• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgende tegenslag voor Volkswagen: nóg een enorme boete

Auteur: Bas Leesberg, gepost 24 januari 2025 om 16:58 – 28 Reacties

Een nieuwe boete treedt zich aan voor Volkswagen

Volkswagen lijkt een gifbeker te drinken die maar niet leeg raakt. De tegenslagen blijven zich opstapelen. We noemen tegenvallende EV-verkopen, stakend personeel, dreiging van fabriekssluitingen, Chinese concurrenten die azen op de fabrieken en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Daar komt nóg een klap bij. Ook Volkswagen stootte vorig jaar teveel vieze luchtjes uit en krijgt daarvoor een enorme boete.

Rolf Woller maakt bekend hoeveel Volkswagen moet betalen. Zijn baan is om investeerders van Volkswagen blij te houden. Ik kan me voorstellen dat dat een lastig klusje is geweest de afgelopen tijd. Volgens Woller krijgt Volkswagen een boete van € 1,5 miljard aan zijn broek. Het stelt niet zoveel voor als de boete voor dieselgate, maar toch.

Woller voorspelt nog meer slecht nieuws voor Volkswagen. Om de CO2-boete van komend jaar te drukken, moeten er meer EV’s verkocht worden. Prijsverlagingen en andere acties kunnen daarbij helpen. Hierdoor zal de winstmarge op EV’s verder afnemen. Die marge is volgens Woller al kleiner dan de winst die Volkswagen pakt op de verkoop van benzine- en dieselauto’s.

Tesla is de lachende derde

Niet alleen Volkswagen, maar ook andere grote Europese autofabrikanten hebben last van de CO2-boetes. Daarom werd de EU ook al opgeroepen om deze boetes in te perken of de emissienormen te herzien. Voorlopig krijgen de makers nul op hun rekest. Intussen lacht Elon Musk zich een ongeluk.

In de eerste plaats doordat zijn concurrenten miljarden kwijtraken zonder er iets voor terug te krijgen. Allemaal geld dat niet geïnvesteerd kan worden in innovatie. Daarnaast kloppen Europese fabrikanten bij Tesla aan. Bedrijven kunnen namelijk hun CO2-uitstoot voor een deel verkopen. Tesla is een kopende partij en vraagt uiteraard een vergoeding. Alles bij elkaar zou Tesla dit jaar naar schatting € 1 miljard kunnen verdienen aan de verkoop van CO2-credits. Dat geld kan Musk goed gebruiken, de arme sloeber.

Bron: Bloomberg

Ook interessant!

  • belangrijkste auto van Volkswagen
    Belangrijkste auto van Volkswagen loopt ENORME vertraging op
  • Volkswagen plug-in hybrides
    Volkswagen: plug-in hybrides zijn de toekomst
  • Volkswagen wil 2024 snel vergeten
  • Volkswagen mag medewerkers ontslaan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

boete, co2, geld, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW-topman haalt uit naar ”groot TV-scherm” van Mercedes
Volgend bericht: Verzamel ze (bijna) allemaal: F1 brengt toffe collectie uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. fisto zegt

    24 januari 2025 om 17:30

    ‘Een nieuwe boete treedt zich aan..’. Echt, hoe verzin je het?

    Login om te reageren
    • intimrasiert zegt

      24 januari 2025 om 20:28

      Wat een drama taalgebruik pffff. Sorry dit gaat zich met als want alle perken te boven buiten binnen maakt allemaal niks meer uit z generatie twitter snapchat. Zo.

      Login om te reageren
      • martinus.tussengas zegt

        24 januari 2025 om 21:21

        Die taaltje verloedert bro.

        Login om te reageren
  2. burgy73 zegt

    24 januari 2025 om 17:34

    Heerlijk hoe Europa zijn eigen concurrentie positie compleet kwijtraakt met doorgeslagen milieu eisen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 januari 2025 om 17:59

      Nee joh! Innovatie komt voort uit strenge regels, niet uit het pamperen van luie ondernemers. Alle boetes die bedrijven, die toch al weinig belasting betalen, betalen is belasting dat de burgers niet hoeven opbrengen. Bedrijven kunnen deze boetes vermijden door de consument naar de lage emissie voertuigen te dirigeren maar als ze dat niet doen moeten ze op de blaren zitten.

