Niet Tesla, maar Audi E-tron populairste dure EV

Auteur: , 43 Reacties

Voorsprong door bescheidenheid.

Audi E-tron 55 quattro '19

Jarenlang waren het de meest populaire dure elektrische auto’s: producten van de Amerikaanse firma Tesla. De elektropionier was ook voor lange tijd de alleenheerser in dit dit segment. Echter, er zijn inmiddels meer kapers op de kust. In de prijssegmenten van ‘75.000 euro tot 100.000 euro’ en ‘100.000 euro of meer’ zijn er natuurlijk veel echte premium kapers op de kust verschenen. Denk aan de Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC en de Audi E-tron. Die laatste is volgens VWE het populairst in deze twee segmenten.

E-tron eenzaam aan kop
Op zich is de keuze voor een Audi E-tron ook wel logisch. Natuurlijk zijn de Tesla Model S en Model X geweldige stukjes techniek, maar je zit nog altijd in een plastic bak met minimale aankleding, een giga-scherm, nauwelijks knoppen en een hoop kunstleer. Ook maak je, bedoeld of on bedoeld, een statement met zo’n Tesla. Daar speelt de Audi E-tron op zich slim op in. Het is niet de meest progressieve elektrische SUV, maar gewoon een vertrouwde Audi die toevallig elektrisch is. Dankzij het ontbreken van een verbrandingsmotor voor de vooras is het ook nog eens een van de fraaiere Audi’s van de laatste tijd. Een win-win situatie, dus.

Audi E-tron 55 quattro '19

Model 3 immens populair
Ook hoeft niemand medelijden te hebben met Tesla, want in de categorie waar het er daadwerkelijk om gaat (45 mille tot 50 mille en 50 mille tot 75 mille) zijn ze verreweg het grootste. Uiteraard dankzij de extreem populaire Model 3. De Nissan Leaf is de populairste ‘goedkope’ EV van Nederland: in het segment tot 45.000 euro is de compacte Japanner het meest in trek. De Model 3 staat uiteraard bovenaan de lijst het gaat om de tien best verkochte elektrische auto’s van Nederland in de periode januari-oktober 2019:

Telsa Model 3 Performance '19

Top 10
1. Tesla Model 3 (13.897)
2. Hyundai Kona (3.334)
3. Kia Niro (2.798)
4. Volkswagen Golf (2.404)
5. Nissan Leaf (2.316)
6. BMW i3 (1.834)
7. Renault Zoe (1.152)
8. Hyundai Ioniq (947)
9. Audi e-tron (904)
10. Opel Ampera-E (435)

Bijtellingsregels 2020
Of de Model 3 zijn koppositie kan behouden, is nog onzeker. Daarmee willen we niet de Fansla’s, Tesla-apostelen en Elon Musketiers op stang jagen, maar wijzen op het beleid qua bijtelling in Nederland. Volgend jaar verdubbelt de bijtelling (naar 8%) tot de eerste 45 mille, in plaats van 4% tot de eerste 50 mille.

Opel Corsa-e (F) '19

Tegelijkertijd komen er volgend jaar een enorm aantal betaalbare elektrische auto’s bij. Denk aan de Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Mini Electric, Honda e en nog veel meer. Deze auto’s zullen aanzienlijk minder dan 45.000 euro gaan kosten.



43 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Persoonlijk denk ik dat de model 3 nogsteeds nr. 1 blijft, mede omdat er dus zoveel nieuwe modellen komen. Dan is er nooit een die ineens 10x meer gaat verkopen dan de rest.
Kijkend naar range versus prijs, is de Tesla Model 3 op dit moment naar mijn smaak verreweg de beste propositie. De auto is dan misschien niet moeder’s mooiste en de bijtel-schrapers en tofu-knagers, die een groot deel van het rijderspubliek uitmaken zijn ook geen aanbeveling. Maar toch zou ik voor zo’n Model 3 gaan.
Ik ben geen Audi fan maar ik moet zeggen dat ik 10x liever een E-tron zou rijden dan een Tesla.
@paulvtec: lekker met 110 op de rechterbaan goede plek voor een Audi:-)
Wat een suggestieve titel. Audi E-tron meest populair boven de € 75.000, maar qua puur elektrisch de Tesla Model 3. Tenzij 904 Audi’s ineens veel meer zijn dan 13.897 Tesla’s.

PS: wanneer gaan jullie jezelf audiblog noemen? Met dit soort tendentieuze artikeltjes…
@jeroenwz: Hap hap hap.
@jeroenwz: Dat mogen jullie doen ;-).

