• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6

Auteur: JordyS, gepost 15 februari 2015 om 21:53 – 29 Reacties

Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6Afbeelding Bizarre creatie: Renault 5 Turbo 6×6

Renault 5 6x6
De Renault 5 Turbo is en blijft voor velen een icoon, maar alleen de grootste fans van het Franse merk zullen deze bijzondere 6×6-variant kennen.

Liefhebbers van een brute 6×6-bolide komen meestal uit bij een Mercedes G-Klasse, maar de Fransman Christian de Leotard bouwde in de jaren tachtig eigenhandig een alternatief. Hij koos voor de Renault 5 als basis voor zijn opvallende scheurijzer en maakte er een 6×6 van waar hij absoluut trots op mag zijn.

De Leotard hield het niet bij één versie, maar bouwde een meerdere varianten. Zo nam een van zijn Renault 5 6×6’s deel aan de Dakar Rally, terwijl een andere beschikte over een Alpine-blok onder de motorkap en een Renault 5 Turbo-motor in de kofferbak.

We hebben helaas slecht nieuws, want de twin-engined Renault 5 6×6 is in 2003 verwoest tijdens een grote brand, terwijl de Dakar-versie is weggestopt in een museum in Cannes.

Ook interessant!

  • Deze Turbo 3 is een kneiterdikke restomod
  • Turbo 3 Black Edition is nóg bruter
  • Koop een Renault 5 Turbo occasion met verrassing achterin
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de eerste Taycan die méér waard is geworden?
  • Pas op: je kunt vanaf nu een boete krijgen van een focusflitser
  • Koop een 205 GTi voor weinig bij de Belgische overheid!
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen…?
FacebookTweetPinLinkedIn

6x6, dakar, rally, Renault, renault-5, Video

Vorig bericht: « Gaat Abbring zorgen voor Nederlands succes in het WRC?
Volgend bericht: Megagallery: extravaganza met 80 dikke Ferrari’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. silver zegt

    15 februari 2015 om 22:01

    Wat een geweldig apparaat!! Wordt trouwens tijd dat Renault weer een waardige opvolger van de 5 maakt.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 februari 2015 om 22:03

      @silver:
      Kijk eens heel goed naar de huidige Twingo..

      Voila, le nouvelle cinq..

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        16 februari 2015 om 09:37

        @tupperware: not quite. Le Cinq was van binnen een stuk ruimer dan de huidige Twingo.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          16 februari 2015 om 17:20

          @e1000bmw523i:
          Dacht het niet, in de 5 kon ik niet normaal zitten en in de Twingo zelfs achter mezelf..

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            16 februari 2015 om 18:06

            @tupperware: Ah, ik begrijp het al; ik ben in die 15 jaar wat groter geworden. ;)

            Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      15 februari 2015 om 22:23

      @silver: de opvolger van de 5 was de Clio. En die zijn er in erg fijne uitvoeringen geweest: de Si, Baccara, RSi, Williams, Renault Sport 172/182 (Cup, Trophy) Renault Sport V6 ( V6 255), Gordini, Clio 197, Clio 200. Nu nog even wachten op een waardige hot hatch versie van de huidige Clio.

      Login om te reageren
      • silver zegt

        16 februari 2015 om 00:28

        @gtwillem: ja, de eerste generaties Clio waren waardige opvolgers van de 5. Maar vergelijk de huidige Clio eens met de 5, en ik zie een totaal andere auto die ook een andere markt bedient. De 5 was een auto voor jongere bestuurders, de huidige Clio zie ik vooral bejaarden in. De Twingo is dan inderdaad meer opvolger van de 5, alleen zou hier best een pittiger motor in mogen. Laat maar komen die Twingo RS/Gordini/Alpine/V6 of Turbo ;-)

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          16 februari 2015 om 09:41

          @silver: dat is omdat de eerste Clio qua vormgeving ook niet heel ver van de 5 af stond.
          De huidige Clio heeft hetzelfde probleem als de BMW 2 AT: de marketingboys willen ons doen geloven dat de auto’s bedoeld zijn voor jonge actieve mensen. Het probleem is echter dat alleen de ouderen die je erin ziet rijden het geld hebben om de wagen te kunnen veroorloven.
          En als de jonge doelgroep het al kan veroorloven shoppen ze liever ergens anders…

          Login om te reageren
      • lohran zegt

        16 februari 2015 om 02:05

        @gtwillem: Hot Hatch van de huidige? How about the RS met 200pk? :p

        Login om te reageren
        • g40freak zegt

          16 februari 2015 om 08:16

          @lohran: das een neppert. Volgens veel fans, want geen handbak en geen driedeurs.

