BMW i3s rij-impressie: elektrisch én sportief?

Auteur: , 28 Reacties

We reden met de nieuwe i3S, de kleine elektrische stadsauto van BMW.

BMW i3s rijtest

De i3 maakt al geruime tijd deel uit van de BMW-i lineup. Door de jaren heen is de EV in het nieuw gestoken. Voor de EV10daagse van dit jaar reden we met de meest recente versie, de i3s. Is de i3s nog relevant genoeg met de huidige maatstaven en hoe goed komt deze elektrische auto nog mee? Check onze rij-impressie hieronder.

Met dank aan Mobility Service Nederland voor de actuele leaseprijzen



28 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Nee. Gewoon nee
@fendercd60: Ja. Gewoon ja
@fendercd60: Zoals voor bijna alles, telt ook voor de i3 het innerlijk.
Ik dacht even een i3 cabrio te zien op de foto. Tof ding, jammer dat het geen hybride is.
Dikke bmw
Deze i3 is meer AutoBlegh. ☹️
Heb nu met de ‘oude’ i3s ‘first edition’ 20 000 km gereden. Ik moet zeggen dat de auto in de stad niet normaal snel is. Interieur ook grappig. Met een rode kleur + zwarte accenten vind ik het uiterlijk ook al een stuk minder erg.

Overigens vind ik de wegligging maar matig. Te straf afgeveerd en met insturen voelt het niet als 1300 kg maar meer. Ondanks dat het gewicht mooi laag ligt door de accu’s. Door de banden lever je echt in op de wegligging, wat natuurlijk ook logisch is. Maar de combinatie tussen sportief en elektrisch klopt niet. Ook het automatisch rijden systeem van BMW is kut. Ben al minimaal 3x terug geweest om naar de unit te laten kijken. “Als de zon er op schijnt werkt het niet (op de radar) bullshit. Optie van een paar duizend euro.

Mijn advies is om bij de model 3 te kijken als je een dik uitgevoerde i3s overweegt. Afschrijving is ook als een raket gegaan van de i3’en. Helemaal vergeleken met een tesla.
Ik kan me nog herinneren dat er een tuner was die de scheve nummerplaat van de Land Rover Discovery had opgelost. Waarom heeft nog niemand dat gedaan met die vreemde zijruitjes van die achterportieren? Ik vind het verder niet eens een verkeerde auto, maar dat detail vind ik echt verschrikkelijk.
De Tesla Model 3 maakt de i3 compleet overbodig. Want: Mooier (tenminste, de gemiddelde opinie over het design is een stuk positiever dan dat van de i3), rijdt wel goed, veel meer ruimte, grotere actieradius, veel meer vermogen en dus ook verkrijgbaar voor 50k. De verkoopcijfers onderschrijven dit ook wel. Dus BMW, jullie mogen van heel wat betere huize komen als jullie de ‘gemiddelde EV-leaserijder’ willen paaien!
De Fiat multipla is er niks bij. De lelijkste auto van de laatste 20/30 jaar.
@baklava: De Multipla is ook cool!
Meer en meer items over elektrische auto’s die de echt leuke items verdringen. Jammer dat autoblog bang is dat ze kijkers verliezen als ze dit niet doen!
@jeffreym3: autoblog is juist niet bang om gewoon met hun tijd mee te gaan.
@trasimo: ach hou toch op. Eigenlijk zit niemand (tenzij zakelijk) te wachten op elektrische auto’s, maar het wordt ons aan alle kanten door de strot gedrukt.
@jeffreym3: Ik heb zelf m’n BMW ingeruild op een Model 3 en geen moment teruggekeken. Ja natuurlijk is de Tesla zakelijk want anders niet te betalen. Maar hij is ook 351pk, 4-wiel aandrijving, een briljante geluidsinstallatie, autopilot en het stuurt zowaar beter dan m’n 1-serie met M-onderstel. Volgens vele ‘puristen’ hier heb ik nu ineens geen recht meer om mezelf autoliefhebber te noemen en mogen er geen stukjes over geschreven worden want elektrisch. Tegelijkertijd rijdt de helft hier in een diesel en de andere 49% in hooguit een 2 litertje turbo wat toch nergens naar klinkt. Tegen diegenen zeg ik: blijf vooral lekker rijden wat je zelf wilt, maar accepteer ook dat de wereld om je heen verandert.
@trasimo: ja ieder zijn ding inderdaad, maar het is gewoon niet nodig om deitems over elektro zooi te laten overheersen om ons te laten “wennen” aan die zogenaamde toekomst. Laten we hier nog zoveel mogelijk over leuke auto’s met beleving praten en zo min mogelijk over tesla’s met overgewicht.

