BMW geeft het eindelijk toe: het design van moderne BMW’s is bewust controversieel om verkopen te realiseren.
Bij BMW trolleren ze al jaren iedereen de moeder met controversiële designs. Chris Bangle wordt vaak gezien als de vermaledijde aanjager van deze ontwikkeling. In zekere zin is dat ook zo, echter was het onze eigen Adrian van Hooydonk die het allemaal echt heeft overdreven.
Bangle krijgt vaak de schuld van wat er met de E65 7-Serie is gebeurd. Echter het was van Hooydonk die ‘m tekende, Bangle koos louter het ontwerp van hem uit. Volgens de overlevering uit een selectie van drie voorstellen. Zelf hielp Chris ironisch genoeg juist mee bij het tekenen van de E46. Tevens pende hij de E85 Z4.
Met auto’s als de iX en XM gaat BMW nu helemaal van het padje af. Ook de nieuwe 7-Serie is nogal gewöhnungsbedürftig. Althans wel volgens de puristen die de E46, E39 en E38 vereren. Wat is BMW denkende? Nou ja, wie beter dan dat te vragen dan de CEO van het merk, Oliver Zipse. De head honcho windt er tegenover Car Sales geen doekjes omheen:
Of course it’s a plan, otherwise we wouldn’t do it. If you want to change design, any step into the future that is perceived as new will be controversial automatically. There’s no such thing as a future oriented design without controversy. That’s the trick: to have controversy and the outcome is ‘I want to have it’ and ‘I like it’, and of course it’s a plan.
Oliver Zipse, heeft snode plannen
Zipse heeft maar weinig met dertien-in-een-dozijn opties:
We drove this morning through Palm Springs and if you looked at all the other cars, they all look alike. They’re aerodynamically streamlined, there are not ugly cars any more. They’re not great, but they’re not ugly cars. They look very much alike. If you want to have modern, future-oriented design, you will automatically get controversy and of course we want that. That doesn’t mean people won’t buy it and of course we want to start a discussion about ‘what are they doing here? In the early design if you do not have controversy, that’s the mistake you make. Out of the controversy you get engagement. You get people thinking about it and thinking about alternatives
Oliver Zipse, houdt wel van controverse
Daar heb je het dus. Het is niet dat Adrian compromitterende foto’s heeft van de board. De leiding van BMW wíl al die gekke designs echt hebben, vooral als het gaat om de nichemodellen. Collega @willeme had al die tijd gelijk. Who knew…
alcantara zegt
Het jaagt juist klanten weg deze mafklapperij.
Ik hield van BMW, ik had een E46 coupé. Prachtig design vond ik dat al is het nu wel een gedateerde bak. Nu een F20 1-serie, niet supermooi maar wel praktischer en met M-pakket nog best ok en de achterwielaandrijving gaf de doorslag. Maar bv de laatste 1-serie vind ik niet om aan te gluren die voorkant. En dan laten ze ook nog rwd vallen, dat is juist het unique selling point tov de concurrentie en de reden dat ik toch voor de 1-serie koos. Volgende auto wordt waarschijnlijk geen BMW meer, want er zijn genoeg voorwiel aangedreven alternatieven zonder belachelijk design.
verplicht zegt
Oprechte vraag; koop je zie nieuw bij BMW of 2de hands?
Ik ben ook een BMW fan, E36 Coupé, E46 coupé, E91, en nu een F10. Geen van alle nieuw bij BMW gekocht. In dat opzicht ben ik geen klant van BMW en zal ze het worst wezen dat ik het huidige design niet om aan te gluren vind. Ook al maken ze morgen de mooiste BMW in de geschiedenis van BMW, nieuw zal ik m niet (kunnen) kopen.
Blijkbaar zijn de mensen die die dingen wel nieuw kopen blij het de ontwerpen want BMW verkoopt lekker en staat er vrij goed voor.
In dat licht bezien zijn ze dus goed bezig. Auto’s maken ze om verkocht te worden, niet om de ‘fans’ een plezier te doen.
