• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW CEO: schermen in auto’s gaan weer verdwijnen

Auteur: jaapiyo, gepost 8 januari 2023 om 20:58 – 29 Reacties

BMW i Vision Dee

Volgens Oliver Zipse zullen die hypermoderne schermen in alle nieuwe auto’s geen lang leven beschoren zijn.

Tesla heeft voor een heuse revolutie gezorgd in de autowereld. Dat iedereen nu aan de elektrische auto, moet is toch ook deels te danken aan de pionier. Iets wat echter ook onlosmakelijk verbonden is aan Tesla, is het grote scherm om zo’n beetje alles in de auto te bedienen. Dit is wellicht niet een maatschappelijke ontwikkeling op hetzelfde niveau, maar iedereen met een moderne auto heeft er wel mee te maken.

Niet iedereen is daar overigens even blij mee. Natuurlijk, het oogt op het eerste aanzien wel kek, zo’n clean interieur met alleen een paar schermen en weinig knoppen. Maar vette vingers, minder bedieningsgemak en twijfelachtige houdbaarheid zijn reële nadelen. Een knop kan je immers blindelings vinden, dat zullen alle mannen (m/v/i) het met mij eens zijn. Bij een touchscreen moet je altijd kijken om te zien wat je doet. Verandering is niet altijd verbetering.

Stiekem is de scherm-revolutie dan ook vermoedelijk gewoon kostengedreven. Zo duur zijn die schermpjes allemaal niet meer anno 2023. Dus je hebt/had een coole, moderne, minimalistische look voor weinag als fabrikant. Echter…de volgende stap staat al in de startblokken, aldus BMW CEO Oliver Zipse.

Schermen gaan er aldus de beste man al snel weer uit, beginnende vanaf 2025. Dat terwijl BMW juist vrij lang heeft vastgehouden aan fysieke knoppen. Pas met iDrive 8, gingen de Münchenaren meer overstag naar een setup die meer geënt is op aanraakschermen.

De volgende stap is echter een uitgebreide versie van head up displays, aldus Zipse. Niet geheel verrassend, daar iets dergelijks ook al in het ‘i Vision Dee’ concept zit die BMW onlangs onthulde. Fysieke schermen worden dus vervangen door dat scherm dat altijd al voor je neus zat, namelijk de voorruit. Integenstelling tot bij het gemiddelde head up display in recente BMW’s, zullen inzittenden ook kunnen kijken naar de projecties. Toekomstige BMW’s worden qua looks zo dus zowel van binnen als van buiten weer tijdloos.

Of dat alles dan niet gigantisch afleidt, vraag je je waarschijnlijk af. Volgens BMW valt het mee. Dit komt dan vooral omdat de Beiers zeggen de informatie pas op het scherm te projecteren ‘op het juiste moment’. Hoe en wat dat betekent, gaan we waarschijnlijk zien in 2025. Of misschien enkele jaren daarna, als het tegenzit…Zie jij het alvast zitten?

Ook interessant!

  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: BMW M4 Cabrio van Daniel
    Mijn Auto: BMW M4 Cabrio van Daniel
  • Mijn Auto: BMW Z4 Roadster van Toon
    Mijn Auto: BMW Z4 Roadster van Toon
  • Mijn Auto: BMW M4 Cabrio van Carin
    Mijn Auto: BMW M4 Cabrio van Carin

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, hud, oliver-zipse, touchscreen

Vorig bericht: « Dit verkochten de Chinese merken in 2022
Volgend bericht: Olav Mol heeft strak plan voor budget cap overtredingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gele koplamp zegt

    8 januari 2023 om 21:08

    Hallelujah

    Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    8 januari 2023 om 21:43

    Ik heb schermpjes altijd al verschrikkelijk gevonden. Heb je een iPad om een scheet te kunnen horen. In reviews lees of hoor ik de reviewers ook nog weleens over het gebogen scherm in een BMW schrijven of zeggen dat het er ‘mooi uitziet’. Dan vraag ik me altijd af of we wel naar hetzelfde zitten te kijken. Het ziet er naar mijn mening goedkoop en simpel uit. Het lijkt net alsof ze nog niet klaar zijn met het ontwikkelen van het dashboard en dat het nog in de testfase zit.

    Ik moet zeggen dat wat ze in Las Vegas hebben laten zien ook zeker interessant er uitziet. Beter dan dat gebogen scherm in ieder geval.

    Login om te reageren
  3. raoufff zegt

    8 januari 2023 om 21:44

    Lees je mee Volkswagen?!

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 januari 2023 om 11:54

      Ik hoop van niet. Als Volkswagen weer terug gaat naar alles knoppen stap ik direct weer over naar een ander merk dat wel met de tijd mee gaat. Ook niet BMW dus.

      Login om te reageren
  4. Grifo65 zegt

    8 januari 2023 om 22:38

    Heerlijk. Terug naar de ronde klokken. Meer is niet nodig. Behalve navi dan. In HUD vorm.

