Met een automaat gaat het dan iets rapper, voor het ware gevoel schijn je zelf te moeten roeren.
Met de komst van de nieuwe 3 Serie groeit de spanning omtrent de M3. Beetje bij beetje krijgen we kleine klompjes informatie te horen. Zo deed begin dit jaar een gerucht de rondte dat de M3 met een handbak geleverd zal worden. In een interview heeft de huidige baas van de BMW M-divisie, Markus Flasch, bevestigt dat dit inderdaad het geval is: de BMW M3 en ook de M4 krijgen een handbak.
Markus Flasch heeft dit deze week gedeeld met BMWBlog. In een interview met de website krijgt Flasch een aantal vragen over de toekomstige M-modellen voorgelegd. De website is met name benieuwd of de prestatietak nog bepaalde verrassingen in petto heeft voor zijn klanten.
Flasch geeft in eerste instantie toe dat hij geen cijfers of details mag delen, maar direct daarna komt hij op de proppen met het feit dat de M3 en M4 een handbak krijgen. Zo zegt hij: “Something I want to highlight is that we will have a manual stick shift.”
Flasch legt daarnaast uit dat BMW dit puur doet voor de puristen, aangezien het qua performance geen enkel voordeel met zich meebrengt.
“Manual is very important. The manual stick shift is not a performance-bringer, because an automatic transmission is just faster, you can ask any race driver. But it gives the vehicle character and I kind of compare it to people who love mechanical watches; it isn’t more precise and it doesn’t have any advantage at all but it’s a character feature. So is a stick shift.”
De nieuwe BMW M3 krijgt waarschijnlijk een 480 pk sterke drieliter TwinPower zes-in-lijnmotor, die ofwel verbonden is aan een handbak of een automaat. De Dreier krijgt daarnaast naar verluidt vierwielaandrijving, net als de huidige BMW M5.
Meer weten over de nieuwe BMW M3? Klik dan HIER om een artikel over de volgende generatie te lezen.
alcantara zegt
ok mooi zo, dan ga ik sowieso de M4 bestellen met handbak nu.
danoontjepower zegt
Heerlijk dit, tegen de stroming inzwemmen voor de puristen. Dat zouden er meer mogen doen, wat van dat karakter inspuiten.
Helaas zijn de grootste groepen klanten voor dit soort prijzige bolides niet de echte “puristen”, en dus zullen fabrikanten het steeds vaker moeten laten schieten. Zonde.
lincoln zegt
@danoontjepower:
Nix “tegen de stroom in” ..
Dat hele M geneuzel wordt door niemand meer serieus genomen ..
Bittere noodzaak ..
boomhauwer zegt
@lincoln: de nieuwe M114i wordt wel een hothatch hoor.
lincoln zegt
@boomhauwer:
Is “shooting break” niet hipster meer ??
danoontjepower zegt
@lincoln: Bittere noodzaak of niet, als je iets anders doet dan 95% van de andere fabrikanten dan zwem je naar mijn mening tegen de stroming in.
Het maakt mij ook niet echt uit waarom ze het doen of voor welke markt, ik kan toch geen nieuwe M3 of M4 betalen. Echter vind ik een handbak altijd goed nieuws.
lincoln zegt
@danoontjepower:
Joh .. is een handbak nu ineens “iets nieuws” ..
Een echte BMW innovatie zeker ..
danoontjepower zegt
@lincoln: Ik zeg toch niet dat het nieuw is? Of innovatief? Probeer maar eens een leuke, sportieve sedan op de kop te tikken met een handbak, die zijn er niet veel meer.
pa045 zegt
@danoontjepower: lekker anders. Vooral die vergelijking met een mechanisch horloge. Dat is puur een gimmick om te laten zien wat je kan betalen. Niks voor ‘puristen’.
Puristen is de nieuwe marketingterm nu zelfs Kia premium gaat.
mp014 zegt
@pa045: ben jij geen M vergeten tussen de a en de 0? Slechts 1000 van gemaakt, echt iets voor puristen ? als je er (ook) een hebt zal ik verder niet zeuren over je post ??
pa045 zegt
@mp014: jij mag best zeuren over mijn post. Mag je mij duidelijk maken hoe een horloge als dit mij zo een purist maakt. Het enige wat ik mensen om mij heen vaak hoor zeggen is: zie je dat horloge dat hij draagt? Dat is een blablabla en die kost een hele leuke auto.
