• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW iX M60 blijkt veel krachtiger dan verwacht

Auteur: Bart Oostvogels, gepost 5 januari 2022 om 07:10 – 42 Reacties

BMW iX M60

Kennelijk was een systeemvermogen van 600 pk nog een voorzichtige indicatie. De BMW iX M60 blijkt nog een tandje krachtiger.

i, X en M

‘Het beste van drie werelden: i, X en M’, op die manier kondigt BMW deze volledig elektrische iX M60 aan. Het is dan ook best een bijzondere auto. Hij is elektrisch (i), het is een SUV (X) en BMW M (M) heeft zich met de ontwikkeling bemoeid. Samen met de BMW i4 M50 staat de iX M60 voor de overgang van BMW M naar het segment van geëlektrificeerde sportauto’s. In de toekomst verschijnen er nog veel meer volledig elektrische M-modellen.

600 pk? Veel meer!

Vooral de aandrijflijn van de iX M60 maakt indruk. Die blijkt in de praktijk nog krachtiger dan in eerste instantie werd verwacht. In eerdere berichten over de BMW iX M60 werd een systeemvermogen van 600 pk genoemd. In werkelijkheid gaat het om nog meer vermogen.

1.100 Nm aan koppel!

De BMW iX M60 maakt gebruik van twee elektromotoren. De elektromotor op de achteras levert een maximaal vermogen van 360 kW (490 pk). Het maximale vermogen van de elektromotor op de vooras bedraagt 190 kW (258 pk). Het systeemvermogen komt uit op een slordige 619 pk (455 kW). En dan komt nog het koppel. Hou je vast: een maximumkoppel van 1.015 Nm en in de Sport-modus met geactiveerde Launch Control zelfs 1.100 Nm. Het is dus een absolute krachtpatser. De 0-100-sprint is in 3,9 seconden een feit. De topsnelheid van de BMW iX M60 is elektronisch begrensd op 250 km/u. De andere iX-types halen maximaal 200 km/u.

Achterwielaandrijving

Onder normale rijomstandigheden is de BMW iX M60 uitsluitend achterwiel aangedreven. Dit met het oog op efficiëntie en het vergroten van de actieradius. Bij sterke acceleratie of wielslip schakelt de elektromotor op de vooras bij. Deze vorm van vierwielaandrijving werkt aanzienlijk sneller dan een traditionele tussenbak tussen de voor- en achteras.

BMW iX M60

Actieradius

En hoe zit het dan met de actieradius? De lithium-ion batterij van deze power-SUV heeft een capaciteit van 105,2 kWh (bruto capaciteit 111,5 kWh). De actieradius is volgens de WLTP-cyclus vastgesteld op 575 kilometer. De M60-uitmonstering is dus overduidelijk onzuiniger, aangezien de iX 50 met dezelfde batterij 630 kilometer (WLTP) kan afleggen op een volle lading stroom. De BMW kan AC laden tot 11 kW en DC snelladen tot 200 kW. Daarmee is de accu van de BMW iX M60 in zo’n 35 minuten op te laden van 10 tot 80 procent. Bovendien is de actieradius bij een laadstatus van 10 procent met DC snelladen in 10 minuten met 150 km te verlengen.

Ondersteltechnologie

Minstens zo interessant is de ondersteltechnologie. De iX M60 heeft voorwielophanging met dubbele draagarmen, een five-link achteras en elektrische Servotronic variabele besturing. Op de achteras zijn ook stabilisatorstangen toegepast. Adaptieve luchtvering voor en achter met elektronisch aangestuurde schokdempers is ook standaard. De stand van de luchtvering wordt voor ieder wiel individueel bepaald en in milliseconden aangepast. Dit moet carrosseriebewegingen en zware lading compenseren. De rijhoogte is met een druk op de knop in de middenconsole ook handmatig aan te passen. Via My Mode is de dempingskarakteristiek verder aan te passen. Exclusief voor de BMW iX M60 ontwikkelde sportbanden zijn optioneel leverbaar.

BMW iX M60

Ook ‘motorgeluid’!

