De nieuwe M3 krijgt ook een nieuwe krachtbron.
De oplettende kijker had gisteren al gezien dat de BMW X3 M en X4 M een nieuwe motor onder de kap krijgen. Het gaat hier om de S58. Dit is de opvolger van de S55, de geblazen BMW M zes-in-lijn uit de laatste M3 en M4. De Duitse autobouwer introduceerde de S55 vijf jaar geleden.
De S58 zal als eerste te vinden zijn in de X3/X4 M, maar komt ook naar de nieuwe M3, M4 en de volgende generatie M2 (Competition). In de basis gaat het blok 480 pk leveren, of 510 pk in Competition-verband met 600 Nm koppel. Dit zijn de officiële cijfers voor de X3/X4 M en verwacht een vergelijkbaar recept voor de nieuwe M3 en M4.
De nieuwe zescilinder moet lucht beter kunnen doorvoeren en krijg een indirecte intercooler wat tot gevolg heeft dat het blok vrijer kan ademenen. Verder is de krukas verstevigd en beschikt de motor over een elektronisch gestuurde wastegate. De S58 levert 170 pk per liter en is standaard al krachtiger dan een M3/M4 CS.
Hoewel het om een nieuwe motor gaat, krijgen onze oren geen significante verschillen te horen. In een eerste video geeft BMW een tipje van de sluier. De soundtrack komt grotendeels overeen met het geluid van de uitgaande M3 en M4. Dat is best jammer, want ik was en ben persoonlijk geen fan van het geluid van de S55. Je checkt de nieuwe motor in de gallery. Een video inclusief het geluid van de S58 bekijk je hier.
Waar is het geluid?
@lamm7191:
Ik hoorde ook alleen een natte scheet.
@lamm7191: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ
@lamm7191: Dat zou dat stofzuigergeluid op het eind moeten zijn haha
@lamm7191:
Je moest goed opletten. Was wel 3 hele seconden te horen.
@lamm7191: Klinkt als een F1 :D
Ben benieuwd wat er komen gaat lekker blokkie lijkt md
Heel gaaf natuurlijk. Wel jammer dat je eigenlijk alleen een 6 pitter in een BMW kan krijgen bij een topmodel. Een fijne 320i 6 in lijn voor Jan Modaal is er helaas niet meer bij.
@dutchdriftking: E46 reacties incoming…
@phaeton: idd, e46 M3, csl inlaat. Das pas een geluid.
@dutchdriftking: Nee hoor. Zo is de 6 cylinder al beschikbaar bij het 335i model. Je hoeft dus niet perse het M model te hebben.
@bmw2coupeeigenaar: dat is toch ook een topmodel? Het is de dikste 3-serie. De M3 is in feite een heel andere auto. Als de 340i straks ook nog 4 pitter is krijgen we 4 pitter Alpina’s. Dat zou wel heel zielig zijn.
@dutchdriftking: vroeg of laat moet iedereen buigen voor Koning Uitstoot..helaas natuurlijk want het is nog maar de vraag of opwarming van de aarde daarmee minder wordt of gewoon gestaag doorgaat. Ik denk persoonlijk dat laatste.
@ghost: kom niet meer bij als ’t geen r**t met CO2 heeft te maken.
@hotze: ja zou wat zijn. Noem mij maar naïef maar 2000 jaar geleden hadden we een ijstijd. Misschien hebben we nu een Sambaltijd…
Feit is dat het makkelijk is om belasting te heffen hiermee, niemand die het kan bewijzen..
@ghost: klopt. Maar wie zijn wij autoliefhebbers om daar tegenin te gaan?
@ghost: Ik denk zelfs dat er heel veel planten dood gaan als de CO2 in onbalans raakt. En inderdaad de opwarming van de aarde is een fabeltje dat de mens dat doet, maar dat verhaaltje komt die linkse milieuhippies goed uit. In de vroegere jaren toen auto’s echt vies waren toen hoorde je er niemand over. En nu auto’s en industrie veel schoner zijn door filters beginnen allerlei figuren te panikeren terwijl moedertje natuur toch gewoon doet waar ze zelf zin in heeft! #laatjenietgekmaken
@venividivici: Er gaat niets boven een fijne steen om onder te leven ..