Ik heb er niks mee. Ik kan het ook niet betalen. Maar dit is voor mij hetzelfde als een heel lelijk shirt met EA erop. Dan is het ineens iets.
mp014 zegt
@pa045: ik volg je wel hoor, een purist is eigenlijk niets meer of minder dan iemand die alles graag bij het oude (in de meest pure vorm zoals ze dan zeggen) houd. Bij auto’s noemen ze dan een handbak als voorbeeld, bij horloges de handopwinders. Het grote nadeel van “iets in pure vorm” is dat het gewild is door de (verkeerde) rijken onder ons omdat ze denken dan datgene te compenseren waardoor ze rijk geworden zijn en dat is meestal niet keihard werken! Ik ben zelf iemand die oldtimers en ook horloges erg kan “smaken” maar kan ze helaas ook niet zomaar betalen dus moet er kei en kei hard voor werken. De vraag is dan natuurlijk of je je zuur verdiende geld niet beter aan iets anders uit geeft ? Anyway, veel puristen zijn idd gewoon hele rijke mensen die iets te verzamelen of compenseren hebben. Zonde voor de echte liefhebbers zoals jij en ik?
poes zegt
@danoontjepower: ik vind het ook fijn dat de handbak leverbaar blijft, maar feit is wel dat de automaten steeds beter en fijner worden. Uiteraard is een M3/M4 geen 13-in-een-dozijn wagen, maar ik prefereer bij steeds meer auto’s de automaat boven de handbak. Snap daardoor ook wel dat steeds meer fabrikanten simpelweg geen handbak meer leveren.
danoontjepower zegt
@poes: Wij hebben ook een 320d staan uit 2017 met die boterzachte 8 traps. Heerlijk in de file en een wonder voor het gebruik, maar het maakt de auto er niet “leuker” op. Als ik een M3 of M4 zou aanschaffen dan zou ik voor de handbak gaan, echter omdat ik en velen andere met dat soort voorkeuren ze niet kunnen betalen rijden wij in 156 GTA’tjes en E46 M3’tjes.
dwfc zegt
@poes: die automaat is voor daily use, de handbal voor te genieten in de vrije tijd …. misschien ben je daar nog nietaan toe …
lincoln zegt
Europeaantjes vinden schakelen kei kei en kei kei hard werken ..
Wordt dus louter voor de Amerikaanse markt ..
VeniVidiVici zegt
Lekker flipperen is veel toffer… vind ik.
emping zegt
@venividivici: dat is een hele andere hobby en de betere klassieke flipperkasten worden ook steeds duurder.
kennone zegt
@venividivici: vind jou meer een type die graag doet Stekkeren
VeniVidiVici zegt
@kennone: Haha… verre van! Zal 1 van de laatste zijn die een EV aan zal schaffen.
ericc zegt
Kan AB een vergelijk organiseren tussen de nieuwe M3 en de nieuwe Alpina B3 die volgend jaar in Genève wordt voorgesteld?
lincoln zegt
@ericc:
Ja gaaf ..
En dan met de conclusie dat het twee totaaaaaaal verschillende auto’s zijn ..
Echt compleet anders ..
Appels en peren ..
Grappige meuk altijd ..
ericc zegt
@lincoln: lijkt me gewoon leuk en in het verleden waren de Alpina’s soms sneller dan hun M-tegenpolen.
lincoln zegt
@ericc:
Jaaaaa .. maar dat is niet eerlijk ..
De ene staat op dit rubber en en de andere op dat rubber ..
