BMW deelt gevoelige tik uit aan Mercedes

Auteur: , 77 Reacties

Pak aan, Baden-Württemberger.


Als TNer (typische Nederlander) overweeg je eigenlijk natuurlijk maar twee merken: BMW en Mercedes. De twee trotste Duitse grootmachten in de auto industrie hebben een interessante historie, waarbij het ooit bijna tot een fusie kwam. Dat was overigens niet een fusie op basis van gelijken, maar meer een gevalletje van Mercedes dat op het punt stond BMW op te slokken. Herbert Quandt voorkwam op het nippertje dat dit daadwerkelijk gebeurde en de rest is geschiedenis: al decennia knokken de twee merken om wie nou echt het meest premium is.

In principe had Mercedes daarbij lange tijd het voordeel, maar medio jaren ’90 kwam BMW langzij. Niet alleen op basis van de gevoelens van ondergetekende, maar ook qua marktwaarde en afzetcijfers. Doch de laatste paar jaar dreigt BMW de strijd tegen oude rivaal Mercedes weer een beetje te verliezen. De voorwielaandrijvers uit Stuttgart smaken kennelijk prima bij kopers, terwijl het ‘sportieve’ BMW het maar moeilijk heeft om vast te houden aan de merkwaarden en toch veel auto’s te verkopen.

Doch er is goed nieuws voor de Beiers. Juist nu een grote Amerikaanse kwaliteitspublicatie onlangs nog groot uitpakte met een verhaal over hoe BMW de weg kwijt is geraakt, blijkt het merk gewoon beter te verkopen dan Mercedes in Trumpmenië. Dat was al weer even geleden, want de laatste keer dat het gebeurde was in 2015. De voorwielaangedreven 1-serie was niet eens nodig voor het succesje (integendeel), want die nep-BMW wordt in de Verenigde Staten niet geleverd (de X1 en X2 wel). Met name de nieuwe Dreier en X7 doen het goed in de States.

Het is nog even wachten op de cijfers over de hele wereld, die in de komende dagen vast bekend zullen worden. We weten al dat BMW ook in ons land nog steeds net wat populairder is dan Mercedes, maar de Nederlandse markt is natuurlijk piepklein. Zijn de cijfers voor Amerika wel representatief, of heeft BMW keihard gesjoemeld om dit opstekertje voor elkaar te boksen? De tijd…zal het leren.



77 reacties

Moet zeggen dat beide merken het een beetje beginnen kwijt te raken. BMW met de rare koreaanse designs en afzichtelijk grote grillen, en MB met de lelijke banaan vormen en verdwaalde lijnen.
@smex: het probleem zit hem erin dat mensen niet tegen verandering en vernieuwing kunnen. Waarom vinden alle kinderen bij mijn zoon in de klas tesla echt de absolute nummer 1? Waarom was vroeger altijd alles beter? Mensen kunnen er gewoon niet tegen dat dingen veranderen en dat de E46 niet net als een lada het eeuwige leven heeft….. ik vind zowel nieuwe bmw’s als Mercedessen gaaf. De techniek erin die ze nu leveren is echt verbluffend vergeleken 20 jaar terug.
@ontploffer: ja, waarom willen kinderen zo graag ik de draaimolen en volwassenen niet? Omdat kinderen in cirkels willen draaien en volwassenen niet. Daarom vinden kinderen Tesla zo leuk.