      Login om te reageren
      • burninrubber zegt

        24 januari 2025 om 18:03

        Jij snapt het! Deze gasten ontduiken massaal belasting en wij betalen ons blauw. Jammer dat het gros te kortzichtig is om dat te begrijpen.

        Login om te reageren
      • JelmerS zegt

        24 januari 2025 om 18:54

        Inmiddels hebben fabrikanten fors geïnvesteerd en zijn die EV producten nu breed beschikbaar, en nu maakt dezelfde boete innende overheid de markt kapot met zwalkend beleid ten aanzien van de EV waardoor niemand meer durft te kopen.

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        24 januari 2025 om 19:57

        Luie ondernemers? Die worden keihard afgestraft door de markt, luie loonslaaf.

        Login om te reageren
      • acavs zegt

        24 januari 2025 om 20:02

        Alleen in een planeconomie is regelgeving een goede prikkel voor innovatie, en dat zijn we niet, alhoewel we er wel mee concurreren. Het huidige beleid weerspiegelt de schizofrene discrepantie tussen het democratische gehalte van de markt en de Europese overheid. De overheid voert groener beleid dan de bevolking grosso modo wil – die vervolgens weigert de portemonnee te trekken. Of de bevolking zal van mening moeten veranderen, of de overheid moet het beleid aanpassen. Dat eerste gebeurt niet op korte termijn en tegen de tijd dat we zo ver zijn, zijn de Europese automakers al gedecimeerd door de concurrentie uit China waar er nu eenmaal weinig democratie is en er dus ook geen discrepantie kan ontstaan tussen de markt en de overheid: de overheid leidt de markt en kan de markt dus ook ondersteunen. In Europa proberen we een soort toneelspel op de houden waarin we een vrije markt hebben maar die vrije markt ook kunnen sturen. Dat kan dus niet: “you can’t have your cake and eat it too”. En dus kunnen we niet de overheidssteun aanwenden die wel nodig is om de markt te sturen. We blijven ijdel geloven dat de consument de markt zal vormen, en bestraffen producenten wanneer consumenten dat – in de ogen van de overheid – op een ‘verkeerde’ manier doen. Dat is een recept voor stagnatie.

        Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      24 januari 2025 om 19:42

      Die boetes krijgen Europese merken neem ik aan? Dus eigenlijk zijn daarmee alle Europese auto’s een (klein beetje) duurder dan niet-Europese auto’s. Dat lijkt me inderdaad niet handig, als er geen gelijk speelveld is.

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      25 januari 2025 om 01:37

      @burgy73 die eisen gelden voor alle fabrikanten die actief zijn op ons continent, dus ook voor bijvoorbeeld Ford of Toyota

      Login om te reageren
  3. 550maranello zegt

    24 januari 2025 om 17:35

    Regels zijn er om nageleefd te worden, maar wie heeft ooit bedacht dat dit wel een goed idee zou zijn? Verduurzamen maar niet echt want je kan de schuld afkopen bij de concurrentie. Timmermans, Samson, niet jullie weer hè!

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      24 januari 2025 om 18:13

      En toch werkt het wel. Het motiveert bedrijven om toch beter hun best te doen. Minder boete of minder afkopen is tenslotte meer winst

      Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    24 januari 2025 om 18:04

    Wat als die automerken die stevige CO2 boetes krijgen omdat er niet genoeg consumenten zijn die een EV kopen nou eens zouden zeggen ; Prima Brussel, je krijgt wat je wenst maar we zijn er klaar mee en sluiten het boeltje.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      25 januari 2025 om 01:38

      @Fernando Doen ze niet, ik zou er al aandeelhouder totaal geen belang bij hebben

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    24 januari 2025 om 18:55

    Stel je gaat daadwerkelijk zuinige auto’s verkopen, dan ga je ten onder want de consument is debiel en rijdt liever in een 2000 kilo wegende 4×4 of iets wat er op lijkt en aerodynamisch 40 jaar terug in de tijd is. Dus dan maar debielenauto’s maken en boete betalen.