Ik zal het wel even toelichten. De Model X en Model S komen samen niet eens in de buurt van de E-tron. Dat is toch opmerkelijk? Zeker daar de Tesla’s het vroeger véél beter deden en een betere range en kortere laadtijd hebben dan de Audi e-tron. Het gaat in dit geval om het specifieke segment.

Dat de Model 3 populair is dit jaar, kan natuurlijk in de “water is nat” categorie. Dat is minder opmerkelijk nieuws. De succesvolle verkoopcijfers van de Model 3 hebben we al heel erg vaak behandeld:

https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-6-populairste-evs-van-dit-moment-131106
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-tesla-model-3-is-de-best-verkochte-auto-in-september-130828
https://www.autoblog.nl/nieuws/10-000x-tesla-model-3-op-nederlands-kenteken-130287
https://www.autoblog.nl/nieuws/acht-dingen-die-ons-opvallen-aan-nl-autoverkopen-128493
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-sloopt-eigen-record-in-aantal-autos-afleveren-127320
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-9-zaken-die-ons-opvielen-aan-de-verkoopcijfers-van-mei-2019-125197
https://www.autoblog.nl/nieuws/teslas-in-de-billen-gebeten-door-geweldige-verkopen-124831
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-best-verkochte-premium-d-segment-sedan-van-europa-124145
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-3-nu-al-de-best-verkochte-ev-van-europa-122308
https://www.autoblog.nl/nieuws/een-stad-krijgt-deze-week-duizenden-teslas-model-3-114957
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-3-beter-verkocht-dan-volledige-bmw-gamma-114352

TL:DR: in principe kunnen we ons altijd afvragen of we niet ‘vul-merk-naar-keuze-in’-blog zijn. Er zijn altijd mensen die een merk minder leuk vinden of juist wel leuk. Daar kunnen we niet veel aan doen. Wel proberen we altijd relevant autonieuws te brengen. Als er iets opvalt, zoals in dit geval, zullen wij dat ook op die manier brengen ;-)
@willeme: Ik stel voor dat het waterisnatblog wordt dan! :P
@willeme: Ik ga mee in Willeme zijn verhaal. En de competitie begint nu nog maar pas. Je zou ook kunnen stellen, de som van plaats 2 tem 10 is hoger dan het aantal Tesla 3. Deze klanten hebben ze niet meer aan hun brand kunnen binden. Maar dat is waarschijnlijk wat kort door de bocht. Ik heb een hele tijd terug bericht dat eens de Duitse grote 3 zich op de EV markt profileren het over en uit is voor Tesla in de EU.
Sinds decennia hebben deze merken een succesrelatie opgebouwd met hun EU klanten.
Voor de meerderheid van EU burgers heeft het logo van deze merken nog steeds meer aanzien.
@willeme: niet zo vreemd aangezien de model S een model van ruim 8 jaar oud is, de eerste paar jaren verkoopt elk nieuw model het meeste auto’s , en na verloop vlakt het af. Audi zal niet eens 8 jaar een model voeren, ze dat doen ze een stuk slimmer, paar nieuwe led lampjes erop, nieuwe grill, en je hebt weer dezelfde wijn in een vernieuwde fles.
@slickrick:

1. Klopt. De Tesla’s lopen al wat langer mee. Nu moet ik wel aantekenen dat de techniek behoorlijk bij de tijd is: de auto is telkens verbeterd. Zowel qua techniek als betrouwbaarheid. Tesla heeft voorlopig geen opvolger op de planning staan, ALS er al een opvolger aan komt. Dat ze geen opvolger hebben, is niet iets waar we wat aan kunnen doen.
2. Bij Audi is het eigenlijk precies andersom. Qua techniek wordt er veel veranderd, maar qua design houden ze lang vast aan hun filosofie.

Mijn twee centen: volgens mij zijn Audi en Tesla enorm complementair ;-)
@willeme: Met het eerste punt ben ik met je eens, het tweede punt minder. Vind eigenlijk dat ze onderhuids vrij weinig innovaties doorvoeren, en dat ze juist eerder met designs en gadgets komen. Uiteraard is de eerste elektrische audi een (relatieve) innovatie maar als je kijkt naar de rest van het gamma……..zelfs de nieuwe RS6, is gewoon vrijwel dezelfde motor en aandrijflijn als de vorige met een nieuw design.
@slickrick: Die aandrijflijnen zijn stiekem drastisch verbeterd. Omdat het van 2.0 TDI naar 2.0 TDI gaat, lijkt er niet veel veranderd, maar onderhuids zijn het bijna compleet andere units. Ook heeft VAG enorm veel geïnvesteerd in lichtere, stijvere en sterkere platforms. Dat is iets wat zich op papier (of LCD) direct laat uitrukken, maar als je in de vorige A4 rijdt en in de huidige en nog beter: ze goed onder de brug bekijkt, zie je dat het verschil enorm is.

