• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW’s worden weer mooi en tijdloos (aldus BMW)

Auteur: willeme, gepost 6 januari 2023 om 11:59 – 17 Reacties

BMW's mooi tijdloos

BMW’s moeten weer mooi en tijdloos zijn, zodat facelifts niet nodig zijn.

Voordat het internet er was en Chris Bangle los mocht gaan, kreeg BMW eigenlijk best veel kritiek op hun designs. Alles leek namelijk wel heel erg op elkaar. Dat was in de jaren ’70 al het geval en in de jaren ’80 was dat niet anders. Sla maar een paar oude tijdschriften open (doen wij ook graag!).

In de jaren ’90 werd de kritiek alleen maar heviger. BMW maakte een worst die je in verschillende formaten kon krijgen. Het was dus allemaal eenheidsworst. En nu? Nu vinden de fanboys de jaren ’90 BMWs het ultieme hoogtepunt qua design. Kun je nagaan hoe die perceptie om kan slaan.

BMW's mooi tijdloos

Geen eenheidsworst

Enfin, sindsdien is BMW lekker met het design aan de slag gegaan. Je kan zeggen wat je wil over de ontwerpen van het merk. Onthoud alleen twee dingen: ze verkopen als warme broodjes en het is allesbehalve saai.

Met name dat laatste was destijds een enorme uitdaging voor Chris Bangle. BMW wilde meer diversiteit qua design én een veel omvangrijker gamma. Daarin zijn ze gewoon geslaagd, ondanks de vele fanboys die er een mening over hebben.

Maar die fanboys worden op hun wenken bediend! Dat blijkt uit een interview dat BMW-designbaas Domagoj Dukec gaf aan The Drive. Dat gebeurde naar aanleiding van de lancering van de BMW iVsion Dee concept, die afgelopen week is onthuld.

Daar zagen we een veel strakker en tijdloos BMW-model dan wat we de laatste jaren voorgeschoteld krijgen. Hier kijk, mooie bips, hè?

BMW's mooi tijdloos

BMW’s mooi en tijdloos vanaf Neue Klasse

BMW wil een nieuwe weg in slaan voor de Neue Klasse en deze Dee is daar een voorproefje van. De nieuwe BMW-modellen moeten juist enorm tijdloos gaan worden.

Volgens Dukec moeten de modellen vanaf 2025 zon 10 jaar mee kunnen gaan zonder facelift. Niet dat dat ook 100% zeker zal gaan gebeuren. Zo’n facelift zorgt toch weer voor wat extra omzet om te genereren.

Ook zal BMW sedans blijven bouwen. Ondanks dat de hele wereld over is gegaan en op crossovers en BMW voornamelijk crossovers verkoopt, hoort een sedan bij het DNA van BMW.

Elektrische aandrijving voor een sedan kan prima, dus BMW wil ze zeker blijven bouwen. Niet onhandig ook, want een elektrische crossover of SUV is bijzonder inefficiënt, zwaar en overbodig. Vandaar dat ook bij elektrische SUVs men de banden leeg laat lopen.

Meer lezen? Dit zijn de nieuwe hoofdontwerpers van de BMW Group (en ja, ze hebben baardjes)!

Ook interessant!

  • BMW M Roadster (E36/7)
    Special: BMW Z3 (E36/7)
  • Special: BMW X5 (E53)
  • BMW 1M Coupé
    Special: BMW 1 Serie (E8X)
  • BMW 745Li (E66)
    Special: BMW 7 Serie (E65)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, design, domagoj-dukec, Video

Vorig bericht: « Supercar van €150.000 gaat in 2 tellen naar 100 km/u
Volgend bericht: Tesla Model Y en Model 3 zijn een koopje! »

Lees Interacties

Reacties

  1. toniominestrone zegt

    6 januari 2023 om 12:20

    In de meeste gevallen is een facelift geen verbetering

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      6 januari 2023 om 12:28

      De lat voor een facelift bij de huidige BMW’s ligt anders niet echt hoog.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      6 januari 2023 om 17:45

      Ik vond de facelifts van de E39, E46, en G30 anders behoorlijk geslaagd. Ook de E90 en E60 knapten op van een LCI kuur vind ik.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    6 januari 2023 om 12:30

    Het enige wat ik zie is die gele e36 M3. Wat een droomwagen.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      7 januari 2023 om 10:35

      E34 M5 trok mijn oog, maar de gele E36 roept ook inderdaad

      Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    6 januari 2023 om 12:32

    X1 kan niet zo goed om met reeen.

    Login om te reageren
  4. joejojo2012 zegt

    6 januari 2023 om 12:42

    Die foto met de 3 en 5 serie….. heerlijke jeugdnostalgie!

    Login om te reageren
  5. karhengst zegt

    6 januari 2023 om 13:02

    Dat gele ontwerp oogt als een door Amerikanen getekende Peugeot.

    Anyway, iedere BMW is mooi zodra de nieuwe generatie uitkomt. Ook een kunst.

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    6 januari 2023 om 13:39

    Zijn ze wel een beetje laat mee he

    Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    6 januari 2023 om 14:58

    BMW heeft er momenteel een paar bijzondere ontwerpen tussen zitten, maar het merendeel is toch nog best prima of zelfs mooi, zoals: 1-serie, 3-serie, 5-serie, 8-serie, X1, X3, X5, Z4 allemaal prima of zelfs heel mooi.. Eerlijk gezegd vind ik het studiemodel meer een gekke Peugeot..

    Login om te reageren
  8. hanso zegt

    6 januari 2023 om 15:26

    Mooi, begin maar met een E46 met analoge klokken, moderne infotainment incl. (wireless) Carplay en een moderne doorontwikkeling van de S54.

    Login om te reageren
  9. erics zegt

    6 januari 2023 om 15:26

    Geef de nieuwe 7 serie maar alvast een facelift…..en dan vooral de voorzijde. Man, man man…met een GEO driehoek maak je geen tijdloos design….

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    6 januari 2023 om 15:32

    Ik heb de E36 altijd het minst geslaagde model van de 3 serie gevonden. De E39 5 serie daarentegen vind ik nog steeds het meest geslaagde 5 serie.

    Ik moet zeggen dat het Dee concept zeker wel potentie heeft. Wat we nu zien is natuurlijk verre van af en zal nog verder ingevuld worden maar als je alleen naar het silhouet kijkt dan krijg ik toch een 2002/3 serie E21/E30 gevoel er bij. Ik ben benieuwd waar men later dit jaar mee komt. Denk dat je dan wat meer beeld krijgt.

    Login om te reageren
  11. dawwg zegt

    6 januari 2023 om 17:38

    Moet je eens naar de nieuwste Carwow video op YT kijken; daarin komt het BMW design-model voorbij; spuug en spuuglelijk …

    Login om te reageren
  12. doublechevron65 zegt

    6 januari 2023 om 23:26

    Chris Bangle blijft voor mij een held!

    Login om te reageren
  13. Richmond zegt

    7 januari 2023 om 08:15

    Ook apart. Eerst wordt het huidige, spraakmakende design verdedigd en nu willen ze weer een totaal andere koers volgen die het tegenovergestelde is.

    Login om te reageren
  14. Petrovski zegt

    7 januari 2023 om 11:21

    De i-vision Bee doet mij denken aan het Garmisch prototype uit 1970. Zou mooi zijn als de nieuwe sedans die stijl krijgen. Door elektrische aandrijving kunnen neuzen van auto’s weer minder lomp worden en verdwijnen hopelijk die extreme nieren weer bij BMW. .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North