    Login om te reageren
    • thijse1990 zegt

      9 januari 2023 om 00:21

      Als je de foto,s van de concept auto kijkt zie je alleen op de ruit geprojecteerd en helemaal geen scherm of klokken, om te huilen.

      Login om te reageren
  5. turbotoll zegt

    9 januari 2023 om 00:16

    Ik kan er werkelijk met m’n verstand niet bij wie het een goed idee vond om aanraakschermen in een auto te plaatsen. Probeer zo’n onding maar eens te bedienen in een rijdende auto. Ik heb niet eens een aanraakscherm maar zo’n draaiknop. Mercedes vond het echter nodig om daarnaast gewoon drukknoppen onder het Command unit te plaatsen en ik betrap me er gewoon op dat ik die steeds meer gebruik. Blindelings te vinden. en veel sneller. Maar natuurlijk veel duurder om te maken. Over tien jaar kijken we hiernaar terug als “knaken” schermpjes en zijn knoppen en tellers met echte wijzers weer premium.

    Login om te reageren
  6. e36thuglife zegt

    9 januari 2023 om 00:33

    Goed zo opdonderen met die kaolo schermpies gewoon knoppen en niet van die soft ass knoppen aub gewoon klik klak OG style.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 januari 2023 om 12:09

      Het taalgebruik zegt veel.
      Ik hoop vooral dat de autofabrikanten niet naar pubers luisteren die nog geilen op ouderwetse knopjes en klokjes.

      Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    9 januari 2023 om 04:30

    Die schermen zijn juist kicke, Retro style.

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    9 januari 2023 om 06:02

    Er was een tijd dat fabrikanten trots waren dat alles met handschoenen aan of in elk geval met de ogen op de weg kon worden bediend.
    Stengels en knoppen op de spaken vh stuur zijn zo gek nog niet.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 januari 2023 om 12:08

      Dat was vroeger ook belangrijk, toen je nog moeite noest doen een auto op de weg te houden en fatsoenlijke airco enkel in de directiewagens aanwezig was.
      Andere tijden…. Zeker op de snelweg hoef ik nauwelijks nog naar de weg te kijken. Ik doe het wel… maar alsnog ziet de auto meer dan ik überhaupt kan zien. En dat is nog geen eens een autopilot maar gewoon uitgebreide versie van adaptieve cruise control en lane assist.

      Login om te reageren
  9. mashell zegt

    9 januari 2023 om 06:40

    Schermen in de auto zijn niet goedkoop! Ze moeten crash zeker zijn, enorme temperatuur verschillen aankunnen en de software die de beelden genereert noet ook ontwikkeld worden.
    Overigens zegt Oli hier niet dat de schermen verdwijnen maar dat de voorruit het scherm wordt.
    Die schermen blijven nog wel een tijdje en het worden er nog meer (BMW i7 zelfs in de deuren…).

    Login om te reageren
  10. lexis zegt

    9 januari 2023 om 08:05

    Helaas geen goed nieuws als je leest wat de plannen van BMW echt zijn. Alles projecteren op de voorruit, humm vanuit kostenperspectief idd de logische keuze voor de boekhouders van BMW.
    Het wordt hoogtijd dat Europa eens een paar regeltjes opzet ivm de veilige bediening in een auto . Je mag niet frutselen aan je smartphone maar een auto volproppen met aanraakschermen met alle wagenfuncties daarin verweven mag wel. DRINGEND tijd dat we deze tendens een halt toeroepen. En heren van BMW: speedo en tachometers horen rond te zijn niet die belachelijke “luna park style” balkjes die nu op al je produkten verschijnen. En neen id drive 7 of 8 is heus niet de referentie , het is een doolhof geworden!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 januari 2023 om 10:00

      Dan beargumenteer je serieus iets dat de EU zou moeten regulieren en dan kom je meteen met een futiliteit als de vorm van de snelheidsmeter (dat hoeft niet in het Engels en Duits), als je hoofd- en bijzaken niet kunt scheiden dan neemt toch niemand je serieus?

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 januari 2023 om 12:05

      Moet de regelgeving aangepast zodat mensen die niet met de tijd meegaan bepalen wat de rest moet doen? (En begrijp me niet verkeerd: niet de tijd mee gaan is geen verwijt! Niks mis mee… mits je het wel bij jezelf houdt en niet bepaald voor de rest).
      Ik bedien een touchscreen een veelvoud gemakkelijker dan allemaal knopjes (naast dat ik die knopjes foeilelijk vind)

      Login om te reageren
  11. Batterijlikker zegt

    9 januari 2023 om 09:08

    Schermen om info af te lezen: top
    Schermen om dingen op te moeten bedienen: drama

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      9 januari 2023 om 17:54

      Heb na jaaaaaren mijn pioneer usb bluetooth radio vervangen voor een Android ding met een bescheiden scherm met alles er op en eraan. Qua functies 3-0 voor de android, qua gebruiksgemak 10-0 voor Pioneer.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 januari 2023 om 12:03

      Dat is persoonlijk. Voor mij is een beetje fatsoenlijk ingericht touch systeem veel makkelijker te bedienen dan een hele rij knopjes en schuifjes.

