Nieuwe BMW M3 komt ook als ‘puristen-variant’

Auteur: , 60 Reacties

Vreselijk woord is het ook.

De nieuwe BMW M3 laat nog even op zich wachten. Geduld is een schone zaak zeggen ze ook wel. Misschien is dat maar goed ook, want met de huidige koers die ze bij BMW M GmbH varen is de kans zeer groot dat het merk kiest voor een M3 met vierwielaandrijving. Dat gaat liefhebbers (E36-rijders met angel eyes van Aliexpress) tegen het zere been schoppen. In dit geval gaat het om het M xDrive systeem dat we kennen van de M5. Het voordeel is dat aandrijving over de voorwielen volledig uitgeschakeld kan worden. Het nadeel is dat vierwielaandrijving extra gewicht met zich meebrengt. Daarnaast liet @wouter in zijn rijtest van de M5 zien dat het M xDrive-systeem geen absolute gloria is. De auto zou er juist onvoorspelbaarder door worden. Niet iets dat wenselijk is tijdens het zetten van een dikke drift.

Volgens Car Magazine worden klanten die écht een achterwielaangedreven M3 willen niet teleurgesteld. Het blad stelt dat BMW M GmbH naast een reguliere M3, ook met een M3 voor ‘puristen’ komt. Deze zou over achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak beschikken. Klinkt plausibel. Na een 2 Serie Gran Divorce, een beul van een X7, een vreselijke X4, een Z4 met een Kia-grille en een 7 Serie van Heras heeft BMW wat goed te maken.

Het recept zal in de basis hetzelfde blijven. Wederom een 3.0-liter M TwinPower Turbo zes-in-lijn. Het vermogen in de nieuwe M3 zou van 425 pk naar 480 pk gaan. Met het Competition Package zou de auto 510 pk krijgen. Daarmee levelt het merk zich met Mercedes-AMG die de C63 en C63S heeft. De ‘M3 Pure’, zoals we het ding voor nu maar even noemen, zou wel minder vermogen krijgen. 460 pk om precies te zijn. Hier zou een reden voor zijn. De handbak van BMW zou krachten boven de 650 Nm niet meer leuk vinden, waardoor deze variant ietwat geknepen gaat worden in vergelijking met de vierwielaangedreven M3.

Zijn die extra deuren nou niets voor je, dan is dat geen probleem. De M4 zou er ook als Pure komen. De verwachting is dat de M3 G80 in 2020 op de markt komt, met een onthulling later dit jaar in Frankfurt.

Beeld: CarPix



60 reacties

Er zijn tegenwoordig meer varianten dan in een zak M&M’s… 🤔
@tjorque: heb je last van keuzestress? Schijnt een opkomende ‘aandoening’ te zijn (ik ben net van mijn kerststress af)
@lekkaah: en nu begint dan de zomervakantiekeuze-stress
@kenner: gaan jullie niet elk jaar naar dezelfde camping met jullie sleurhut vol Albert Heijn boodschappen om geen enkele euro in een buitenlandse economie te moeten pompen? -een nieuwsgierige maar vriendelijke Belg
@sntial: held
@sntial:
Awel Zunne. Zeker en vast!
Maar sinds ik ontdekt heb dat Delhaize van Ahold is, mag daar ook gekocht worden (hoewel de Vlaamse patatten – @Nederlanders, patatten dat zijn aardappelen, geen frietjes – toch wat minder zijn dan de Nederlandse) … En hagelslag vinden is ook lastig bij Delhaize ;-)
@ramshoek: Opgelet! Delhaize is duurder en heeft een ander (niet-NL) doelpubliek.
@kenner: vakantie is gisteren al geboekt… Geen keuzestress daar.
@lekkaah: keuzestress? Niet echt. Kan ik toch niet betalen…

Eerder: m’n idool is gekloond (en genetisch gemanipuleerd) en nu helemaal niet meer (schrappen wat niet past) uniek / lonely at the top / zeldzaam / speciaal / onuitgemolken / heroïsch / cult / had ik al speciaal gezegd? /…

Ik zie quasi dagelijks M’s rijden dus het speciale is er wat af.
Een gewone M3, een Competition (Dat zou juist een puristen uitvoering moeten zijn maar goed) en een CSL?
@dutchdriftking: vraag me af of ze ooit met een CSL komen. Eigenlijk heb ik persoonlijk liever een M2 CSL (bijna net zo compact als de iconische e46 CSL)
@jamesbond007: Tja, ik vind de M2 gewoon niet zo mooi :$, gek want de 1M vind ik echt schitterend.
Ik las laatst ergens dat een M3 met handbak eigenlijk helemaal niet in trek is..
@creative: tja, je kunt je afvragen in hoeverre deze kopers liefhebber van de rijbeleving zijn. Zie ook de verkopen van 911, merc-amg, audi s/rs. Lekker spelen met koppeling en handroersel is het ze kennelijk niet meer om te doen.
En die gaat niemand bestellen … De M3 is eigenlijk altijd een vrij luxe auto geweest. Ja, ook de E30. Er waren wel speciaaltjes, maar het gros waren gewoon de luxe uitgeruste auto’s.

