• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M: gewicht XM is zeker geen nadeel

Auteur: Loek, gepost 21 juli 2023 om 19:32 – 28 Reacties

Met 2.720 kg schoon aan de haak zou je zeggen dat gewicht voor de BMW XM een groot nadeel is, maar dat niet het geval.

Het is eigenlijk van de zotte dat het getal 2.700 kg voor het gewicht van een auto niet zo choqueert als dat het ooit deed. Toch is dat het getal wat op een weegbrug verschijnt als je daar een BMW XM op plaatst. De ultieme M SUV (en volgens BMW de ultieme M-auto an sich) mag dan een 650 of 750 pk sterke V8 met hybridepower hebben, met 2.710 kg (XM) of 2.720 kg (XM Label Red) moet je ook wel wat kracht aan boord hebben. De 80.000 pk van het grootste containerschip ter wereld valt ook in het niet als je bedenkt dat die kracht 236.000 ton moet voortstuwen.

Gewicht BMW XM geen probleem

We doen er lacherig over, maar het is gewoon wel zo dat meer gewicht zorgt voor meer uitdagingen als het gaat om bochtenwerk en de algehele dynamiek van de auto. Het is niet voor niks dat Colin Chapman’s uitspraak over eenvoud en lichtgewicht zo goed in de smaak valt bij ingenieurs. Je zou dus eigenlijk per definitie kunnen stellen dat de BMW XM een absolute draak is in de bochten. Maar BMW kijkt er anders naar. Die zeggen dat het getal 2.720 kg niet het probleem is omdat de BMW XM het anders oplost.

Laag geplaatst

Frank van Meel, BMW M-baas, legt uit. Eén van de zwaarste componenten van de BMW XM is het accupakket. Net als bij een EV kon dat accupakket onder de vloer verstopt worden. Normaliter moet je bij een SUV veel aandacht besteden aan de anti-rol, maar bij de XM ging dat eigenlijk al vanzelf. Het zwaartepunt van de XM ligt dus relatief laag en dat komt het rijgedrag ten goede. Omdat BMW het chassis van de XM bij de X7 vandaan haalde, heeft het ding een aardig lange wielbasis. Maar ook dat helpt de XM met beter bochtenwerk, evenals de toegevoegde vierwielbesturing.

Oliekoelers

Van Meel suggereert dus dat de BMW XM op papier wellicht loodzwaar is, maar de verdeling van het gewicht cruciaal is. Of de auto al die pk’s wel aankan? Dat weet Van Meel wel zeker. Eén van de belangrijke toevoeging aan de BMW XM is oliekoelers, waar de olie extra wordt gekoeld. Daar heeft de BMW XM negen stuks van. Maar de daden moeten de woorden ondersteunen, want BMW test elke auto om dat aan te kunnen. Op het Thermal Circuit, een afgesloten circuit van BMW in California, moet elke BMW M-auto 30 minuten voluit kunnen boenderen terwijl het kwik boven de 35 graden zit. Ook de XM kan dat dus prima.

Gewicht blijft een gevecht voor autofabrikanten en Van Meel erkent dat, maar volgens hem heeft de BMW XM geen last van zijn 2.700 kg. (via CarsGuide)

Ook interessant!

  • BMW XM terugroepactie vervelend voor één persoon
  • BMW XM kleine portemonnee
    BMW XM voor kleine portemonnee op komst
  • Autoblog Spot van de Week: BMW XM
  • Is de BMW XM beter te pruimen in een fraai Individual-kleurtje?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, frank-van-meel, xm

Vorig bericht: « “Chiron opvolger krijgt V16 met 2.000 pk”
Volgend bericht: Wie durft deze Ariel Atom met V8 te kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. 205zonderdak zegt

    21 juli 2023 om 19:51

    Maak that the Xat wijs

    Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    21 juli 2023 om 19:53

    Ik ben pas overtuigd als BMW het WRC weet te winnen met dat gedrocht… 🙃

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    21 juli 2023 om 20:41

    ‘Ik ben niet dik ik heb gewoon zware botten’

    Login om te reageren
  4. drdre1 zegt

    21 juli 2023 om 20:53

    Varkens zijn gewoon dik, deze ook.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 juli 2023 om 20:56

      Die liggen een stuk prettiger op het netvlies. Zijn een stuk meer naar mijn smaak ook.

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    21 juli 2023 om 20:59

    Freude am Fatshaming

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      21 juli 2023 om 21:18

      Morbide obesitas promoten is toch juist hartstikke woke, divers en inclusief? 😁

      Login om te reageren
  6. Hawkeye72 zegt

    21 juli 2023 om 21:04

    It grows on you…

    Login om te reageren
  7. rwdftw zegt

    21 juli 2023 om 21:17

    Maximum toelaatbare massa : 3300 kilo. BMW toch! Jullie hadden het bijna voor elkaar. Gewoon een extra zitrij en extra accu en dit gedrocht is voor mensen met een C1 of D rijbewijs.

