
Is dit de volgende fase in het master plan van Elon Musk? Tesla cancelt eigenhandig de inflatie en verlaagt prijzen met tot 41.000 Dollar ten opzichte van begin dit jaar.
Als het gaat om Tesla is er never a dull moment, zoals onze vrinden aan de andere kant van de plas zouden zeggen. Of het nu gaat om de uitspattingen van Elon Musk, belachelijke successen, of schaamrood-inducerende blunders en gebroken beloften; Tesla geeft de toon aan in de autowereld. Het is de succesvolle pionier die de oh zo conservatieve industrie volledig op zijn kop heeft gezet. Disruption noemt men dat dan, met een woord dat meer jeuk veroorzaakt dan scabiës.
The future is not set
Het merk speelt tot de verbeelding omdat we nog steeds niet weten waar het naartoe gaat. Wordt Tesla de wereldheerser zoals velen verwachten? Of komen de grote geconsolideerde concerns met al hun ervaring uiteindelijk toch weer langszij en vervolgens voorbij? Zoals de Terminator-films ons hebben geleerd, is de toekomst wat je er zelf van maakt.
Mitsubishi Tesla Met subsidie
Enfin, je weet nooit helemaal wat je kan verwachten van Elon en Tesla. Maar vandaag doen ze weer een zet op het schaakbord, waar de concurrenten even op zullen moeten puzzelen. Tesla verlaagt namelijk de prijzen van de Model X en Model S nog verder in Amerika. Zozeer dat beide modellen nu zelfs weer in aanmerking komen voor subsidie van Sleepy Joe. Dat is voordeel op voordeel stapelen dus.
Tesla’s met korting, oh, oh-ho-ho-ho
De Tesla Model S had op 1 januari nog een prijs van 104.990 Dollar. Gedurende het jaar zijn al verschillende prijsverlagingen doorgevoerd. Maar in de week van de launch van de vernieuwde Model 3, gaat er nog eens een fors bedrag af. Daardoor is de basisprijs nu 74.990 Dollar. Een reductie van 30.000 Dollar. Voor de Model X geldt dat deze is gedaald van een prijs van 120.990 Dollar, naar 79.990 Dollar.
Dat is dus een reductie van 41.000 Dollar in negen maanden. Door de prijsverlaging komen beide modellen nu in aanmerking voor een tax credit van 7.500 Dollar. Afhankelijk van je belastingschijf, pak je daar dus ook nog enkele duizenden Dollars winst mee. Ironisch genoeg vond Musk twee jaar geleden nog dat de subsidies maar afgeschaft moesten worden…
Gratis geld
Tesla’s kwamen destijds niet meer in aanmerking voor subsidie, omdat er een harde limiet was gesteld aan het aantal auto’s van een merk dat in aanmerking kwam voor subsidie. Joe Biden strooit echter links en rechts met gratis geld. Zo heeft hij ook de subsidiekraan weer aangezet voor EV’s van welk merk dan ook. Tesla mag dus ook weer meeprofiteren. Tot een vanafprijs tot 80.000 Dollar, kan je maximaal graaien (daarboven wordt het minder).
Klap in het gezicht van concurrentie
Is dit dan een gamechanger voor de industrie? Wel, ja en nee. In principe hebben de Model S en Model X tegenwoordig nog maar een bijrol als het gaat om Tesla’s verkoop. De Model 3 en Model Y nemen 97 procent van de Tesla-verkoop voor hun rekening. Uiteraard heeft iemand bij Tesla zitten rekenen. ‘Als we nu de marge zo ver omlaag schroeven, verkopen we zo veel extra auto’s en springen we er lekker uit, plus maken we meer aantallen’.
Desalniettemin is dit een klap in het gezicht van concurrenten. Die hebben immers de grootste moeite om hun producten aan te bieden voor de prijs die ze ooit in gedachten hadden. De meeste EV’s worden niet kosteneffectief gemaakt. Grote concerns incasseren forse verliezen. Kleinere concerns zoals RIVIAN en Lucid Motors passen over het algemeen hun prijzen alleen ‘naar boven toe’ aan. Tesla heeft dit kostenplaatje veel beter voor elkaar en lijkt nu de spieren even te flexen.
Klap in het gezicht van kopers
Keerzijde is natuurlijk dat Tesla zich vermoedelijk niet heel populair maakt bij klanten die in januari de hoofdprijs hebben betaald voor een Model S of Model X. Maar ja, aardig zijn voor bestaande klanten is sowieso niet per se het sterkste punt van het merk. En zo lang het grote publiek dat niet afstraft, zal het waarschijnlijk ook zo blijven.







Bizar. Je zou een (private) lease maatschappij zijn, of gewoon een particulier die zon auto bezit.
Dan krijg je ineens een bak afschrijving over je heen. Ongelofelijk. Dat gaan ze Tesla niet in dank afnemen.
