BMW beperkt keuze handbak bij nieuwe M3

Auteur: , 31 Reacties

Op zich best logisch, eigenlijk.

BMW M3 Spyshot (G80) '20

De BMW M3 is een van de langer lopende successen van BMW waar de voorstelling van Soldaat van Oranje nog geen puntje aan kan zuigen. Mocht je deze musical nog níet gezien hebben, ben je samen met ondergetekende een van de weinigen in Nederland.

Je wil dus niet al te veel van het beproefde recept afwijken. Aan de andere kant moet je ook met de tijd meegaan en met je clientèle mee groeien. De M3 evolueerde van delicate homologatie lolbroek, naar een een soort achterwielaangedreven luxe Nissan GT-R. Dat laatste is bedoeld is als compliment, de tot M4 omgedoopte topper is bijzonder snel en klinkt onder vollast een beetje als een klassieke R34. Eén ding heeft de M3/M4 altijd gehad en dat is standaardaandrijving. Dat is BMW’s benaming voor achterwielaandrijving.

BMW M3 Spyshot (G80) '20

Het is inmiddels bekend dat de komende M3 en M4 leverbaar gaan worden met vierwielaandrijving, xDrive genaamd. Ook is inmiddels bekend dat een handbak mogelijk is, evenals een automaat. Alleen de combinaties waren nog niet bekend. Welnu, Markus Flasch liet dat weten aan Road & Track.

BMW M3 Spyshot (G80) '20

Hij bevestigt dat de M3 er komt met een handbak en achterwielaandrijving. Wil je vierwielaandrijving, dan zit je automatisch vast aan een automaat. In tegenstelling tot de vorige twee generaties is het een reguliere automaat met koppelomvormer in plaats van een DCT-automaat met dubbele koppeling. Sterker nog, volgens Flasch is het systeem grotendeels gelijk aan dat van de huidige BMW M5 (F90). Volgens Flasch zit niemand te wachten op een versie met vierwielaandrijving en handbak. Tevens geeft Flasch aan dat een handbak ook niet gewenst is in alles dat groter is dan een M3. Een M5 of M8 met handbak zullen er dan ook niet komen.

BMW M3 Spyshot (G80) '20

De nieuwe M3 krijgt de motoren uit de X3 M. Dat was natuurlijk vrij voor de hand liggend, maar lijkt nu een zekerheidje te zijn. De standaard M3/M4 zal 480 pk leveren, de M3/M4 in Competition-trim levert 510 pk. Ook geeft Markus Flasch aan dat er een CS en zelfs een CSL-achtige variant aan komen van de M3 of M4, die laatste natuurlijk met enorme grille. De M3 en M4 zullen eind 2020 hun debuut beleven en de productie start begin 2021.

BMW M3 Spyshot (G80) '20

Fotocredits: screenshots uit de videopname van @michaeldejong a.k.a. Automotive Mike via Autojunk.



31 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik ben benieuwd hoeveel puristen er nog zijn en hoeveel M3’s met een handbak verkocht worden. Als 10% voor een handbak kiest is het al veel denk ik.
@viezefreddyw: zou ik ook niet zo snel kiezen denk ik, maar ik ben vooral benieuwd naar de verhouding FWD/RWD.
@viezefreddyw: Op zich niet raar. Het is geen lichtvoetige auto meer. Heel capabel, ja, maar geen mechanisch speeldingetje meer zoals een E36. Een handbak zie ik als onderdeel van die analoge sensatie die een oudere auto geeft. Die mist hier ongetwijfeld.

