BMW 6 Serie Gran Turismo is officieel

Auteur: , 49 Reacties

De bijzonderste 6 Serie van BMW komt voorlopig met enkel vier- en zespitters op de markt.

De nieuwe 6 GT is de evolutie van de BMW 5 GT (rijtest). Het nieuwe model is 150 kg lichter dan zijn voorganger. Volgens BMW kan een sprint naar de honderd hierdoor 0,7 seconden sneller gaan. De Duitse autofabrikant lepelt de nieuwste motorvarianten in de GT, daardoor ligt de uitstoot tot 15% lager in vergelijking met de 5 GT.

De GT-reeks van BMW is misschien niet moeders mooiste, comfortabel is ‘ie waarschijnlijk wel. De nieuwe 6 GT komt standaard met luchtvering. Met de adaptieve vering kun je schakelen tussen comfortabel of een sportief rijgevoel. Dankzij de luchtvering kan de bodemvrijheid tot en met 20 mm worden vergroot en de auto kan tot 10 mm worden verlaagd. Dit laatste kan handmatig worden ingesteld. Bij snelheden boven de 120 km/u komt de 6 GT automatisch een stukje lager te liggen. De auto is 87 mm langer en 21 mm lager in vergelijking met de 5 GT. De breedte is met 1,9 meter ongewijzigd gebleven.

De 6 GT kent een verhoogde zitpositie en achterpassagiers kunnen de optioneel de stoel elektrisch verzetten. De BMW komt met drie separate stoelen achterin. De kofferbak is 64 mm lager geworden en heeft een inhoud van 610 liter. Een nette toename van 110 liter in vergelijking met de 5 GT. De tildrempel is met vijf cm verlaagd wat het makkelijker maakt om die IKEA kast achterin te smijten zonder lakschade te maken. De kofferklep is standaard elektrisch bedienbaar en met de stoelen plat heb je maximaal 1.800 liter aan bagageruimte. 100 liter meer dan in de voorganger.

Er zijn drie motoren beschikbaar. Alle drie de varianten zijn standaard gekoppeld aan de 8-traps automaat van BMW. De 6 GT komt er als 630i (2.0 viercilinder, 258 pk, 400 Nm), als 640i (3.0 zescilinder, 340 pk, 450 Nm, optioneel met xDrive) en als 630d (3.0 zescilinder diesel, 265 pk, 620 Nm, optioneel met xDrive).

BMW presenteert de nieuwe 6 GT reeks tijdens de IAA van Frankfurt in september. Vanaf november staat ‘ie bij de dealer. Video’s van de 6 GT check je HIER en HIER.

UPDATE: de prijzen zijn bekend! Je checkt ze HIER



49 reacties

De 6 is groter dan de 5, die weer in basis een 7 is? Een niche is een niche, blijkbaar.
@poursuivant:
Ja en makkelijk te maken blijkbaar.
Men neme de neus van de 7 en de kont van de X6 et voila! ;-)
@poursuivant: bij de vorige 5 GT was het ook een mengelmoes. Qua uiterlijk misschien niet mooi maar wel enorm ruim en comfortabel. Eigenlijk de perfecte auto maar ja, niet zo fraai.
Toch oogt het allemaal wat minder mollig dan de 5GT. Mooi noem ik het niet. Maar wel beter dan de vorige.
@720s: waarom doe ik dit dan ook, mijn comments zullen toch verdrinken in een stroom negativiteit…
@720s: Azijndrinker ga naar autoweek. Lul je snapt er niks van. Waarom moet je nou over Max beginnen bij een artikel over Bmw. 2015 wil zijn grap terug. lekker orgineel je naam lenen van Mclaren. Motiveer op zn minst je antwoord een beetje. .
Interieur ziet er prima uit.
@fmgarcia: ook goedemorgen…
@720s: Je verwachte negatieve reacties zonder aanleiding;). Here u go!
@fmgarcia: indirect was de aanleiding dus mijn verwachting van geen aanleiding….. oke we laten paradoxen maar even zitten voor vanmorgen.
@720s: Hahahah ja echt duidelijker maken we het zo niet! eveneens goedemorgen dan maar!
Zo lekker deze GT als je veel kilometers maakt.
Ik vind het er wel goed uitzien. Of ik ‘m zou kopen is een tweede…
@rick-dos:
Ik vind hem stiekem ook best aardig. Maar als ik in deze budgetrange zou winkelen, dan zou het toch iets anders worden.
Officieel net zo lelijk…
Niet moeders mooiste… maar des te meer begrijp ik waarom er markt is voor dit soort auto’s: praktisch en comfortabel op de oude dag. Het is in ieder geval beter dan in een suv te gaan hangen…
@sjeppie156: Alleen stelt Autoblog dat de auto drie aparte stoelen achterin heeft, maar het is toch echt een achterbank op de foto’s. Of is dat wellicht optioneel?
Nog geen 630e of 640e?
In wit met M-pack is ie best wel mooi. Over het algemeen moet ik nog erg wennen aan de nieuwe neus van BMW. Ik hoop dat het bij nieuwe 3er wat subtieler wordt gezien ie wat kleiner is.
Op foto 1 lijkt het net een Model S. Verder ziet het er een stuk beter uit dan de huidige 5 GT. Wat ik wel vreemd vind is de naamkeuze. Was het niet bedoeling om van de 6-serie een een auto te maken in het segment van de Audi TT?
Niet de mooiste BMW ooit gemaakt natuurlijk. In vergelijking wel een beetje mooier dan de 5GT. Maar ik stoor me wel aan wat dingetjes. De 5GT had nog een beetje een eigen gezicht door dat hij onder andere verschillende koplampen had en andere achterlichten. In de binnenspiegel viel duidelijk te zien dat het om een 5GT ging en niet om een 5- of 7-serie. Met deze is nogal moeilijk te onderscheiden.