Ik heb van 1,6 turbo tot aan 3.2 atmo gereden en een 2 liter turbo motor kan geweldig goed klinken. Dat heb jij dus zo te lezen nog nooit mogen horen. Het één doet niet onder voor het ander.
@jeffreym3: Ik kom hier al aardig wat jaren en al die tijd mixt Autoblog topics over de leuke (voor velen onbereikbare) auto’s met de auto’s die wel realistisch zijn en meer geschikt voor dagelijks gebruik; waarschijnlijk om een groot publiek aan te spreken.

Van daaruit bezien is het vrij logisch dat daar in 2019 ook elektrische auto’s tussen zitten. Daar zitten de lezers op te wachten blijkbaar, want als die topics niet gelezen werden waren ze er allang mee gestopt. Van een geheel nieuw type aandrijflijn is de nieuwswaarde nu eenmaal hoger dan de zoveelste Audi A4 TDI facelift, dus dat het even wat drukker is met die topics snap ik ook nog wel. Wordt vast vanzelf minder/normaler.

Het staat je ondertussen natuurlijk vrij om een blog op te richten dat iets pas een auto vindt als het stinkt en herrie maakt en daar wel lekker in het verleden te blijven hangen.
@trasimo: dat jij door belastingmaatregelen alleen nog maar een VW Up! kunt betalen OF een elektrische auto maakt je inderdaad niet een auto liefhebber maar een bijtelling worm. Ik heb ook talloze 2.0 turbo’s gereden, van Opel Manta tot Subaru STi. Elke dag een feest.. De elektrische auto’s? Elke dag een drama.. kan niet altijd voor mijn huis parkeren en dus niet laden en moet nu dus noodgedwongen de motor of de 2.5 turbo pakken…
@schuimbekje3: Ik denk niet dat jij in m’n portemonnee kan kijken, dus probeer dat ook maar niet… en ik heb niet met je geknikkerd, dus ‘worm’ zeg je maar tegen je moeder.

Dat jij zelf vooraf niet hebt opgelet of je een elektrische auto wel genoeg kan opladen is natuurlijk je eigen fout. Had je je huiswerk maar moeten doen voordat je er eentje nam. Ikzelf laad m’n auto een paar keer per week op tot een range van 450km en kan daarmee compleet relaxed naar m’n afspraken. En voor die ene keer dat ik onverwacht wat meer moet rijden, hang ik ‘m een kwartiertje aan een supercharger en is er nog steeds niks aan de hand. Het is maar waar je je druk over maakt.