Daarnaast heeft een handbak bij een turbomotor het irritante gevolg dat je tussen verzetten je turbodruk verliest, dus ben je véél trager.
@jochempie: Totaal geen last van bij mijn 1M. Zal dus bij de M3 ook niet zo zijn.
Ik zou voor de RWD handbak gaan, brengen ook gegarandeerd meer op bij verkoop.
@cazzo046: De 1M is dan ook typisch wel een lekker, compact scheurijzer dat minstens 200-300kg lichter is (misschien wel meer). Maar goed, ik heb ook 500 EXTRA betaald om een handbak in m’n huidige waggie te krijgen (als in: automaat was goedkoper) …
@viezefreddyw: het schijnt dat Amerikanen graag een M3 met handbak willen.
@baidu: die willen ook een M5 met handbak (en terecht).
@viezefreddyw: mijn kinderen zullen de handbak later als dinosaurus zien. Uitgestorven dus…
@viezefreddyw: ik denk dat de meeste puristen zich bevinden onder degenen die een M3 niet kunnen betalen.
En toch zou ik niet anders willen. Het volledige vermogen kan je toch niet aanspreken in Nederland. Dan maar een paar tiende seconden later op de 100 met een handbak.
@bsxc2: Ik denk dat je dan beter bediend bent met een instap-3-serie. Ook een hele leuke auto om mee te sturen!
@Jochempie: een 320i ligt qua prestaties ongeveer op het niveau van een e30 M3 😄.
@mc96: Prestaties zijn slechts 1 ingrediënt voor een leuke auto. Een E30 M3 is geen snelle maar wel een hele leuke auto om te rijden.
@bsxc2: wat een BS zelfs 1000pk kun je volledig benutten hoor.. ’s nachts genoeg plekken waar je hem flink kan opentrekken!
Amerikaanse powerhouses vind je nog genoeg met handbak dus waarom mag een europees dat dan plots niet meer hebben in combi met AWD
Benieuwd waarom men overstapt van een dubbele koppelings automaat naar een slushbox. Schakelen die inmiddels net zo snel als een DCT ?
@amghans: de m5 is al overgestapt naar een normale automaat, zelfs audi laat de dsg vallen voor de ZF automaat.
@civicfk3: Dank voor de poging, maar dat is geen antwoord op m’n vraag.
@amghans: Comfort, lange termijn betrouwbaarheid en kan beter overweg met hoge vermogens. Schakelsnelheid is nagenoeg gelijk.
@amghans: De automaten zijn gewoon heel erg goed geworden. Qua snelheid scheelt het niet heel erg veel meer.

Een andere reden wat men vaak overslaat is het bizar hoge koppel dat deze motoren kunnen leveren. Een DCT die enorm veel koppel aan kan, is gewoonweg peperduur. Denk aan de Veyron en Chiron, die een bak van Ricardo hebben die net zoveel kosten als een hele M3. Een automaat is goedkoper te versterken. Tsja, als het dan toch zo weinig scheelt qua prestaties en verbruik: dan is het een logische keuze. Oh, de laatste reden die men (veel te vaak) over het hoofd ziet met een DCT: ze zijn ontiegelijk zwaar en als ze meer koppel aan moeten kunnen, wordt het nog erger. Dus waar de DCT ooit de ideale tussenpaus was tussen handbak en automaat, heeft de automaat eigenlijk zijn positie ingenomen.
@willeme: Dank, duidelijk. Ik ben erg gecharmeerd van de M-DCT en PDK, de schakelsnelheid van m.n. die laatste vind ik helemaal geweldig. Maar als een nieuwste generatie slushbox hetzelfde kan, is ‘n zwaardere dsg-achtige idd misschien niet meer nodig.
@amghans: heb die M-DCT gehad in mijn z4 3.5i en vraag mij ook af of een conventionele automaat wel zulke leuke klappen en ploffen gaat geven bij schakelen.
Kan goed zijn hoor, misschien is het allemaal software
En de competition met automaat zal dus het meest verkocht worden. Als de vierwielaandrijving ook nog uitschakelbaar is (zoals bij de M5) hebben we geen van allen reden tot zeuren. Zelf blijf ik uiteraard dromen van een B3 touring IPV een M3 sedan.
Goed nieuws! Anno 2020 nog een handbak met achterwielaandrijving bij dergelijke vermogens.
@por100: Randmongolen zullen dit dus nooit begrijpen.
Hoeveel kilometers zou zo een motor moeten kunnen meegaan zonder torenhoge herstellingskosten aan bvb distributie? Misschien naast de kwestie, maar toch.
@wimof: ik gok vrij veel. Het zijn namelijk geweldig sterke en betrouwbare motoren. Wij racen met de S55 6in lijn turbo maar die motor ziet er qua lagerschalen, cilinderwanden en kop zoveel mooier uit als bijvoorbeeld de v8 uit de e92. Er zijn tuners die 1000pk+ uit halen zonder al te veel te moeten aanpassen.
Wij noemen het daarom ook de moderne S54. Ook die zien er altijd goed uit.
@speedgeek: Nu als ik Redhead Zylinderkopftechnik bekijk krijg ik het toch warm als blijkt dat 150.000km met onze bekenste wagen (motor) merken een probleem is. Van de Mazda 2.2d motor viel mijn mond open, en daar was na weinig zoekwerk ieder slachtoffer het mee eens.
De M3/M4 de laatste in zijn klasse die nog vasthoudt aan de traditionele waarden (RWD, handbak).
Probleem van die 4WD bakken vind ik toch nog altijd het bijkomend gewicht/complexiteit en hoger brandstofverbruik.
Bekende van mij heeft circa 6 maanden geleden een M4 met handbak in USA gekocht, met giga korting. Volgens dealer stond auto te lang on stock agv handbak.
Ik begrijp het enthousiasme voor de automaat boven de handbak niet. Behalve door luiheid. Maar dat is geen deugd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).