• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW juicht wel, maar niet te hard

Auteur: willeme, gepost 1 augustus 2019 om 13:58 – 28 Reacties

BMW i3S - M5


Gefeliciteerd dan maar?

Het eerste halfjaar van 2019 is gunstig geweest voor de BMW Group, de overkoepelende organisatie waar BMW, Rolls-Royce, MINI en natuurlijk BMW onder vallen.

In het eerst halfjaar werden er 1.252.837 voertuigen verkocht. Dat is 0,8 procent meer dan de eerste helft van 2018, toen werden er 1.242.507 automobielen verkocht. BMW als merk was goed voor een stijging van 1,6 %, in de eerste zes maanden van dit jaar wist BMW 1.075.959 auto’s weg te zetten. Volgens BMW zijn de ‘X’-modellen erg populair en de nieuwe X3 in het bijzonder. Met MINI ging het wat minder, dat merk noteerde een min van 3,9 %. Er werden 174.344 MINI’s verkocht in H1 van 2019.

BMW X3

Dan Rolls-Royce. Het Britse merk is nooit in aantallen een hardloper geweest, maar de marges zijn enorm. Van januari tot en met juni 2019 werden er 2.534 exemplaren van verkocht, een stijging van 42,3%! Uiteraard komt die stijging geheel ten goede aan de nieuwe Cullinan.

Rolls-Royce Cullinan '19

Qua verkoopcijfers gaat het dus behoorlijk goed met de BMW Group. Ook qua marktaandeel doet BMW goede zaken, die steeg ook namelijk. Toch viel de winst behoorlijk tegen in de eerste helft van 2019. De winst daalde namelijk met 48,8 %, een forse daling. Alsnog is er sprake van winst (2,79 miljard euro). Dan wordt de auto-afdeling van BMW behoorlijk geholpen, want daarbij daalde de winst met 69,5 %. Gelukkig heeft BMW nog de BMW Motorrad-divisie (motorfietsen) om de schade te beperken.

BMW R1200RT '19

De reden van de winstdaling is overigens vrij helder volgens BMW. Er wordt op dit moment heel erg veel geïnvesteerd in elektrische aandrijflijnen en autonome techniek. Dit is een beeld dat we bij heel andere merken op dit moment ook aantreffen. Ook werden de fabrieken van BMW voorzien updates en zijn de productiekosten hoger uitgevallen dan vorig jaar. Ook hangt BMW een fikse boete (tot 1,4 miljard euro) over het hoofd vanwege kartelvorming met andere Duitse autofabrikanten.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!
  • BMW maakt officieel meest fotogenieke auto's
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, BMW

Vorig bericht: « Volkswagen e-Crafter met plaats voor rolstoelen
Volgend bericht: Lewis Hamilton is een Blokkeer Brit »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    1 augustus 2019 om 14:12

    Was te verwachten ..
    Ene grote zeepbel ..

    Login om te reageren
  2. bmw2coupeeigenaar zegt

    1 augustus 2019 om 14:12

    BMW blijft top notch, ondanks alle kritiek

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 augustus 2019 om 15:00

      @bmw2coupeeigenaar:

      Innovatief ook ..

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      1 augustus 2019 om 17:06

      @bmw2coupeeigenaar: behalve de i-modellen is er niets nieuws verschenen.
      Duitsers zijn goed om iets te perfectioneren. Vernieuwing vinden ze lastiger.
      Waar blijven de echt goede elektrische modellen? Wat is er aan design gedaan? Het blijft de laatste tijd oorverdovend stil.
      Sterker nog, BMW heeft net een stoterstangen blok geïntroduceerd bij de motoren. Conservatiever kan je het niet krijgen.

      Login om te reageren
  3. cabriohater zegt

    1 augustus 2019 om 14:16

    Iedereen wacht al 7 jaar op een Duitse Tesla en nu pas zijn al die bedrijven aan het investeren?

    Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      1 augustus 2019 om 14:28

      @cabriohater: en Tesla maakt zoveel winst? Ik snap de Duitsers wel, voor de lange termijn moet de investering ook renderen

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        1 augustus 2019 om 14:42

        @lpgbarrel: Tesla investeert zich helemaal te pletter en schrijven daardoor vaak verlies.
        Winst maken lukt ze nog niet heel erg, maar veel auto’s verkopen wel. Hadden ook 3 series kunnen zijn.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          1 augustus 2019 om 14:56

          @fanboy:

          Mag BMW nog zoveel winst maken ..
          Maar wat ben je nou eigenlijk waard als je kleinere jongens de kastanjes uit het vuur laat halen ??

          Login om te reageren
          • sirprize zegt

            1 augustus 2019 om 16:44

            @lincoln: de wet van de remmende voorsprong is al veel kleine jongens fataal geworden. Voorlopig beperkt Tesla het tot een paar flinke blaren.

