BMW juicht wel, maar niet te hard

Auteur: , 28 Reacties

Gefeliciteerd dan maar?

BMW i3S - M5 '19

Het eerste halfjaar van 2019 is gunstig geweest voor de BMW Group, de overkoepelende organisatie waar BMW, Rolls-Royce, MINI en natuurlijk BMW onder vallen.

In het eerst halfjaar werden er 1.252.837 voertuigen verkocht. Dat is 0,8 procent meer dan de eerste helft van 2018, toen werden er 1.242.507 automobielen verkocht. BMW als merk was goed voor een stijging van 1,6 %, in de eerste zes maanden van dit jaar wist BMW 1.075.959 auto’s weg te zetten. Volgens BMW zijn de ‘X’-modellen erg populair en de nieuwe X3 in het bijzonder. Met MINI ging het wat minder, dat merk noteerde een min van 3,9 %. Er werden 174.344 MINI’s verkocht in H1 van 2019.

BMW X3

Dan Rolls-Royce. Het Britse merk is nooit in aantallen een hardloper geweest, maar de marges zijn enorm. Van januari tot en met juni 2019 werden er 2.534 exemplaren van verkocht, een stijging van 42,3%! Uiteraard komt die stijging geheel ten goede aan de nieuwe Cullinan.

Rolls-Royce Cullinan '19

Qua verkoopcijfers gaat het dus behoorlijk goed met de BMW Group. Ook qua marktaandeel doet BMW goede zaken, die steeg ook namelijk. Toch viel de winst behoorlijk tegen in de eerste helft van 2019. De winst daalde namelijk met 48,8 %, een forse daling. Alsnog is er sprake van winst (2,79 miljard euro). Dan wordt de auto-afdeling van BMW behoorlijk geholpen, want daarbij daalde de winst met 69,5 %. Gelukkig heeft BMW nog de BMW Motorrad-divisie (motorfietsen) om de schade te beperken.

BMW R1200RT '19

De reden van de winstdaling is overigens vrij helder volgens BMW. Er wordt op dit moment heel erg veel geïnvesteerd in elektrische aandrijflijnen en autonome techniek. Dit is een beeld dat we bij heel andere merken op dit moment ook aantreffen. Ook werden de fabrieken van BMW voorzien updates en zijn de productiekosten hoger uitgevallen dan vorig jaar. Ook hangt BMW een fikse boete (tot 1,4 miljard euro) over het hoofd vanwege kartelvorming met andere Duitse autofabrikanten.



28 reacties

Was te verwachten ..
Ene grote zeepbel ..
BMW blijft top notch, ondanks alle kritiek
@bmw2coupeeigenaar:

Innovatief ook ..
@bmw2coupeeigenaar: behalve de i-modellen is er niets nieuws verschenen.
Duitsers zijn goed om iets te perfectioneren. Vernieuwing vinden ze lastiger.
Waar blijven de echt goede elektrische modellen? Wat is er aan design gedaan? Het blijft de laatste tijd oorverdovend stil.
Sterker nog, BMW heeft net een stoterstangen blok geïntroduceerd bij de motoren. Conservatiever kan je het niet krijgen.
Iedereen wacht al 7 jaar op een Duitse Tesla en nu pas zijn al die bedrijven aan het investeren?
@cabriohater: en Tesla maakt zoveel winst? Ik snap de Duitsers wel, voor de lange termijn moet de investering ook renderen
@lpgbarrel: Tesla investeert zich helemaal te pletter en schrijven daardoor vaak verlies.
Winst maken lukt ze nog niet heel erg, maar veel auto’s verkopen wel. Hadden ook 3 series kunnen zijn.
@fanboy:

