• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M-baas bevestigt: M3 en M4 krijgen handbak

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 juli 2019 om 11:54 – 51 Reacties

BMW M-baas bevestigt: M3 en M4 krijgen handbak


Met een automaat gaat het dan iets rapper, voor het ware gevoel schijn je zelf te moeten roeren.

Met de komst van de nieuwe 3 Serie groeit de spanning omtrent de M3. Beetje bij beetje krijgen we kleine klompjes informatie te horen. Zo deed begin dit jaar een gerucht de rondte dat de M3 met een handbak geleverd zal worden. In een interview heeft de huidige baas van de BMW M-divisie, Markus Flasch, bevestigt dat dit inderdaad het geval is: de BMW M3 en ook de M4 krijgen een handbak.

Markus Flasch heeft dit deze week gedeeld met BMWBlog. In een interview met de website krijgt Flasch een aantal vragen over de toekomstige M-modellen voorgelegd. De website is met name benieuwd of de prestatietak nog bepaalde verrassingen in petto heeft voor zijn klanten.

Flasch geeft in eerste instantie toe dat hij geen cijfers of details mag delen, maar direct daarna komt hij op de proppen met het feit dat de M3 en M4 een handbak krijgen. Zo zegt hij: “Something I want to highlight is that we will have a manual stick shift.”

Flasch legt daarnaast uit dat BMW dit puur doet voor de puristen, aangezien het qua performance geen enkel voordeel met zich meebrengt.

“Manual is very important. The manual stick shift is not a performance-bringer, because an automatic transmission is just faster, you can ask any race driver. But it gives the vehicle character and I kind of compare it to people who love mechanical watches; it isn’t more precise and it doesn’t have any advantage at all but it’s a character feature. So is a stick shift.”

De nieuwe BMW M3 krijgt waarschijnlijk een 480 pk sterke drieliter TwinPower zes-in-lijnmotor, die ofwel verbonden is aan een handbak of een automaat. De Dreier krijgt daarnaast naar verluidt vierwielaandrijving, net als de huidige BMW M5.

Meer weten over de nieuwe BMW M3? Klik dan HIER om een artikel over de volgende generatie te lezen.

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Er wordt nu al gesproken over een BMW M3 CS
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]

Nieuwste artikelen

  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
  • Gespot – Mag een 300SL zo parkeren?
  • Vanaf wanneer zijn elektrische auto’s schoner dan een ICE?
  • Video: Invoegen als een bejaarde
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, bmw-m, M3, Markus-Flasch

Vorig bericht: « Voetballer crasht McLaren en mist zijn wedstrijd
Volgend bericht: Kablabber! Porsche verkoopt blubberveel auto’s [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    27 juli 2019 om 11:59

    ok mooi zo, dan ga ik sowieso de M4 bestellen met handbak nu.

    Login om te reageren
  2. danoontjepower zegt

    27 juli 2019 om 12:10

    Heerlijk dit, tegen de stroming inzwemmen voor de puristen. Dat zouden er meer mogen doen, wat van dat karakter inspuiten.

    Helaas zijn de grootste groepen klanten voor dit soort prijzige bolides niet de echte “puristen”, en dus zullen fabrikanten het steeds vaker moeten laten schieten. Zonde.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 juli 2019 om 12:15

      @danoontjepower:

      Nix “tegen de stroom in” ..
      Dat hele M geneuzel wordt door niemand meer serieus genomen ..

      Bittere noodzaak ..

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        27 juli 2019 om 12:20

        @lincoln: de nieuwe M114i wordt wel een hothatch hoor.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 juli 2019 om 12:26

          @boomhauwer:

          Is “shooting break” niet hipster meer ??

          Login om te reageren
      • danoontjepower zegt

        27 juli 2019 om 12:21

        @lincoln: Bittere noodzaak of niet, als je iets anders doet dan 95% van de andere fabrikanten dan zwem je naar mijn mening tegen de stroming in.