De BMW iX M60 produceert ook ‘motorgeluid’. Dit geluid is ontwikkeld in samenwerking met Hans Zimmer – wie kent hem niet? – en Renzo Vitale, BMW Group Creative Director Sound. Tijdens het opstarten van de auto klinkt er een sportief riedeltje. Tijdens het rijden zorgt BMW IconicSounds Electric voor feedback op iedere beweging van het stroompedaal. De geluiden zijn aangepast op de instelling van de Driving Experience Control. In My Mode Sport is het geluid wat krachtiger.

Is dit een BMW iX M60?

Je moet overigens wel twee keer kijken dat dit een M-versie is. Het zou ook een iX 40 of iX 50 kunnen zijn. De verschillen zijn subtiel. De remklauwen zijn uitgevoerd in blauw en voorzien van een M logo. Op de zijpanelen van de voor- en achterzijde sieren M logo’s in de nieuwe afwerking hoogglans zwart/Titanium Bronze. Optioneel zijn de 22-inch aerodynamische wielen te voorzien van een Titanium Bronze afwerking.

De BMW iX M60 is verder standaard uitgerust met BMW Live Cockpit Professional en BMW Natural Interaction dat bediening met spraak en gebaren mogelijk maakt. Verder zijn een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, BMW Laser Light, Comfort Access, Active Seat Ventilation voor bestuurder en voorpassagier en het Heat Comfort Pack standaard. Ongeacht de gekozen weergave of geactiveerde My Mode is links op het informatiedisplay het M logo zichtbaar.

De vanafprijs bedraagt 134.839 euro. Tegen de zomer van 2022 vindt de wereldwijde introductie plaats.

  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60
  • BMW iX M60

Ook interessant!

  • BMW iX M60
    BMW iX M60: is 619 pk té gek?!
  • 600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
    600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
  • 600 pk BMW iX M60 komt al heel snel
    600 pk BMW iX M60 komt al heel snel
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bmw-i, bmw-m, Elektrisch

Vorig bericht: « Mercedes gaat de SUV binnenkort minder lelijk maken
Volgend bericht: De eerste elektrische Chrysler: ook leuk voor Europa? »

Lees Interacties

Reacties

  1. ukbob zegt

    5 januari 2022 om 07:56

    Cool. Model is nog altijd erg wennen, maar de Bangle 7 serie was na 15 jaar ook pas ‘ok’.
    Een dingetje: zullen we ‘stroom pedaal’ ook maar gewoon gaspedaal noemen? Heb jaren diesel gereden, toen zei niemand ‘diesel pedaal’ toch..?

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      5 januari 2022 om 10:39

      Het zou ook eigenlijk een luchtpedaal moeten heten ;-)

      Login om te reageren
    • quincy zegt

      5 januari 2022 om 12:06

      Acceleratiepedaal zou ook nog kunnen

      Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      5 januari 2022 om 12:30

      @ukbob: ik doe met je mee…

      Login om te reageren
  2. volvov7025t zegt

    5 januari 2022 om 07:58

    Ik ben nu wel benieuwd naar het “motorgeluid”. Pirates of the carribean meets gladiator🤪

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      5 januari 2022 om 09:33

      Hans Zimmer was ook verantwoordelijk voor The Dark Knight Trilogie.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      5 januari 2022 om 09:53

      De hybride 530e en hoogstwaarschijnlijk ook 520e’s en consorten hebben best ook wel een aardig extern geluid om voetgangers te waarschuwen bij lage snelheid.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      5 januari 2022 om 11:28

      “Also sprach Zarathustra” dat zou pas leuk zijn!

      Login om te reageren
  3. MoBieler zegt

    5 januari 2022 om 08:15

    Weer een zwaar, groot, lelijk, log, inefficiënt hok met het energieverbruik van ongeveer een hele woonwijk. Maar het is elektrisch dus is het groen. Tsja….

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      5 januari 2022 om 09:05

      Deze auto is niet ontworpen om efficient te zijn. Maar hij is gegarandeerd alsnog een heel stuk schoner dan een vergelijkbare (ongetwijfeld V8) benzine-tegenhanger

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    5 januari 2022 om 08:16

    Benieuwd wat er qua range overblijft als je ‘m op – laten we zeggen – 65 procent van z’n kunnen zou rijden.