Die comedy kennen we inmiddels toch wel dromen zeker ..
dwfc zegt
@lincoln: comedy campers … zouden ze dit hier kennen !
dwfc zegt
Comedy capers.
petrolicious zegt
Een handbak, heerlijk voor de de 99% van de mensen die eigenlijk niet kan schakelen zoals het hoort. (Inclusief mezelf).
vaakbenjetebang zegt
Misschien sta ik hier alleen in, maar ik vind handbakken in performance-auto’s zoals ze nu verkocht worden maar een heel raar anachronisme. Alles aan zo’n M (of AMG, RS, vul maar in) is zo kunstmatig, digitaal en synthetisch als het maar kan zijn, en dan levert men een handbak voor de ‘purist’. Waanzin voor aan de toog, als je het mij vraagt. De ‘purist’ in dit verhaal zou iemand moeten zijn die het mechanische gevoel kan waarderen, het gevoel dat hij of zij daadwerkelijk een machine bedient en niet een soort gezagvoerder is in een elektronische cockpit die mee mag rijden met de systemen. De ‘purist’ die met het handje wil roeren zal zich veel meer thuis voelen in auto’s die in meer dan één opzicht nog ‘mechanisch’ aanvoelen. U weet wel, zo’n auto zonder elektronisch instelbare dempers, zonder kunstmatig via boostcontrol gebeeldhouwde koppelkromme, zonder torque vectoring en wat dies meer zij.
olivier420 zegt
@vaakbenjetebang: Ja ben ik wel met je eens hoor, maar zo werkt het niet he.. wat jij beschrijft past bij een auto van > 20 jaar oud. We leven in 2019, die dingen zitten nou eenmaal tsjokvol elektronica.
Die kan je trouwens nog kopen hoor!
vaakbenjetebang zegt
@olivier420: Dat bedoel ik ook. Zou de werkelijke ‘purist’ (wat een term ook, bijna net zo erg als ‘premium’…) met geld te besteden niet gelukkiger zijn met een E46 M3, een 996 GT3, een Lotus Exige dan met een willekeurige 2019-auto? Zelf rijd ik wellicht eerder uit armoede dan iets anders oudere meuk, maar zelfs met een kwart miljoen op zak weet ik zo net nog niet of ik dan de overstap zou willen maken naar 2019.
pa045 zegt
@vaakbenjetebang: met een kwart miljoen op zak reed jij, net als ik, ook een nieuwe auto.
En die auto’s van 20 jaar geleden: toen deze uit kwamen, waren ze ook niet meer zo puur als de auto’s van 20 jaar daarvoor. Met hun stuurbekrachtiging, abs, traction control en noem maar op. Toen dachten we ook dat deze auto’s over 20 jaar niet zo gewaardeerd zouden worden. En zie hier..
vaakbenjetebang zegt
@pa045: Het is ook een glijdende schaal. Welbeschouwd is alles waarin je niet al rijdend je ontstekingstijdstip zelf hoeft aan te passen al een luxeboot waar je als ‘purist’ je neus voor moet ophalen.
Toch zit er volgens mij wel degelijk ergens een omslagpunt waarop auto’s over de gehele linie echt anders zijn gaan aanvoelen, minder als mechanische machines. Een hard jaar of moment is niet zo makkelijk te geven, maar het zal ergens in de jaren 2000 liggen, plus of min een paar jaar afhankelijk van het merk. Eigenlijk hebben fabrikanten in die tijd het NVH-gedeelte (te) goed onder controle gekregen.
Voor die tijd vertelde een rijdende auto je (bedoeld of onbedoeld) van alles via trillingen, geluiden en soms zelfs geuren uit de motor, bak, het differentieel, de wielophanging, het stuursysteem, de remmen, het windgeruis – you name it. De consument accepteert dat nu niet meer, en in die zin komt ‘puurheid’ ook niet meer terug.