        Het maakt mij ook niet echt uit waarom ze het doen of voor welke markt, ik kan toch geen nieuwe M3 of M4 betalen. Echter vind ik een handbak altijd goed nieuws.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 juli 2019 om 12:28

          @danoontjepower:

          Joh .. is een handbak nu ineens “iets nieuws” ..

          Een echte BMW innovatie zeker ..

          Login om te reageren
          • danoontjepower zegt

            27 juli 2019 om 14:22

            @lincoln: Ik zeg toch niet dat het nieuw is? Of innovatief? Probeer maar eens een leuke, sportieve sedan op de kop te tikken met een handbak, die zijn er niet veel meer.

            Login om te reageren
        • pa045 zegt

          27 juli 2019 om 18:05

          @danoontjepower: lekker anders. Vooral die vergelijking met een mechanisch horloge. Dat is puur een gimmick om te laten zien wat je kan betalen. Niks voor ‘puristen’.
          Puristen is de nieuwe marketingterm nu zelfs Kia premium gaat.

          Login om te reageren
          • mp014 zegt

            27 juli 2019 om 20:04

            @pa045: ben jij geen M vergeten tussen de a en de 0? Slechts 1000 van gemaakt, echt iets voor puristen ? als je er (ook) een hebt zal ik verder niet zeuren over je post ??

            Login om te reageren
            • pa045 zegt

              28 juli 2019 om 09:26

              @mp014: jij mag best zeuren over mijn post. Mag je mij duidelijk maken hoe een horloge als dit mij zo een purist maakt. Het enige wat ik mensen om mij heen vaak hoor zeggen is: zie je dat horloge dat hij draagt? Dat is een blablabla en die kost een hele leuke auto.
              Ik heb er niks mee. Ik kan het ook niet betalen. Maar dit is voor mij hetzelfde als een heel lelijk shirt met EA erop. Dan is het ineens iets.

              Login om te reageren
              • mp014 zegt

                28 juli 2019 om 11:43

                @pa045: ik volg je wel hoor, een purist is eigenlijk niets meer of minder dan iemand die alles graag bij het oude (in de meest pure vorm zoals ze dan zeggen) houd. Bij auto’s noemen ze dan een handbak als voorbeeld, bij horloges de handopwinders. Het grote nadeel van “iets in pure vorm” is dat het gewild is door de (verkeerde) rijken onder ons omdat ze denken dan datgene te compenseren waardoor ze rijk geworden zijn en dat is meestal niet keihard werken! Ik ben zelf iemand die oldtimers en ook horloges erg kan “smaken” maar kan ze helaas ook niet zomaar betalen dus moet er kei en kei hard voor werken. De vraag is dan natuurlijk of je je zuur verdiende geld niet beter aan iets anders uit geeft ? Anyway, veel puristen zijn idd gewoon hele rijke mensen die iets te verzamelen of compenseren hebben. Zonde voor de echte liefhebbers zoals jij en ik?

    • poes zegt

      27 juli 2019 om 16:07

      @danoontjepower: ik vind het ook fijn dat de handbak leverbaar blijft, maar feit is wel dat de automaten steeds beter en fijner worden. Uiteraard is een M3/M4 geen 13-in-een-dozijn wagen, maar ik prefereer bij steeds meer auto’s de automaat boven de handbak. Snap daardoor ook wel dat steeds meer fabrikanten simpelweg geen handbak meer leveren.

      Login om te reageren
      • danoontjepower zegt

        27 juli 2019 om 16:27

        @poes: Wij hebben ook een 320d staan uit 2017 met die boterzachte 8 traps. Heerlijk in de file en een wonder voor het gebruik, maar het maakt de auto er niet “leuker” op. Als ik een M3 of M4 zou aanschaffen dan zou ik voor de handbak gaan, echter omdat ik en velen andere met dat soort voorkeuren ze niet kunnen betalen rijden wij in 156 GTA’tjes en E46 M3’tjes.

