Kijk, de nieuwe BMW Z4 is eindelijk officieel

Auteur: , 104 Reacties

Daar is 'ie dan.

Waarom hebben ze bij BMW de neus van een Kia Stinger (rijtest) op een Fiat 124 geplakt?” – @willeme, over de nieuwe Z4. Ach ja, we kunnen niet zeggen dat het als een donderslag bij heldere hemel komt, dit ontwerp. De auto is de afgelopen maanden al talloze keren in verschillende vormen op het web verschenen. Vandaag is het dan eindelijk tijd voor de officiële onthulling. Tijdens het Concours d’Elegance in Pebble Beach trok BMW zojuist de doeken van de nieuwe Z4.

Omdat we het uiterlijk al ruimschoots hebben besproken, zullen we ons ditmaal richten tot de First Edition-uitvoering die BMW ook dit keer ten tonele brengt. De Z4 First Edition oogt nét dat beetje sportiever dan de doorsnee variant van de vernieuwde cabrio, die zoals bekend zijn basis deelt met de nog aan te kondigen Toyota Supra. Daarbij krijgt de First Edition de kleur Frozen Orange mee, evenals antracietkleurige spiegelkappen en two-tone 19″ velgen.

BMW presenteert de nieuwe Z4 vooralsnog enkel als M40i. Dit model heeft, ergens in die gigantische neus, een 340 pk sterke zes-in-lijnmotor liggen. Mede dankzij zijn 450 Nm aan koppel moet de auto in 4,6 seconden naar de 100 km/u snellen. In geheel Duitse stijl houdt ook deze BMW bij 250 km/u op met accelereren.

Kijk aan! Het is de nieuwe BMW Z4

Snelheid is echter niet per se waarvoor je de nieuwe Z4 koopt. Zeker in deze configuratie zal de auto goed zijn voor het nodige gooi- en smijtwerk. BMW belooft namelijk een gewichtsverdeling van 50:50. Hoewel we nog geen concrete cijfers hebben over het gewicht van de auto, gaan we er van uit dat dit wel snor zit.

De nieuwe BMW Z4 wordt meegenomen naar de Autosalon van Parijs van volgende maand. Begin volgend jaar, om precies te zijn in de lente, wordt de auto wereldwijd geïntroduceerd. Het is nog niet bekend wanneer de auto naar Nederland komt.



104 reacties

Zijaanzicht vind ik echt prachtig. Elk ander aanzicht dan weer niet😂
@jack_abarth: onderkant zal ook nog wel gaaf zijn. Het is net een Abarth 124
@b2014209: Ik ben ook benieuwd of genoemde motoriseringen hun weg ook naar de Fiat en Mazda vinden.
MX5 rijders klagen al jaren om meer vermogen, de genoemde 340 pk moet deze honger wel stillen.
@johnhert: Geloof me, de gemiddelde MX-5 eigenaar klaagt niet snel over een tekort aan vermogen…
@jack_abarth: Pontiac Solstice!
Voorkant doet me in de verte denken aan de nieuwe fiat spider. Verder een mooie wagen geworden.
Na de beloftevolle concept vind ik dit toch wel een tegenvaller. Te druk, te veel voor-en achterovergang en geen corona’s. Geen corona’s. Geen corona’s.

