben de eerste twee auto’s al en kunnen zich alleen maar onderscheiden met iets anders. Misschien wel een Spyker! Waarom koopt iemand een schilderij van Picasso, niet omdat het zo mooi is denk ik. Maar het geeft aanzien en uiting van rijkdom. Ferrari of Lamborghini zijn mooie auto’s, maar in de kern snelle auto’s. Een Spyker is meer ingetogen, straalt luxe uit, maar heeft ook snelheid.
Reacties als ‘geef op’ en ‘laat failliet gaan’ getuigen van gebrek aan presteren, doorzetten, ondernemen, ambitie. Precies een uiting van hoe iemand is en zich gedraagd.
& Autoblogger & Auto-gek
thanks!! Of btw Antonav de transmissiegoeroe en deze dezelfde zijn weet ik niet, zie het meer als een grapje.
& Dotternetta
Een Turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, die werkt dus als ‘re-actie’, een compressor door de motor zelf, dus da’s ‘pro-uhm-actie’. een Turbo is efficeinter (want geen parrasiet op de motor) terwijl een compressor beter reageerd op je rechtervoet. Beiden zuigen lucht aan en compimeren deze.
Grote voordeel is meer lucht -en dan mogelijkheid voor meer brandstof- en dus meer vermogen zonder dat je de motorinhoud hoeft te verhogen.
Bij de weg, wel knap dat ze zo lang overeind blijven zonder winst te maken. Je kunt zeggen wat je wilt, maar dat is ook een kwaliteit.
@ Benjamin; Neerlands trots? met een russische grootaandeel houder en amerikaans motoren?
ik zie ze nog liever failliet gaan… :(
Even voor alle mensen die het nog niet door hebben Vladimir Antonov (Snoras) heeft niks te maken met Roumen Antonov (Antonov Transmissies & Superchargers).
Het is zelfs zo dat Vladimir Antonov een 32-jarige Rus is en Roumen Antonov een 63-jarige Bulgaar. Ook hebben ze niks te maken met de vliegtuigbouwer Antonov.
Prima idee van Spyker; zo’n V8 uit bijvoorbeeld de Corvette Z06 is goedkoper dan de huidige Audi-motoren, en levert meer pk’s en koppel.
En het verleden heeft geleerd dat Europese auto’s en Amerikaanse power een prima combinatie vormen (AC Cobra, DeTomaso, Iso Grifo etc.)
@ 3-serie: dat wist ik wel. De enige winst die je haalt (t.o.v een grotere motor) is dus meer vermogen met minder materiaal = minder gewicht = zuiniger met accelereren. Maar dat is maar een paar %….
Moet er nu echt zoveel ‘overigens’ in het bericht staan?
Verder denk ik dat ze met de Amerikaanse motoren wel wat verliezen, namelijk het echte europese verfijnde karakter, maar het is beter eerst een gezond bedrijf te creeren en vervolgens pas een verfijnde techniek te gaan opzetten, dus goede zet van Spyker
Voor de mensen die het over exclusiviteit hebben, koop dan een pagani of een koenigsegg. heb je niet alleen een exclusive auto maar ook meteen top prestaties boven een lambo of ferrari. Een spyker is toch iets meer een mode artikel, je koopt het meer om het uiterlijk dan om de auto zelf.
@ sjaak,
daar is toch niets mis mee?
als ik de pegels had om het breed te laten hangen zou ik ook die spyker kopen ipv een ferarri of lambo, gewoon omdat ik em mooier vind!!
en ik heb ook (heel kort) even in een spyker mogen zitten, nou sorry, maar daaar wordt je bijna geil van zo lekker als dat er van binnen én buiten uit ziet, misschien gooi ik vanmiddag nog even wat op autojunk..
ik heb idd ook wel eens een spyker gezien van dubieus afwerkniveau, maar die andere zat dan wel weer strak in elkaar. dus of het nou aan de auto ligt of aan de eigenaar, k weenie..
ik blijf het über geile auto’s vinden
alleen amerikaanse moteren, ik weet ’t niet. zag van de week ook weer zo’n filmke over dat soort spul met cylinders van het formaat waar je gemiddelde colafles bang van wordt.. ik denk persoonlijk niet dat zoiets echt bij spyker past.. qua uitstraling past daar gewoon geen bruut lompe motor bij met een inhoud van een krat pils.. dikke onzin, dat straalt zo’n spyker helemaal niet uit..
@Jan C , O, waar staat dat dan ik zie alleen maar n belegger die het met ideën om goedkoper te produceren.
Ja, lekker moment om ze een geldinjectie te geven…
Met die geweldige koersen van de beurs enz.
@bakkerst
Als ik het geld hebt koop ik niet zo’n extravagante barbiebak, maar toch zijn ze wel mooi van lelijkheid.
En je hebt gelijk met die motoren, dat past echt niet bij spyker.
@ ferdie: volledig met je eens!
als je,je wil onderscheiden moet je in een leleijke eend gaan rijden ..
Dus toch nog trots zijn? Ik vind het terecht dat deze prachtbakken blijven gemaakt worden. Nou amerikaanse motoren zijn geen probleem hoor:

Boven: Saleen S7 twin turbo
Onder: Corvette ZR1
tuurlijk .. iedereen wil een spyker .. lekker exclusief ..
(citaat van mensen die in een golf rijden .. terwijl ze ook in een materia/logan/croma o.i.d konden rijden) ..
Ferdie schrijft: Een Spyker is meer ingetogen
Ja, ongeveer net zo ingetogen als een dreun op je kanis door een zwaargewicht bokser… :lol:
Maar goed… Ze klinken lekker en schijnen erg goed te sturen: lees en luister maar…
Nou mannen @ Spyker, ik begin weer te geloven in jullie… Er zijn zeker een hoop fouten gemaakt, maar doorzettingsvermogen hebben jullie zeker!
@ NLX
Nulla tenaci invia est via.
Het is het motto van Spyker sinds het begin van de vorige eeuw. En ze hebben gelijk.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
denk dat die antonov een enorm goeie zaak gedaan heeft. voor de lange termijn zal deze investering zeker grote winst opbrengen. spyker gaat simpelweg niet failliet want er zijn teveel rijke autofanaten die het zouden kopen.
wat ik wel niet zo’n goed nieuws vind is dat er binnen 3 jaar pas winst gemaakt zou worden.
Ach, wat zal ik zeggen.
We zien wel, en het komt wel goed. ;-)
Ik heb er zeker wel vertrouwen in, en daar zijn ze nu al hard mee bezig.
Dus ja. :-)
Ok, in het verleden hebben ze fouten gemaakt maar 1 ding kun je ze niet verwijten: ze hebben doorzettingsvermogen. Een spyker is iets speciaal alsof je een kunstwerk koopt, ik denk dat een spyker meer bij zoiets aanleunt dan bij een auto en ze blijven trouw aan hun concept. Mensen die een lambo of ferrari verkiezen OK, maar geef mij maar die spyker, getuigt van een ander diepzinniger niveau. Ok de pyker heeft fouten, maar je moet hem nemen zoals hij is, anders gu-etuigt dit van kortzichtigheid en oppervlakkigheid. Er zijn zoveel mensen die alleen ferrari’s en lambo’s aprecieren. Dit zijn eigenlijk de droomauto’s van de gemiddelde doorsnee burger met oppervllakkige kennis over auto’s. De ware autogenieter vindt meer in een spyker, tenminste geen ‘volkse droomauto’.