
Kijk nou eens naar deze rechte streep. Laag, korte overhang, epische proporties en geen frutsels. Man man man, wat is zo’n BMW E46 toch veel mooier dan een G23. Koop dan!!1! op Marktplaats.
Het is een beetje pijnlijk om dezer dagen naar de BMW 4-Serie te kijken. Volgens sommigen zelfs fysiek pijnlijk, maar toch zeker mentaal pijnlijk. Ooit waren ze immers zo fraai, die BMW coupé’s en cabrio’s. En nog eens praktisch bruikbaar ook. In een 3-Serie coupe van 4,5 meter lang, kan je best prima met vier mensen zitten. In een nieuwe 4 coupé is dat allemaal lastiger. Ondanks dat ze zo onooglijk zijn.
Je vraagt je toch af waar het mis is gegaan. Want ook de motoren waren ‘vroegah’ veel fijner. Bij de E46, had alles vanaf de 20i een romige zes-in-lijn. Twee subtiele ronde pijpjes aan de linkerkant signaleerden dat je niet de 318i had gekocht. Die had namelijk slechts één rond pijpje.

Aanvankelijk kwam de E46 er als 320i met 2.0 I6 en 150 pk, 323i met 2.5 I6 en 170 pk en 328i met 2.8 I6 en 193 pk. Stiekem had die laatste wat meer peerden. Maar verzekeringstechnisch was het in Duitsland handig om het officiële aantal op 193 pk te houden. Na de facelift werd de 320i een 2.2 met 170 pk en kwamen de 325i en 330i. Die hadden respectievelijk een 2.5 I6 met 192 pk en een 3.0 I6 met 231 pk. Het laatste blok werd geleverd in alles van 3-Serie tot X5.
En met goede reden. Het is een van romigste der romige zes-in-lijns die BMW produceerde. Voor de E46 is er een sweet spot. Namelijk de versies die wél de technische upgrades hebben, maar nog níet de looks van de facelift. Vooral bij de sedan is dat belangrijk, maar ook de coupé en cabrio zijn objectief gezien mooier voor de facelift.

Nu raad je natuurlijk welke variant we op Marktplaats vonden. Inderdaad, een 330i, met de prelift looks. De kleur is Oxfordgrün over zwart leder. Nadeeltje (soort van) is de automaat. Maar aan de andere kant; het is een cabrio, geen coupé. Stiekem is een automaat prima voor relaxt cruisen. De wielen zijn van (een van de) M Sport pakketten die geleverd zijn op dit model 3-Serie. Sowieso lijkt het allemaal best standaard te zijn, op het met ruw(nep?)leder bekleed stuurwiel na.
Anders dan dingen als Carplay, iets meer veiligheid(?) en wellicht stoelventilatie, is er eigenlijk geen reden om een nieuwe te kopen. Los van het feit dat de goedkoopste G23 in de Nederlandse configurator nu 70.000 Euro kost en de goedkoopste zespitter 108.000 Euro. Deze unit op Marktplaats kost 12.950 Euro. Koop dan?
Ondanks dat ik een Volvo-Cabrio-man ben : Heel fraai deze. Dus kopen zou ik zeggen (ik dan niet om eerder genoemde reden)
Dat Android Auto/Apple Carplay probleempje is zo op te lossen. Er zijn plenty aftermarket oplossingen.
Verder een heel fraai exemplaar met een heerlijk blok! Nu nog zon. Oh wacht…..
Waar de 330 de sweet spot van motoren is van BMW is de E46 de sweet spot van het 3-serie design. Ingetogen schoonheid.
Naar Nederlandse normen een redelijke prijs voor een 330i cabrio.
Oxfordgrün, heerlijke kleur voor zo’n oto
Wel liever een zandkleurig interieur. Omdat dat mooier staat en je er in de zomer je reedt niet aan brandt
Helemaal met je eens. Hoewel de staat van dit interieur er nog goed uit ziet na al die jaren, zouden een licht interieur en de handbak het af maken. En als finishing touch schroef ik er het liefst een setje styling 32 velgen onder.
De E46 reeks is ook de mooiste 3 serie reeks.
Yes! Maakt hebberig deze PKW, wat zou een winterstalling kosten?
Ik heb een 323i cabrio gehad in deze kleur met een zandkleurig interieur. Het jeukt nog steeds erg vaak dat die weg is. Maar er staat weer een zoekopdracht open.