Sorry, moest even tot me doordringen. Zucht…
@leaper035t: ik zie de z4 liever zonder kleed dan jouw vriend
@tjongejongejonge: doe nog eens een poging vriend. Nu liefst in duidelijk Nederlands of ga terug naar school.
@leaper035t: stop jij je Corona s in een plek waar de zon niet schijnt
@leaper035t: #zielverkocht
@leaper035t: en nu heb ik trek in een een of ander Mexicaans biertje🤔
@truckertje: mmmmh bier
@leaper035t: corona’s wat zijn dat? Naast mexicaanse biertjes uiteraard!
@wouterjeuring: dat zijn de ringen die BMW in z’n koplampen verwerkt. Ook bekend als Angel Eyes.
@leaper035t: ik vind hem ook te druk, maar bedenk wel dat dit de M-versie is he, die zijn sowieso wat drukker.
Doe dat doek er maar gauw weer over…
Erg geslaagd. Vind het digitale dash ontwerp ook fraai!
Nice! Maar die zwarte accenten en velgen doen afbreuk aan het ontwerp.
Wat een domper zeg na het zien van de schetsen. Vooral de voorkant is nietszeggend waarbij de koplampen geïnspireerd lijken te zijn door de Fiat 124.
@snuif: neem eens een goede snuif, dat maakt de auto wellicht wat mooier. Ik ben er zonder snuif niet echt kapot van. Mijn geld besteed ik wel aan een mooie Merc cabrio.
Het concept was zo mooi…..
Wat een afschuwelijke mislukking! Een hele lelijke auto.
Fiat 124 meets honda s2000
@hokeej: S2000 is pas écht een tijdloze schoonheid!
Nou vind ik de Stinger een bloedmooie auto, dus dat er met veel fantasie iets van een Stinger te zien is kan ik niet erg vinden.

Vind deze Z4 sowieso een mooie auto. Niet te opzichtig of te poenerig, gewoon weer een mooie roadster.
Ik heb het al eerder geschreven maar het is ongelooflijk hoe hardnekkig journalisten blijven geloven in de mythe van de 50:50 gewichtsverdeling.
De best rijdende auto’s hebben allemaal rond de 42:58.
Een lijstje:
Porsche 911 40/60
McLaren F1 41/59
Lotus Esprit 42/58
Lamborghini Gallardo 42/58
Ford GT 43/57
Deze gewichtsverdeling heeft 2 voordelen.
1) Tijdens acceleratie wil je meer gewicht op de achterwielen voor meer tractie.
2) Bij remmen heb je gewichtsverplaatsing naar voren. Deze 40/60 gewichtsverdeling zorgt dat de rembalans weer meer naar achteren wordt verplaatst. Nu werken opeens alle wielen mee met remmen ipv alleen de voorwielen. Dat is een van de redenen waarom een 911 zo hard kan remmen: de achterwielen doen ook mee.
@janjansen: Ooit al een Z4 in het wild gespot? Dan weet je hoe ermee gereden wordt, gas los ruim voor de bocht, toch nog even flink remmen wat helemaal niet nodig was en dan heel traag door de bocht. Dus dan heb je helegaar niks aan die perfecte gewichtsverdeling, het gaat erom dat je shined in je wagen en en rij-eigenschappen boeit 90% niet.
@janjansen: Je noemt nu wel een heel arbitrair lijstje op met ‘best rijdende auto’s’
de 911 bijvoorbeeld. Hoeveel decennia heeft dat wel niet geduurd voordat die wagen echt de ‘best’ rijdende is geworden? Een motor ACHTER de achteras is gewoon per definitie een fout ontwerp. Net als Audi die ze voor de vooras legt.

De Alfa Romeo SZ werd (wordt) ook alom geprezen als ‘best rijdende’ auto en die had een gewichtsverdeling van 56/44.

Er rijden ook verschillende Honda Civic Time attack wagens rond met een gewichtsverdeling van 67/33 en die zijn extreem, extreem snel. Valt dat ook onder de categorie ‘best rijdend’?

Ik ben het met je eens dat 50/50 niet de heilige graal is, maar het is niet zo dat dat niet een goede basis is.
@transaxleman: het klopt als je zegt dat de motor achter de achteras niet ideaal is. O.a. door de juiste gewichtsverdeling toe te passen is het toch een van de best rijdende auto’s geworden.

De SZ hebben ze nog een aardige balans kunnen geven door verhoudingsgewijs wat smalle achterbanden tov voor. Hiermee compenseer je de gewichtsverdeling een beetje. Is ook een manier, maar niet ideaal.