Drogredenering om Tesla met vooruitgang te verbinden nu kinderen die auto leuk vinden.
@911targa: idd. En die nieuwe BMW’s en MB’s zijn niet mooi!!
@911targa: Mijn dochter vond de Tesla erg leuk….totdat ze plaats nam in de nieuwe 3 van BMW. 😝 Natuurlijk moeten we veel arbeid verzetten voor ons milieu, onszelf verplaatsen zonder CO2 en andere ellende uit te stoten is niet te vermijden en Tesla heeft een uitstekende job gedaan. Dat is geen discussie. Wat ook geen discussie is, is dat voor mij persoonlijk momenteel de BMW 3 de betere oplossing is.
@ontploffer: vroeger had Merc 5 modellen in ’t gamma. Nu een miljardtrilioen, met duizend varianten op elk model wat elk jaar wordt gefacelift. Dat haalt ’t bijzondere er wel van af als je ’t mij vraagt.
@ontploffer: Die redenering rammelt aan alle kanten. Het is best mogelijk dat jij de nieuwe Merc’s en Beiers mieters vindt. Dat sluit niet uit dat anderen een andere mening hebben. En geen van beide meningen hoeft een teken te zijn van ideologische kleuring – van conservatief versus vooruitstrevend. BMW en Mercedes zijn, voor mij, oerconservatieve merken die zichzelf voortdurend proberen heruit te vinden zonder hun grondwaarden op te geven. Helaas zijn die grondwaarden in een geglobaliseerde wereld heel beperkt geworden. Wat hen vandaag uniek maakt, zijn de bedragen die ze in hun marketing gieten, en de aandacht die ze spenderen aan de afwerkingskwaliteit. Daar rekenen ze geschifte bedragen voor, en dat noemen we dan “Premium” omdat hun marketingafdeling ons daarvan overtuigt. That’s about it. Op dat vlak zijn ze eerder een Delvaux, een Vuitton of een Patek. Voor mij is dat veel te vaak much ado about nothing at all. Maar ik begrijp dat het makkelijker is om te zeggen: “dude, je hebt er niets van begrepen, de Duitsers zijn hardstikke vooruitstrevend.” Ik hou meer vast aan een inzicht dat iemand laatst met me deelde. Duitsers koesteren de naïeve overtuiging dat als ze een “better engineered product” aanbieden, ze er wel geraken. Volgens mij is dat niet waar het bij emoties of kunst / vormgeving om draait.
@bara: https://readymag.com/shuffle/dieter-rams/ten-commandments/ – deze mijnheer had het al door in de jaren ’70. Basically waar het Bauhaus voor stond. Iets dat het recente BMW nooit heeft aangehangen, noch begrepen. De houdbaarheid van de huidige BMW-ontwerpen (qua vorm) ligt onder nul.
@smex: ja ze kunnen niet allemaal 30 jaar ofzo het zelfde blijven als de XJ
Naar mijn gevoel lijkt Mercedes het beter te doen in NL, maar de cijfers zeggen blijkbaar iets anders
@pindakoning: U woont in een regio waar veel taxi’s rijden?
We hebben het in ieder geval niet meer over Audi dat is al een zegen op zich…
@rick-dos: jij nu wel….
@circlestorm69: en terecht. Wordt niet voor niets de ‘grote Duitse drie’ genoemd. Ik zie niet in waarom Audi minder premium zou zijn.
@hotze: ik wel…
@hotze:
Het is absoluut niet terecht om over de grote Duitse drie te spreken. Audi heeft ten eerste absoluut niet het erfgoed wat de andere twee wel hebben. Daarnaast hebben ze absoluut niet de sfeer van exclusiviteit die die andere twee wel hebben (teveel VAG), en ten derde komen ze qua verkoopcijfers niet eens in de buurt.
@stationcar: gelukkig is het alleen jou mening, Audi maakt fantastisch mooie auto’s en het is zeker terecht om over de grote Duitse 3 te praten. Dat een merk later in de premium markt komt is geen reden om deze niet als premium te beschouwen. En als je een beetje research doet dan weet je dat Audi veel van zijn auto’s ontwikkeld met Porsche. Over verkoop cijfers gesproken, MB verkoopt ongeveer 10% meer dan BMW, en BMW ongeveer 10% meer dan Audi, dus echt ver liggen die niet uit elkaar. Maar goed, blijf maar lekker een naïve Audi hater.
@smex: Mercedes is de absolute nummer 1, BMW een goede tweede en Audi de nummer helemaal niets. (waar het Duitsland betreft)
@karaya: Meschien de maybach uitvoering
@stationcar: niet het erfgoed? Google maar eens op auto union.
@mc96: Alsof de racewagens van Auto Union ook maar iets met Audi van doen hadden.

Auto Union faciliteerde (in opdracht van dhr. A. Hitler) wat de facto het raceteam van Ferdinand Porsche was.

VAG heeft door deze oude racewagens te kopen en te restaureren naïeve Audi fanboys wijs proberen te maken dat er een directe lijn loopt van de Auto Union racewagens naar de Audi A3 TDI van pappa.

