BMW M4 Cabrio Edition 30 Jahre viert M3’s jubileum

Auteur: , 25 Reacties

Het speciaaltje, dat het onzinnige van BMW's modelvoering even lekker extra onderstreept, is hier.

Het was 1988. Aan het begin van de zomer introduceerde BMW een cabrio op basis van de E30 M3, gewoon omdat het kon. Het werd daarna een vaste waarde: van elke M3 werd ook een cabrioletversie op de markt gebracht. Tot we bij de huidige generatie M3’s kwamen. Want na jaren van overzichtelijkheid, waarbij het enige onbegrijpbare aan de M3-reeks was dat BMW nooit met een Touring kwam, besloot BMW om het ingewikkeld te maken. Voortaan heette een M3 geen M3 meer als het een coupé óf cabrio was. Nee, die auto’s moesten plots M4 genoemd worden, waarmee de reeks met een M3-badge op de kont verbroken werd. En laat je niets aanpraten: dat heeft uitsluitend met marketing te maken en het kunnen vragen van meer euro’s voor dezelfde auto’s.

Nu wordt dat harder onderstreept dan ooit. Want om te vieren dat de BMW M3 cabrio in 1988 op de markt kwam, is BMW gedwongen een speciale uitvoering van de BMW M4 op de markt te brengen. En inderdaad, dat is alles behalve logisch. Het speciaaltje heet BMW M4 Cabrio Edition 30 Jahre, wat suggereert dat je al 30 jaar een BMW M4 Cabrio kan kopen. Dat is op zich waar, maar die auto heette het grootste deel van de tijd M3. Maar goed, genoeg daarover.

Wat de Edition 30 Jahre speciaal maakt zijn de volgende zaken. Om te beginnen: de kleur Mandarin II uni, een kleur die moet doen denken aan Dakar Gelb, leverbaar op de tweede generatie M3 Cabrio (e36). Wil je niet in Team Geel, dan is de andere optie Macao Blue metallic. Verder is deze auto voorzien van het Competition Package dat optioneel op de M3 en M4 leverbaar is. Je krijgt dus 19 pk extra, totaal 450 stuks. Daarnaast omvat dat pakket het Adaptive M-onderstel, M-achterdifferentieel en Dynamic Stability Control dat speciaal voor het Competition Package zijn afgestemd. Ook de 20 inch 666 M sterspaakwielen zijn inclusief. Verder is de Individual High Gloss Shadow Line toegepast op bijvoorbeeld de sierstukken van de uitlaat.

In het interieur vinden we specifieke sportstoelen, carbon in het dashboard, speciale Edition 30 Jahre logo’s en Merino-lederen bekleding met bijpassend gekleurde biezen, afhankelijk van de gekozen exterieurkleur. Er worden in totaal 300 stuks geleverd, waar er waarschijnlijk vijf van naar Nederland komen. Prijzen zullen later bekend gemaakt worden. Of de auto in Genève getoond zal worden meldt BMW niet, maar we nemen aan dat we daar wel even een blik op het speciaaltje kunnen werpen.

UPDATE: volgens BMW zal de Edition 30 Jahre niet op het Autosalon van Genève staan.



25 reacties

Prachtig om te zien hoe BMW’s marketing AB in verwarring kan brengen! Totale chaos! Niemand kan nog bepalen wie, wat, waar en hoe is! Geniaal, die jongens!
Ik word altijd een beetje misselijk van dit soort foto’s. Zo ongelofelijk veel aan wieltjes gedraaid en schuifjes geschoven dat de kleuren compleet overdadig en onrealistisch je scherm uit spatten. Als je echt overtuigd bent van de schoonheid van je auto’s heb je al die make-up niet nodig.
Een Sedan is nog steeds een M3 Casper. Alleen de coupé en cabrio dus niet. Maar ik begrijp de verwarring helemaal. En deze ‘special edition’ snap ik niet. Flauwekul.
@viezefreddyw:
Wat is er dan precies verwarrend? Je kan ook gewoon niet aan vroeger blijven vastklampen en in je geheugen opslaan: M3 = sedan, M4 = coupé/cabriolet.
@zegheteens: Tja, helemaal niks in principe. Maar ik blijf inderdaad vaak in het verleden hangen.
@viezefreddyw: Ja, maar een GranCoupe daarentegen…
@CasperH: Bij mij weten bestaat er geen M4 GC…
@keeper1: ZIE! Zo verwarrend is het nou!!!1!
@CasperH: welnee. M3 is sedan. M4 is coupe/cabrio. is toch vrij voor zichzelf sprekend
@keeper1: nee.
Pff is er hier een wedstrijdje gaande of zo?

Wie het meest warrig BMW nieuws kan schrijven?

Volgens mij is het geen straf om deze BMW te bezitten. Of ze het nu een M3 of M4 noemen.
Dit is echt onzin. Beetje zoals een 911T een leuke auto is maar veel te duur in de markt is gezet.

Het model zelf, ze M3 Cabrio, vind ik wel grappig. December een nieuwe gereden voor een week in de UK. Zelfs met het dak nog open. Ik vind het geen mooie auto. Niet lelijk, maar een schoonheid is het ook niet.

Leuk voor de liefhebbers of verzamelaars.
De frustratie zit Casper blijkbaar hoog.Meneer met z’n roze bril vergeet voor het gemak even dat zijn geliefde Porsche wat marketing betreft nog een paar tandjes erger is.
Oh, ik sluit mijn ogen niet voor de marketinggekte van Porsche hoor. Maar in ieder geval noemen ze een 911 daar al een eeuwigheid 911 en bedenken ze niet ineens dat een cabrio een andere badge moet krijgen. Dat vind ik echt de grootst mogelijke onzin.
@noosaheads: Een ‘normale’ 911 is tegenwoordig zeldzamer dan een special edition..
Die kleur geel op een fijne M3 sedan?
@CasperH:
“Om te beginnen: de kleur Mandarin II uni, een kleur die moet doen denken aan Dark Yellow, leverbaar op de tweede generatie M3 Cabrio (e36).
Dark Yellow? Ben je daar zeker van?
Moet dat niet Dakargelb zijn?
Hmmpf, dat is inderdaad wat ze bedoelden lees ik nu in het Duitse persbericht. Ik had beter moeten weten, niet alleen het Nederlandse persbericht moeten lezen. Fixed!
’t Is net als met mechanische horloges, ze blijven er ‘special editions’ van uitbrengen tot ze erbij neervallen. En de mensheid blijft ze kopen, erop rekenend, dat de prijs van dit soort dingen in de toekomst alleen maar omhoog gaat. Gezien de zondvloed aan dergelijke ‘specials’ valt dat nog te bezien, lijkt me.
Mooi dat ze bij BMW zelf inzien dat het dak van de e93 voor geen meter op de f33 past en dus enkel foto’s in zijaanzicht tonen wanneer het dak dicht is!
@tocae: zegt dat niet juist dat ze zich helemaal niet schamen voor de gerecyclede dakconstructie?
@mashell: Toevallig is het zijaanzicht wel het enige aanzicht waarin dit niet opvalt. Ik heb het wel sowieso niet voor die klapdaken, doe mij maar een stoffen dak, dus anderen stoort dit wellicht niet of in mindere mate.
Mooie cabrio, hier word ik wel hebberig van!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).