• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indruk

Auteur: RubenPriest, gepost 25 juni 2019 om 18:58 – 28 Reacties

Afbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indrukAfbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indrukAfbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indrukAfbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indrukAfbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indrukAfbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indrukAfbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indrukAfbeelding BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indruk

BMW DC Roadster: met deze tweewieler maak je indruk
BMW slaat een andere weg in met dit bizarre apparaat.

Bij BMW hebben ze er zin in vandaag. De Duitse auto- en motorbouwer deelt het ene na het andere nieuws met de wereld. Deze Vision DC Roadster van Motorrad is tevens vandaag gepresenteerd. Wat de Duitsers betreft is dit de toekomst van motorrijden.

Waar de auto’s van het merk bekend staan om zes-in-lijn motoren, zo denken motorliefhebbers bij een BMW-motor aan de tweecilinder boxermotor van het merk. Al meer dan 90 jaar borduurt de fabrikant op deze techniek. Hoe anders is deze Vision DC Roadster. Dit is namelijk een volledig elektrische tweewieler.

Normaal gesproken neemt het motorblok de meeste ruimte in, in dit geval zijn het de batterijen. BMW heeft de accu verticaal geplaatst op de plek waar normaal gesproken het blok zit. Van een afstandje is dan ook bijna niet te zien dat het hier om een elektrische motor gaat. BMW wilde design technisch zo dicht mogelijk bij het vertrouwde model van een gemotoriseerde tweewieler blijven.

Aan beide kanten zitten koelelementen die zorgen dat de accu op de juiste temperatuur blijft. Ze komen naar buiten zodra je de motor ‘start’. Zo weet je ook meteen of de motor aan of uit staat. Er is immers geen gebulder van een draaiende verbrandingsmotor aanwezig.

Helaas omschrijft BMW het concept als een visionair symbool. Deze DC Roadster gaan we dus in deze vorm niet op de markt zien. Bekijk een video van de Vision DC Roadster op Autojunk.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW i Vision Circular kijkt verder dan je neus lang is
    Warempel, BMW i Vision Circular heeft een normale grille
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift
    BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, motoren, Motorfiets, vision

Vorig bericht: « Nederlandse prijs McLaren GT bekendgemaakt
Volgend bericht: Toyota Prius krijgt extra swag aangemeten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 juni 2019 om 19:05

    Lijkt wel een schaalmodel! Die dude is toch veeeeel te groot voor dat apparaat(je)?

    Login om te reageren
    • svdv zegt

      25 juni 2019 om 19:23

      @svenska_aeroplan_ab: Dan heb je nooit op een honda dax oid gereden. Een klein motortje rijdt hartstikke lekker!

      Login om te reageren
    • B00G1E zegt

      25 juni 2019 om 19:44

      @svenska_aeroplan_ab: zelfs als de verhoudingen zouden kloppen lijkt de zitpositie tov het stuur ook niet echt prettig voor de lange rit.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        25 juni 2019 om 20:22

        @B00G1E: kun je even goed ondersteboven zitten wel lekkere concept

        Login om te reageren
      • rickthestig zegt

        25 juni 2019 om 21:12

        @B00G1E: ik dacht ook dat die kerel heftig zat te schijten. In ieder geval niet de zitpositie waar je “indruk” mee maakt.

        Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    25 juni 2019 om 19:20

    Nog steeds cardanaandrijving.

    Zie het voordeel/nut er niet van in als je de electromotor ook in het wiel kan verwerken. Of op de as. Enige reden die ik kan bedenken is onafgeveerd gewicht.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      25 juni 2019 om 19:30

      @moveyourmind: En dat is ook meteen een heel goede reden. Zeker bij een motorfiets is dan de verhouding geveerd/onafgeveerd al gauw nogal, eh, spannend. Daar wordt het allemaal niet makkelijker van qua engineering.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        25 juni 2019 om 19:32

        @vaakbenjetebang: Duidelijk, dankjewel!