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            16 februari 2015 om 09:46

            @g40freak: hothatch kan ook volgens het traditionele concept 5-deurs zijn hoor. Neem maar de Lancia Delta Integrale (al dan niet als Evo)…

            Login om te reageren
            • g40freak zegt

              16 februari 2015 om 13:12

              @e1000bmw523i: dat spreek ik ook niet tegen.
              Maar de “gemiddelde” mening in renault fanboy kamp is, is dat het geen echte is.
              Te zwaar, te luxe, te playstation, geen handbak, 5 deurs etc etc et..

              Login om te reageren
          • lohran zegt

            16 februari 2015 om 10:20

            @g40freak: Tja, verandering is moeilijk voor sommigen ;) De GTT had een turbo, de Clio Williams, Clio 2 RS en Clio 3 RS niet en de huidige weer wel. Zo kun je weer zeggen dat dit eindelijk weer een echte is ;) Uit ervaring weet ik dat hij erg goed rijdt, zelfs met automaat.

            Login om te reageren
  2. reobnednab zegt

    15 februari 2015 om 22:04

    Dit liever dan de Merc 6×6

    Login om te reageren
  3. audibentley zegt

    15 februari 2015 om 22:12

    Deze auto vernederd de Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 :p

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    15 februari 2015 om 22:19

    En er zit nog modder op ook…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      16 februari 2015 om 09:46

      @norge: deze is dan ook niet gemaakt om te poosen…

      Login om te reageren
  5. Kvgorp zegt

    15 februari 2015 om 22:33

    Sorry maar doe mij toch die G klasse maar.

    Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    15 februari 2015 om 22:41

    Heerlijk fout dit. Als het meeste gewicht dan ook op die 2 achterassen drukt lijkt het me ook erg nuttig en leuk offroad, al lijkt die grijze op de bovenste foto toch de motor voorin te hebben.

    Sowieso heb ik iets met de 5, ik verwacht er altijd een knap jong meisje in. Mijn (erg knappe) buurmeisje had er eentje als eerste auto. Jammer dat ze tien jaar ouder was want ze lag er zelf bijna ieder weekend onder te sleutelen, vond ik toen al sexy.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      16 februari 2015 om 08:57

      @lekbak: die vrouwen zijn zeldzaam. Daar moet je zuinig op zijn.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        16 februari 2015 om 11:03

        @xiran: tja, helaas had ze geen intresse in haar 10 jarige buurjongetje…

        Maar niet getreurd, ik heb inmiddels alweer heel wat jaartjes een andere vriendin die ook niet bang is voor vet en olie.

        Login om te reageren
        • rikus zegt

          16 februari 2015 om 12:19

          @lekbak: Dat is inderdaad erg handig in de keuken.

          Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    15 februari 2015 om 23:46

    Dik, leuker dan de g63 6×6

    Login om te reageren
  8. sydney zegt

    16 februari 2015 om 00:01

    Er zijn nog meer bijzondere uitvoeringen op het thema ‘Renault 5 geweest..

    http://oldconceptcars.com/1930-2004/renault-super-van-cinq-concept/

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      16 februari 2015 om 14:41

      @sydney: ik vind deze persoonlijk wel leuk.
      https://www.youtube.com/watch?v=xYA-e7b_OJI

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        16 februari 2015 om 14:42

        @g40freak: rond de 2 minuten begint bewegend beeld

        Login om te reageren
  9. natnek zegt

    16 februari 2015 om 00:47

    Altijd al een zwak gehad voor de 5. Laat staan als die 5 nog 6×6 is. Mooi verhaal

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    16 februari 2015 om 08:14

    Onwijs gaaf ding!

    Login om te reageren
  11. roppp zegt

    16 februari 2015 om 09:06

    Wat een geweldig ding. Die turbo is te dik. Wel grappig om te zien hoe klein zo’n 5 is in vergelijking tot een Landrover

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North