Ik heb ook 100x liever dat BMW blijft bestaan met (veel) modellen die goed verkopen dan dat het vervalt tot een Alfa Romeo. Door de fans op handen gedragen maar niemand die ze koopt.
royaledeluxe zegt
En dat is toch het heel punt: de verkopen gaan naar boven, BMW verkoopt meer dan ooit in vele markten waar ze aanwezig zijn. Die zogenoemde puristen daar hebben ze niets aan want die kunnen ook niet tegen verandering. Volgens hen blijven we maar rijden met hetzelfde model zonder enige aanpassing…. ik ben blij dat ik moderne BMW rij enzo ervoor zorg dat het straat beeld geen saaie boel is.
karhengst zegt
Behalve dan dat ik van de 1-Serie sowieso niet het idee heb dat deze beter verkoopt dan z’n voorganger. Of de concurrentie.
Het kan natuurlijk er mee te maken hebben dat de klandizie nu liever een X1 of X2 heeft.
Nieuw leeft BMW natuurlijk ook gewoon veel van de lease, en daar zoekt met simpelweg de beste deal en de beste tech, uiterlijk speelt daar mogelijk een wat mindere rol. Of men wil gewoon per sé de BMW omdat men niet met de concurrentie geassocieerd wil worden en het wel “premium” moet zijn.
Anyway, gebruikte BMW’s zijn de mooistes, de opvolger is immers altijd lelijker.
gregorius zegt
Precies.
Ik ben ook BMW fan en heb nog een E92 M3.
Ook heb ik een 4×4 station; en daar is de 5serie t niet geworden omdat ik m niet mooi vind (voornamelijk van binnen te ouderweds en het 4.4 blok staat me niet aan).
Ook heb ik een SUV (voor vrouw en kinders). De X5 met 3e zitrij vond ik niet kloppen en gewoon te duur voor wat je er voor kreeg en de X3 was te klein. Dat is dus een Vovlo XC90 geworden.
Ook kijk in naar een E-auto voor over een paar jaar; dat ding moet dus nu eigenlijk leverbaar zijn. Zo’n ix/xm gaat m niet worden: verhoudingen kloppen gewoon niet. In mijn geval kan een auto zeer mooi zijn (pre); of iig niet lelijk. Een lelijke koop ik nie. Dus Tesla’s vallen af; maar zo’n iX ook.
Een Audi E-tron of de E-tron GT; in de juiste kleurenstelling? Bloedmooi.
grandmasterb zegt
@verplicht: klopt niet, ik heb vorig jaar een nieuwe Alfa Romeo gekocht (Giulia) en ik vind het wel goed dat er niet zoveel van rondrijden, dan blijft die lekker exclusief en hij rijdt ook nog erg lekker.
Met een BMW kun je je vrijwel niet onderscheiden want daar stikt het van (ik heb er zelf ook nog een) en ze zien er bijna allemaal hetzelfde uit (dus terecht hoog tijd dat ze eens wat anders proberen).
doublechevron65 zegt
Kijk het gaat om een algeheel kosten plaatje voor een model. RWD is er zo een, wat geofferd wordt en heel simpel. En dan natuurlijk gaat het om het verdien model, en dat functioneert dus gewoon bij dit design, meer omzet, meer winst. En dat zeurpieten Autoblog zal ze echt een rotzorg zijn.
jensoffbutton zegt
Als ze echt willen eruit springen en afwijken, waarom doen ze dan mee met de Citroen – dubbele koplampen hype?
De grote grill hadden Lexus en Audi ook al.
Hun design is helemaal niet uniek van idee. De uitvoering kan gewoon beter. Veel elementen zijn gewoon gemiste kansen.
Een goed voorbeeld is net de E65 7-Serie. Dit is gewoon een slecht ontwerp waarbij bij de facelift ze al een grote poging deden te redden wat er te redden viel. Volgens mij verkocht dat model ook slecht, je ziet er trouwens geen enkele meer van rond rijden, ofwel waren ze dus brak of heerst er schaamte bij (ex-)gebruikers.
royaledeluxe zegt
Dat is jouw persoonlijke mening. Mijn jongste zoon en zijn vrienden vinden dat juist een dikke bazen bak. Het is zoals de nieuwe 7 Ik ben er nog niet aan uit of hij mooi is, heb hem nog niet in het echt gezien.
Design is smaak en die is gelukkig voor iedereen anders. En het geval van de E65 was duidelijk. Iedereen inclusief de pers heeft die wagen afgebrand terwijl ik eindelijk blij was iets te zien dat wat anders dan de standaard dikke bakken van de concurrentie was.