Ik zeg niet dat het technisch perfecte auto’s zijn of dat ze het beste in hun klasse zijn, maar er is echt meer vooruitgang dan de commentsecties van autosites laten blijken ;-)
@jeroenwz: ik denk dat ze meer berichten over Tesla schrijven dan over volledig elektrische audi’s hoor
@: Voor één keer dat Audi in de prijzen valt bij Audiblog.
@jeroenwz: ik heb ff voor je zitten scrollen, tot aan de gp van brazilie om precies te zijn. (1,5 week geleden.) er zijn in die tijd 6 berichten over audi geschreven, 1 over massa ontslagen, 1 over het race team, 3 over nieuwe modellen en dit artikel. Er zijn over de aston martin dbx net zoveel artikelen geschreven in dezelfde tijd. Over mercedes veel meer artikelen, idem dito voor bmw en verstappen. Tesla ben ik ongeveer evenveel tegengekomen als audi, maar als je hier vaak rond struind zul je merken dat tesla veel meer wordt genoemd als audi.

Je kan zeggen wat je wilt, maar dit is gewoon heel handig gedaan door Audi. Ze waren rijkelijk laat met een écht elektrische auto, maar nu heeft iemand anders de kolen uit het vuur gehaald, en nu elektrisch rijden geaccepteerd is, en er een netwerk ligt stappen ze mooi in. De auto is geen rijdend statement, sterker nog, ik zal er laatst een rijden in het zwart, en ik dacht : ‘hé, dat is een nette Q5!’ Dat zegt toch genoeg. Een tip, bestel hem zonder cameraspiegels, die dingen zijn gewoon nog erg vervelend.
@dutchdriftking: ik had een reservering op een e-tron, maar niet gebruikt. Het ding is loodzwaar en heeft belabberde range. Tijdens een proefrit stond de range bij volle accu op slechts 295km. Na 20km rijden door stad en stukje snelweg stond er nog maar 240km range. En het was niet eens heel erg koud.
Je kunt dus niet zeggen dat Audi iets slim heeft gedaan. Het totaalconcept is vooral heel erg mislukt. Dat komt door gewicht en gemaakte keuzes in de aandrijving. En natuurlijk door het formaat.
In Duitsland verkopen ze nauwelijks e-trons, want op lange autobahn stukken is het snel uit met de pret in een e-tron.
Mercedes en Jaguar doen het ook niet beter, dus helaas blijft Tesla aan kop met de ranges tot nu. En dat is jammer, want niet iedereen wil geld uitgeven aan een Tesla product dat niet zo heel netjes en kwalitatief is.
@dutchdriftking: voor een merk met de slogan ” Voorsprong door techniek” is het eigenlijk best treurig dat een ander de kolen uit het vuur haalt. Ze krijgen wel de credits voor de ‘dynamische’ richtingaanwijzers, dat mag ook gezegd worden. Groetjes van een Audifan.
@monsieurleloure: Voorsprong door techniek inderdaad, niet “Remmende voorsprong door pioneren”. 😂😂
Mijn broer had een offerte aangevraagd voor een model s, want hij had de prijzen gezien en dat paste in zijn leasebudget. Toen kwam hij erachter dat de prijzen bij tesla die hij in 1e instantie had gezien zonder btw zijn. Nu krijgt hij over een week of 3 een e-tron, want die paste wel in zijn budget.
@grasvreter: leaseprijzen zijn altijd ex BTW….
@thomas20vt: Private Lease niet
@thomas20vt: klopt, maar tesla zet ook de nieuwprijs zonder btw op de website.
De E-tron vind ik gewoon een enorm geslaagde auto in het SUV-segment. Het interieur is dik voor elkaar, en de vormgeving klopt gewoon. Goede proporties waardoor er wel een dikke auto staat, maar hij niet vadsig oogt. En niet te bescheiden, maar ook zeker niet patserig.
@moveyourmind: je hebt inderdaad genoeg tijd over om er naar te kijken als je aan de lader staat. Is over nagedacht bij Audi.