    Login om te reageren
  5. geelbarrel zegt

    5 januari 2022 om 08:40

    Meneer Bugatti zei ooit: “Bentley maakt hele snelle vrachtwagens”… Lijkt erop dat afdeling M van BMW zich allesbehalve met gewicht heeft bezig gehouden. Moet wel een kiloknaller zijn dit…. maar dat vertelt de redactie maar ff niet……

    Login om te reageren
    • meetsysteem zegt

      5 januari 2022 om 08:49

      Dacht ik ook al. De vraag is, zou deze ‘personenauto’ onder de 3.500 kilo blijven…🤔

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        5 januari 2022 om 09:13

        @meetsysteem: Ja tuurlijk joh. Tesla Model X met 680 pk weegt 2300 kg, dus deze gaat daar 1200 kg extra bovenop gaan…

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          5 januari 2022 om 09:21

          @simonmc: Dat hangt er maar net van af welk meetsysteem je hanteert.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            5 januari 2022 om 09:26

            @baardmijt: Met of zonder vloeistoffen? Opgeladen of niet opgeladen batterij? Deze snap ik even niet.

            Login om te reageren
            • meetsysteem zegt

              5 januari 2022 om 14:14

              En met vijf Helmut Kohl types erin 😆

              Login om te reageren
          • karhengst zegt

            5 januari 2022 om 09:35

            Met volle of half volle accu bedoel je?

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              5 januari 2022 om 09:45

              @karhengst: Haha, ja precies!

              Login om te reageren
        • meetsysteem zegt

          5 januari 2022 om 14:18

          @SimonMc: Jij begrijpt echt wat humor is en wat niet hè

          Login om te reageren
      • wimof zegt

        5 januari 2022 om 11:30

        Rijbewijs C, met 90 op het eerste baanvak en inhaalverbod.

        Login om te reageren
  6. fmgarcia zegt

    5 januari 2022 om 08:42

    19 pk meer zeg.. Als je de titel ziet verwacht je 8000 pk per wiel. Lekker bezig jullie👍🏻

    Login om te reageren
  7. mp014 zegt

    5 januari 2022 om 08:45

    Ik neem aan dat dat “motor geluid” dan ook UIT kan? Lijkt me echt helemaal niks om lekker elektrisch te rijden en dan met knopjes een geluid over je luidsprekers in te stellen?
    Verder best een imposante auto. Heb nu 1x een iX in het echt gezien en betrapte mezelf op een “ow dat ziet er best sjiek uit….”.
    Materiaal gebruik van binnen lijkt erg mooi ook.

    Login om te reageren
    • dannyq zegt

      5 januari 2022 om 10:15

      @mp014: dat kan uit, zoals bij de i4 M50

      Login om te reageren
  8. nicolasr zegt

    5 januari 2022 om 08:50

    Mijn i3 had ook een geluidje bij het rijden. Bloedirritant, maar gelukkig kon je dat in het menu, na heel veel handelingen en erg goed zoeken wel uitschakelen. Hoop dat dat bij deze ook kan. Het is juist zo fijn om helemaal niks te horen als je elektrisch rijdt, ik wilde dan juist géén brom die op een verbrandingsmotor zou moeten lijken. Daarvoor reed ik niet in een elektrische auto namelijk.

    Login om te reageren
  9. caprio zegt

    5 januari 2022 om 09:37

    Als dit ding op de Autobahn gebruikt waarvoor hij gemaakt lijkt dan ben ik bang dat je na 200km gassen aan de lader moet.

    Tja, BMW moet niets meer hebben van oogstrelende ontwerpen uit de vorige eeuw. Om tegen het geweld van China op te kunnen blijven boksen, lijkt het niet lomp genoeg te kunnen. Wat een enorme fake-grill en wat een nare verhoudingen koetswerk

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      5 januari 2022 om 10:40

      In de vorige eeuw had BMW nog helemaal geen SUV’s. Toen hadden ze alleen maar goed sturende, dikke sedans en stations met een laag zwaartepunt; wat mij betreft zijn dat de auto’s die voor de Autobahn zijn gemaakt.