Voor mijn vrouw een 320i met M54 blok gekocht vorig jaar. En met het gezin al verschillende ritjes gemaakt en 1x op vakantieee geweest en is het geld nu al waard geweest. In het zwart met beige interieur en gespoten beige interieurlijsten. Wel een hoop onderhoud uitgevoerd, het meeste preventief. Wel merk ik dat de kabels van de verlichting in de motorruimte wat harder worden en sommige plastic delen zoals de lampfittingen brozer en sommige rubbers wat harder. Onze heeft zo’n 144k km. Onderstel voelt verrassend goed aan.
Lijstje wat je wij gedaan hebben noodzakelijk:
Nieuwe kleppendeksel (lekte)
Buisje van de karterventilatie
Hydraulische olie dak
Nokkenas sensor
Vanos seals
Preventief:
Waterpomp
Thermostaat
Expansievat
Automaat thermostaat
Fan koppeling
Metalen cover voor dak motor
Met zo’n oude auto moet je wel af en toe wat kosten verwachten, maar meer dan waard zo ver!
edit: verrek…fixed
Wauw! Heb zelf een oxford grün e46 325Ci Coupé uit 2001, 187k gelopen. Leuk om te zien dat deze ook nog zo’n frisse kilometerstand heeft. En die 3 liter maakt ‘m toch nét nog even wat lekkerder.
Zijn de witte knipperlicht glazen in de achterlichten niet van de na de facelift?
Nee
Klopt. Vanaf de facelift zijn ze uitgevoerd met LED’s (het hele achterlicht trouwens).
Volgens mij kwamen de leds al eerder, nog voor de ‘volle’ lci.
Mijn vrouw rijdt in een 330i Cabrio van 2004. Facelift, dus met zes-bak en weinig kilometers op de klok. Een handgeschakelde 330i is een wereld van verschil met een automaat. Zoals Jaapiyo hierboven aangeeft is de automaat een relaxte cruiser, maar voor het echte “Freude am Fahren” zal je voor de handbak moeten gaan.
Ik heb het geluk gehad ooit een E46 M3 cabrio (manual) te hebben gehad. Op een gegeven moment voel me op dat de gewone versies smal op me overkwamen, zo gewend was ik aan de subtiel uitgebouwde wielkasten.
Verrassend veel mensen met smaak hier gezien de diverse E46 eigenaren die hier reageren haha. Hier nog eentje. Ben zelf in het bezit van een 2004 (dus facelift) 320i coupe met af fabriek M-pakket + shadowline en alcantara M interieur en handbak. Heerlijke, en bovenal fraaie auto. Gekocht in 2017 na een zoektocht van ruim een jaar. Wat zitten er ondertussen veel afgetrapte/ uitgeleefde exemplaren tussen. Ik heb hem dan ook echt gekocht als hobby auto voor erbij.
Tussentijds wel al diverse zaken (preventief) aan gedaan. Ik doe vrijwel alles zelf.
Grootste klus was de Vanos revisie (ruim 6 uur aan gesleuteld) en tevens de lekkende klepdeksel en nokkenassensor vervangen.
Remklauw rechtsvoor zat vast, dus direct aan beide kanten vervangen samen met de wiellagers, remslangen, remschijven en blokken, plus de vloeistof ververst.
Draagarmrubbers + stabilisatorstangetjes zijn vervangen.
En recent nog vrijwel het volledige koelsysteem vervangen. Expansievat was gescheurd, iets wat je gegarandeerd gaat overkomen tenzij je het preventief vervangt.
Komende maanden wil ik nog het gehele carterventilatie systeem vervangen. En ook preventief de brandstofpomp aangezien dit een van de andere zwakke punten is. En uiteindelijk zal ook de koppeling + vliegwiel eraan moeten geloven.
Je blijft lekker bezig gezien de leeftijd van de auto natuurlijk ook mee gaat spelen. Maar goed, de auto zowel technisch al optisch in fraaie staat houden dat is voor mij de hobby/ uitdaging.
Abslouut en mooie auto en de prijs valt me allesinds mee. Kijk vaak naar dit soort auto’s op marktplaats e.d. maar onderneem uiteindelijk geen actie omdat ik toch te veel geef om de perfomance, bediening en betrouwbaarheid van een moderne auto.