De heritage van Audi is zoals hier eerder vermeld nogal magertjes. In de jaren twintig en dertig degelijke nietszeggende auto’s. In de jaren vijftig en zestig het lelijke stiefkind van de Duitse auto-industrie.
@karaya: Tja, alsof de heritage van MB of BMW zo fantastisch is. Mercedes werkte ook mee aan de eer en glorie van de Duitse racerij in die jaren. En leverde nonkel Dolf z’n favoriete vervoer.
BMW begon (in auto’s) met de Dixie/Austin 7, niet bepaald iets waar je warm van wordt. Later moesten ze overleven door die frigo op wielen, de Isetta. Het werd gered door de Quandts, die hun fortuin maakten met wapenproductie voor de nazi’s, gebruik makend van werkkampen. Dit werd grotendeels netjes verticaal geklasseerd tijdens Neurenberg.

Nog los van dat alles, wat maakt heritage echt uit? Leuk als je het hebt, maar als een bedrijf het nodig vindt om de heritage-kaart te trekken, vermoed ik een probleem met het heden. Als je nu een fantastisch product maakt, hoef je toch niet te verkondigen dat je vroeger een paar zelfverklaarde iconen hebt gebouwd?
@esprit_de_flandre: Wat heeft de periode van het nazisme met heritage te maken!? Alsof dat afbreuk doet. Auto’s hebben volgens mij geen politieke opvattingen.

Mercedes heeft een rijke historie, qua legendarische auto’s en qua race successen. BMW won voor de oorlog de Mille Miglia met de prachtige 328. Na de oorlog bouwden ze de 507 sportwagen en over de racesuccessen sinds de jaren zestig hoef ik je niet te vertellen. BMW heeft net als Mercedes heel veel legendarische modellen geproduceerd.

Audi heeft voor de komst van de Quattro helemaal niets speciaals gebouwd. Dat kan je ook zien bij internationale veilingen van klassiekers. Geen Audi te bekennen.
@mc96: yep, eigenlijk nog wat meer erfgoed dan BMW.
@stationcar: Als we die lijn zouden doortrekken, zijn de Duitse drie dan nu aan de verliezende hand. Want ze hebben niet de grondslag gelegd voor de elektrische auto (dat is Tesla), en de EV heeft duidelijk de toekomst. In het “nu” hebben de Duitsers bitter weinig aan hun pedigree. Gelukkig geloof ik niet in pedigree. Dat is mooi voor verhaaltjes, maar het heeft niets met de werkelijkheid te maken.
@bara: Ik denk eerder dat het verleden Mercedes en BMW in de weg zit. Tesla maakt niet alleen electrische auto’s maar pakt het geheel anders aan. Ander benadering van verkoop, onderhoud, ontwikkeling, software en functie updates en ga zomaar door. Natuurlijk gaan er nog veel dingen mis, maar ze leren en evolueren erg snel.
@hotze: soms zijn er bochten.
@motorhead: met het juiste onderstel (veren/dempers) kun je ook prima sturenbin ern vaf-product.
@hotze: …sturen in een vag-product.
@hotze: met de motor lekker ver voorin de neus en in de basis voorwielaandrijving op je dure A4 of zelfs A6? Dan hebben jij en ik blijkbaar een andere definitie van lekker sturen…
@hotze: Het onderstel is niet juist, dat is juist het het probleem met Audi. Premium veinzen maar ondertussen goedkope technische oplossingen gebruiken. Niet dat Audi-rijders het verschil zouden merken.
@Rick-dos: Laten we daar allemaal een traditie van maken.
@Rick-dos: je zou het toch eens moeten proberen, op het moment rij ik een 4 serie maar kom van Audi af en moet zeggen dat ik nog steeds erg te spreken ben over Audi. Zou als volgende auto graag ook best weer een Audi kopen.
@smex: ik heb het geprobeerd. Mijn gloednieuwe Audi met S-tronic stond te stotteren bij het stoplicht vanwege te weinig brandstof toevoer. En trillen bij optrekken steeds, heel fijn in de file ook. Dealer en PON alles ontkennen, uiteindelijk met juridische stappen moeten dreigen, toen wist men ineens wel een oplossing en mocht ik ‘m een dag achterlaten voor reparatie. Echte premium ervaring leveren die jongens; voor mij uiteraard nooit weer. Maargoed; de reputatie van PON kennen we hier allemaal wel.

In het algemeen is alleen de RS-afdeling van Audi leuk. De dagelijkse (lease)modellen zijn onderhuids stuk voor stuk gewoon voorwieltrekkende Skoda/VW’s (qua onderstel, bak en motor) maar dan met een extra aaibaar dashboardje en wat chroom hier en daar. Niets mis mee, maar bestel dan net zo goed gewoon Skoda.
@trasimo: beetje jammer om Audi af te serveren door PON…

Overigens heb ik met mijn vorige 3 serie ook regelmatig bij de dealer gestaan vanwege … tromgeroffel … kettingproblemen. Bleek een veelvoorkomend probleem te zijn.