Voor het komende jaar gaat de Peugeot hard lopen, denk ik. Niet te duur, ziet er aardig uit en over de range stappen mensen wel heel.

Grootste probleem gaan de laadpalen worden. Laadpalen die een jaar geleden bijna niet bezet waren zijn nu haast continu bezet.
@stephane8200: Haha, mooi!

Die Peugeot schat ik ook wel heel erg hoog in. Erg mooie auto.
Maar je kunt er niet omheen. Alles hebben we aan Musk te danken. Daarbij komt nog dat Tesla al 7 jaar hetzelfde uiterlijk heeft. Een mens wil ook wel eens verandering.
@auto62:
Dat er een paar bev’s rondrijden op ‘s heeren wegen, is vooral te wijten aan excessieve subsdies en fiscale bevoordeling.
Dit is een artikel gebaseerd op Nederlandse cijfers. Hoe verhoudt dit zich met Europa dan wel Amerika? Ik las juist een artikel dat de verkopen van de E tron wereldwijd en met name in Amerika (zwaar) tegenvallen en de doelstellingen (nu al) niet halen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de range van de Audi. Aldus dat artikel….
@Willeme, de Model S is inmiddels 6-7 jaar oud en heeft met de Model 3 een perfecte vervanger voor de lease. Zodra Audi komt met een e-tron Q4 dan houdt het voor deze e-tron ook wel op.

Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel van de e-trons op kenteken staan bij een dealer. Genoeg dealers die 3 of 4 van die dingen hebben staan om later in 2020 nog te slijten aan klanten tegen 4% bijtelling. Een beetje e-tron 55 kost je 95.000 euro. Dat is 12.000 euro in de bijtelling. Voor zoveel bijtelling kan je ook een ‘gewone’ benzine auto leasen van rond de 54.000 euro
Als de overheid in Nederlandje de dacia duster net zo had bevoordeeld als ze met de bev heeft gedaan, dan stond de duster nu op numero uno in de verkoopstatistieken.
Dat heeft gewoon met beprijzing te maken. Maak iets kunstmatig duur en de vraag daalt, maak iets kunstmatig goedkoop en de vraag daalt.
Bij de bev zit een groot deel van de prijs in het accupakket. Niet zo sexy, maar wel de realiteit. Dan blijft er minder geld over voor fraaie dingen en dat zie je aan een tesla goed af. Een model 3 straalt weinig uit. Je hebt het gevoel met iets uit de klasse van een golf te maken te hebben.
Zelfs zwaar fiscaal gestimuleerd ben ik niet enthousiast over de bev.
Zwaar, matige actieradius, lange laadtijden. Dat is geen vooruitgang, dat is achteruitgang.
De ice wordt ook steeds schoner natuurlijk dankzij technologische vooruitgang.
Haal de subsidies en fiscale bevoordeling maar heel snel van de bev af want het is verspild belastinggeld. Laat de electrofiel en de teslafiel hun eigen hobby bekostigen, wat er nu gebeurt is pervers.
@kempenaer: dat is een mening, veel mensen, waaronder ik, vinden dat het ding er prima uitziet. Laadtijden vallen best mee en er valt prima mee te werken. Ik heb nog geen Tesla rijder actief horen klagen daarover. Daarnaast zijn de prestaties, acceleratie, snelheid, prima en zit het ding boordevol techniek. Er is de laatste tijd veel te doen om klimaat vervuiling. Als je de kosten van het terugdringen van [email protected] zou doorbelasten in brandstofprijs denk ik dat je berekening geen stand houdt.
@pomoek:
Je moet proberen de discussie zuiver te houden. De hele CO2 discussie is sowieso een twijfelachtige. De bev kost veel CO2 uitstoot om te maken en electriciteit kost voor het grootste deel ook CO2 uitstoot om te produceren. Productieverliezen, transportverliezen, laadverliezen, vampire drain, worden onterecht vaak ook niet meegeteld.
Ik zie het nut niet in van de bev. Ik vind het prima dat jij een tesla wel mooi vindt en de nadelen niet zo erg. Of dat met cognitieve dissonantie te maken heeft, durf ik niet te zeggen, maar wellicht speelt het wel een rol.
Actieradius en laadtijd zijn nu eenmaal stukken slechter dan bij de ICE, dat zijn feiten, dat is de realiteit. Hoe zwaar je dat vindt wegen is persoonlijk.
Van mij mag iedereen een bev rijden, mits qua productie verantwoord op vlak van mensenrechten en milieu, maar wel voor eigen rekening.
Subsidies en fiscale bevoordeling moeten er wat mij betreft asap vanaf wegens onterecht.
@kempenaer: welke disussie? Er is geen CO2 discussie. Het is niet meer 1987. EV’s stoten per saldo minder CO2 uit dan ICE’s autos. Wat cognitieve dissonantie betreft: Wie zal het zeggen? Fijn dat ik van jou in een EV mag rijden, wt mensenrechten betreft denk ik dat je het over het delven van kobalt en dergelijke hebt. Ik stel voor je eens in te lezen in de mensenrechtenschendingen in Saudi Arabië, een van de grootste olie producenten. Subsidies en fiscale bevoordeling kunnen wat mij betreft nog wel een stukje worden opgeschroefd. Dat gezegd hebbende: EV’s zijn niet de oplossing van het klimaatprobleem. Het is een van de puzzelstukjes.
@kempenaer:
“Maak iets kunstmatig duur en de vraag daalt, maak iets kunstmatig goedkoop en de vraag daalt.”
Correctie: “maak iets kunstmatig goedkoop en de vraag stijgt.”
Hoeft niet echt te verbazen. De Duitse drie spreken typisch een meer conservatief publiek aan, waar de behouden vormgeving en boodschap nu eenmaal beter verkoopt. Tesla trekt een heel andere kaart. Maakt allemaal weinig uit. Het werd tijd dat Audi een beetje kwam meespelen op die markt. Dat het nu pas gebeurt, is niet meer dan de bevestiging dat de Duitse autolobby het klimaatverhaal zolang als mogelijk voor zich uit heeft geduwd. En nu maar zeuren over de “gigantische investeringen” die ze moeten doen voor elektrificatie… *rolleyes*
Doet me deugt. Eindelijk eens een goede EV met een degelijke afwerking.
Dat komt natuurlijk omdat iedereen en zijn moeder die een topmodel EV wilt, er wel eentje uit het buitenland haalt met bouwjaar 2018… ben benieuwd naar de import cijfers van de ipace, model S en model X!
Er rijden in Nederland altijd nog veel meer Model S-en en X-en rond dan e-tron’s. Bij elkaar zo’n 20x meer, dat gat zal de e-tron nooit dichten met nauwelijks 1000 stuks per jaar in Nederland.
De grote leasemaatschappijen zetten nog ff 10.000 model 3’s op kenteken dit jaar. Die zul je in q1 niet meer terugzien in de statistieken.
Verbazingwekkend, het brein van de gemiddelde fansla.