        Login om te reageren
      • dwfc zegt

        27 juli 2019 om 17:44

        @poes: die automaat is voor daily use, de handbal voor te genieten in de vrije tijd …. misschien ben je daar nog nietaan toe …

        Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    27 juli 2019 om 12:11

    Europeaantjes vinden schakelen kei kei en kei kei hard werken ..

    Wordt dus louter voor de Amerikaanse markt ..

    Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    27 juli 2019 om 12:14

    Lekker flipperen is veel toffer… vind ik.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      27 juli 2019 om 12:30

      @venividivici: dat is een hele andere hobby en de betere klassieke flipperkasten worden ook steeds duurder.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      27 juli 2019 om 15:28

      @venividivici: vind jou meer een type die graag doet Stekkeren

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        27 juli 2019 om 15:59

        @kennone: Haha… verre van! Zal 1 van de laatste zijn die een EV aan zal schaffen.

        Login om te reageren
  5. ericc zegt

    27 juli 2019 om 12:15

    Kan AB een vergelijk organiseren tussen de nieuwe M3 en de nieuwe Alpina B3 die volgend jaar in Genève wordt voorgesteld?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 juli 2019 om 12:24

      @ericc:

      Ja gaaf ..
      En dan met de conclusie dat het twee totaaaaaaal verschillende auto’s zijn ..
      Echt compleet anders ..
      Appels en peren ..

      Grappige meuk altijd ..

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        27 juli 2019 om 13:59

        @lincoln: lijkt me gewoon leuk en in het verleden waren de Alpina’s soms sneller dan hun M-tegenpolen.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 juli 2019 om 14:13

          @ericc:

          Jaaaaa .. maar dat is niet eerlijk ..
          De ene staat op dit rubber en en de andere op dat rubber ..

          Die comedy kennen we inmiddels toch wel dromen zeker ..

          Login om te reageren
          • dwfc zegt

            27 juli 2019 om 17:46

            @lincoln: comedy campers … zouden ze dit hier kennen !

            Login om te reageren
          • dwfc zegt

            27 juli 2019 om 17:48

            Comedy capers.

            Login om te reageren
  6. petrolicious zegt

    27 juli 2019 om 12:28

    Een handbak, heerlijk voor de de 99% van de mensen die eigenlijk niet kan schakelen zoals het hoort. (Inclusief mezelf).

    Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    27 juli 2019 om 12:44

    Misschien sta ik hier alleen in, maar ik vind handbakken in performance-auto’s zoals ze nu verkocht worden maar een heel raar anachronisme. Alles aan zo’n M (of AMG, RS, vul maar in) is zo kunstmatig, digitaal en synthetisch als het maar kan zijn, en dan levert men een handbak voor de ‘purist’. Waanzin voor aan de toog, als je het mij vraagt. De ‘purist’ in dit verhaal zou iemand moeten zijn die het mechanische gevoel kan waarderen, het gevoel dat hij of zij daadwerkelijk een machine bedient en niet een soort gezagvoerder is in een elektronische cockpit die mee mag rijden met de systemen. De ‘purist’ die met het handje wil roeren zal zich veel meer thuis voelen in auto’s die in meer dan één opzicht nog ‘mechanisch’ aanvoelen. U weet wel, zo’n auto zonder elektronisch instelbare dempers, zonder kunstmatig via boostcontrol gebeeldhouwde koppelkromme, zonder torque vectoring en wat dies meer zij.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      27 juli 2019 om 14:17

      @vaakbenjetebang: Ja ben ik wel met je eens hoor, maar zo werkt het niet he.. wat jij beschrijft past bij een auto van > 20 jaar oud. We leven in 2019, die dingen zitten nou eenmaal tsjokvol elektronica.

      Die kan je trouwens nog kopen hoor!