Ik snap sowieso de frustratie van de benzine-boys niet hier, de topics van de Lamborghini’s, Bentleys, Ferrari’s en andere V6 t/m V12 motoren komen hier gelukkig nog steeds langs, en ook ik zit bij die filmpjes te genieten van het geluid. Iedereen happy zou je zeggen…
@trasimo: ik snap zijn punt wel ongeacht of iemand nu een bijtelling worm is of niet.. Ik heb een collega die dankzij belachelijke co2 regelingen niet eens een seat uit de FR Line mag uitkiezen.. En daar gaat het een beetje heen. Straks word ons de portemonnee uitgewrongen omdat we autoliefhebber zijn en erger nog, gestraft als we benzine/diesel blijven rijden.. Dat de massa geen elektrische auto kan betalen zal de overheid worst zijn en de rijken onder ons genieten ondertussen van talloze belastingvoordelen en tuffen nog net niet gratis rond en bevuilen ondertussen net zo hard (je weet vast wel hoe milieuvervuilend het is om accu’s te produceren en de grijze stroom die je gebruikt om op te laden, om nog niet te spreken over de mensenrechten die worden geschonden voor het winnen van kobalt en andere grondstoffen voor deze fijne accu’s) het milieu en belasten het wegdek nog wat zwaarder dan “normale” auto’s. En wij maar betalen. En dan dus een autoblog voor autoliefhebbers die hier maximaal in mij gaan en met supersaaie items komen over nietszeggende ev’s. Uitgezonderd die over de Renault Zoe, al wordt in dat item ook enkel en alleen maar gespeculeerd en komt er in het artikel geen feit voorbij.
@jeffreym3: je punt over de overheid en het doorslaan over CO2 regels en hoe dat belast wordt deel ik volledig. De overheid is hartstikke hypocriet en onbetrouwbaar; al helemaal als het over auto’s gaat. Ik sta er zelf niet eens achter dat EV-rijders nauwelijks bijtelling betalen. Maar ik kies er wel voor om ervan te profiteren; als ondernemer word ik aan genoeg andere kanten alsnog hard genaaid door moedertje overheid.

Innovatie ben ik wel een voorstander van, en ik begrijp ook dat innovatie nu eenmaal tijd kost. Dus inderdaad, elektrische auto’s zijn onder de streep nu helemaal nog niet groener dan ICE’s. Maar de bedoeling is dat ze dat wel worden, en de enige weg om daar te komen is om die innovatie nu alvast de ruimte te geven en te steunen. Over kobalt gesproken: Tesla stopt in 2020 helemaal met het gebruik daarvan.

Het hangt er maar vanaf wat je nietszeggend vindt. Ik vind de zoveelste Audi ‘facelift’ echt het saaiste wat er is, en alle Kia’s, Opels en Suzuki’s met hun verbrandingsmotor-techniek uit 1990 en entertainmentsysteem wat minstens 5 jaar achter loopt op de goedkoopste smartphones sla ik ook graag over. Innovatie en techniek vind ik wel cool, dus ik volg het EV-gebeuren wel een beetje via topics zoals deze.

Zouden meer mensen moet doen; gewoon de topics lezen die je zelf leuk vindt in plaats van zure reacties plaatsen onder de auto’s die je toch al niet interesseren.
@trasimo: laten we het er op houden dat we hierover verschillen in mening. Ik zit overigens ook niet te wachten op de zoveelste audi items, maar evenmin op items met de zoveelste ev waar de innovatie inmiddels ook al af is. Jij noemt het zure reacties. Ik ben daarin juist een realist en snap heel goed welke kant autoblog heen wil, maar het gaat wat mij betreft veelste snel.
@jeffreym3: ik heb zelf niet de indruk dat autoblog ‘ergens heen wil’ of gemotiveerd is door groen-links extremisten voor wie elektrificering koste wat het kost doorgedrukt moet worden. Volgens mij hanteren ze hetzelfde business model als altijd: kijken hoe ze voor zo veel en duur mogelijke advertentie-impressies kunnen zorgen door te schrijven en filmen wat mensen op gebied van auto’s nu eenmaal graag willen zien; gewoon een winstgevend bedrijf runnen dus.
@jeffreym3: Ach, volgende week maandag wordt er vast weer gewoon een Audi TDI getest hoor.
@jeffreym3: staat toch echt ook bij de films zelf ook dat de mannen bezig zijn met een EV tiendaagse, dus wat verwacht je anders. Zou het beter zijn als ze met een V10-daagse bezig zouden zijn?
@mahansz: sorry ik heb blijkbaar Iets gemist? Een ev 10 daagse? Het moet niet gekker worden…
Leuke wagen!!
Je hebt wel een hekel aan jezelf als je hier voor kiest. Regelmatig in i3’s en golf E gereden, ik mocht blij wezen als ik de 100 km hield op een volle accu, dit is de realiteit als je niet met 90 achter een vrachtwagen blijft hangen. ‘het rijdt zo ontspannen’ met samengeknepen billen elke seconden kijkend naar de ‘stroommeter’ noem ik niet ontspannen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).