            Login om te reageren
          • mp014 zegt

            1 augustus 2019 om 18:41

            @lincoln: volgens mij moet je af en toe de krant eens open slaan. Het zijn in deze wereld altijd de kleine jongens die het uitvinden en de grote jongens die het kopen of (in het geval van Chinese grote jongens) copieeren

            Login om te reageren
    • w0ut zegt

      1 augustus 2019 om 14:41

      @cabriohater: Technologisch zijn ze inderdaad allemaal wakker geschud door Tesla. Maar boekhoudkundig denk ik dat ze (=traditionele fabrikanten) hun zaakjes beter op orde hebben. Ze wachten mooi af tot de kosten gezakt zijn naar een niveau aanvaardbaar voor hun doelgroep.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        1 augustus 2019 om 14:59

        @w0ut:

        Pontiac Aztek kopieën fabriceren en verhuren is de echte “kracht” van BMW ..

        Of tenminste .. winst iig ..

        Login om te reageren
      • cabriohater zegt

        1 augustus 2019 om 15:19

        @w0ut: Ik snap dat het deels strategie is. Maar als je bijvoorbeeld kijk voor Nederland, het hele auto-belastingstelsel is al ingericht naar elektrische auto’s. Ook hoor ik van veel mensen dat ze best elektrisch willen rijden. Maar de auto’s zijn er nog niet. Nu ligt dat deels natuurlijk wel aan de technologie, de eerste Nissan Leaf was duur en beperkt.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          1 augustus 2019 om 17:22

          @cabriohater: Maar de wereld is groter dan alleen Nederland… Van alleen onze afzetmarkt gaan ze het niet redden.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 augustus 2019 om 14:47

      @cabriohater: yep, dat is strategie. Je laat Tesla de markt opwamen. Op het moment dat het er voldoende vraag is en het dus mogelijk wordt winstgevend electrische auto’s aan te bieden ga je als fabrikant ook die markt bedienen. Na een paar generaties heb je een product dat Tesla in alles overtreft. Geen grote verliezen geleden toch de markt behouden.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        1 augustus 2019 om 14:49

        @mashell:

        Klopt ..
        Wacht maar tot Audi met zo een ding op de proppen komt ..

        Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      1 augustus 2019 om 15:01

      @cabriohater: Het is een beetje hetzelfde als inde jaren ’90 zeggen: “iedereen wacht al jaren op een Duitse Jeep Cherokee en nu pas gaan ze investeren?”. Kijk waar de Duitsers nu staan…

      Login om te reageren
  4. thomasthomas zegt

    1 augustus 2019 om 14:37

    2800 miljoen winst.. daar heb ik geen medelijden mee.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      1 augustus 2019 om 14:38

      @thomasthomas: er zijn dagen dat ik daar best hard voor moet werken

      Login om te reageren
    • dwfc zegt

      1 augustus 2019 om 14:59

      @thomasthomas: ja en die werknemers ontvangen royale premies … tem 9.000 per kop is geen uitzondering bij de Duitse 3. Zie ik Tesla nog niet doen :-) alhoewel opties op aandelen kan best, maar wat zijn die binnen 3 jaar nog aan waarde ….

      Login om te reageren
      • cabriohater zegt

        1 augustus 2019 om 15:26

        @dwfc: Bij Tesla kreeg je een frietje toen het dagelijkse productierecord was verbroken. Ook werd de dagelijkse doelstelling meteen omhoog geschroefd naar dat getal.

        Enigste reden dat het record verbroken werd was overigens dat er daarvoor een storing was waardoor er veel auto’s zo goed als klaar waren.

        Login om te reageren
      • elemento zegt

        1 augustus 2019 om 22:55

        @dwfc: klopt. Zomer kreeg een bekende van mij bonus 14k bij bmw. Ze investeren ook behoorlijk in werknemers. Ze buiten niet uit

        Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    1 augustus 2019 om 14:38

    Wacht maar tot geen enkele liefhebber meer een BMW wil rijden. Dan gaan ze het wel voelen, hahahahaaaaa!! *trekt een maniakale blik en heft zijn handen tot de hemel alwaar een bliksemflits en de donder zijn woorden kracht bijzetten*

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    1 augustus 2019 om 15:19

    extreem investeren in nieuwe technieken (en om belasting betalen te besparen) en alsnog meer dan 1 miljard (!) winst. Lekker bezig.

    Login om te reageren
  7. kevin1400 zegt

    1 augustus 2019 om 16:10

    Totdat alle leuke modellen er straks uitgaan……

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      1 augustus 2019 om 16:46

      @kevin1400: als niemand ze nieuw koopt, gebeurt dat vanzelf.

      Login om te reageren
      • raceface zegt

        1 augustus 2019 om 18:03

        @sirprize: nieuw zijn “leuke” auto’s al niet meer te betalen….

        Login om te reageren
  8. granlusso zegt

    1 augustus 2019 om 16:22

    Bizar, Mini verkoopt 174.000 auto’s en Porsche gewoon 260.000. Bizar hoe dat laatste merk zijn merkbeleving, positionering en commerciële verhaal zo goed voor mekaar heeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North