• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ANWB wil meer 30-kilometerzones in steden

Auteur: CasperH, gepost 20 februari 2018 om 08:50 – 39 Reacties

Fietsers vertroetelen


De verkeersveiligheid van fietsers is namelijk ‘in de vergetelheid geraakt’ aldus de ANWB.

Beperkende maatregelen voor auto’s in steden moeten ervoor zorgen dat fietsers zich veiliger gaan voelen. Het is een klassiek gevalletje van de problemen bij een ander leggen wat de ANWB vandaag de lucht in keilt. Volgens directeur Frits van Bruggen moeten er naast veiliger fietspaden, ook meer 30-kilometerzones voor automobilisten komen om ervoor te zorgen dat de fietsers in onze steden zich weer veiliger gaan voelen. Daarbij haast hij zich te zeggen dat het niet gaat om autootje pesten. Nou, zo komt het wel over meneer Van Bruggen.

Het is namelijk zo dat 27% van de ANWB-leden zich niet meer veilig voelt op de fiets, zo blijkt uit een onderzoek onder 22.000 leden van de Wielerbond. In sommige grote steden ligt het aantal mensen dat zich onveilig voelt op een fiets echter nog veel hoger: 44% van de fietsers in Amsterdam, 37% van de fietsers in Delft en 36% van de fietsers in Maastricht poept zestien kleuren over zijn of haar zadel, bij het gebruik van de fiets in hun stad.

En dus roept de ANWB op om extra aandacht op de fietsersveiligheid te vestigen gedurende de komende gemeenteraadsverkiezingen. Daarbij moet volgens de directeur van de ANWB ook gekeken worden naar meer 30-kilometerzones. Wellicht vergeet meneer Frits van Bruggen even dat hij ook de belangen van automobilisten behartigt met zijn organisatie?

Wij van Autoblog pleiten voor meer wegen met onbeperkte snelheid voor automobilisten. Juist ook binnen de bebouwde kom, want als je elk moment kunt verwachten dat Wouter in zijn M135i probeert een nieuw snelheidsrecord te vestigen op de Coolsingel, dan kijk je als fietser niet meer op je telefoon. En dan zorg je dat je fietsverlichting werkt, zodat hij je misschien nog net op tijd ziet als hij terugremt van 200+ om linksaf de Erasmusbrug op te draaien. Bewustwording bij de kwetsbare doelgroep, dát is veiligheid, meneer Van Bruggen. Hoe meer u fietsers pampert, hoe minder bewust ze zich worden van hun kwetsbare rol in het verkeer. Zorg er vooral voor dat ze nog vaker in situaties terecht komen waar automobilisten geïrriteerd zijn omdat ze zich weer eens aan een onzinnige snelheidsbeperking moeten houden, dat komt hun veiligheid echt niet ten goede.

Ook interessant!

  • Video: fietsers zijn gevaarlijker dan auto's
  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Grote steden willen lagere maximumsnelheid
    Grote steden willen lagere maximumsnelheid van 30 km/u
  • Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
    Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, fail, fiets, Verkeer

Vorig bericht: « BMW M4 Cabrio Edition 30 Jahre viert M3’s jubileum
Volgend bericht: Recordaantal motorrijders in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boomer zegt

    20 februari 2018 om 09:00

    Zolang unisex stellen in matching outfits mij rechts voorbij zoeven op hun elektrische fietsen in een 30km/h zone, denk ik dat de ANWB beter werk kan maken van de groeiende onveiligheid door ‘Fietsers’ die snelheden bereiken waar menig snorfiets jaloers op is.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 februari 2018 om 12:22

      @airc:

      Ik dacht dat die dingen max. 28km/h mochten en dat ze anders op kenteken moeten?

      Login om te reageren
    • deolivier zegt

      21 februari 2018 om 11:07

      Ze zouden ook gewoon wat meer stoplichten kunnen zetten. Vind het een beetje belachelijk dat de automobilist die zich al helemaal scheel betaald aan wegenbelasting ook nog eens over moeten stoppen waar een fietser blind mag oversteken@airc:

      Login om te reageren
  2. TimoBac zegt

    20 februari 2018 om 09:03

    Het verschilt enorm per stad. In Rotterdam hebben fietser het ontzettend goed en hoef je je nergens zorgen te maken over auto’s. In delft, leiden, Utrecht en amsterdam is dat anders. De binnensteden daar zijn te oud om rekening te houden met voetgangers, fietser én automobilisten. Of meer 30-zones gaan helpen betwijfel ik. Ik denk dat het meer zou helpen als fietsers zich aan de verkeersregels houden en daar ook op worden gecontroleerd.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 februari 2018 om 09:12

      @timobac: De binnenstad van delft is erg autoluw. Auto’s zijn daar echt het probleem niet, dat zijn andere fietsers en bromfietsers. Buiten de binnenstad is de complete infrastructuur rond de fietser gebouwd en komt de auto echt op de tweede plaats. En dat merk je. In een dorp als drachten zijn automobilisten voor de fietsers een veel groter gevaar.