Wel zal het weer ontzettend comfortabel rijden. De 5GT viel mij echt op door zijn comfort, ruimte en zithoogte. Noem mij maar een ouwe lul maar ik vond het ding lekker rijden. Niet mooi, maar voor mij had hij wel bestaansrecht. Zeker in vergelijking met de 3GT. Dat vond ik echt een ding van niks.
@viezefreddyw: Dat is precies de markt, die BMW target met deze auto, vermoed ik : mensen, die (het grootste deel van) de ratrace al ahcter de rug hebben, daar wat centen aan overgehouden hebben en daarvoor een goed aangeklede, ruime, praktische en comfortabele auto met iets meer zithoogte zoeken. Van een merk met pedigree. Die categorie kopers zal het aan den aersch oxideren of ze er een bocht met 100 km/u mee kunnen nemen, voor zover ze op hun leeftijd nog behoefte aan zoiets zouden hebben nemen ze er daarvoor wel een Porsche o.i.d. bij/naast. Met de gestage vergrijzing is de markt voor auto’s als de 6GT wss een groeimarkt. Mensen kunnen dan binnen het merk naadloos overstappen van – bijvoorbeeld – een 5-serie sedan/touring naar zo’n GT. Dus ik kan BMW wel begrijpen, dat ze zo’n auto in het aanbod hebben. MB is met z’n vroegere R-klasse gewoon wat te vroeg geweest.
@amghans: De R is inderdaad wel een auto die je hiermee kan vergelijken, zij het dat die wel nog een slag groter was volgens mij. Die hing meer tegen het MPV-achtige aan. In het vorige artikel maakte ik al de vergelijking met de Model X. Ik durf te wedden dat ze bij Tesla met een schuin oog hebben gekeken naar de 5 GT.
@viezefreddyw: Eens, in het vorige artikel zei ik ook al dat hij lijkt op een mixje van de oude GT en een 7-serie. Desondanks vind ik hem wel wat opgeknapt. Zeker in die bloedmooie rode kleur.

Mooi is hij nog altijd niet en dat zal hij in mijn ogen ook nooit worden, maar deze auto heeft zeker bestaansrecht. En toch, altijd als ik een 5 GT zie rijden, kijk ik altijd even om.
Je zal maar “designer” zijn bij BMW… wat een eenheidsworst zeg!
@ffw88: precies, altijd maar over VAG praten terwijl BMW dezelfde kant op gaat..
@gilettelubbers: “familie gezicht” oké, maar dit is gewoon Ctrl-C – Ctrl-V werk.
BMW what the f*ck are you doin’?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Huh?! Maar wacht ‘ns even.

De 5 GT was in principe een neukfout 5-serie die op een 7-serie chassis stond. Je kon er echter wel de nieuwe 5-serie design elementen in terug zien. Betekent het dan dat deze nieuwe 6 GT hetzelfde gaat betekenen voor de nog aan te kondigen 6-serie?

Of! Hebben ze dit beestje “6 GT” genoemd, omdat hij de nieuwe “5 GT” is?

Ik snap het niet meer..
@exotic: Dit is de vervanger van de 5GT. De 6-serie zal binnenkort 7- en 8-serie heten
@larsyboy1997: Lijkt me niet dat Bmw met de legendarische Siebner gaat klooien toch. De 6 zal miss als 4 deurs coupe en als deze GT blijven. De 8 is dan de vervanger van de 6 coupe/cabrio. Al hoop ik van niet en houden ze de 6 zoals het is en is de 8 een S klasse coupe concurrent.
@fmgarcia: De BMW 6 reeks (coupe, gran coupe en cabrio) zullen allemaal onder het nummer 8 worden ondergebracht. Die stap lijkt me puur omdat het dan waardigere s-classe concurrenten worden én natuurlijk door het euforische aan het nummer 8 bij BMW.