De Model S/X bezitters die in Q4 2022 / Q1 2023 de Model S/X hebben opgehaald, hebben deze in 2020/2021 besteld. Toen waren de prijzen ook een stuk voordeliger dan de nieuwprijzen in 2022. Dan valt die afschrijving (in NL) wel mee.
Auto’s zijn ook waardeloze investeringen.. en als je de afschrijving uitspreid over 4-5 jaar dan valt het ook reuze mee. Uiteindelijk is de soep niet zo heet. Als je zorgen maakt om afschrijving dan moet je niet in het 100k+ segment shoppen.
Zo dit is echt niet een erg intelligente opmerking. Maar goed als je niet in het 100K+ segment kunt shoppen kun je waarschijnlijk ook niet echt bij de bel dus …
Wat een nietszeggend dooddoenend commentaar.
Je snapt toch wel dat als de fabrikant de nieuwprijs ineens met 35% verlaagt dit roet gooit in het eten van elke vorm van afschrijvingstabel die je zakelijk of prive hebt opgesteld.
De leasebedragen van autos worden mede bepaald door ook de restwaarde bij benadering vast te stellen. Dat staat volledig op zijn kop nu. Je zou er maar 100 op de balans hebben staan
Denk dat de echte reden is dat ze gewoon de productie op 100% hebben laten draaien met het idee dat ze toch wel gekocht worden.
Maar de orders bleven uit en nu zitten ze met te hoge voorraden.
Er zijn genoeg verhalen dat ze te veel voorraad hebben. Er zijn tegenwoordig genoeg alternatieven en er zijn genoeg verhalen over de matige kwaliteit van Tesla voertuigen en hun service.
In China zijn er al diverse fabrikanten kapot gegaan omdat ze gewoon de productie op 100% hielden terwijl er veel te weinig orders waren.
Dus je prijs zo laag zetten dat je kopers ook nog subsidie krijgen en daarmee zoveel goedkoper worden dat er eigenlijk geen concurrentie meer is… Met als doel je concurrentie kapot te maken en als enige over te blijven?
Gaat een Tesla koper die door de prijsverlaging zo’n 50% afschrijving heeft in één jaar ooit nog zo’n auto kopen dan? En wat doen leasebedrijven hiermee? Lijkt me dat de leaseprijzen met deze onzekerheid juist erg hoog zullen worden. Want uiteindelijk is afschrijving belangrijker dan de aanschafwaarde…
Je ziet het al terug in de leaseprijzen. Maandbedragen aanzienlijk hoger dan een equivalent met nabij dezelfde aanschafwaarde.
Ik zou denken dat de afschrijving van wagens die met zulke kortingen verkocht wel eens negatief zou kunnen gaan zijn, want het is niet ondenkbaar dat de volgende keer dat Elon Musk slecht geslapen heeft de prijzen weer omhoog gaan.
De prijzen van gebruikte X’en begon wel aantrekkelijk te worden (40-50k) maar voor 100k een nieuwe is ook wel fijn..
PS: Waarom gaat het in deze post om dollar prijzen?
Omdat deze korting alleen in Amerika geldt, om daar tijdelijk aan te kunnen sluiten bij de subsidie regeling.
Inventaris legen, meer autos op de weg voor reclame, verzin verder maar waarom ze zulke kortingen kunnen geven.
Blijft wel mooi om te zien dat ze t daar net even anders doen dan alle andere fabrikanten.
Nederlandse prijzen zijn ook fors verlaagd..
Tesla maakt zich niet populair bij de huidige klanten? Die volgen Musk toch wel als gedweeë apostelen, alles wat ‘ie doet is immers goud.
Een knakenbak voor een knaak. Lekker bijkletsen bij de laadpaal!
Ik las van de week bij een andere autosite dat de s en x plaid 22k goedkoper in euro zijn geworden.
Slimme zet, nu hopen dat in ons land de andere auto’s ook hun prijs laten zakken en weer “normaal” wordt.
Ik verbaas me er toch steeds over hoeveel aandacht jullie in NL besteden aan afschrijving en restwaarde…
Ik ben meer van het principe “het kost wat het kost” en “het is waard wat het nog waard is”. En baseer daar verder helemaal mijn keuze voor een bepaalde auto niet op.
En zuur zijn omdat de prijzen gedaald zijn nadat je iets gekocht hebt… dat is toch ook helemaal niks om mee bezig te zijn? Dat is toch bij alle producten “een risico” dat de prijzen evolueren…
Misschien omdat 99% van de markt hier wel om geeft in de vorm van een leaseprijs?
Omdat 99% van de Teslas geleased zijn, en je leasebedrijf gewoon failliet kan gaan als je op een inventaris van 2800 Teslas ineens 35% extra afschrijving over je heen krijgt waar je het contract met de klant niet voor opgesteld hebt en de prijzen ook niet naar afgesproken hebt.
En intelligente mensen kijken sowieso naar TCO in plaats van “het kost wat het kost, en het is waard wat het waard is”
Is Tesla nou goedkoop of is de rest duur?!
Mooi dat de prijzen zakken!
Vond ze te duur, nu niet meer dan….