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        9 januari 2022 om 01:28

        Die hadden ze wel, de E53 is uit 1999 :)

        Login om te reageren
  10. cobana zegt

    5 januari 2022 om 10:47

    Veel meer vermogen, sneller en met veel meer range dan het zogenaamde snelle, platte spul van VAG. Audi e-tron GT en Porsche Taycan.
    BMW heeft wat meer EV ervaring en minder marketing praatjes dan VAG.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      5 januari 2022 om 10:52

      Het is lang stil geweest sinds de i3 en i8, maar ze komen nu inderdaad wel sterk uit de hoek.

      Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      5 januari 2022 om 12:30

      Inderdaad. Vooral Porsche moet de kwaliteitskar van de VW groep trekken.

      Login om te reageren
  11. ericc zegt

    5 januari 2022 om 11:55

    De M-letter heeft wel een andere betekenis dan dit op een elektrisch aangedreven kolos te plakken.
    Kan BMW niets anders verzinnen dan op de topmodellen een M te gebruiken. Zo valt de historische waarde wel weg!

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    5 januari 2022 om 11:56

    Hoe kan het systeem vermogen 619 pk zijn als de 2 motoren samen 748 pk hebben. ??

    Worden de electro motoren begrenst tot een systeem vermogen van 619 pk. ??

    Login om te reageren
  13. brera22 zegt

    5 januari 2022 om 12:11

    Geef mij maar de Audi Etron of de Porsche Taycan,,,

    Vele malen mooier

    Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      5 januari 2022 om 12:29

      Mooi is toch suggestief. Kwaliteit niet en daar laten Porsche en vooral Audi toch wel steken vallen.

      Login om te reageren
  14. Bastiaan Williams zegt

    5 januari 2022 om 12:28

    Allemaal mooi hoor maar ik heb toch liever wat meer actieradius. Ik snap de doelgroep wel overigens. BMW bouwt technisch redelijk goede, mooie ( suggestief) en technologies geavanceerde auto’s. Het zijn eigenlijk alleen Mercedes en BMW die in staat zijn Duitse kwaliteit neer te zetten in EV land.

    Het is wel grappig dat onze Model X dus een volle seconde sneller is van 0-100 en waarschijnlijk ook 300km verder komt op een accu lading. Het geeft aan hoeveel men nog achter loopt op Tesla. Hoeveel spiegeltjes en kraaltjes BMW er ook op plakt, beter wordt het er niet van.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 januari 2022 om 16:52

      @Bastiaan Williams: Jillie hebben een Model X die een actieradius heeft van 875 km?

      Login om te reageren
      • Bastiaan Williams zegt

        5 januari 2022 om 17:37

        Nee, je denkt verkeert. Deze BMW gaat nipt de 300km halen vrees ik ;)

        Login om te reageren
        • hdboef zegt

          5 januari 2022 om 23:03

          Een vol aangekleden iX40 heeft een aangepast WLTP van 398km, in praktijk haalt deze zo’n 360/370km (90%). Met een normale rijstijl.
          Verwacht met de M60 toch zeker de 500km te halen, mits je geen 200 rijd

          Login om te reageren
          • Bastiaan Williams zegt

            7 januari 2022 om 10:55

            Eens, maar dan koop je toch niet dit. De doelgroep voor “dit” wik graag showen en altijd proberen als eerte weg te zijn bij het stoplicht etc. Ik denk dat de gemiddelde koper van “dit” nog geen 200km op een volle lading.

            Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          6 januari 2022 om 01:02

          De iX xDrive40 haalt al meer dan dat in de praktijk…

          Login om te reageren
  15. Alfarobert zegt

    5 januari 2022 om 13:33

    Bult electronica vreet natuurlijk ook stroom. Actieradius is met alles uit of alles aan? Airco,lane assist,etc.etc. Hoop dat ik al lang dood ben voordat ik electrisch MOET rijden. Een oldtimer van 41 jaar is ook wegenbelastingvrij he.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North