Mag BMW nog zoveel winst maken ..
Maar wat ben je nou eigenlijk waard als je kleinere jongens de kastanjes uit het vuur laat halen ??
@lincoln: de wet van de remmende voorsprong is al veel kleine jongens fataal geworden. Voorlopig beperkt Tesla het tot een paar flinke blaren.
@lincoln: volgens mij moet je af en toe de krant eens open slaan. Het zijn in deze wereld altijd de kleine jongens die het uitvinden en de grote jongens die het kopen of (in het geval van Chinese grote jongens) copieeren
@cabriohater: Technologisch zijn ze inderdaad allemaal wakker geschud door Tesla. Maar boekhoudkundig denk ik dat ze (=traditionele fabrikanten) hun zaakjes beter op orde hebben. Ze wachten mooi af tot de kosten gezakt zijn naar een niveau aanvaardbaar voor hun doelgroep.
@w0ut:

Pontiac Aztek kopieën fabriceren en verhuren is de echte “kracht” van BMW ..

Of tenminste .. winst iig ..
@w0ut: Ik snap dat het deels strategie is. Maar als je bijvoorbeeld kijk voor Nederland, het hele auto-belastingstelsel is al ingericht naar elektrische auto’s. Ook hoor ik van veel mensen dat ze best elektrisch willen rijden. Maar de auto’s zijn er nog niet. Nu ligt dat deels natuurlijk wel aan de technologie, de eerste Nissan Leaf was duur en beperkt.
@cabriohater: Maar de wereld is groter dan alleen Nederland… Van alleen onze afzetmarkt gaan ze het niet redden.
@cabriohater: yep, dat is strategie. Je laat Tesla de markt opwamen. Op het moment dat het er voldoende vraag is en het dus mogelijk wordt winstgevend electrische auto’s aan te bieden ga je als fabrikant ook die markt bedienen. Na een paar generaties heb je een product dat Tesla in alles overtreft. Geen grote verliezen geleden toch de markt behouden.
@mashell:

Klopt ..
Wacht maar tot Audi met zo een ding op de proppen komt ..
@cabriohater: Het is een beetje hetzelfde als inde jaren ’90 zeggen: “iedereen wacht al jaren op een Duitse Jeep Cherokee en nu pas gaan ze investeren?”. Kijk waar de Duitsers nu staan…
2800 miljoen winst.. daar heb ik geen medelijden mee.
@thomasthomas: er zijn dagen dat ik daar best hard voor moet werken
@thomasthomas: ja en die werknemers ontvangen royale premies … tem 9.000 per kop is geen uitzondering bij de Duitse 3. Zie ik Tesla nog niet doen :-) alhoewel opties op aandelen kan best, maar wat zijn die binnen 3 jaar nog aan waarde ….
@dwfc: Bij Tesla kreeg je een frietje toen het dagelijkse productierecord was verbroken. Ook werd de dagelijkse doelstelling meteen omhoog geschroefd naar dat getal.

Enigste reden dat het record verbroken werd was overigens dat er daarvoor een storing was waardoor er veel auto’s zo goed als klaar waren.
@dwfc: klopt. Zomer kreeg een bekende van mij bonus 14k bij bmw. Ze investeren ook behoorlijk in werknemers. Ze buiten niet uit
Wacht maar tot geen enkele liefhebber meer een BMW wil rijden. Dan gaan ze het wel voelen, hahahahaaaaa!! *trekt een maniakale blik en heft zijn handen tot de hemel alwaar een bliksemflits en de donder zijn woorden kracht bijzetten*
extreem investeren in nieuwe technieken (en om belasting betalen te besparen) en alsnog meer dan 1 miljard (!) winst. Lekker bezig.
Totdat alle leuke modellen er straks uitgaan……
@kevin1400: als niemand ze nieuw koopt, gebeurt dat vanzelf.
@sirprize: nieuw zijn “leuke” auto’s al niet meer te betalen….
Bizar, Mini verkoopt 174.000 auto’s en Porsche gewoon 260.000. Bizar hoe dat laatste merk zijn merkbeleving, positionering en commerciële verhaal zo goed voor mekaar heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).