
Blijf dit weekeinde allemaal maar gewoon thuis, want het belooft een weekend from hell te worden op de snelweg…
Goedemorgen! Het is vrijdag! De laatste dag van de werkweek en morgen is het WEEKEND! Eerst nog een dagje doorbuffelen, dan de vrijmibo en dan mag je morgen in de auto naar de schoonfamilie…
Nou nee hoor, blijf maar lekker thuis, want het wordt horror op de Nederlandse wegen. Rijkswaterstaat heeft dit weekeinde namelijk uitgekozen om Nederland onbereikbaar te maken. Het is bittere noodzaak, maar pas het begin van de ellende die ons de rest van het jaar te wachten staat.
Amsterdam en Utrecht onbereikbaar
Dit weekeinde worden op meerdere plekken op de snelweg grote werkzaamheden afgetrapt. Zo gaat de A1 van knooppunt Watergraafsmeer tot knooppunt Diemen vanaf vanavond tot maandag 26 (!) mei dicht. Ook de A12 van Veenendaal naar Utrecht gaat vanavond dicht. Deze weg is afgesloten tot maandag 19 mei.
Vooral die laatste is een pittige. Hier moet je een pokkeneind omrijden en dagelijks rijden hier op het drukste punt van de route zo’n 60 duizend auto’s en vrachtauto’s. Au. Al dat verkeer gaat een andere route zoeken. De officiële omleidingsroute is al meer dan een uur om.
Omleidingsroute afgesloten
Extra mooi is dat dit weekeinde die omleidingsroute ook voor een deel is afgesloten. De A27 tussen Knooppunt Everdingen en Knooppunt Lunetten is namelijk ook dicht vanaf vanavond tot aanstaande maandag 12 mei. Het omgeleide verkeer van de A12 moet dus nog een extra stukje om via de A2 en de A12. Lekker gewerkt.
Rijkswaterstaat roept in de T. wel op om de omleidingsroutes netjes te volgen. Rij niet binnendoor, dat zorgt alleen maar voor extra verkeersinfarcten. Zo was vorig weekeinde de A2 afgesloten en dachten alle slimmeriken wel via de lokale wegen van Nieuwegein te kunnen omrijden. Daar was vervolgens helemaal geen doorkomen meer aan.
Dit is pas het begin…
Bereid je maar voor op een hete zomer en een pittig najaar, want dit is pas het begin van alle ellende. De A12 gaat later dit jaar nog eens voor negen dagen dicht en in juni is er een NAVO top in Den Haag die ook voor veel overlast gaat zorgen.
Verder is het dit jaar Sail Amsterdam en die stad sluit zijn ringweg A10 ook gewoon af om een feestje te vieren. Nog los van al het andere onderhoud dat op de planning staat. Kortom, blijf voorlopig maar lekker thuis! Ik herhaal, blijf maar gewoon thuis. Te beginnen dit weekeinde. De schoonfamilie met kerst weer zien is vroeg genoeg.
Headerfoto via Rijkswaterstaat.nl (zonder de snelwegnummers, die zijn van ons)
Tsja, vervelend, maar onderhoud moet je doen anders krijg je wegen als in België :-(
Precies dit.
Goed excuus om niet naar schoonmoeder te gaan, alvast bedankt Rijkswaterstaat
Rij dat stuk van de A12 wekelijks, ‘verouderd’ asfalt vervangen, lijkt mij niet echt noodzakelijk. Onderhoudsniveau van onze wegen te absurd voor woorden en ook de kosten. Renovatie Brienoordbrug, 680 miljoen maar kan ook uitlopen tot 2 miljard……. wie begroot zoiets, worden paar aannemers erg blij………en rijk.
Een ambtenaar die 10 procent meelift op de kosten?!?!
Dat is het bizarre eh. Welk team van kneuzen heeft dit begroot. Of: zegt de aannemer: we doen het voor 680 miljoen om het contract te krijgen. En vervolgens zitten ze er zo diep in en rekenen ze het driedubbele. In dat geval: welk team van kneuzen laat zich zo piepelen.
Uit eigen werkervaring weet ik, dat de ambtenaren die hierover beslissingsbevoegd zijn, er echt de ballen verstand van hebben. Voor specialistische kennis wordt er een blik interim-experts bijgehaald, die een concept bouwbestek schrijven voor een project in de planning, en op basis daarvan wordt er een aanbesteding per inschrijving opgestart.
En dan begint het: de potentiële aannemers fileren dat concept bouwbestek tot op drie cijfers achter de komma, calculeren dit tegen de allerlaagste prijs en maken ondertussen al gedetailleerd werk van het in kaart brengen van alle (meer)werken die niet in het bestek zijn opgenomen, maar die je logischerwijze wel kunt verwachten. Reken er maar op dat elke (hoofd)aannemer die zo’n aanbesteding wint, die meerwerken met een gouden vork schrijft en in rekening brengt. Dit is nou precies de reden waarom een begroting niet zelden twee tot drie keer over de kop gaat qua kosten. Want ze betalen uiteindelijk toch wel.
Als je je even inleest voordat je reageert: RWS dácht dat het wel voor 680 miljoen kon. Leuk eerst alle interne competentie teloor laten gaan, en daarna klagen dat je afhankelijk bent van commerciële partijen. Welnu: aanbesteed, en niemand die het voor die prijs wilde doen! RWS wil namelijk óók lekker “slim” alle risico’s bij de uitvoerder leggen. 2 jaar gewacht, ze proberen het opnieuw, om er nu achter te komen dat de prijzen nóg hoger zijn (inflatie, anyone?).
Zou een nieuwe ernaast leggen niet goedkoper zijn?
Kortstondig snelweg afsluiten. Allen werkzaamheden uitvoeren. Is sneller, efficienter en veiliger werken.
Brengt voor korte periode even ongemak dan 3 maanden de snelweg half open houden. En afzetting steeds aanpassen.
Zo is het. Duitsland is drama, daar liggen snelwegen jaren open. En als ze dan eindelijk klaar zijn dan beginnen ze 100 meter verderop, ligt het weer 4 jaar open en ben je nog nieks opgeschoten.
Ongelofelijk hoe ineffecient die Duitsers zijn.