@frederik: niks geen steen, hij is wel realistisch en ook sceptisch. Ik denk dat je ten alle tijde kritisch moet zijn in wat je wilt geloven..broeikaseffect heeft een bijdrage aan de opwarming van de aarde, maar is het ook de enige reden? Dat weet niemand!
@frederik: Wat dan jochie? Ben je al overleden dan en komt je geest alleen met Halloween even boven kijken?
@frederik: Als over 50 jaar blijkt dat het controle van de mens over de wereldwijde temperatuur/CO2 concentratie toch geringer is dan gedacht, hoor je niemand meer. Als je hierover met linkse groenen gaat praten en dóórvraagt dan blijken de bewijzen erg mager. We zien allemaal wat er gebeurt op de Noordpool, maar de reden is gewoon onbekend. Ik lees trouwens nergens meer ‘global warming’. Wel ‘climate change’. Apart hè. De aanhangers van global warming zijn zich al aan het terugtrekken naar het algemenere ‘climate change’.
@dare2think: https://arlohemphill.com/wp-content/uploads/climate-hoax.jpg
@venividivici: Zure regen en de 3 wegkatalysator zeker vergeten. Sommige maatregelen werken af en toe echt….
@dutchdriftking: don’t blame BMW; blame EU en NL.
@gregorius: Dat is zeker waar.
@dutchdriftking: Jan Modaal ‘harkt’ in 2019 ongeveer 36.000 Euro bruto(!) per jaar binnen (bron: CPB). Een standaard BMW 320i kost je netto zo’n 43.000 Euro. Al geef je helemaal niets uit dan red je dat met 2 jaar sparen nog niet. En ben je waarschijnlijk dood. Mijn punt: Jan Modaal kan over het algemeen geen nieuwe of jonge BMW kopen. Hoeveel cilinders dan ook.
@scorpion80: hooguit een schaalmodel.
@scorpion80: als je die nieuwe BMW afschrijft in de jaren dat je m gebruikt ( en dus ook vergoeding voor krijgt, valt dat allemaal hardstikke mee..)
@scorpion80: jan modaal heeft een kantoorbaan en een duaal inkomen, het is 2019 niet 1919. dat inkomen wordt overigens ook berekent met werkeloze en onopgeleide, plus alle supermarkt baantjes. het echte gemiddelde van de gemiddelde nederlander ligt dus iets hoger, al ik het met je eens ben dat dat geen nieuwe bmw is.
Ik dacht dat de nieuwe M3/M4 hybride techniek zouden krijgen?!
@ghost: daar werd op gespeculeerd, zal de volgende wel worden
@lekkaah: aha oke thanks!
BMW wil ons natuurlijk alvast voorbereiden op het moment dat auto’s helemaal geen geluid meer maken. Door nu al een kutgeluid te leveren, is de pijn straks minder erg.
@berlinetta: Lang leven de dikke sportuitlaat producenten :-)
Ik vind dit heerlijk.
Ferrari heeft een V6 versie van hun motor: 2.9 en 510 pk.
Mercedes doet het met ongeveer 420 pk (53 motoren) in de nieuwe lijn6
Audi/Porsche doet 450 pk in de nieuwe 2.9 V6en.
BMW denkt… crap, nu moeten we ook in meer auto;s een 3.0 met > 420 pk leggen: laten we gelijk 510 doen! Hulde BMW!
@gregorius: lekker relevant ook dat handjevol peekaas
@lekkaah: ? indeed
@lekkaah: nog treuriger dat de paarse broeken van BMW je wel de competition optie voor laten aanvinken om boven die 500 uit te komen.
@kuyl: volgens mij hebben ze nog nooit zoveel ‘competition packs’ verkocht (er zijn natuurlijk belangrijkere wijzigingen dan dat handjevol peekaatjes). lijkt mij dus gewoon prima bedrijfsvoering..
@lekkaah: of het zou standaard moeten zijn als toch bijna iedereen het aanvinkt.
@kuyl: waarom moet een ander voldoen aan jouw gretigheid
@kuyl: volgens mij waren het de kopierchinesen bij BMW; want deze truc komt gewoon bij de AMG en AMG-S vandaan. –> niemand die een X3/4M zonder die package bestelt.
@gregorius: marketing is idd door mercedes uitgevonden…
@gregorius: Driewerf hulde aan Alfa Romeo bedoel je.