Je hebt die topmotor, het briljante onderstel, dik uiterlijk en luxe uitrusting. Vergeet die ‘Motorsport’ nonsens, dit is de auto voor de jongere entrepeneur/manager in de VS die het goed heeft gedaan. Ergo: het gros van de mensen wil gewoon een luxe uitgeruste M3. Gewoon op elk vlak ‘de top’.

Zo’n GTS of CSL klinkt op papier leuk, maar is een ramp om elke dag mee te rijden. Te lage splitters, oncomfortabel, luidruchtig et cetera.

Als de nieuwe M3 meer dan 450 pk krijgt (en 650 Nm koppel ofzo) dan is AWD bijna onontbeerlijk. Zo’n pure klinkt leuk en is voor de puristen aantrekkelijk, maar meestal houden die het bij een Honda Prelude of Alfa GTV uit 1998: “dat waren nog échte auto’s”.
@willeme: Eigenlijk heb je wel een punt. Al was de E30 wel puur door de rauwe 4 pitter terwijl de 325i een ‘luxe’ 6 in lijn had. Mijn favoriete M3 is nog altijd de E36 GT. Helaas inmiddels onbetaalbaar.
@dutchdriftking:

http://link.marktplaats.nl/m1362790067?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Niet goedkoop maar ook niet onbetaalbaar.
@sportevo: Die is goed te doen, laatst zag ik ze nog voor meer dan een ton! Wel even de witte knippers vervangen voor oranje.
@dutchdriftking: mee eens!
@willeme: eens – als je hardcore wilt kun je beter een Lotus Exige Sport 380 erbij nemen. Of als je wat meer te besteden hebt een Porsche Cayman GT4 met heerlijke atmosferische 3,8 6 cilinder.
@willeme: e30 M3 een luxe auto? Onder luxe (in de jaren 80) versta ik leren bekleding, elektrische ramen, airco. Allemaal dingen die als optie op een e30 konden maar zeker niet standaard op een e30 M3 zaten.

Het enige extra was de onboardcomputer in het dashboard. Dat was de basisuitvoering ipv het analoge klokje.
Ow de handbak vind de hoeveelheid koppel niet leuk, dan maar de motor een beetje knijpen.
Waarom , wáárom dan niet een sterkere handbak erin? Ik snap er niks van maar dat zal wel aan mij liggen.
@335istage1: wat is volgens u het gemakkelijkste en goedkoopste?
@sntial: is dat bij een m3 zo’n meerwaarde op de verkoopprijs dan, wat sterkere magertjes en tandwieltjes? Er zaten sowieso toch al niet de minste in dus heel erg veel duurder is dat niet. Maar nogmaals, het zal aan mij liggen.
@335istage1: lagertjes.
@335istage1: niet alleen aan jou. Zie de opmerking van willeme, zakendoen, bellen, multitasken, dat is met een handbak lastig… het gaat de meeste van de kopers om imago e.d., niet om lekker autorijden.
@335istage1: een sterkere handbak ontwikkelen (die ook nog een beetje lekker schakelt) kan er voor een paar honderd auto’s per jaar gewoon niet uit.
@335istage1: Ik heb eventjes zitten rekenen en volgens mij komt het maximale koppen helemaal niet, of anders zeker niet ver boven de 650nm. Er gemakshalve vanuit gaande dat de nieuwe m3 net zoals het uitgaande model het maximale vermogen levert tussen ongeveer 5500 en 7300rpm dan komt deze bij 510pk (5500rpm) net aan de 650nm. Simpelweg het koppel iets afzwakken en het maximale vermogen pas vrij laten komen tussen 6000 en 7300rpm zorgt ervoor dat het koppel niet boven de 600nm komt. Met als bijkomend voordeel dat je motor natuurlijker aanvoelt en doortrekken in de toeren extra beloond word.
Dit ‘nieuws’ stond ruim een jaar geleden al op Autoblog. En een paar maanden terug ook.

De huidige M3 doet me niet zoveel, dat zal bij de nieuwe vast niet meer worden.