Een Civic is voorwiel aangedreven, daarvoor gelden andere ontwerpregels.
@janjansen: Ik krijg meestal het idee dat die journalisten de feitjes die ze krijgen ook gewoon maar doorgeven zonder daar verder aandacht aan te geven.
Valt vaak op bij een review bij meerdere bronnen, de meest onzinnige feitjes worden netjes door elke journalist benoemd.
@reactief: Je moet wat om de volgende keer ook nog uitgenodigd te worden.

Of denk ik nu te cynisch?
@janjansen: Ik durf te stellen dat de Lotus Elan één van de best rijdende auto’s aller tijden is.

Gewichtsdistributie is 48:52…
@karaya: zeker top zo’n Elan!
een Elise heeft 41:59

Mijn punt is, zeker geen 50:50 maar meer op de achteras.
@janjansen: je gebruikt absolute getallen om een subjectieve kwalificatie “best rijdende” te bewijzen. Dat werkt natuurlijk niet. Ook zal BMW niet op zoek zijn naar de beste tractie en de meeste rem kracht maar naar het meest neutrale weggedrag, iets waarbij je niet al teveel gewicht op de achteras wilt hebben. Of dat de “best rijdende” auto oplevert, is zoals in Duitsland zeggen Geschmackssache.
@mashell: In een sportwagen ben je niet op zoek naar het “meest neutrale” weggedrag.
@janjansen: @janjansen: je gebruikt absolute getallen om een subjectieve kwalificatie “best rijdende” te bewijzen. Dat werkt natuurlijk niet. Ook zal BMW niet op zoek zijn naar de beste tractie en de meeste rem kracht maar naar het meest neutrale weggedrag, iets waarbij je niet al teveel gewicht op de achteras wilt hebben. Of dat de “best rijdende” auto oplevert, is zoals in Duitsland zeggen Geschmackssache.
@janjansen: Afgezien van het feit dat ieder merk z’n eigen gouden standaard hanteert, vind ik het vooral ironisch dat BMW dit over zijn modellen vertelt. Bij de 3-serie wordt dit feitje ook steevast vermeld, maar men vergeet te zeggen of het dan de 316i met 1.5 3 cilinder betreft, of de 335d met het dubbele aan volume, cilinders en turbo’s.

Maar wellicht is dat dus de truc bij de Z4: koop de instapper als je sportieve aspiraties hebt en laat deze kietelen?

@janjansen: mooie uitleg. Zo had ik er zelf nooit over nagedacht. Klinkt ook allemaal erg logisch. Meteen ook een mooi voorbeeld erbij, de 911
Achterkant en zijkant zien er prima uit, maar die voorkant…
@Rick-dos: aldus de mening van een man die op autoblog laat weten dat hij naar de hoeren gaat
@tjongejongejonge: wat is daar mis mee?
@tjongejongejonge: Ja, want dat is relevant op autoblog…
@tjongejongejonge: aldus onze favoriete shitposter
@tjongejongejonge: Wat een treurige opmerking
@tjongejongejonge: en dan mag je geen mening meer hebben omdat…?
@tjongejongejonge: Misschien zou jij dat ook eens moeten doen, ipv een klote reaktie te posten hier.
@Rick-dos: ik vind juist de achterkant echt vreselijk, voorkant zie ik een glimlach maar die krijg ik niet op mijn gezicht van de Z4
Geen emotioneel design. De front overhang kills it. En dan die rare vouwen op de motorkap. Dan was de Bangle Z4 vele malen mooier, en de huidige ook.
Dit ding heeft geen relevantie meer. Z3 en Z4 waren het overwegen. Dit koop je gewoon niet.
De nieuwe designrichting van BMW doet het erg goed op concept cars.
Als de rauwe werkelijkheid dan om de hoek komt kijken zijn opeens de verhoudingen zoek en ziet er allemaal maar krampachtig uit.
De auto oogt zeer ongelukkig. Moeilijk te bevatten dat er groen licht is gegeven voor dit ontwerp.
@pilot1988: alsof jouw moeder achteraf geen spijt heeft. Jouw vader had beter in de openhaard kunnen klaarkomen dan had het met een sisser afgelopen
@tjongejongejonge: Heb je je Ritalin weer eens niet ingenomen… Zucht…
@tjongejongejonge: Waarom toch steeds op de man spelen? Laten we het gezellig houden.
@tjongejongejonge: kom kom, de negatieve gevoelens die je hebt mogen ervaren, afkomstig van je vader, hoef je niet op een ander te projecteren.
@tjongejongejonge: Ik vroeg me altijd al af waar die bontkraagjes vandaan kwamen. Kennelijk dus uit de open haard.