      Login om te reageren
    • rnej zegt

      20 februari 2018 om 09:19

      @timobac: ben ik met je eens, aan de andere kant zie ik in Rotterdam regelmatig opgefokte golfjes tussen de zebrapaden en de verkeersdrempels door nog de 80 km/u aantikken. Ik denk dat meer 30-zones zeker helpt, maar meer handhaving zal ook wel wat doen (jaja I know, geen geld/tijd/mankracht voor)

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        20 februari 2018 om 09:25

        @rnej: Dat is een goed punt. De A45 AMG’s en GTI’s rijden als debielen, en meer handhaving zou helpen. Gewoon een lasergun op de Coolsingel en je hebt dat tuig binnen een dag op de knieën.

        Login om te reageren
        • rnej zegt

          20 februari 2018 om 09:30

          @timobac: wat dat betreft met je eens, maar ik ben bang dat je elke dag ergens anders moet staan tot ze leren dat ze normaal moeten doen.. en niet zomaar met 1 gun… beste stuurlui aan wal, etc. ik word wel eens ingehaald op laan van zuid met 100+ .. en dan vol in de ankers voor de flitspaal…. :-/

          Login om te reageren
          • TimoBac zegt

            20 februari 2018 om 09:55

            @rnej: Eens, maar volgens mij is het vrij lucratief om daar een agent voor in te zetten elke dag. Die beste man/vrouw heeft zichzelf binnen een half uur terug verdient!

            Login om te reageren
            • rnej zegt

              20 februari 2018 om 09:56

              @timobac: goed punt :’-)

              overigens weet ik dan nog wel een tiental plekken in Rotterdam waar het makkelijk cashen is. Gek genoeg; op de 1 of andere manier denken de mensen dat de flitspaal tegenover de Shell op de Maasboulevard er nog steeds staat, terwijl die al meer dan een jaar weg is. iedereen rijdt daar 45 :’)

              Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    20 februari 2018 om 09:07

    Ik rijd tegenwoordig defensief. Ofwel bij elke fietser die ik tegenkom hang ik een uur aan mijn claxon om ze te waarschuwen dat er ook nog verkeer om hen heen bestaat.

    Login om te reageren
  4. thomassnelweg zegt

    20 februari 2018 om 09:07

    De ANWB… Voorstander van rekening rijden en het liefst maken ze van de A9 ook nog een 30 kilometer zone. Ze kunnen hun naam beter veranderen in de AAB. Anti Automobilisten Bond.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 februari 2018 om 09:12

      @thomassnelweg: ze zijn ooit opgericht als Algemene Nederlandsche Wielrijders-bond door leden van Véllcipèdeclubs…inderdaad dat waren de voorvaders van de fietsen. Logisch dus dat ze opkomen voor het belang van de fietser. Al dan niet in unisex jas.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        20 februari 2018 om 09:14

        @406_v6: Vélocipèdeclubs

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          20 februari 2018 om 11:53

          @406_v6: gelijk toevoegen aan je Swiftkey of GBoard woordenboek. Je weet maar nooit.

          Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        22 februari 2018 om 11:27

        @406_v6: Ok haha weer wat geleerd. En ja, die jassen…

        Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    20 februari 2018 om 09:19

    Zowel automobilisten als fietsers, voetgangers en scooteraars vertonen geregeld gevaarlijk verkeersgedrag. 30-km-zone of niet, dat is echt geen oplossing. Gewoon meer blauw op straat, pakkans vergroten, en niet alleen als het een maandje prioriteit heeft. Dan is het zo opgelost.

    Login om te reageren
  6. ff40 zegt

    20 februari 2018 om 09:31

    Zoals Casper het omschrijft is het precies!!!

    Fietser moet weten dat een auto au doet

    Login om te reageren
  7. poursuivant zegt

    20 februari 2018 om 09:31

    Ik kan mij iets voorstellen bij een nieuwe algemene limiet van 30 km/h in de bebouwde kom. Veiliger, schoner, minder lawaai. In grotere steden kun je 70 overwegen op de doorgaande wegen overwegen. Breng verbetering in de fietsinfrastructuur aan en maak zoveel mogelijk binnensteden autoluw. En als ik lekker wil rijden, dan ga ik de stad uit. Dat is nu al niet anders dan in de nabije toekomst.

    Maar nee, wij willen met de wagen naar de supermarkt, 4 minuten lopen verderop dus kunnen we hier kletsen wat we willen.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      20 februari 2018 om 09:49

      @poursuivant: Je klinkt als een boomknuffelaar, maar zal ik je eens wat vertellen… 9 van de 10 mensen rijden helemaal geen 30 in een 30-zone. Die bordjes staan er voor het brave regeltje en dat politie weer ergens kan gaan staan schrijven. It goes all about the… juist, staatskas!

