Nu is de vraag of de nieuwe neus van de 4 Serie mooi genoeg is.
Als er iets controversieel is, dan is het wel het design van BMW. Waar sommige merken kunnen doen wat ze willen, heeft iedereen bij BMW er wel een mening over. Vaak maakt men de vergissing door te denken dat BMW auto’s maakt die echt mooi zijn. Dat is natuurlijk niet helemaal het geval. Zo’n Duitse premium-bak moet vooral een statement zijn.
De kont van de 7 Serie (E65) uit 2002, de eerste generatie X6, de nieuwe Siebener, de iX en de XM: het is vooral een statement en niet zo zeer een estetische overtuiging. Voor de 4 Serie geldt dat ook.
Die bijzonder vorm gegeven grille dicteert natuurlijk elke discussie over de auto. Nu is het moment aangekomen en kunnen we kijken of ze bij BMW de neus hebben aangepakt.
Nieuwe neus BMW 4 Serie Gran Coupé
En warempel, dat hebben ze gedaan! Het is alleen niet zo stevig als sommigen hadden gehoopt. Het geeft vooral aan dat ondanks de scepsis van sommige fans, dat het kopende publiek het waardeert! De BMW 4 Serie Gran Coupé is namelijk de meest populaire 4 Serie die er is. Logisch, want het is ook de meest praktische en oh ja, de elektrische 4 Serie (de i4) is ook altijd een Gran Coupé.
Het exterieur is licht aangepast. De nieuwe neus heeft gewijzigde koplampen en een andere grille. Maar het zijn nog wel altijd de enorme varkensneus die erop geboetseerd is. Verder zijn er nieuwe (optionele) 19 en 20 inch wielen en twee nieuwe kleuren: Cape York Green en Fire Red Metallic. Wel heel erg fraai zijn de nieuwe rode achterlichten, optioneel verkrijgbaar met laserlicht. De i4 M50 heeft afwijkende buitenspiegels.
Uitvoeringen
Over uitvoeringen gesproken, daar zijn er ook wat dingen die veranderen. Zo is er nu ook een i4 xDrive40. Deze heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Het totale vermogen bedraagt 401 pk. Op een volle accu haal je 444 tot 548 km, afhankelijk van de uitvoering. De andere uitvoeringen zijn de BMW i3 eDrive35 (286 pk), i4 eDrive40 (340 pk) of i4 M50 (544 pk).
Benzine en diesel ook mogelijk
Wil je geen elektrische auto, dan kun je alsnog bij BMW terecht. Sterker nog, het gaat een paar kanten op. Benzinemotoren kunnen altijd nog. De 420i en 430i zijn beide een viercilinder, de M440i met 374 pk sterke zes-in-lijn is ook leverbaar. Dieselen kan met de 420d viercilinder. Daarnaast zijn er niet één, maar twee zescilinder diesels: de 430d en M440d. Er zijn wederom geen plug-in hybrides.
In interieur zijn er ook een paar wijzigingen. Denk aan een nieuwe scherm voor je neus. Ook zijn sportstoelen met Veganza-bekleding standaard. Optioneel kun je Vernasca leder bestellen of het fraaiere Merino leder. Voor die laatste moet je wel Individual-bekleding aanvinken. Uiteraard.
De marktintroductie van de BMW 4 Serie Gran Coupé is dit juli dit jaar. Daarna word de auto ook leverbaar in ons land. Prijzen en beschikbaarheid worden te zijner tijd mede gedeeld, in de configurator staat nu nog het oude type.
Johanneke zegt
Blijft een auto die het mooist is in het zwart, zodat veel designelementen wegvallen, zoals de altijd zwart gespoten achterbumper. En auto’s die het mooist zijn in het zwart zijn niet mooi. Maar goed, statement. Dat wel.
dromedaris zegt
Ik vind de grill een lichte verbetering dan de “plakaat” dat er nu in hangt. Die laser achterlichten zijn optioneel denk ik, het nieuwe design is dan ook een optie voor de achterzijde en zoniet is het als de huidige reeks?
De ventilatieroosters hebben ook een andere bediening.
Richmond zegt
nog steeds een idrive knop. Bij de 3/4/5/7? Durven ze er nog niet vanaf te stappen
Ed Mini Einser zegt
Idrive knop is gewoon het allerfijnst als je rijdt. Kan niks tegenop ;)
Jurgen zegt
+1, geen idrive knop = geen andere auto voor mij, heb al diverse leen BMW’s zonder meegehad, maar vond het helemaal niks.
Richmond zegt
liever geen idrive dan de schakel hendel van de automaat aan het stuur
Janus zegt
Je bent dan opk geen échte BMW-rijder.
Richmond zegt
eens, maar aangezien ze het op sommige modellen weglaten lijkt het alsof bmw geen keuze kan maken tussen wel of niet
pomoek zegt
Wat mij betreft kunnen ze die i-drive knop er per direct uitslopen inderdaad. Ik heb liever wat extra ruimte om telefoon neer te kunnen leggen of beker te kunnen houden, ik heb regelmatig dat ik de I-drive knop per ongeluk indruk als ik iets wil pakken en gebruik het echt nooit. Ben een relatief nieuwe BMW rijder, dat zal waarschijnlijk het verschil maken met mensen die al jaren met dit systeem navigeren. Een beetje een blackberry achtige discussie, fysiek toetsenbord versus een scherm.
De grille heb ik nooit een probleem gevonden, sterker nog, ik vind het er prima uitzien. Wel graag een set zilverkleurige wielen aub ipv. dat two tone geneuzel.
Dutchdriftking zegt
De grille is prima, de wielen daarin tegen… Het wordt hoog tijd voor een Alpina pokketje in de configurator.
Allison Burgers zegt
Jammer dat de i4 dat zelfde rare printje in de grille krijgt als de iX1 tegenwoordig heeft.
Facelift is wel een lichte verbetering qua vorm.
Ben bang dat de ///M-loze variant van die opvallende chromen strips om de grille krijgt, waardoor het er alsnog niet uitziet.
degrotemuis zegt
Wel wat beter dan het was en ik vind het front intussen niet meer zo afgrijselijk als bij de eerste foto’s van de pre-lci, maar als ik dan een iets oudere 4GC zie, blijft die toch wel stijlvoller.
mc96 zegt
De titel van het artikel klopt eigenlijk niet. De grille van de 4 gran coupe blijft juist hetzelfde. Alleen de grille van de M440 krijgt een iets andere grille (net zoals alle nieuwe m light uitvoeringen die nu uitkomen of een LCI krijgen. De Grille van de i4 verandert wel altijd ( in lijn met de iX en bijv deiX1).
Specht zegt
Ik vind alle huidige BMW’s er maar goedkoop uitzien. 10 jaar geleden zag het er tenminste nog fatsoenlijk uit en leek het nog een kwaliteitsproduct, nu had het net zo goed een Kia kunnen wezen.
AudiRS zegt
Neus. Gemiste kans. Nog steeds zum kotzen.