Weer wat geleerd.
Hmmm. Ik weet het nog niet. Hij is niet perse lelijk maar een schoonheid is het ook niet. Vanuit sommige hoeken is hij best mooi maar vanuit andere hoeken dan weer lelijk. Maar wat sowieso jammer is is dat de auto zoveel lijkt op een hoop andere modellen. En dat is toch wel even anders geweest met BMW. De eerste Z4 was echt onderscheidend maar typisch BMW. Dit ding is een mix tussen Honda S2000, een oude SLK, een 124 Spider en ik zie er ook wel een klein beetje Corvette in. Jammer eigenlijk…
Mooie Mercedes 124 Spider, wel een beetje rare BMW.
Ik ben BMW-rijder in hart en nieren (haha), maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik steeds meer naar Mercedes begin te neigen. Al zien ze er allemaal hetzelfde uit (net als BMW, Audi en Volvo), ik vind de designrichting waarin Das Haus is gegaan toch wat beter.

Jammer wel.

En on topic; als ik in de markt zou zijn voor een roadster, zou ik liever de veel goedkopere Fiat 124 Spider hebben dan deze.

Zonde. Vind ik echt. Hopen dat BMW over een paar jaar weer de juiste weg inslaat.
@nicolasr: ik heb/had een beetje hetzelfde en dat heeft ertoe geleidt dat ik een maand geleden een nieuwe Mercedes heb opgehaald. Kon dat een aantal jaar geleden niet bedenken ;)
@pindakoning: ik geef je groot gelijk! Welke is het geworden, als ik vragen mag?
@nicolasr: amen, precies dat!
@nicolasr: i feel you, bro…
👎
Zonde zeg, deze had zo mooi kunnen worden.

Wachten tot ik m in het echt zie dan maar.. op deze plaatjes vind ik m niet echt mooi
Ik zie Mercedes trekje? Of sta ik daar alleen in? Zet er eens een ster op?
Ik vind ‘m ontzettend goed gelukt! Wat is iedereen hier verschrikkelijk zuur zeg. Is toch gewoon een prachtige, stoere roadster geworden.
@TimmiX: absoluut, gekke is dat wanneer het een niet vernieuwd ontwerp is het niet goed is en wanneer het wel vernieuwend of ander ontwerp is het ook niet goed is. De Ferrari 612 was ook de lelijkste Ferrari ooit, plots een aantal jaar verder is het de laatste elegante Ferrari en iedereen vindt het geweldig. Over een paar kaar is dit gewoon een schitterende roadster!
@TimmiX: vind ik ook. De tijd staat niet stil. Dat betekent dat design veranderd. Ook sommige heilige huisjes sneuvelen: de 2 ronde koplampen achter glas, de grill, de Hofmeister knik, tellerontwerp. Is maar goed ook. Reken maar dat de jongere generatie autoliefhebbers hier minder moeite mee heeft.
Erg lelijk. Als een auto zoveel details nodig heeft, dan klopt het basisontwerp niet.
Wennen, niet lelijk. Vind het wel wat. Sowieso is de z4 altijd een buitenbeentje geweest qua looks.
Het rode exemplaar laat ik ff buiten beschouwing wegens zwarte velgen (epische hekel aan), maar de Frosted Orange versie vergt ook enige gewenning. Lelijk is-ie niet, maar op de één of andere manier oogt de auto nogal geforceerd. Misschien, dat een niet-M er cleaner uit zal zien. We wachten het voorlopig even af.
Het lijkt mij een heerlijke auto om in te rijden. Ook de proporties zijn prima. Design is misschien wat druk. Ik ben als Alfa rijder wel een beetje jaloers op de mogelijkheden van BMW. Iedere niche wordt gevuld (soms gaat het mis 5-serie GT of 2-serie met voorwielaandrijving). Waar is bijvoorbeeld de Alfa spider. Ik ben benieuwd naar de verdere specs. Ook lees veel kritiek op de zwarte accenten en wielen. Ik vind juist het rood en zwart zeer fraai. Zelfs Bentley en Rolls presenteren hun nieuwste modellen in rood met zwarte accenten. Is rood niet het nieuwe wit?
@ibssr: Rood wordt al jaren gebruikt. Mazda presenteerde de 6 en CX5 beiden in Soul Red, dat was 2012. En de Astra GTC werd naar mijn weten in 2011 reeds in rood gepresenteerd.