Als het puur moet zijn, doe mij dan maar een Alpine.
Een A110 Pure welteverstaan!
@reactief: prachtige auto maar boodschappen doen en met 5 personen in de auto gaat dat niet. Als 2e auto daarentegen..
@focusrs1: Nee, klopt. M’n vergelijking is meer een verwijzing naar dat dit een ‘puristen’ versie genoemd wordt. Dat gaat naar mijn mening niet echt op voor een dikke sedan.

Maar zeker wel voor zo’n Alpine, die toevallig de benaming ‘Pure’ heeft.

maar goed, was wel een beetje vergezocht van mij :)
Gran Divorce 😂
Maar voor de puristen, de liefhebbers van ouderwets imperfect autorijden, is er toch de M2? De M3 is er voor bij wie de M5 niet in de garage past.
Kunnen we weer elke dag driftend de file in.
Puristen rijden op de fiets ..

Dit is gewoon een auto uitkleden en voor meer geld verkopen ..

En terecht ..
“puristen” behoor je op te lichten ..
Zou zelf niet anders meer willen als 4wd – maar ik ben ook wel aardig verpest door mijn RS wat dat betreft.
BMW weet alles ruimschoots goed te maken met de Competition varianten van haar M-modellen.
“Dat gaat liefhebbers (E36-rijders met angel eyes van Aliexpress)”

Briljant! hahahaha….
Ik heb een 440i met power en sound kit 360pk 500Nm M-Perfomance uitlaat blabla..en een vriend van mij heeft een M4 430pk 550Nm en wat blijkt – in een rechte lijn komt hij niet echt weg. Hij trekt een gat van nog geen 30 meter van 100km/u naar 200km/u. Elke keer weer. Conclusie; de mijne heeft meer veel pk’s dan opgegeven. Ze kunnen naturlijk niet zeggen dat de power en sound kit 400pk levert want dan koopt niemand meer een M4 die 50K duurder is. Ik denk dat dit hetzelfde verhaal met de nieuwe M3 vs de 340i gaat worden. Het prijsverschil is méga maar de prestaties zijn dat niet.
@mwti:

Dat kan aan veel meer dingen liggen dan enkel pk’s:
1. Vermogen (inderdaad)
2. Vermogensafgiste (hoe komt het erin? Bij welk toerental? Hoe lang houdt ie het vast?)
3. Koppel
4. Koppelafgifte (hoe komt het erin? Bij welk toerental? Hoe lang houdt ie het vast?)
5. Aerodynamica (440i heeft minder weerstand, minder openingen, kleinere wielen etc)
6. Versnellingsbak verhoudingen (440i heeft achttraps ZF automaat, zeker op snelweg ideaal)
7. Welke snelheden? Tot 200 km/u is natuurlijk kinderspel. Boven de 250 rijdt een M3 met gemak weg.

Ik denk voornamelijk dat de 440i zo snel is dankzij het hoge koppel, de vele versnellingen en gunstige Aero. Boven de 200 km/u, naarmate de snelheid toeneemt, wordt vermogen telkens belangrijker en zal de M3/4 duidelijk weglopen.

Nog een groot verschil is het weggedrag. Ook met een M-Sport chassis is de 440i meer GT dan hardcore sportwagen. De M3, met name de CS, is veel meer afgestemd op sportief rijden. Ook een compleet ander onderstel. Veel lager en breder. Dus qua wegligging (en remmen!) is de M3/4 ook een andere auto. Dat wegen we minder. We hebben het alleen over pk’s en dat is jammer, want het is slechts een klein onderdeel van de totale beleving ;-).
@willeme: mijn 440i staat op een 20″ M-Performance set en de M4 in dit geval op 19″. Wél zijn de banden op de M4 30mm voor en 20mm achter breder, dat icm met de bredere koets en openingen zou eerder nadelig moeten zijn boven de 200km/u. Ook zijn beide auto’s op 250km/u begrenst. De 440i is idd een GT, een cruiser en de M4 meer een racer. Vermogensafgifte ben ik bekend mee maar in dit geval beide 3 liters van hetzelfde merk. Ik heb in 2010 een benzine Audi A4 Avant gehad met 211pk en Passat TDI-tjes met 170pk en veeel koppel reden op de Autobahn bergop van mij weg. Heel frustrerend op zo’n moment. Sta je toch een beetje voor joker met je S-Line uitgevoerde dikke bak. Ter info; het zijn beide ook cabrio’s dus 1745kg.
@mwti: terugschakelen en op het juiste toerental gaan zitten en je blaast die dieseltjes weer voorbij. Vermogen is vermogen, en vermogen wint altijd.
@lekbak: bij 4300 rpm zou hij z’n maximale pk’s halen, je hoeft ‘m dus niet hoog in z’n toeren te janken – maar ook dat werkte niet. Ik heb ook een Golf V GTI DSG gehad, ik was één van de eerste met deze auto, deze kreeg ik op de Oberhausen straight niet over 223 km/u GPS heen. (En ik had geen wind tegen en het was niet warm) Ook weer een gevalletje theorie en praktijk vallen niet samen.
@mwti: 4300rpm klinkt heel reëel als maximaal koppel maar echt extreem laag voor maximaal vermogen. Ik heb die auto niet specifiek opgezocht maar ik kan het me echt, echt niet voorstellen. Je hebt dus de theorie verkeerd in praktijk gebracht. Vermogen is echt gewoon vermogen hoor.
@lekbak: het maximale koppel ligt bij 1500rpm, turbo’s houden niet van veel toeren. Boven de 6500 gaan de meeste het niet meer leuk vinden. Jij vergist je met een V-Tec motor, die komt pas bij 6500 tot leven.
@mwti: 1500rpm? Je lult. Zoek maar op.
@lekbak: ik lul niet ik knip en plak. Zie hieronder maar;
2.0 Tfsi motor.
max. vermogen 155 kW (211 pk)
4300 tpm
max. koppel 350 Nm
1500 tpm
@willeme: jou nummer 4 is gelijk aan je nummer 2.