    Als VW nou een goede EV had gebouwt ipv die bijzonder matige 3, 4 en 5, dan was het leed misschien wat minder.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      24 januari 2025 om 19:34

      Bedoel je echt dat mensen die voor een SUV of crossover kiezen per definitie debiel zijn?

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        24 januari 2025 om 19:38

        De eerste SUV rijder meldt zich?

        Login om te reageren
      • Hubert zegt

        24 januari 2025 om 20:13

        Ik wil dit volmondig met ja beantwoorden.

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        24 januari 2025 om 21:18

        Enkel als je daadwerkelijk gebruik maakt van de terreinkwaliteiten van een auto is het de juiste keuze. Niks mis met een dikke pajero of landcruiser om je paardentrailer door de modder te trekken. In alle andere gevallen, ja het is dom. Je rijdt toch enkel op asfalt. Waarom een gevaarlijkere, krappere auto kopen die minder zuinig is?

        Login om te reageren
        • PunicaOase zegt

          24 januari 2025 om 22:51

          Misschien omdat je graag wat hoger zit of in- en uitstapt. Omdat je het mooi vindt? Heb zelf geen SUV, maar vind ze wel mooier dan stations, MPV’s en hatchbacks.. Vind daar zelf niks debiels aan en heeeel veel kopers blijkbaar ook niet.. Een hele grote groep mensen als dom of debiel wegzetten komt mij wat arrogant over..

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            25 januari 2025 om 06:13

            Trek het je niet aan joh. Het is een debiel auto concept. Het is een daadwerkelijk, feitelijk slechtere auto. De audi Q2 is lelijker, langzamer, gevaarlijker, krapper, en minder zuinig dan de A3. Kosten hetzelfde.
            Als je hoog wilt zitten koop je maar een boosterzitje.

            Login om te reageren
  6. dracae zegt

    24 januari 2025 om 20:35

    We doen het zelf, investeerders, kopers, de overheid, fabrikanten.. maar ergens klopt het gewoon niet.

    Tesla is meer waard, op de beurs, dan alle andere fabrikanten samen.. terwijl ze ondanks de dikke inkomsten vanuit het verkopen van uitstoot-vouchers ( wat niet zou moeten mogen) qua winst niet eens top 10 zijn, qua verkopen ook niet. Het zou me niets verbazen als het eerder als merk top 20 of zo… maximaal is.
    Ook het, mede door eigen schuld, geplaagde Volkswagen verkoopt veel meer en maakt ook nog eens meer winst. tenminste tot hu toe..

    Dan is er toch iets echt scheef.

    Het helpt wat mij betreft ook niet dat de grote baas of een nazi is, of bewust provoceert.. want hij is niet dom en weet echt wel wat hij doet.. die ondertussen het schoolvoorbeeld van ‘conflict of interest’ is.

    Best lullig allemaal.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      24 januari 2025 om 20:39

      PS.

      Het is ook nogal ironisch dat wij als consumenten blijkbaar niet genoeg interesse hebben in ‘schone’ voertuigen, wat ervoor zorgt dat de enige grote fabrikant die alleen maar van die dingen bouwt de lachende derde is.

      Login om te reageren
  7. audirs3 zegt

    25 januari 2025 om 01:40

    Eigen schuld dikke bult. Er zijn genoeg merken (Toyota, Tesla) die geen boete krijgen omdat ze wel hun zaakjes op orde hebben.

    Login om te reageren
  8. Focacino Royale zegt

    25 januari 2025 om 09:16

    Ik kan er geen medelijden mee hebben, moet je ook maar niet van die verschrikkelijk lelijke verlichte merkemblenen op je auto’s plakken, brrr…

    Login om te reageren
  9. Focacino Royale zegt

    25 januari 2025 om 09:17

    -edit- merkemblemen

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    27 januari 2025 om 10:32

    CO2 uitstoot verkopen… Hoe belachelijk zit deze wereld toch in elkaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North