6 jaar geleden, toen ik m’n eerste plug-in kocht, was dit allemaal al duidelijk. De gevestigde orde kijkt de kat uit de boom, laat de aandeelhouders van Tesla de markt ontginnen (immers Tesla heeft nog geen $ verdiend en iedere Tesla die er op de wereld rondrijdt, rijdt met een enorme bak belasting- en aandeelhoudersgeld in de kofferbak).
Daarna zullen ze komen met hun eigen modellen waar wel een businessmodel achterzit ipv een marketingmachine en een joker die met achterlijke tweets aandeelhouders tevreden houdt).
Het eerst segment dat overgenomen is, is het premium segment (logisch, meeste marge), met als resultaat dat Musk met de staart tussen de benen dit segment heeft opgegeven. Ondertussen zette hij in op het middensegment (daarmee de S en X definitief om zeep helpend), waar de marge per auto nog kleiner is en hij nog meer auto’s zal moeten verkopen. Dat gaat niet gebeuren, want kijk maar naar de line-up van de grote 3, Volvo, de Aziaten etc. Het middensegment is hij ook binnen 2 jaar volledig kwijt.

Iemand die nu begrijpt waarom hij met veel marketing poeha een foeilelijke Truckmonster lanceert en daar iedere dag een tweetje overheen gooit met alleen een getal (dat dan klakkeloos wordt overgenomen als zouden dat bevestigde orders voor het gedrocht zijn)?
Dat is de stock-market marketing machine, beste mensen. Alles voor het vertrouwen van de aandeelhouders, want die moeten binnenkort weer nieuw geld ophoesten om het sprookje te kunnen laten voortduren.
De Model 3 verkopen zijn natuurlijk nogal geflatteerd. Die moet je delen door de totale wachttijd (~ 3 jaar) sinds hij besteld kon worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).