• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamer

Auteur: Loek, gepost 1 augustus 2019 om 22:00 – 22 Reacties

Afbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamerAfbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamerAfbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamerAfbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamerAfbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamerAfbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamerAfbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamerAfbeelding Bizarre (en grote) Porsche-collectie onder de hamer

Porsche 356 Limousine
Voor elk wat wils.

Soms lopen autoverzamelingen ietwat uit de hand. Dat kan betekenen dat je elke auto koopt die er is, zoals Jay Leno. Of dat je selectief spaart, op merk en model bijvoorbeeld. Onder die categorie valt John Dixon, een autoverzamelaar uit de VS. Of nou ja, viel. De man is recent overleden en omdat hij de plaatselijke Mr. Porsche was, durft niemand het aan om de collectie over te nemen. Dus gaat alles in de verkoop.

Collecties van overleden verzamelaars in de verkoop zetten, dat gebeurt wel vaker. Wat er altijd mooi aan is om te zien is dat er meestal een rode draad in de aan te bieden auto’s te vinden is. We kaartten het al even aan: Dixon was een enorme Porsche-fanaat. In zijn collectie, genaamd Taj Ma Garaj, heeft hij van alles van het Duitse merk in zijn collectie staan, met een paar Volkswagens erbij. Het volume, zo’n 35 auto’s, is niet eens het meest indrukwekkende. Dat is het feit dat bijna geen één van de auto’s is zoals hij uit de fabriek kwam rollen. We nemen de highlights uit de collectie even door.

Porsche 356 Limousine (1953)
Trouwauto’s zijn er in vele soorten en maten. Volgens klassieke ‘regels’ is een trouwauto zakelijk en wit. Wit is de 356 op zich wel, maar zakelijk is hij niet, meer een sportwagen voor het weekend. Er was in 1953 nog geen Panamera en ook de 911 Troutman-Barnes was er nog niet. Dus heeft iemand (we weten niet of het Dixon zelf was) deze 356 laten ombouwen tot vierdeurs limousine. Met suicide-doors aan de achterkant zou je het welhaast een Rollsche kunnen noemen. Een bizar ding, maar hij toont perfect aan hoe bizar de collectie van Dixon is.

Porsche 356 Limousine

Porsche 356 Dragster (1956)
Dragracen is hier niet zo’n groot ding (behalve Tractor Pulling dan), in Amerika zijn ze er dol op. Naast de enorme ‘open wiel’-dragsters (Top Fuel Dragsters) zijn er ook varianten van deze bizarre wagens waar een plastic overkapping op zit. Die worden in de volksmond ook wel Funny Cars genoemd. Dat lijkt de categorie te zijn waar deze vreemde Speedster-achtige 356 onder valt. Met zijn hele carrosserie die naar voren klapt om in te stappen, waarmee hij ook het motorcompartiment onthult. Of er ook daadwerkelijk mee geracet is, dat weten we niet.

Porsche 356 Dragster

Porsche 356 Delivery “Kreuzer” (1958)
Deze op maat gemaakte Porsche ‘Breadvan’ is stiekem erg leuk. Een 911 (of 356 in dit geval) is natuurlijk niet heel erg praktisch. Door de 356 een hatchback-achterkant te geven creëer je een best ruime Porsche. De reclamestickers voor Taj Ma Garaj bevestigen het bestelbusje-gevoel. Eigenlijk geniaal, bovendien niks minder dan gratis reclame. Of hij ook echt gebruikt is voor taken waar je normaliter een bestelbusje voor gebruikt, is niet bekend.

Porsche 356 Taj Ma Garaj

Porsche 924 GTS (1981)
We nemen even een tijdreis, want alles tussen 1958 en 1981 is mooi en origineel, maar als we even een bijzondere BMW-Volkswagen motorfiets en een hele reeks 911’en benoemen, is er verder niks om in diepte op in te gaan. Deze 924 is de persoonlijke favoriet van ondergetekende. Voor het rallywerk waar Porsche zich mee bemoeide in de vroege jaren ’80 kwam er een speciale versie van de 924 op de markt. Zeer gelimiteerd: slechts 59 exemplaren verlieten de fabriek. Allemaal rood, zeer spartaans uitgevoerd en klaar om te racen. Waar de Flatnose (waar we zo op komen) qua koplampen een pagina uit het boek van de 924/944 nam, was het bij de GTS juist andersom. De 924, normaal met klapkoplampen, kwam juist dit keer met ‘normale’ koplampen. Dat gaf de auto een bijzonderder aanzicht.

Porsche 924 GTS

Porsche 911 Turbo ‘Flatnose’ (1988)
Karakteristiek voor een Porsche 911 is de rechtopstaande ronde koplampen. Zelfs anno 2019 is dat designdingetje nog aanwezig op de 911. Dat het anders kan bewees Porsche in de jaren ’80, toen je de 911 kon krijgen met heerlijke klassieke klapkoplampen. Minder mooi wat ons betreft, maar het geeft een uniek aanzicht en het is gestroomlijnder. Verder is de auto gewoon zoals een Porsche 911 Turbo uit 1988.

Porsche 911 Flatnose

Volkswagen Beetle “Ultima Edición” (2004)
Eén van zes Kevers uit Dixon’s collectie. Dit lijkt een standaard model te zijn, maar hij komt uit 2004. Dat is het laatste productiejaar van de Kever in Mexico. Vandaar ‘Ultima Edición’, wat Spaans is voor ‘laatste versie’. Als fervent Porsche- en VW-verzamelaar wel een must.