@karaya: bouwt Alfa dat blok dan? Uhm nee…
@skinnybmw: Dacht je dat het blok bij Ferrari gebouwd werd? In Termoli, niet in Modena.
De driewerf hulde is de 510pk uit 2.9 liter. Staat al een paar jaar in de showroom.
Begrijp dus niet waarom BMW hulde verdient. Maar misschien ben je een fanboy.
@karaya: Het blok is origineel gebouwd en ontworpen door Ferrari, ja…waar hij in elkaar geschroefd wordt maakt verder niet uit. Omdat ik een voorkeur heb voor BMW betekent nog niet dat ik een fanboy ben. Heb zelfs een GT gehad. Maar heb wel het idee dat jij tot de Alfisti behoort, of heb ik dat mis? Maar het is een heel knap blok, voel je vooral niet aangevallen. Ik zou het knapper vinden wanneer BMW met minder vermogen een snellere (lees circuit) auto neer zou zetten. Dan verdienen ze hulde.
@skinnybmw: Dat laatste verwacht ik wel, we zijn al weer een paar jaar verder. En je ga mij niet horen zeggen dat ze er niets van kunnen.
Hoor het de journalisten alweer zeggen Veeeeel beter dan de vorige…
@thomasthomas: Vooral “volwassener” dan zijn voorganger….
Wat is een indirecte intercooler? Wat is het verschil met een directe?
Hoe werkt een indirecte intercooler? Wat zijn de voordelen?
@nofxke: ik vermoed dat ze een watergekoelde intercooler bedoelen. Indien zo dan heeft de huidige M3/4 die ook al, en ook de ‘gewone’ B 48/58 ook. Een ‘directe’ intercooler die leidt de lucht naar de voorkant van de motor waar er een lucht/lucht warmetewisselaar, aka de intercooler, is. De lucht wordt direct gekoeld door de rijwind. Nadeel is een lang traject van de luchtpijpen en groot volume van de warmtewisselaar.
Bij watergekoeld wordt de lucht gekoeld door water, zo een lucht/waterkoeler is kleiner en kan vaak onmiddelijk tussen de turbos en de inlaat van de motor geplaats worden. Efficienter en minder luchtvolume = minder turbogat. Het water moet op zijn beurt (indirect dus) ook gekoeld worden, en die heeft dan een eigen koeler die door de rijwind gekoeld wordt. Dit is dus een complexer, zwaarder en duurder systeem.
Zoiets
@Onehp: bedankt voor de uitleg !
@nofxke: aub :)
Overigens wordt deze techniek steeds vaker toegepast, bijvoorbeeld de 1.0 van VAG heeft dit ook, om het betaalbaar te houden zit de luchtkoeler in het inlaatspruitstuk en de waterkoeler is een afgedeeld gedeelte van de reguliere radiator. Maar dus ook de kleintjes krijgen mooie technologie voor beter rijeigenschappen…
De architectuur ziet er helemaal anders uit, en op de foto’s zie je dat ze 3D printen gebruiken voor de zandstukken om de kop te gieten, wat dus betere geometrieën en doorstroming betekent. De rest is op zich niet nieuw maar borgt voor een erg goede motor…
‘nieuwe motor’……right
headwork en verstevigde (gesmede of was dat al?) krukas
klinkt meer als wat je doet om meer boost erdoorheen te kunnen jassen, maar marketing technisch klintk het goed.
geen veranderingen aan boring / slag verhouding, rod ratio of cilinderhart afstand……..hail the new king , meet the old one
@bozothenutter: dus het hoofd is nieuw. Nieuwe jassen voor de zuigers. Nieuwe krukas en zuigers. Alles rond de motor is veranderd, volledig nieuwe lay-out van luchtfilter, turbo’s, intercooler. Bij mij is dat een nieuwe motor die andere eigenschappen heeft dan de vorige en andere onderdelen gebruikt.
De grondarchitectuur is dezelfde, maar dit is wel degelijk een ‘nieuwe motor’. Tenzij je vindt dat nieuw = andere motor, bv. een V6 ofzo…
@onehp: wat ik me dan afvraag: als ze die oude rond de 430-450 pk leverden en deze op 480-510 gooien; dan hebben we het toch over 10-15% extra kracht.