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          25 juni 2019 om 19:40

          @moveyourmind: Kort door de bocht: de wielophanging moet er (onder andere) voor zorgen dat de wielen ook daadwerkelijk aan de grond blijven. Als je met een normaal voertuig over een hobbel rijdt, wordt het wiel in feite gelanceerd, wat dan (weer kort door de bocht) wordt opgevangen door de carrosserie. Die is zo zwaar dat het wiel wel inveert richting carrosserie, maar dat de demper dan kan zorgen dat het wiel niet loskomt, die zet zich als het ware af tegen de hogere massa. Als nu het wiel extreem zwaar is ten opzichte van de carrosserie, kan de demper zich daar niet goed tegen afzetten en gebeurt het omgekeerde: het wiel lanceert het voertuig. Beetje jip-en-janneke, maar soit.

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            26 juni 2019 om 01:22

            @vaakbenjetebang: duidelijke uitleg zeg, thanks!

            Login om te reageren
          • Gulli zegt

            26 juni 2019 om 09:40

            @vaakbenjetebang: plus dat je potentieel een hogere roterende massa krijgt in je achterwiel wat een gyroscopisch effect creëert, waardoor je weer mindet makkelijk een bocht in kunt zetten. De motor wil dan liever rechtop blijven staan. In een auto maakt dat minder uit natuurlijk.

            Login om te reageren
    • emping zegt

      25 juni 2019 om 19:30

      @moveyourmind: Zal dat niet met de gewichtsverdeling te maken hebben?

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      25 juni 2019 om 21:25

      @moveyourmind: Dit artikel maakt het concept meer duidelijk (wel even op een computer kijken ivm flash animaties)
      https://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        25 juni 2019 om 22:14

        @janjansen @vaakbenjetebang en @Emping: Bedankt voor jullie uitleg en info!

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    25 juni 2019 om 19:59

    Gaaf! Alleen lijkt de zit mij erg beroerd. Constant steenslag happen.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      25 juni 2019 om 20:32

      @dutchdriftking: zoals op iedere naked dus..

      Login om te reageren
    • Foramen zegt

      26 juni 2019 om 06:38

      @dutchdriftking: je zoekt met een motorfiets dan ook niet de wegen op waar je achter ander verkeer moet blijven hangen.
      Kom je hier toch terecht dan ga je er voorbij of houd je afstand.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      26 juni 2019 om 09:40

      @dutchdriftking: nu zit de steenslag ook op je rug ?

      Login om te reageren
  4. intiemgeschoren zegt

    25 juni 2019 om 20:14

    De Ford Edsel van dit millennium.

    Login om te reageren
  5. drdre1 zegt

    25 juni 2019 om 20:47

    Foto 4… ?… Geïnspireerd op een tondeuse..???!

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      25 juni 2019 om 20:49

      @drdre1: De naaf van het achterwiel lijkt ook wel een ‘scheerkop’. Zal wel toeval zijn, toch?

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        26 juni 2019 om 07:50

        @vaakbenjetebang: Misschien heeft BMW wel de designer van Braun in dienst genomen? ;) Desalniettemin kan ’t design van twee totaal verschillende producten in één nieuw product best goed werken. (tuimelschakelaars in Peugeot, raketvinnen op ’n Cadillac, een jacht/boot-interieur in ’n Lincoln Navigator, etc… :)

        Login om te reageren
  6. schreute01 zegt

    25 juni 2019 om 20:54

    Ik snap wel waarom we het hier steeds over auto’s hebben.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      25 juni 2019 om 22:20

      @schreute01: Al die elektrische auto concepts zijn toch ook graf lelijk. Blijkbaar hoort dat bij elektrisch ofzo.

      Login om te reageren
  7. flutterby zegt

    25 juni 2019 om 21:58

    Zo wil ik wel motorrijden. Naast auto rijden vind ik een elektrische kart ook heerlijk.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 juni 2019 om 10:26

      @flutterby: ik denk dat mijn oude mono een stuk leuker is om mee te rijden. Slechts 18pk, maar lol voor 180pk!

      Login om te reageren
  8. memyselfandi zegt

    26 juni 2019 om 04:33

    Zelfs Harley Davidson komt al met een electrische motorfiets in augustus https://www.harley-davidson.com/us/en/motorcycles/future-vehicles/livewire

    Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    26 juni 2019 om 07:14

    Jammer dat het lijkt dat het front al eens onder een vrachtwagen gezeten heeft.
    Verder wel fijne details.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North