Dat betekent niet dat een moderne auto niet leuk kan zijn, maar het is nou eenmaal een heel ander beestje dan eentje van 20 jaar oud. Dat is ook alleen maar goed. Het is vooral bijzonder dat het autojournaille collectief heeft besloten dat de handgeschakelde versnellingsbak kennelijk het summum van genot is voor een ‘echte stuurmansauto’ en dat gedoodverfde auto’s uit die categorie dus nu obligaat met zo’n bak geleverd moeten kunnen worden om de pers het gras voor de voeten weg te maaien (Clio IV RS, iemand?). Vervolgens koopt vrijwel iedereen alsnog de automaat die waarschijnlijk ook daadwerkelijk in alle opzichten superieur is, maar de ‘rave reviews’ zijn de ontwikkelingskosten wel waard. Bovendien is er een fabrikant ook wel wat aan gelegen om witte raven te bouwen, die over 20 of zo jaar weer idiote veilingprijzen garanderen. Een cynisch vak is het geworden, auto’s bouwen. Helaas.
lexis zegt
@vaakbenjetebang: volledig mer je eens. Ik rij een f32 435i, in het begin vond ik het een heel leuke auto, goede motor en automaat en adatieve vering. Na 2 jaar staat ie meer en meer op stal. En vond ik in een mini f56 cooper het ware rijgenot. Veel minder synthetisch en gewoon een strakke conventionele ophanging en vooral een goed stuurgevoel iets wat in de laatste BMW’s ontbreekt.
focusrs1 zegt
Goed nieuws zouden er meer moeten doen. Een handbak rijd lekkerder als (dom) auto schakelen.. ik weet het de wereld wordt dommer dus in de toekomst rijden we allemaal een automaat..
lincoln zegt
@focusrs1:
Heb je ook nog van die domme mongolen met domme electrische ramen ..
Ipv superslim zwengelen zoals alleen superslimme mensen dat kunnen ..
karaya zegt
@lincoln: Ik wil een M3 met ouderwetse contactpunten.
lincoln zegt
@karaya:
Ja mijnheer ..
We hebben toevallig een actie lopen ..
Performance SPORTpunten icm h4 koplampen ..
tortuga zegt
@lincoln: een dakraam met zwengel! Goeie oude tijden!
JanJansen zegt
Wat heeft een handbak voor zin als je auto meer dan 1500 kg weegt. Spreek uit /anderhalve-ton/
Onder de 1200kg moet je een handbak nemen, daarboven is het gewoon vervoer van A naar B.
lincoln zegt
@janjansen:
Je overschat de BMW fangirls ..
Die lui zijn zo dom dat alles waar BMW een fikse meerprijs voor vraagt “beter” vinden ..
Die kunnen gewoon stalen velgen verkopen (mits ze een 3000 euro meerprijs rekenen uiteraard) ..
Want dan is het ineens geniaal briljant ..
harrie zegt
Er schijnt zelfs een versie zonder geluid uit de speakers te komen. Kost natuurlijk flink extra, maar alles voor de puristen.
reistje zegt
Geven ze hem een handbak maar verpesten ze hem met AWD…. Maar goed er gaan toch maar 5 mensen die handbak kopen, waarvan 3 omdat die waarschijnlijk meer waardevast is.
maxidyne zegt
Ben je dan ook af van die scheten bij gas los en opschakelen? Vreselijk is dat, en VAG is koning met dat geruft.
danoontjepower zegt
@maxidyne: Dat vroeg iemand onlangs toen ik in mijn handgeschakelde, atmosfeerische Alfa aan kwam rijden; “Doet ie van die pops en bangs?”, pipo’s. Verschrikkelijk en onnodig. Die pops en bangs krijg je gratis bij petjes, getinte achterlichten en nep GTI badges.
ozzytrk zegt
Je zou maar een M-Baas zijn. Vet
Dutchdriftking zegt
Was de huidige eigenlijk wel met handbak leverbaar?
bmdabbeljoe zegt
@dutchdriftking: jazeker.
lexis zegt
@vaakbenjetebang: volledig mer je eens. Ik rij een f32 435i, in het begin vond ik het een heel leuke auto, goede motor en automaat en adatieve vering. Na 2 jaar staat ie meer en meer op stal. En vond ik in een mini f56 cooper het ware rijgenot. Veel minder synthetisch en gewoon een strakke conventionele ophanging en vooral een goed stuurgevoel iets wat in de laatste BMW’s ontbreekt.
poeperman zegt
@lexis: nog 1 keer alsjeblief
rikv99 zegt
Ik zie onze importeur nog wel roet ik het eten gooien???
Jantje_555 zegt
heerlijk nieuws. zoals het moet!