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        27 juli 2019 om 14:34

        @olivier420: Dat bedoel ik ook. Zou de werkelijke ‘purist’ (wat een term ook, bijna net zo erg als ‘premium’…) met geld te besteden niet gelukkiger zijn met een E46 M3, een 996 GT3, een Lotus Exige dan met een willekeurige 2019-auto? Zelf rijd ik wellicht eerder uit armoede dan iets anders oudere meuk, maar zelfs met een kwart miljoen op zak weet ik zo net nog niet of ik dan de overstap zou willen maken naar 2019.

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          27 juli 2019 om 18:12

          @vaakbenjetebang: met een kwart miljoen op zak reed jij, net als ik, ook een nieuwe auto.
          En die auto’s van 20 jaar geleden: toen deze uit kwamen, waren ze ook niet meer zo puur als de auto’s van 20 jaar daarvoor. Met hun stuurbekrachtiging, abs, traction control en noem maar op. Toen dachten we ook dat deze auto’s over 20 jaar niet zo gewaardeerd zouden worden. En zie hier..

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            27 juli 2019 om 19:05

            @pa045: Het is ook een glijdende schaal. Welbeschouwd is alles waarin je niet al rijdend je ontstekingstijdstip zelf hoeft aan te passen al een luxeboot waar je als ‘purist’ je neus voor moet ophalen.

            Toch zit er volgens mij wel degelijk ergens een omslagpunt waarop auto’s over de gehele linie echt anders zijn gaan aanvoelen, minder als mechanische machines. Een hard jaar of moment is niet zo makkelijk te geven, maar het zal ergens in de jaren 2000 liggen, plus of min een paar jaar afhankelijk van het merk. Eigenlijk hebben fabrikanten in die tijd het NVH-gedeelte (te) goed onder controle gekregen.

            Voor die tijd vertelde een rijdende auto je (bedoeld of onbedoeld) van alles via trillingen, geluiden en soms zelfs geuren uit de motor, bak, het differentieel, de wielophanging, het stuursysteem, de remmen, het windgeruis – you name it. De consument accepteert dat nu niet meer, en in die zin komt ‘puurheid’ ook niet meer terug.

            Dat betekent niet dat een moderne auto niet leuk kan zijn, maar het is nou eenmaal een heel ander beestje dan eentje van 20 jaar oud. Dat is ook alleen maar goed. Het is vooral bijzonder dat het autojournaille collectief heeft besloten dat de handgeschakelde versnellingsbak kennelijk het summum van genot is voor een ‘echte stuurmansauto’ en dat gedoodverfde auto’s uit die categorie dus nu obligaat met zo’n bak geleverd moeten kunnen worden om de pers het gras voor de voeten weg te maaien (Clio IV RS, iemand?). Vervolgens koopt vrijwel iedereen alsnog de automaat die waarschijnlijk ook daadwerkelijk in alle opzichten superieur is, maar de ‘rave reviews’ zijn de ontwikkelingskosten wel waard. Bovendien is er een fabrikant ook wel wat aan gelegen om witte raven te bouwen, die over 20 of zo jaar weer idiote veilingprijzen garanderen. Een cynisch vak is het geworden, auto’s bouwen. Helaas.

            Login om te reageren
    • lexis zegt

      27 juli 2019 om 22:19

      @vaakbenjetebang: volledig mer je eens. Ik rij een f32 435i, in het begin vond ik het een heel leuke auto, goede motor en automaat en adatieve vering. Na 2 jaar staat ie meer en meer op stal. En vond ik in een mini f56 cooper het ware rijgenot. Veel minder synthetisch en gewoon een strakke conventionele ophanging en vooral een goed stuurgevoel iets wat in de laatste BMW’s ontbreekt.

      Login om te reageren
  8. focusrs1 zegt

    27 juli 2019 om 12:52

    Goed nieuws zouden er meer moeten doen. Een handbak rijd lekkerder als (dom) auto schakelen.. ik weet het de wereld wordt dommer dus in de toekomst rijden we allemaal een automaat..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 juli 2019 om 13:00

      @focusrs1:

      Heb je ook nog van die domme mongolen met domme electrische ramen ..