Was de techniek die nu gaan gebruiken nog niet daar in 2014? En wisten ze nog niet dat dit kon om 15% meer kracht te genereren? Of was dit in 2014 al de planning?
@gregorius: nu hebben ze ook partikelfilters met het hogere vermogen. Het koppel is ongeveer gelijk als voorheen 600Nm dus de motoren zijn niet per se sterker puur mechanisch (maar is het vast wel). Het is dus dat de kop beter vloeit en gekoeld is, en dat met de hogere inspuitdruk ze meer vermogen vrij kunnen maken zonder dat het een vieze boel wordt. Alsook turbo’s die efficienter zijn en beter gekoeld zijn. En wat lichtere zuigers en krukas zodat alles wat sneller kan draaien. Beetje hier, beetje daar, beetje minder ginds, stuk beter ginder…en alles samen heb je best wat meer. Ze hebben er dus meer tijd en geld in kunnen steken om alles te optimaliseren. De technieken op zich zijn niet nieuw, maar alles is beter ontwikkeld en geïmplementeerd. Er zit veel werk in dit nieuwe blok, dat is me duidelijk. Dat is vaak het verschil tussen ok en uitstekend…
@onehp: dus in 2013/2014; toen ze klaar waren met de M3/M3 en zagen dat er 450/480 pk uit kwam rollen, dachten ze: kan vast nog meer, maar het is goed zo. Niks mee aan doen?
@gregorius: Op het moment dat iets op de markt komt is er al een lange weg afgelegd, en de ontwikkelaar denkt doorgaans al lang aan de volgende generatie…
Ja dus.
@onehp: oops, geen jassen, maar plasma gespoten ijzer op het alu blok, zoals de B58 dus.
@bozothenutter: meer info:
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/bmw-m3-motor-2020-sechszylinder-biturbo/
Ander blok (closed deck) met ander boring en slag zelfs. Dus zelfs in de grond een volledig nieuwe motor. Enkel wat standaard dingetjes zoals deksels, bougies etc die hetzelfde zijn…
Ik begin steeds meer te voelen voor een EV.
Als je ziet hoeveel onderdelen er in zon ICE gaan, echt bizar. Dat is echt niet meer van deze tijd.
(gaat zaterdag zn getunede 75TS blokje in elkaar schroeven;)
@cazzo046:
Ga je die ook in een 75 lepelen of wordt er een 105-serie mee op steroïden gezet ?
@amghans: komt in 75 racer voor de Squadra Italia.
Had 209 pk voor de revisie, nu met Arrow drijfstangen en een lichtere krukas en dus meer toeren moet hij richting 215 pk gaan.
@cazzo046: tja, als je de batterijcellen gaat rekenen, zo’n kleine 5000 stuks in een Tesla Model 3 (concurrent voor deze motor ruwweg), of meer dan 8000 is een Model S 100, met alle bijhorende regelelecteonica en koelcircuits…
… dan weet ik niet of dat zoveel beter is dan het ‘bizar’ aantal onderdelen in een ICE…
Meer herhaling van hetzelfde, maar zeer zeker niet weinig in aantal onderdelen…
Meer van hetzelfde en geen bewegende delen, dus veel minder storingsgevoelig.
Voor mn BMW onlangs 2300 euro afgetikt voor injectoren/bobines en nog wat spul.
Had ik maar een Tesla…
En 430 euro voor een accu…
@cazzo046: 8 jaar garantie is goed natuurlijk, maar een beetje EV is ook niet echt goedkoop natuurlijk in de aankoop. Die gaat wel omlaag, de gebruikskost zal omhoog gaan. Ergens na die 8 jaar de accus vervangen zal best sappig zijn, misschien toch maar niet de grootste dan?
Ik zie uit naar de eerste EVs die ook goed sturen, de i3M ofzo…
@onehp: kijk in de Autovisie van deze week.
@cazzo046: sorry zit in het buitenland, geen toegang, waar gaat het om?
@onehp: Test Model 3, schijnt uitstekend te sturen.
(nog niet zelf gelezen)
En daar zit geen 8 jaar garantie op…
@RubenPriest
Meer info, is dus echt een volledig nieuwe motor, met zelfs andere boring en slag en motorblok.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/bmw-m3-motor-2020-sechszylinder-biturbo/
Materiaal voor een opvolger?