Ik heb Audi gereden en rij nu sinds jaren weer BMW. Puur omdat ik het fijn vind rijden. Maar durf wel te stellen dat het interieur van mijn 3 serie niet in de buurt komt van mijn A4 die ik ook heb gehad.
@87sandyd: problemen heeft elk merk. Schandalig worden behandeld door een importeur die bij herhaling keihard weigert je gloednieuwe auto te repareren totdat je eindelijk gaat dreigen, is wat ik beschreef. Dat doet nogal af aan de ‘premium ervaring’ en mag zeker wel worden benoemd als onderdeel van de ‘Audi ervaring’ die je krijgt hier in Nederland. Misschien heb je de andere topics over PON hier ook weleens voorbij zien komen. (Audi RS3 remmen anyone?)

Verder noem ik hierboven precies waarom ik (buiten de RS modellen) ook los van PON geen fan ben van de reguliere Audi’s maar daar reageer je niet op. Grappig dat je wel precies m’n punt bevestigt dat ze in elk geval nog een meer aaibaar dashboard in hun ‘premium volkswagens’ zetten :) genoeg mensen voor wie dat al premium genoeg is blijkbaar.
@trasimo: misschien wordt er niet op gereageerd omdat de overeenkomsten tussen een Skoda en A6 precies even groot zijn als tussen een 5 serie en een MINI. Sommigen berichten op de CAN bus zijn hetzelfde en daar houdt het ook wel zo’n beetje mee op.
@mashell: daar geloof ik weinig van. Er wordt onderhuids veel meer uitgewisseld tussen de VAG merken qua platform, motoren en bakken. Een S-tronic in de A3 is gewoon de DSG uit de Golf, de 2 liters TDI zaten zowel in de A4 als de Passat en de Octavia, om maar een paar voorbeelden te noemen. Dat wàs in elk geval wel zo, als dat sinds de laatste paar jaar helemaal veranderd is hoor ik ’t graag. De ‘dagelijkse lease’ modellen van Audi heb ik vooral ervaren als een sterk staaltje ‘badge engineering’; een shiny dashboard en sjieke marketing op een reguliere VAG ondergrond.
@trasimo: Dit zei ik een aantal weken terug ook in een reactie en toen werd ik volledig afgebrand. Blij dat er nog mensen zijn die door de marketing bubbel heen kunnen prikken.
@rick-dos: Ain’t that the truth.
Lijkt mij meer dat we moeten twijfelen aan de smaak van de Amerikanen. Nou ja twijfelen dat deden we toch al. Ze geven de voorkeur aan een auto met meer vouwen, plooien en allerhande frutsels nog meer dan een mislukt ontwerp van leepu.
Ik ben kennelijk geen TN-er.
@frank2b: precies. Een TN-er kocht tot medio jaren negentig een Opel Kadett, Astra of Vectra, schoof daarna op richting de Japanse degelijkheid en valt nu voor een auto-met-zeven-jaar-garantie van Kia.
@RRRobert: en rijdt een lease Tesla
@baidu: alleen als -ie meer dan 50k per jaar verdient, hè. Anders wordt het gewoon de eNiro of Kona electric.
Ik sta op het punt om 1 van de 2 nieuwe aan te schaffen: een 320 of een C180. Beiden rijden heerlijk. Beiden geven dat premium gevoel. De BMW kaal en geen opties, de C180 met business premium solution met AMG pakket en vele andere opties. C180 heeft 30pk minder. Beiden rond de 46k als demo. De automaat van C reageert af en toe wat traag. Tja…. voelt als vreemdgaan aangezien ik vooral BMW heb gereden😌
@jometdebanjo: de C wordt compleet vernieuwd binnenkort. Ik zou wachten of voor de 3 gaan.
@laarhovenn: de vernieuwde C klasse komt pas halverwege 2021, dan komt er ook een vernieuwde 3serie, dan kun je dus overal op blijven wachten en staat je leven dus stil.
@quinn: een vernieuwde 3 serie na 2 jaar zou wel heel snel zijn
@quinn: de 3 serie is nu een volle generatie nieuwer. Maar het is wel zo dat de Mercedes importeur op dit moment duidelijk de beste business uitvoeringen heeft samengesteld.
@quinn: ik kan beiden niet betalen! Mijn… Mijn leven staat stil!! 😢 😢 🙁
@jometdebanjo: Als je hart ligt bij BMW, zou ik daarvoor gaan. Wellicht is er meer mogelijk door met verschillend dealers te schakelen. Ik heb bij BMW Amsterdam uitstekend zaken kunnen doen. Als je uitlegt dat je ook een Merc overweegt kan er misschien iets meer bij BMW. 😉
@kitt2000: in Lelystad niet bij bmw. We zeiden dat de MB onze voorkeur had voor dat geld en ze lieten ons zonder weerwoord weglopen…
@borgmonster: Ik zou dan toch even shoppen bij andere dealers. In Amsterdam is het heel prettig zaken doen. Als het om een nieuwe gaat kan je daar bijv. met Niels Hardonk schakelen, goeie vent. Succes!
@jometdebanjo: blijf bij BMW, niet vreemdgaan, tenzij je geslachtsziekten wilt oplopen (in de zin van spijt krijgen welteverstaan)
@jometdebanjo: je kan ook voor een 318i gaan. Die is eind januari verkrijgbaar.
@cupsport: is de 318i niet een 3 cilinder? Dat is niet echt wat er in een BMW hoort. Je hebt dan pas de helft van wat je wil.
@ouwedibbes83: maar wel een motor die leuk klinkt (want oneven aantal) en in zijn geheel achter de vooras ligt (supersportwagen middenmotor architectuur).
@mashell: Die leuk klinkt? Ik krijg juist spontaan stuiptrekkingen van het geluid van een drie cilinder. Niet dat ik warm wordt van een vier cilinder maar alles klinkt beter dan een drie cilinder.
@jometdebanjo: ga voor de 320, geloof me… je gaat er geen spijt van krijgen.
@jometdebanjo: Proefrijden en neem dat wat het beste voelt. Het laatste wat je wilt is iedere keer je nek te verdraaien wanneer de auto die je eigenlijk had willen hebben voorbij rijdt om vervolgens met weemoed je pad te vervolgen.
BMW doet goede zaken met de nieuwe 3, kom hem steeds meer tegen.
@kitt2000: En het is ook weer echt een fraaie auto, terwijl de F30 mij nooit echt heeft aangesproken.
@kitt2000: die heb ik tijdelijk gehad. 1,5 met 3’cilinders. Dat is verschrikkelijk en die hoef ik niet meer tenzij 150+ en 4 cilinders.
Nou … van Mercedes vind ik werkelijk niks echt mooi. Van BMW vaak alleen de neuzen, want de achterkant veels te anoniem en Aziatische worst. Dan maar geen TN-er …
De voorwielaandrijvers uit Stuttgart komen uit Kecskemét (H).