Gelukkig niet met zwarte velgen. Dat is gewoon zonde aangezien het complete design wegvalt.
BMW reed vroeger tenminste nog goed
@mcarre:
Doen ze nog steeds. Zelfs beter dan vroeger . . .
Misschien is hij in het echt wel mooi.
Moet ‘m een keer in het echt zien, denk dat ‘ie dan wel uit de verf komt.
Als Z4 (E85) rijder moet ik echt wennen aan de koplampen. Eerst maar eens in het echt gaan bekijken.
De vergelijking met kia en fiat snap ik en zie ik ook, maar ik denk dat de fiat veel kleiner oogt in praktijk.
Gelukkig wel weer een stoffen dak.
Zijkant, kont en interieur: mooi!
Als Z4 (E85) rijder moet ik echt wennen aan de koplampen. Eerst maar eens in het echt gaan bekijken.
De vergelijking met kia en fiat snap ik en zie ik ook, maar ik denk dat de fiat veel kleiner oogt in praktijk.
Gelukkig wel weer een stoffen dak.
Zijkant, kont en interieur: mooi!
Tja idd abarth. Beetje een standaard cabrio.. bekende lijnen. Nee een fiat 124 is specialee vind ik.
Beetje van alles wat is deze auto. Wel mooi. Dat wel.
We zitten in de één pot nat generatie
Ben benieuwd, denk dat in het echt beter uit de verf komt.
Veel front-overhang voor een BMW? Korte neus? Mwah… Ik oordeel pas als ik hem in het echt heb gezien
Kolere, wat een gedrocht! Al maakt BMW het er met publicaties wel een sport van om een wagen op een zo ongunstig mogelijke hoek te fotograferen en ziet het er in het echt vaak minder erg uit. Nog ff afwachten tot de introductie met een definitief oordeel, dus.
@e1000bmw523i: kijk even het filmpje van Shmee (sorry) hieronder. Daar ziet hij er prima uit, vind ik dan.
My thoughts:

Niet de mooiste BMW Roadster. Dat maakt niets uit, het vergelijk is niet eerder. De eisen waar deze auto aan moet voldoen zijn anders dan 10 – 20 jaar geleden.

Wel gaaf dat BMW het gewoon doet: een nieuwe Roadster op de markt brengen. De Audi TT is FWD, iets wat je niet wil bij een roadster. De SLC is een gefacelifte SLK, wat op zijn beurt al een doorontwikkeling was van de vorige SLK.

De Porsche Boxster is vooralsnog mijn favoriet, maar het feit dat je kan kiezen voor een zescilinder is wel een voordeel. Kortom, laten we blij zijn dat BMW zo’n auto bouwt.

