• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW introduceert head-up display over de volledige breedte

Auteur: Onno, gepost 15 maart 2023 om 08:58 – 4 Reacties

BMW komt met Panoramic Vision: head-up display over de volledige breedte

Nieuwe tech van BMW, namelijk een head-up display over de volledige breedte van de voorruit met de naam Panoramic Vision.

Nieuwe technologie, ik houd ervan! Bij BMW ben je dan wel aan het goede adres. Ze zijn vaak niet de eerste, maar zetten het naar mijn mening mooi neer. Vandaag kondigt het automerk een volgende generatie head-up display aan.

BMW Panoramic Vision

Het nieuwe display behelst de gehele breedte van de voorruit, gaaf! BMW ontwikkelt op dit moment een nieuw technologisch platform voor de ‘NEUE KLASSE’. De naam verwijst naar BMW-modellen uit de jaren 60. Panoramic Vision is daar ook weer een onderdeel van.

Frank Weber, lid van de Raad voor Ontwikkeling van BMW AG, spreekt over nieuwe mogelijkheden voor het ontwerp van auto’s. Denk met name aan een meer rustige cockpit dat meer ruimte geeft. Het is gevoelsmatig het tegenovergestelde van wat Mercedes-Benz doet met het hyperscreen.

BMW Panoramic Vision

Voor het eerst maakt de technologie zichtbare displays over de hele breedte van de voorruit mogelijk. En dit voor alle passagiers. Het nieuwe display toont informatie met een hogere lichtintensiteit en contrast op een donker gelakt gedeelte aan de onderrand van de voorruit. Dit zorgt voor een scherp beeld dat altijd over de volledige breedte van de voorruit zichtbaar is.

Handen aan het stuur, ogen op de weg

De BMW Panoramic Vision en nieuwe BMW iDrive zal spoedig in de ‘NEUE KLASSE’ verschijnen. Het is geen toeval dat BMW zo hamert op een innovatieve head-up display. Ze waren het eerste merk die in 2004 met dergelijke technologie kwamen. Het was ook een toffe feature op de BMW M5 E60.

Voor nu is het doel om te laten hoe een uitgebreid head-up display kan worden gebruikt voor het ontwerpen van beeldschermbediening en een betere gebruikerservaring in de toekomst. Dit resulteert in een samensmelting van de echte wereld en de virtuele wereld, door van de ruiten een projectieoppervlak te maken. Meer informatie hierover in het onderstaande filmpje.

Wanneer we zelf dit display kunnen gaan testen in een BMW is nog onbekend.

Ook interessant!

  • Video: BMW slachtoffer van waardeloze automobilist
    Video: BMW slachtoffer van waardeloze automobilist
  • BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
    BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
  • BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift
    BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift
  • BMW M4 Coupe Competition
    BMW bevestigt sappige M4 CSL details

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, display, interieur

Vorig bericht: « Dit is het goedkoopste statement dat je in Nederland kunt maken
Volgend bericht: Elektrische BMW i5 aangekondigd, ook als Touring! »

Lees Interacties

Reacties

  1. erce zegt

    15 maart 2023 om 09:24

    Mooi zeg! En wat een verschil met de kermis die Mercedes er tegenwoordig van maakt.

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    15 maart 2023 om 09:59

    ‘Projecteren op een donker gelakt gedeelte van de voorruit’

    Hebben we het hier nog wel over een Head Up Display? Volgens mij is het mooie van een HUD dat het op een doorzichtig deel van de ruit recht in je blikveld wordt gepresenteerd, waarbij geen van de factoren de andere in de weg zitten. Je kunt door de HUD heenkijken en gewoon zien wat er op de weg gebeurt. Dit is gewoon een extra informatielaag onder de ruit op een gedeelte waar je niet doorheen kunt kijken.

    Kunnen ze niet gewoon een strook met schermpjes maken over de hele breedte vlak onder de ruit? Anders kun je bij een barst in je ruit vervolgens meteen 2k aftikken bij Carglass.

    Login om te reageren
    • erce zegt

      15 maart 2023 om 10:41

      Dat was ook mijn eerste gedachte, maar het lijkt een combinatie te zijn. Een deel wordt namelijk ook in het zichtvlak geprojecteerd.

      Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    15 maart 2023 om 14:16

    Hopelijk zitten bestuurders zo wat meer op hun head-up display ipv hun head-down display…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North