VW Beetle Ultima Edición

Porsche 911 GT3 RS (2007)
Het nieuwste wat je kunt krijgen is deze totaal standaard 911 GT3 RS. In het knaloranje, welteverstaan. Eén van de weinige auto’s waar helemaal niks aan is gedaan, wat bijzonder is voor Dixon. Overigens is de rest van Dixon’s collectie allemaal ouder dan deze 911. Naast deze en de Beetle hierboven komt er überhaupt niks uit de jaren ’00.

Porsche 911 GT3 RS

Al deze pareltjes, samen met heel veel Porsche-gerelateerde memorabilia, gaat onder de hamer op 28 september 2019, in Dayton, Verenigde Staten. Een klein gelukje onder het natuurlijk treurige verlies van John Dixon: alles wordt zonder reserve aangeboden. Dat betekent dat alles sowieso verkocht wordt, ook al wordt het door de aanbieder gewenste bedrag niet bereikt. Alles wat je ziet zal dus een nieuwe eigenaar vinden tijdens deze aparte veiling van RM Sotheby’s. Een overzicht van alle auto’s check je bovenaan dit artikel (of hieronder als je de app gebruikt) en een overzicht van alle spullen van Dixon check je hier.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

356, 911, 924, beetle, collectie, gt3-rs, gts, kever, Porsche, RM-sothebys, veiling, Volkswagen

Vorig bericht: « Skoda Kodiaq RS nu ook verABT
Volgend bericht: F1 Hongarije 2019: tijden en wat je moet weten »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    1 augustus 2019 om 22:17

    Geweldig, die bruine Buggy met striping!

    Straalt in alles gewoon fun uit, en dat hij zo onpraktisch is als maar kan zijn wordt de funfactor alleen nog maar groter.

    Login om te reageren
  2. tijntje2 zegt

    1 augustus 2019 om 22:18

    Weinig vinden het logisch maar doe mij de ultima edicion kever maar. Is 30k voldoende?

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      2 augustus 2019 om 08:51

      @tijntje2: ik ga met je mee!

      Login om te reageren
  3. mats106rallye zegt

    1 augustus 2019 om 22:26

    Wat is die limousine gaaf!!!

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      2 augustus 2019 om 07:13

      @mats106rallye: vond ik ook! Je zou denken wat je zo nog meer kan limousiniseren uit de oude doos!? ?

      Login om te reageren
  4. str8six zegt

    1 augustus 2019 om 22:38

    GT3 RS +1

    Login om te reageren
  5. hanse1one zegt

    1 augustus 2019 om 22:40

    924 GTS graag

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    1 augustus 2019 om 23:39

    Tussen al het bizarre verschuilt toch nog wat leuks.

    Login om te reageren
  7. ko4n zegt

    1 augustus 2019 om 23:40

    944 cup is ook erg lekker!

    Login om te reageren
  8. bsxc2 zegt

    1 augustus 2019 om 23:48

    De kever graag (doelt op bijna de gehele collectie).

    Login om te reageren
  9. roberto zegt

    2 augustus 2019 om 00:27

    De Kreuzer vind ik stiekem wel wat hebben!

    De flatnose heb ik ook altijd een zwak voor gehad. Jaren geleden een exact zelfde exemplaar zien staan in een showroom, op NL kenteken.

    Login om te reageren
  10. 911targa zegt

    2 augustus 2019 om 01:31

    Flatnose pleazzzz. Porsche zeg je: ronde koplampen en 996 was uitstapje. Er zijn meerdere uitstapjes geweest klaarblijkelijk……..

    Login om te reageren
  11. emping zegt

    2 augustus 2019 om 03:21

    Uiteenlopende verzameling en wat een coole naam: Taj Ma Garaj!

    Login om te reageren
  12. hjhj zegt

    2 augustus 2019 om 06:02

    Slantnose vind ik persoonlijk erg mooi..

    Login om te reageren
  13. vopo zegt

    2 augustus 2019 om 06:27

    Voor mij de vopo uiteraard.

    Login om te reageren
  14. rollingstoned zegt

    2 augustus 2019 om 08:17

    Due 924 GTS lijkt wel een ZX300 zo.
    https://images.app.goo.gl/2S7ft3KSJPR9MqkT7

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      2 augustus 2019 om 08:18

      @rollingstoned: die*

      Login om te reageren
  15. chaos zegt

    2 augustus 2019 om 08:52

    Ik zie dat niemand anders hem wil dus dan neem ik die Volksrod wel. Wat een vet ding is dat

    Login om te reageren
  16. tenaci zegt

    2 augustus 2019 om 08:52

    Doe mij de Ultima maar, de 914 en die Kubel. Verder echt een heel Amerikaanse collectie met al die custom’s.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    2 augustus 2019 om 09:58

    Geniale verzameling. De 356 besteller is mijn favoriet! Ik vraag mij overigens wel af hoe de motor in deze variant van koeling voorzien wordt..

    Login om te reageren
  18. E550 zegt

    2 augustus 2019 om 10:25

    “ ENTIRELY WITHOUT RESERVE” dit gaat nog eens leuk worden.

    Login om te reageren
  19. lluq zegt

    2 augustus 2019 om 15:26

    Heel dik, mooie collectie, nice!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North