Gelukkig is de invloed van de geschreven pers sterk achteruit gegaan op dit vlak. Sinds iedereen een mening heeft en dat ook ventileert, via het maftige internet, behoor je altijd wel tot een of ander clubje.
AudiRS zegt
Hoe vaak zie je in NL uberhaupt een echt mooie dikke BMW rijden?
Iedereen wordt door Den Haag in een eco hok getrapt.
doublechevron65 zegt
Nee hoor, een prachtig design vond ik de E65, juist dat polariserende deed het ‘m. En zo groot was die LCI ook weet niet. Dat jij iets niet mooi vindt, betekent nog niet dat de rest van de wereld het niet mooi vindt. Hoeveel S-Klasse of A8 uit die tijd zie je nog rondrijden? Precies net zo veel/weinig.
intimrasiert zegt
Ik vond en vind de E65 ook een gruwel. De facelift heeft wel iets verbetering gebracht, maar je ziet de E38 veel beter oud worden. Inderdaad heel weinig E65’s in het straatbeeld – gelukkig.
De nieuwe 7 is met met de beste wil ook niet mooi te vinden. Het komt doordat de echte schijnwerpers op een halfgare manier worden weggemoffeld – je ziet letterlijk dat de ontwerpers ze liever niet dan wel hebben, want die geilen op de smalle Tagfahrleuchten en de light signature. Het compromis blijft altijd zichtbaar, die struggle, aangezien er technisch en qua wetgeving belemmeringen zijn die verplichten om de echte lichtunits te blijven gebruiken. Dat is gewoon slecht design. Goed design probeert zijn kop niet in het zand te steken, maar incorporeert de technische onderdelen elegant in het geheel.
kniesoor zegt
Vind die XM in de configuratie zoals in de kopfoto een prima te pruimen apparaat. Mocht ooit de behoefte aan zo’n onheumig (©️ @Jaapiyo) grote oto ontstaan dan staat deze op de shortlist.
AudiRS zegt
Das een kwestie van smaak of specsavers en opnieuw bekijken.
tysson zegt
Eens, ik vind het ook een mooie machine. Ik begrijp ze wel bij BMW.
racerx zegt
Ik vind ‘m niet mooier of lelijker dan de gemiddelde SUV. Blijft een type auto dat absoluut niet mijn voorkeur heeft.
lecomte zegt
Ik ben bang dat ik die vreselijke XM vaak ga tegengekomen in de buurt, aangezien de X5 en X7 redelijk populair zijn hier. Hopelijk doen ze hem dan in ieder geval in een leuk kleurtje. Misschien verzacht dat de pijn aan mijn ogen. Liever zie ik dat BMW weer mooie auto’s maakt in plaats van controversieel lelijke hokken.
maarteno zegt
Onder aan de streep komt het toch op verkopen neer en zolang ze blijven verkopen, kan ik wat afwijkends wel waarderen…maar deze XM vind ik de grille nog wel weer ok ish…
harrie zegt
Hij is dus niet lelijk, maar wij snappen het gewoon niet?
Kom op kerel, iedereen ziet dat de keizer geen kleren aangeeft.
PunicaOase zegt
Vind die XM wel gaaf.
Bij de 7-serie en iX is het wel misgegaan.. Heb ook het idee dat die controversiële designs hier wat minder verkopen, althans ik zie ze niet veel op de weg, maar op andere plekken in de wereld wellicht niet aan te slepen..
Dutchdriftking zegt
Misschien moeten ze eens naar Italië IPV Amerika. Italiaanse auto’s hebben toch erg vaak een uniek design en zijn daarmee vaker mooier dan minder mooi als de concurrentie. Ook blijven de Italiaanse ontwerpen langer vers. Gelukkig maar want een model moet vaak twee maal zo lang mee als de Duitse concurrent. Neem nou een doodsimpele B segmenter als de Punto of de Mito. Zelfs de instappers met 14 inch schaamdoppen zien er goed uit. Daar kunnen die Duitsers nog een hoop van leren.
alpina007 zegt
Alfa 😍😍
Richmond zegt
Ja en hoeveel succesvolle Italiaanse merken zijn er? (Ferrari e.d. niet meegeteld) Alfa opereert in de Marge, Lancia idem, Fiat zonder de 500 is ook nergens te bekennen.