Als laatste: ik word een beetje moe van ‘introductie persfoto’s’. Niet zozeer van BMW, maar heel veel merken. Het lijken wel renders. Waarschijnlijk ziet de auto er ‘in het vlees’ véél beter uit.
Neem de badges/grill weg en vroeg mij 2 jaar geleden welk merk het was: het laatste dat ik zou gezegd hebben is BMW.

Compleet met Kia lichten, Mercedes SL deuren en Porsche Boxter kontje. Nog wat overdreven uitsnijdingen om de veel te korte wielbasis te maskeren.

Eens iets anders dan de typische familie smoel, dat wel, waarvoor respect.
@koentag: Dat hebben alle Z-modellen gehad…anders smoelen dan het normale gamma.
Even langs Shmee kijken/luisteren:

https://youtu.be/WXYqKKhHTNE
Deze Z4 is BMW’s compliment aan Kia en Fiat.
Met m’n BMW-bril op en na het zien van Shmee’s introductie filmpje vind ik hem prachtig! Mooie sound (M40i) en mooi strak interieur wat goed in elkaar zit qua ergonomie, zoals bij elke BMW het geval is.
Zeker niet onaardig en goed dat er een leuke roadster op de weg bij komt.
Ik vind hem wel iets weg hebben van een mercedes gt cabrio maar dan met iets drukkere lijnen.
Ik vind dat veel mensen erg negatief zijn en ik snap niet zo goed waarom. Dit is toch precies zoals een Roadster moet zijn? Stoffen kap, een zescilinder, achterwielaandrijving? Beter wordt het niet (afgezien van de turbo’s). En het karretje ziet er gewoon guitig uit. Niet zo fraai als het concept, maar dat is meestal het geval.

Ik krijg meer het idee dat het steeds populairder wordt om BMW af te zeiken. VAG afzeiken wordt steeds meer not done dus moet er een nieuw slachtoffer komen. Als dit een roadster was gewoon van een Aziatisch merk of van Fiat, dan was iedereen waarschijnlijk positief. Nu staat er BMW op en dan is het niet goed.
@berlinetta:
’t Voetbalsupporters-syndroom, bij de fanboys van het ene merk kan het andere merk niet goed doen en vice versa. Niet teveel acht op slaan, marginaal geneuzel.

Vwb de nieuwe Z4 zelf : kleur lijkt een groot verschil te maken, vind ‘m in het Shmee-grijs het best tot z’n recht komen. Zo’n M-versie heeft wat mij betreft wat veel lijntjes/vouwtjes/vreemd gevormde bumpergaten (geldt ook voor m’n eigen F82), misschien dat een niet-M strakker in z’n vel zit. Zou de aanblik ten geode kunnen komen.
Tsja, het ontwerp ligt niet meteen heel lekker op het netvlies. Maar het interieur ziet er wel stukken beter uit qua materiaalgebruik. Enige minder fraaie vind ik de digitale klokkenwinkel, die ziet er niet echt des BMW’s uit maar goed ze zullen ook een keer wat nieuws moeten bedenken.
Rare auto is dit. Eerste x dat ik naar de foto keek vond ik het niks en bij nog een aantal x kijken vind ik hem toch wel vet. Denk dat hij in het zwart of zilver toch wel erg mooi is.

Na het zien van die megasexy conceptversie had ik er wel iets meer van verwacht uiteindelijk. Hopelijk daalt de vorige versie wat meer in prijs nu. Die zitten tweede hands toch al snel tussen de 26 en 30K.
Is BMW op de Mercedes tour? A la SLC?
Ff die video van Shmee bekeken, toch wel erg mooi hoor.
@s7emilio: Ik vind hem met chrome nieren ook veel mooier en meer BMW dan met die zwarte. Zwarte nieren heb ik sowieso nooit mooi gevonden, is toch het kenmerk van BMW.
De wielen staan te dicht op elkaar. Of teveel overhang. Het is maar hoe je het bekijkt. Het lijkt wel een (lage) Hymer camper.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).