Er waren geruchten dat de huidige 6 reeks een vervanging zou krijgen die meer concurrentie aan de 911 moest bieden.

Echter met deze stap (6GT) lijken die geruchten onwaar want wie wil er nu in een 6 rijden als 911 concurrent als er een draak van een oudemensenwagen rondrijdt met hetzelfde nummer erop..

BMW had het gewoon 5GT moeten blijven noemen.

Ik vrees trouwens het ergste voor de 4GC, als ze deze strategie blijven toepassen zal de 3GT wel een 4GT worden en de 4GC verdwijnen (immers BMW heeft aangegeven teveel modellen te hebben en dit aantal te willen verminderen).
@jonathan1996: Dankje nog voor de uitleg! Ik was wel op de hoogte van de 6serie/911 concurrent. imo hadden ze dat ook lekker moeten doen. Een mooie iets te sportieve bazenbak. Als ze slim zijn ook alleen maar 500pk + leveren. Heb je ook direct een punt om mensen zelfs uit een R8 te houden als ze een niet te flashy supercar willen.
Niks mis mee. Stukken meer karakter dan de wat anonieme sedan en de heel erg conforme touring.
Geloof me je hebt dit niet nodig in je leven. En wij zullen je dankbaar zijn als je wat anders kiest. Ruimte en hoge zit? X5 Meer ruimte en goed rijgedrag? 5 touring. Comfort en luxe? 7 serie. Net iets anders maar wel groot en een beetje aantrekkelijk? 6 GC. De rest is te lelijk en niet te verantwoorden. Dus doe het niet!
@w0o0dy: Amen! Zo hoort het bij Bmw. Het heeft niets te maken met niet willen mee veranderen bij mij, maar je hebt helemaal gelijk. Ik neem aan dat je deze 6GT qua prijs al snel een instap 7 hebt. Het zal na wat pakketten en opties geen 10k verschillen.
@w0o0dy: Eens eens, maar deze auto biedt het allemaal (afgezien van een fraai uiterlijk). Dat is zijn bestaansrecht.
@w0o0dy: Goed rijgedrag even in het midden gelaten maar alle punten die je opnoemt van de X5, 5-touring en de 7-serie zijn gemixt in 1 auto en dat is deze 6GT. Ik snap dus best dat hij er is. Zelf zal ik er niet eentje aanschaffen maar ik snap andere mensen die dat wel doen erg goed.

Ik heb eens een stukje gereden in een 5GT en vond hem verbazingwekkend fijn. Het is geen X5, het is geen 5-serie, het is geen 7-serie maar die drie auto’s in 1. En dat begon ik pas te begrijpen nadat ik er in heb gereden.
@w0o0dy: Een 5 touring is veel krapper voor de inzittende en wint het alleen op laadruim met de bank omhoog. Bank plat: GT is ruimer. De 5 en X5 zijn veel korter dan de GT, en de cabines van de 5 en X5 zijn lager (omdat bij de X die hoogte in het onderstel zit, niet in de cabine) dat is gewoon het sterke punt.
De 7 serie heeft geen “laadruim” en je zit lager.
Maak er een sedan en/of touring. Heb hier weinig affiniteit mee.
@dailydriver: Pssstt. Mag ik je een geheimpje verklappen? Hier is al een sedan van. En zelfs een touring! En niet alleen een touring maar ook een heuse limousinge. Maar niet verder vertellen hoor!
Limousine natuurlijk, geen limousinge.
Bah. Gewoon bah.
Ruimte, comfort en bruikbaarheid van de 5GT zijn ongekend. Ongekend maakt ongeliefd.
Ik ben blij met mijn lelijke hok. Tenminste geen 13 in een dozijn auto. Tegenwoordig zie je meer Tesla’s dan Golfjes…..
3 stoelen achter?, zie alleen weer zo’n typische bank waar middenpositie alleen geschikt is voor kind tussen de 5 en 8
Met de komst van deze 6GT begrijp ik niet wat ze met de normale 6 reeks gaan doen. De 8 reeks die op komst is, wordt de 6 reeks van nu. Gaat de 6 Gran Coupe nu gewoon 6 reeks genoemd worden? Maar deze 6GT met M pakket kan ik wel smaken. Ziet er wat minder log uit dan de vorige, meer een soort 4 Gran Coupe met een hogere daklijn.
Ik vind hem knapper dan de 5GT. Maar is het nu officieel? De Hofmeistergaay verdwijnen…jammer!
@skinnybmw: Hofmeisterknik that is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).