      Login om te reageren
  12. lpgbarrel zegt

    9 januari 2023 om 09:45

    Maar projectie in de voorruit met poloraid zonnebril is ook een succes ;-)!

    Login om te reageren
  13. ecknine zegt

    9 januari 2023 om 10:14

    Even ter correctheid; BMW ‘iDrive’ bestaat niet meer. De laatste iDrive versie was 6. Vanaf dan noemt het gewoon OS. (OS7, OS8,…).

    Login om te reageren
  14. wimbers zegt

    9 januari 2023 om 10:35

    in een moderne auto hoef je toch niks meer te zien zoals vroeger.
    snelheid, range tot laden, en navigatie.
    dat kan je prima doen op een voorruit, mits het ook werkt met een gepolariseerde bril.. (in mijn mercedes moest ik als een hond mijn hoofd kantelen om heads up af te kunnen lezen)
    bedening: er is een conventie waar iedereen aan gewend is.. dat moet je gewoon zo houden, richting aanwijzers op een stok, wat knoppen op een stuur, volume knop voor de radio, en een druk knop voor vooruit, achteruit.
    airco hoort ook gewoon een knop te zijn, en als je spiegels gaat vervangen door schermpjes, moeten deze schermpjes op precies dezelfde plek zitten als waar je normaliter in je spiegel kijkt (@audi, lezen we mee? prutsers!)

    Login om te reageren
  15. cloverleaf zegt

    9 januari 2023 om 11:30

    Verandering is prima. Mits het beter is. Wat het helaas niet altijd is. Schermen kunnen mooier zijn. Maar de bediening van bepaalde elementen zijn gewoon makkelijker per knop. Climat control, audio bediening. Je gaat toch ook niet een menu in om je richtingaanwijzers aan te zetten?

    Persoonlijk houd ik meer van mooie duidelijke klokken, maar ja, ik heb dan ook geen apple watch om m’n pols maar een mooie automaat.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 januari 2023 om 11:59

      Kijk, ik vind dit een goed antwoord. Je geeft het duidelijk aan: het is je persoonlijke voorkeur! En in die zin vind ik het een top idee dat er óók auto’s zijn met ouderwetse knoppen en klokjes. Maar laat dat wel ajb de uitzonderingen zijn.

      Login om te reageren
  16. scrmeagle zegt

    9 januari 2023 om 12:57

    Ben hier blij om, al die rijdende tablets. Verschrikkelijk

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 januari 2023 om 12:01

      Het is wel duidelijk. Kan ik BMW ook van de shortlist halen. Iedere auto met een rits onzinnige knopjes en klokjes valt voor mij direct af.

      Login om te reageren
  17. Robin zegt

    9 januari 2023 om 21:06

    Wie heeft dit artikel geschreven?
    Schermen zullen verdwijnen omdat ze onhandig zijn voor bediening… En vervangen worden door HUD’s???
    Zie je ons al tokkelen op de voorruit? Hahaha.

    Dat ze bediening terug naar knoppen willen? Geen idee waarom? Enkele uitzonderingen daar gelaten.

    Richtingaanwijzers en volumeknop zijn zowat de enige die een mens veel nodig heeft toch? Eventueel nog CC.
    Ruitenwissers zolang de automatische werking niet optimaal is.
    Airco? Hoe vaak bedienen jullie die wel? Spiegels verzet je toch ook zelden? 1x per jaar misschien?
    De meeste zaken zouden perfect via voice kunnen. Er zijn heel wat knoppen ik mijn wagen die ik zelden aanraak in ieder geval.
    Voorruit- en achterruitverwarming zou met de huidige slimme wegens hoofdzakelijk automatisch kunnen. Voorruitverwarming kan perfect op het scherm, want die heb je enkel nodig bij het instappen/stilstaan.

    Login om te reageren
  18. flyerbunch zegt

    9 januari 2023 om 21:55

    Wie had ook alweer touchscreens en head up displays tijdelijk gestopt als optie vanwege de chip tekorten? Ahja.. BMW..

    Login om te reageren
  19. kas_par zegt

    15 januari 2023 om 11:58

    Wat een achterhaalde onzin. Maar goed de ‘autofanaten’ staan te juichen. De echte consumenten niet.
    Ik wil nooit meer een auto met knoppen, metertjes en lampjes. Als ik dat wil koop ik wel een oldtimer.
    Op een scherm kan ik nagenoeg alles blindelings vinden als het moet, met hooguit een korte blik uit de ooghoek. Bovendien: auto’s rijden steeds meer zelfstandig. Dus je hoeft niet permanent voor je uit te kijken…. Projectie op de ruit is wel fantastisch! Je ziet alles wat er op de weg gebeurt en meer. Wil ik ook nooit meer zonder!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North