Dutchdriftking zegt
@DarkSchneider: Ik zeg dat het design sterk is. De rest van de bedrijfsvoering is bij de Duitsers absoluut beter voor elkaar, dat ben ik met je eens.
AudiRS zegt
Italiaanse merken langer vers? Wat heb je daaraan? Dan staat er een “verse auto” bij het demontagebedrijf.
Zo lang als een duitser of japanner gaan ze in elk geval niet mee.
lithiumion zegt
@AudiRS geloof jij dat nog steeds? Ok, dat van de Japanners, daar heb je dan wel gelijk in.
Dutchdriftking zegt
@AudiRS: Vers qua design. De Japanners gaan inderdaad erg lang mee, de Duitsers over het algemeen niet. Juist bij de duurdere Duitse merken wegen de reparatiekosten vaak niet meer op TOV de restwaarde.
karhengst zegt
Ja maar als je auto er met 14″ goed uitziet, koop je geen upgrades. Mooi voor de klant, slecht voor de handel natuurlijk. Hetzelfde wanneer je goed werk maakt van achterhaalde betrouwbaarheidsklachten.
En ineens ben je Frans bezit.
drtim zegt
Ik zag gisteren nog een iX bij de Appie, wat een uitgezakte blubberkont heeft dat ding. Alsof ze naar een peer hebben gekeken en dachten: “Ja, dat is dé vorm!”
robertvanheerde zegt
Een auto hoeft helemaal niet mooi te zijn om goed te verkopen. BMW bewijst dat nu opnieuw, want Musk had dat ook al door
PunicaOase zegt
Precies, eerlijk gezegd zijn bijna alle auto’s lelijk of saai. Het hoeft idd niet mooi te zijn om te verkopen. Uitstraling (badge), betrouwbaarheid, rijkwaliteit, infotainment, ruimte en natuurlijk de prijs lijkt allemaal belangrijker.
Je ziet dat wel meer: een Rolex bijv. is ook niet echt mooi, maar ze zijn niet aan te slepen.
En wat dacht je van alle troep bij de Action: verkoopt als een malle..
drtim zegt
Idd, model X en Y zijn uit hun verband gerukte S en 3. Volledig uit verhouding als je het mij vraagt.
Diesel Rocks zegt
BMW geeft dus toe dat ze bewust lelijke auto’s bouwen. Volgens mij deden ze dat niet altijd, ik kan de 4-serie GC LCI bijvoorbeeld niet lelijk vinden, toen niet en nu niet. Sindsdien is het er niet mooier op geworden. En als je straks een nieuwe auto koopt dan zit die vol met foefjes om je snelheid te beperken en je agressief binnen de lijntjes te houden. Nee, het wordt steeds onaantrekkelijker om een nieuwe auto te kopen. Een ICE kan je 20 of 30 jaar rijden, met een EV is dat onmogelijk. Ik denk dat ik maar zuinig met mijn huidige auto omga.
mashell zegt
Doe maar zuinig met je huidige auto, je bent idolaat van die wagen. Overigens vind ik de 4GC een trekdrop versie van de 3 serie, een stukje minder sterk design.
Er zijn maar weinig ICE wagens die 20 jaar halen, de meeste zijn door slijtage voor die tijd al economisch total loss.
mashell zegt
BMW ontwerpt auto’s voor mensen die auto’s kopen, niet voor mensen die er op het internet een mening over hebben. BMW heeft een periode gehad met heel gezapig design, de BMW F10 is bijvoorbeeld niet lelijk maar heeft ook 0.0% karakter, in een donkere kleur is de wagen gewoon vormloos. Toen ik de BMW iX op foto’s zag dacht ik ook “dat brengen ze toch niet echt op de markt” als je er nu eentje ziet denk je “actuele BMW”, het went gewoon erg snel.
weekert zegt
Ik had nog niet van de BMW XM gehoord, dus dacht dat dit een photoshop was van een Skoda Kodiaq met BMW grille. De Kodiaq vind ik een erg geslaagd ontwerp. De achterkant van de BMW is wel iets van te vinden inderdaad, misschien went het.
flyerbunch zegt
Je moet het hebben? Uhm BMW wilt dus minder mainstream zijn en er minder van verkopen?