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Hungary—Kecskemt.xhtml?oid=9265710
Tja groot BMW (M) fanaat hier, meerdere M’s gehad, maar toch word mn huidige (E92 M3) naar alle waarschijnlijkheid de laatste… Die turbo motoren van hun klinken gewoon als een bejaarde met diaree, en te weinig cilinders vergeleken met Mercedes AMG (nu nog wel tenminste), tegenwoordig neig ik dus toch echt meer naar Mercedes AMG dan de BMW M… De styling van BMW nu helpt natuurlijk ook niet mee..
@antielectrischeautos: bij AMG is het binnenkort ook afgelopen hoor… de volgende c63 wordt een 4 cilinder.
@ot92: daarom dat ik schreef “voor nu nog tenminste”
@antielectrischeautos: qua geluid is AMG wel echt heer en meester inderdaad, wat klinken die dingen bruut…
Mercedes heeft nog een hele vrachtwagen divisie ……dus ze doen het altijd beter dan BMW.

@slickrick: bmw heeft Motorrad
Hoe meer je verkoopt, hoe minder premium je bent. Wees uniek en een premium rijder, koop een Infiniti….
@dutchdriftking: nog mooie bakken ook!
Maar toch rijd ik de meeste BMW.s en mercedessen zoek zodra er n bocht is met mn a3 uit 96 Dus goed sturen met vag kan wel zeker!
Volgens mij heet het premium deel van BMW Alpina, hoewel het natuurlijk een eigen merk is. Exclusief en topkwaliteit.
Een volumemerk kan natuurlijk nooit exclusief en premium zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).