    Login om te reageren
  8. Richmond zegt

    21 juli 2023 om 21:21

    Ik zag er net eentje als taxi rijden hier in Tilburg. Zal een dure rit zijn

    Login om te reageren
  9. SDM zegt

    21 juli 2023 om 21:48

    Ik heb al flink wat reviews van deze auto gezien en nog geen enkele echt positief. Wat al positief was zeker niet de rij eigenschappen. Wat je ook van het uiterlijk vindt, dit is geen M model en daar kan geen pers verklaring wat aan veranderen.

    Login om te reageren
  10. MR zegt

    21 juli 2023 om 22:13

    Wij van WC-eend, adviseren WC-eend… Echter, alleen de nieuwste WC-eend, want de eervolle historische WC-eend die ons groot gemaakt heeft, hebben we door de plee gespoeld.

    Login om te reageren
  11. PunicaOase zegt

    21 juli 2023 om 23:38

    Zag er een paar dagen geleden een rijden, helemaal zwart, best een bruut en sinister ding in het echt.. Ik vind em wel gaaf en lekker afwijkend..

    Login om te reageren
  12. cabriothijs zegt

    22 juli 2023 om 00:45

    Containerschip is 236.000 ton denk ik 😅

    Login om te reageren
    • HelldogBE zegt

      22 juli 2023 om 01:40

      Faal voor de auteur als die denkt dat een (leeg?) containerschip maar evenveel weegt als 6 volle vrachtwagens.
      Heeft wrsl al meer brandstof mee 😂

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        22 juli 2023 om 10:29

        Alleen de krukas van zo’n Wärtsilä is al zwaarder…

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          24 juli 2023 om 22:47

          Begrepen, voortaan houd ik het lekker bij auto’s ;)

          Login om te reageren
  13. turbotoll zegt

    22 juli 2023 om 00:58

    Diknekken kopen een X5. Mensen die kunnen sturen een M5.

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      22 juli 2023 om 09:05

      Tja. En wat zijn dan mensen met een MX5 ?

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        22 juli 2023 om 15:36

        Dat mag je niet zeggen hier.

        Login om te reageren
  14. Willy500E zegt

    22 juli 2023 om 07:14

    Ik begrijp nog steeds niet wat men wil en waar we naartoe gaan. Steeds zwaardere auto’s? Minderwaardig materiaal gebruik? Meer geld betalen? Nieuwe 5 serie in Goodwood gezien. Om te huilen dat interieur met overal goedkope materialen. Voor mij hoeft allemaal die nieuwe troep niet meer.

    Login om te reageren
  15. Wolflow zegt

    22 juli 2023 om 07:57

    Je zou haast denken dat zwaarste onderdeel van tegenwoordig de grille is

    Login om te reageren
  16. Hawkeye72 zegt

    22 juli 2023 om 08:31

    Dit artikel is pure fatshaming, vind ik echt niet meer kunnen in deze tijd!

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    22 juli 2023 om 09:07

    Van Meel van de ///Marketing afdeling vind het gewicht helemaal geen probleem…
    Inderdaad heeft een zware auto als vanzelf een goede wegligging maar als je over de grenzen gaat en het gaat glijden dan moet je een schiet gebed doen en hopen dat het ESP je nog kan redden.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      22 juli 2023 om 11:55

      Fun fact. Van Meel was ooit chef van Audi’s Quattro divisie, waar hij na onenigheid werd ‘weggepromoveerd’ naar Beijing. Daarna is hij overgestapt naar BMW’s ///M divisie.

      Login om te reageren
  18. andrebb zegt

    22 juli 2023 om 09:54

    Het gaat weer druk worden bij het CBR met al die mensen die hun E achter B-rijbewijs moeten halen om hun Kip caravan te mogen aankoppelen en als de BMW accupakketjes nog groter worden CE misschien.

    Login om te reageren
  19. Gulli zegt

    22 juli 2023 om 10:13

    Het zwaarste in deze auto’s is het ego van de bestuurder, en dat zit allemaal in het hoofd dus vrij hoog in de auto geplaatst. Dat is vragen om problemen.

    Login om te reageren
  20. joki zegt

    22 juli 2023 om 22:04

    Hoog gewicht, zwaartepunt zal ook wel niet een paar cm boven de weg liggen… Dat is geen enkel probleem! Max moet zich toch echt eens gaan afvragen waarom hij zo opgevouwen in een badkuip op een paar mm boven het asfalt scheert. Met zo’n XM zou hij veel sneller zijn…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North