      Login om te reageren
    • ff40 zegt

      20 februari 2018 om 09:59

      @poursuivant: echt hersenloze achterlijke onzin van iemand die hier niet thuishoort

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      20 februari 2018 om 10:39

      @poursuivant: weet niet wat jij koopt als je boodschappen gaat doen (zak chips + red bull?). Ik eindig met 3 volle tassen en een krat, dat wordt moeilijk tillen

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        20 februari 2018 om 13:03

        @lekkaah: Hij vindt vast dat je een bakfiets of bolderkar moet aanschaffen dan denk ik haha.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          20 februari 2018 om 13:22

          @venividivici: haHAA, of je eigen appelboompje in je achtertuin wellicht en je waterton

          Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        20 februari 2018 om 13:32

        @lekkaah:

        Op zich is zijn idee nog zo gek niet. Is het je nooit opgevallen in het buitenland dat supermarkten en bouwmarkten aan de rand van de stad zijn gevestigd, en de kleinere zaakjes voor de snelle boodschap in het centrum zitten. Hierdoor kun je een hoop parkeerruimte achterweg laten en gebruiken als weg voor auto’s/fietsers. Het creëert hoe dan ook een hoop ruimte voor (lokaal) verkeer.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          20 februari 2018 om 13:59

          @jack_abarth: Klopt, is ook niet meer van deze tijd joh
          Je hebt bezorgingsopties, afhaalopties bij punten op industrieterrein nabij distributiecentra etc, verbaasd me nog hoeveel mensen regelmatig boodschappen doen op de ‘old skool’ manier vandaag de dag. Het is ook niet meer dat vrouwen ‘standaard’ thuis zitten overdag. Eigenlijk zijn het nog voornamelijk pensionado’s die overdag hun tijd nemen om boodschappen te doen.

          Login om te reageren
  8. VeniVidiVici zegt

    20 februari 2018 om 09:42

    Frits van Bruggen… volledig ongeschikt voor deze job is gebleken. Leuk verhaal Frits, doen we helemaal niks mee!

    Login om te reageren
  9. victornator95 zegt

    20 februari 2018 om 09:43

    Graag 30km-zone op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. En dan ook echt handhaven. Spektakel gegarandeerd

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      20 februari 2018 om 10:36

      @victornator95: of vleutenseweg, ook leuk voor de taxi’s ;-) Of de Kanaalstraat helemaal mooi, zeker als ze daar gaan handhaven. Dan kunnen ze wss de ME gaan inzetten.

      Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    20 februari 2018 om 09:45

    Wij 30 moeten rijden zodat de fietsers nog veiliger op hun smartphones kunnen staren onder het fietsen.

    Login om te reageren
    • ff40 zegt

      20 februari 2018 om 10:01

      @rufctr01: juist en anders niks!

      Ben in Moskou geweest, daar remmen ze niet voor je hoor!

      Veel logischer of niet soms

      Auto doet au

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    20 februari 2018 om 10:00

    Met al die bejaarden die 30 op de elektrische batavus halen is het fietspad inderdaad een stuk minder veilig!

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    20 februari 2018 om 10:05

    Ik heb weinig tot geen vertrouwen in een fietspompenlullen organisatie waarvan de directeur ooit massa’s mensen aan de bedelstaf heeft gebracht door de verkoop van woekerpolissen toen’ ie directeur was bij Nationale Nederlanden om vervolgens te vervallen in het ” Wir haben es nicht gewusst ” verhaal.

    Login om te reageren
  13. rikus zegt

    20 februari 2018 om 10:39

    30 km zones zijn alleen leuk als er, voornamelijk 50 plussers, er dan 24 km/u gaan rijden.

    Login om te reageren
  14. peug206 zegt

    20 februari 2018 om 11:12

    Hoeveel hiervan zijn al bang op de fiets zonder dat er ander verkeer is?

    Login om te reageren
  15. ghost zegt

    20 februari 2018 om 11:31

    Fietsers in de stad houden zich serieus aan geen enkele regel. Iedereen rijdt door rood, fiets overal behalve de juiste plek daarvoor aangewezen is. Stel eerst maar eens de diagnose!

    Login om te reageren
  16. automokum zegt

    20 februari 2018 om 12:15

    Ik ben zowel automobilist als voetganger en fietser in Amsterdam. Er is eigenlijk maar een verkeersprobleem in de stad: de fietser!! Ga gewoon eens goed handhaven, leg fietsdrempels (die bestaan echt!) aan bij kruispunten en rotondes.

    Login om te reageren
  17. rhellema zegt

    20 februari 2018 om 12:44

    Prima, maar mogen we dan als automobilisten eisen dat er geen wielrenners meer in het openbaar verschijnen?

    Login om te reageren
  18. rotasaxal zegt

    21 februari 2018 om 12:51

    Zolang politie geen bekeuringen uitschrijft bij 30km zones heb je er niets aan.
    Gemeente is verantwoordwlijk om de weg zo in te richten dat je niet harder kan dan 30km/pu. Dit gebeurt bijna niet en dan doet de politie gewoon niets.

    Bij mij in het dorp is alles 30km zone en politie geeft alleen waarschuwingen. Ook als je 60 rijdt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North