“4. Koppelafgifte (hoe komt het erin? *Bij welk toerental?* Hoe lang houdt ie het vast?)” Vanaf *dit* moment spreek je over vermogen, omdat je het toerental erbij betrekt. Dit maakt koppel dus een irrelevante eenheid voor dit doel. Iets wat Wouter in 2007 al eens heeft uitgelegd, maar wat wat mij betreft best eens herhaald mag worden hier op autoblog, aangezien je de mensen die het snappen waarschijnlijk op één hand kan tellen (wat leuke up to date bewegende plaatjes erbij maken het al snel een stuk prettiger om te lezen).
@lekbak: Je hebt volkomen gelijk! Koppel is arbeid en vermogen is de snelheid waarmee arbeid verricht wordt ;-)
@mwti: Voor veel mensen doet het er weinig toe of de ene veel sneller is dan de andere, het enkele feit, dát die ene (in ieder geval op papier) sneller is dan de andere is voor 99% van hen genoeg. En dus zullen ze de duurdere versie kopen als ze het geld ervoor hebben.
” (E36-rijders met angel eyes van Aliexpress) ” – hey hey, vergeet de E60 520i rijders met imitatie M5 wielen en M-kleuren in de zelf zwart gespoten niet!
@850t5restate: inderdaad jammer dat de e60 ook ten prooi is gevallen van de “tuners”. Want een originele e60 (e61) met de juiste samenstelling oogt zeker niet oud. En dit voor een model toen het 16 jaar geleden is geintroduceerd voor veel negatieve commentaar zorgde
@alino: mee eens, heb zelf ook een 2009 E61 525d xdrive in titangrau met tabacco nappa comfortinterieur. Ziet er zeker niet gedateerd uit, gewoon op z’n originele 17 inch velgen. Maar een bmw op leeftijd kan weinig hebben voor het een foute bak wordt.
@amghans: Waarom heeft BMW de Z4 dan op papier sneller gemaakt nadat de Supra gepresenteerd is?
Juist in dit segment gaat het om wie de langste heeft. De pk-wedloop gaat maar door. Waarom moet een opvolger altijd weer sneller zijn? Mensen willen altijd beter/sneller/dikker. Alleen liefhebbers boeit dat niet, die gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
@mwti: Da’s precies wat ik zeg – lees nog maar eens.
@amghans: sorry – je hebt gelijk.
Rear biased awd m3, make my day!
Zou mooi zijn wanneer Bmw dan ook allerhande elektronica achterwege laat. Dus eentje zonder (snel verouderende) navigatie, parkeersensoren, etc. Een pure M3.
Wat is tegenwoordig een M3 voor een purist? De meeste kopers zullen dit ding voor dagelijks gebruik inzetten en de racers onder ons (als die er al zijn) zullen ook op een circuit niet teleurgesteld raken want dit ding is gewoon sneller dan een handgeschakelde versie. Want daar draait het tenslotte om. Sneller en beter! It’s all about the laptimes! Ook de fun factor is even hoog als bij een handgeschakelde. Het wordt altijd zo overtrokken alsof het zo geweldig leuk is om zelf te roeren. Ik rij, naast auto’s, ook motoren en ook daarin zie je dat veel mensen quickshifters dr op monteren. Puur voor het sneller schakelen om net iets sneller te zijn. Zo zie ik dat ook bij auto’s. Automaten van tegenwoordig zijn beter en werken net als een soort quickshifter. Jij bepaalt wanneer je wilt schakelen en de bak doet het vliegensvlug voor je. Win win.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).