      Ipv superslim zwengelen zoals alleen superslimme mensen dat kunnen ..

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        27 juli 2019 om 13:38

        @lincoln: Ik wil een M3 met ouderwetse contactpunten.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 juli 2019 om 14:10

          @karaya:

          Ja mijnheer ..
          We hebben toevallig een actie lopen ..

          Performance SPORTpunten icm h4 koplampen ..

          Login om te reageren
      • tortuga zegt

        27 juli 2019 om 14:01

        @lincoln: een dakraam met zwengel! Goeie oude tijden!

        Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    27 juli 2019 om 12:57

    Wat heeft een handbak voor zin als je auto meer dan 1500 kg weegt. Spreek uit /anderhalve-ton/
    Onder de 1200kg moet je een handbak nemen, daarboven is het gewoon vervoer van A naar B.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 juli 2019 om 13:51

      @janjansen:

      Je overschat de BMW fangirls ..

      Die lui zijn zo dom dat alles waar BMW een fikse meerprijs voor vraagt “beter” vinden ..

      Die kunnen gewoon stalen velgen verkopen (mits ze een 3000 euro meerprijs rekenen uiteraard) ..

      Want dan is het ineens geniaal briljant ..

      Login om te reageren
  10. harrie zegt

    27 juli 2019 om 13:46

    Er schijnt zelfs een versie zonder geluid uit de speakers te komen. Kost natuurlijk flink extra, maar alles voor de puristen.

    Login om te reageren
  11. reistje zegt

    27 juli 2019 om 14:00

    Geven ze hem een handbak maar verpesten ze hem met AWD…. Maar goed er gaan toch maar 5 mensen die handbak kopen, waarvan 3 omdat die waarschijnlijk meer waardevast is.

    Login om te reageren
  12. maxidyne zegt

    27 juli 2019 om 14:11

    Ben je dan ook af van die scheten bij gas los en opschakelen? Vreselijk is dat, en VAG is koning met dat geruft.

    Login om te reageren
    • danoontjepower zegt

      27 juli 2019 om 14:19

      @maxidyne: Dat vroeg iemand onlangs toen ik in mijn handgeschakelde, atmosfeerische Alfa aan kwam rijden; “Doet ie van die pops en bangs?”, pipo’s. Verschrikkelijk en onnodig. Die pops en bangs krijg je gratis bij petjes, getinte achterlichten en nep GTI badges.

      Login om te reageren
  13. ozzytrk zegt

    27 juli 2019 om 17:16

    Je zou maar een M-Baas zijn. Vet

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    27 juli 2019 om 18:33

    Was de huidige eigenlijk wel met handbak leverbaar?

    Login om te reageren
    • bmdabbeljoe zegt

      27 juli 2019 om 18:57

      @dutchdriftking: jazeker.

      Login om te reageren
  15. lexis zegt

    27 juli 2019 om 22:20

    @vaakbenjetebang: volledig mer je eens. Ik rij een f32 435i, in het begin vond ik het een heel leuke auto, goede motor en automaat en adatieve vering. Na 2 jaar staat ie meer en meer op stal. En vond ik in een mini f56 cooper het ware rijgenot. Veel minder synthetisch en gewoon een strakke conventionele ophanging en vooral een goed stuurgevoel iets wat in de laatste BMW’s ontbreekt.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      28 juli 2019 om 10:20

      @lexis: nog 1 keer alsjeblief

      Login om te reageren
  16. rikv99 zegt

    28 juli 2019 om 14:00

    Ik zie onze importeur nog wel roet ik het eten gooien???

    Login om te reageren
  17. Jantje_555 zegt

    28 juli 2019 om 16:30

    heerlijk nieuws. zoals het moet!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North