De Renault 5 Turbo is en blijft voor velen een icoon, maar alleen de grootste fans van het Franse merk zullen deze bijzondere 6×6-variant kennen.
Liefhebbers van een brute 6×6-bolide komen meestal uit bij een Mercedes G-Klasse, maar de Fransman Christian de Leotard bouwde in de jaren tachtig eigenhandig een alternatief. Hij koos voor de Renault 5 als basis voor zijn opvallende scheurijzer en maakte er een 6×6 van waar hij absoluut trots op mag zijn.
De Leotard hield het niet bij één versie, maar bouwde een meerdere varianten. Zo nam een van zijn Renault 5 6×6’s deel aan de Dakar Rally, terwijl een andere beschikte over een Alpine-blok onder de motorkap en een Renault 5 Turbo-motor in de kofferbak.
We hebben helaas slecht nieuws, want de twin-engined Renault 5 6×6 is in 2003 verwoest tijdens een grote brand, terwijl de Dakar-versie is weggestopt in een museum in Cannes.
Wat een geweldig apparaat!! Wordt trouwens tijd dat Renault weer een waardige opvolger van de 5 maakt.
@silver:
Kijk eens heel goed naar de huidige Twingo..
Voila, le nouvelle cinq..
@tupperware: not quite. Le Cinq was van binnen een stuk ruimer dan de huidige Twingo.
@e1000bmw523i:
Dacht het niet, in de 5 kon ik niet normaal zitten en in de Twingo zelfs achter mezelf..
@tupperware: Ah, ik begrijp het al; ik ben in die 15 jaar wat groter geworden. ;)
@silver: de opvolger van de 5 was de Clio. En die zijn er in erg fijne uitvoeringen geweest: de Si, Baccara, RSi, Williams, Renault Sport 172/182 (Cup, Trophy) Renault Sport V6 ( V6 255), Gordini, Clio 197, Clio 200. Nu nog even wachten op een waardige hot hatch versie van de huidige Clio.
@gtwillem: ja, de eerste generaties Clio waren waardige opvolgers van de 5. Maar vergelijk de huidige Clio eens met de 5, en ik zie een totaal andere auto die ook een andere markt bedient. De 5 was een auto voor jongere bestuurders, de huidige Clio zie ik vooral bejaarden in. De Twingo is dan inderdaad meer opvolger van de 5, alleen zou hier best een pittiger motor in mogen. Laat maar komen die Twingo RS/Gordini/Alpine/V6 of Turbo ;-)
@silver: dat is omdat de eerste Clio qua vormgeving ook niet heel ver van de 5 af stond.
De huidige Clio heeft hetzelfde probleem als de BMW 2 AT: de marketingboys willen ons doen geloven dat de auto’s bedoeld zijn voor jonge actieve mensen. Het probleem is echter dat alleen de ouderen die je erin ziet rijden het geld hebben om de wagen te kunnen veroorloven.
En als de jonge doelgroep het al kan veroorloven shoppen ze liever ergens anders…
@gtwillem: Hot Hatch van de huidige? How about the RS met 200pk? :p
@lohran: das een neppert. Volgens veel fans, want geen handbak en geen driedeurs.
@g40freak: hothatch kan ook volgens het traditionele concept 5-deurs zijn hoor. Neem maar de Lancia Delta Integrale (al dan niet als Evo)…
@e1000bmw523i: dat spreek ik ook niet tegen.
Maar de “gemiddelde” mening in renault fanboy kamp is, is dat het geen echte is.
Te zwaar, te luxe, te playstation, geen handbak, 5 deurs etc etc et..
@g40freak: Tja, verandering is moeilijk voor sommigen ;) De GTT had een turbo, de Clio Williams, Clio 2 RS en Clio 3 RS niet en de huidige weer wel. Zo kun je weer zeggen dat dit eindelijk weer een echte is ;) Uit ervaring weet ik dat hij erg goed rijdt, zelfs met automaat.
Dit liever dan de Merc 6×6
Deze auto vernederd de Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 :p
En er zit nog modder op ook…
@norge: deze is dan ook niet gemaakt om te poosen…
Sorry maar doe mij toch die G klasse maar.
Heerlijk fout dit. Als het meeste gewicht dan ook op die 2 achterassen drukt lijkt het me ook erg nuttig en leuk offroad, al lijkt die grijze op de bovenste foto toch de motor voorin te hebben.
Sowieso heb ik iets met de 5, ik verwacht er altijd een knap jong meisje in. Mijn (erg knappe) buurmeisje had er eentje als eerste auto. Jammer dat ze tien jaar ouder was want ze lag er zelf bijna ieder weekend onder te sleutelen, vond ik toen al sexy.
@lekbak: die vrouwen zijn zeldzaam. Daar moet je zuinig op zijn.
@xiran: tja, helaas had ze geen intresse in haar 10 jarige buurjongetje…
Maar niet getreurd, ik heb inmiddels alweer heel wat jaartjes een andere vriendin die ook niet bang is voor vet en olie.
@lekbak: Dat is inderdaad erg handig in de keuken.
Dik, leuker dan de g63 6×6
Er zijn nog meer bijzondere uitvoeringen op het thema ‘Renault 5 geweest..
http://oldconceptcars.com/1930-2004/renault-super-van-cinq-concept/
@sydney: ik vind deze persoonlijk wel leuk.
https://www.youtube.com/watch?v=xYA-e7b_OJI
@g40freak: rond de 2 minuten begint bewegend beeld
Altijd al een zwak gehad voor de 5. Laat staan als die 5 nog 6×6 is. Mooi verhaal
Onwijs gaaf ding!
Wat een geweldig ding. Die turbo is te dik. Wel grappig om te zien hoe klein zo’n 5 is in vergelijking tot een Landrover