BMW: ‘wij gaan geen jubileum-supercar maken’

Auteur: , 44 Reacties

Volgend jaar blaast BMW 100 kaarsjes uit, maar wie had gehoopt op een moderne versie van de M1 komt bedrogen uit.

BMW 3.0 CSL nostalgia

De wens is de vader van de gedachte, en daarom gaan er de laatste 10 jaar al onafgebroken geruchten over een mogelijke nieuwe sportwagen van BMW. Op zich logisch: Audi maakte een R8, Mercedes een SLS en AMG GT, en BMW…BMW zette vol in op people movers. Da’s een keuze, en dat moet BMW lekker zelf weten, maar puristen kunnen het feit dat BMW zich de laatste jaren voornamelijk op elektrificering en downsizing is gaan toeleggen maar niet los laten, en vergeten hierbij bijkans dat BMW ook nog modellen als de M4 GTS in het gamma heeft.

De geruchten over een extra extreme i8 zwollen naar aanloop van ‘100 jaar BMW’ weer flink aan, maar ontwikkelingschef Klaus Fröhlich (niet te verwarren met Klaus Wunderlich) drukt alle hoop op een conventionele sportwagen met een pk-gewichtsverhouding van 1 op 3 in een interview met AMS de kop in: “Einen Supersportler, ganz traditionell mit schwerem V8- oder V10-Motor, wird es von BMW nicht geben.

Desondanks gokken we dat BMW’s eeuwfeestje wat meer om het lijf zal hebben dan dat van Alfa Romeo destijds, maar dat is dan ook niet zo moeilijk. Wie weet komt er wel een opgepepte i8, want over hybrides zegt Fröhlich niets. John Cleese is niet uitgenodigd, voor je het weet kruipt hij in zijn Basil Fawlty-rol en heb je de poppen aan het dansen, qua oorlogsverledenreferenties.

Goed nieuws: de 3 Serie GT (zie jij ‘m ooit rijden?) schijnt op de schopstoel te zitten, en wanneer BMW zijn feestje viert is de i8 Spyder waarschijnlijk ook al onthuld. De open i8 mogen we eind 2016 of kort daarna op de markt verwachten.

Foto: BMW 3.0 CSL Hommage R



44 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zeg maar ‘nee’, dan krijg je er twee!
Boehhh boehhh boehhh
Ik vind die 3GT eigenlijk best een mooie auto. En om het nóg raarder te maken, de 5GT vind ik ook mooi.

Sorry.
@swaffelaer:
Hangt een beetje van de uitrusting af.
De 5gt met een mooie velg en kleur is best aanvaardbaar.
Schijnt trouwens een geweldig comfortabele auto te zijn..
En verkoopt goed in België.
De 3gt heb ik trouwens ook al regelmatig zien rondrijden hier.
@swaffelaer: Dito! Al vind ik de 3GT beter gelijnd dan de 5.
@swaffelaer: Zie ze allebei hier geregeld rijden. (Tsjechië) Niets mis mee. Daarnaast woont er bij in de buurt nog een kerel met een 5GT van AC Snitcher (als je dat zo schrijft) En dan wordt het gewoon erg dik.
@swaffelaer: Ik zat gisteren achter een 550i GT met een paar goeie wielen etc. Maar dan vind ik het best een dikke bak. Vanbinnen is ie 7 serie formaat dus dat zal vast puik zitten etc.
@swaffelaer: Ik vind de 5GT best mooi. Heeft zeker uitstraling dat ding. En als je bedenkt hoe luxe die is. Niks mis mee.

De 3GT vind ik dan weer helemaal niks. Maakt niet uit in welke uitvoering hij is, het wordt gewoon niks. Terwijl ik hem erg veel zie rijden.
@swaffelaer: 5gt is een heerlijk comfortable auto je moet hem verhelijken qua comfort met een 7 serie en audi a8 naar dan voor minder held echt een top auto.
@swaffelaer: ik ook, in groningen regelmatig een 3gt zien rijden. Mn pa reed weleens een 5gt bij z’n vorige job, erg fraai en heel comfortabel ja.
@swaffelaer: wij rijden zelf een 3-GT en wel deze. Heerlijke auto, goede wegligging en erg veel ruimte (alleen in de 5-GT en 7 zit je ruimer). BMW 3GT Modern Line Black with Shadow Line 1.png
BMW 3GT Modern Line Black with Shadow Line 3.png
Ik denk dat ze met een V6 diesel M3/4 gaan komen. Met 4wd. Want dat zou nooit gebeuren. En aangezien alles wat nooooiiitt gaat komen uiteindelijk gewoon in productie gaat bij BMW, verwacht ik dat ding rond 2016. Naast een supersportwagen met 3 cilinder diesel en My little Pony hulpmotor.
@E34M5Touring: een M350d touring zou niet verkeerd zijn nee..
@E34M5Touring: Met dieselgate in volle gang lijkt me niet dat ze dat doen. Diesel is nu even “not done” als het gaat om marketing.
@Dev: of juist wel, zovan: kijk wij bouwen goeie snelle diesels, komt dat kopen!
@E34M5Touring: my little pony’s ruften regenbogen, die door de uitlaat naar buiten komen…
Gisteren nog in Den Haag een 3GT gezien als Taxi.. Nee echt!
Komop BMW, doe eens een keertje gek, en laat die GT-S/R8/911 killer nou eens komen!
@dutchdriftking: hij zegt geen v8 of v10 in een wagen te gaan leggen, maar als ze nu een 6-in-lijn in de i8 leggen heb je denk ik best een potentiële 911 killer!
@dieselaer: 6 in lijn met 3 turbo`s en hybride techniek, dat moet toch een pittig rap karretje worden!
Audi kwam met een R8, Mercedes met den SLS en BMW? Die kwamen met de i3…. Ik vind het jammer dat dit soort berichten wel op autoblog verschijnen maar bijvoordbeeld dat de MB fabriek in sindolfingen 100 jaar bestaat in de vergetelheid raakt. Zou je iets mee kunnen doen…
@henkhupelschoten: misschien kun jij beter naar Mercedes blog gaan? Als je alleen over Mercedes wilt lezen.
@subarufan: Nee kan ik niet..
@henkhupelschoten: je zou kunnen zeggen dat het iets in waar de grote massa zich aan kan refereren aan de i3…tot je de prijs ziet!
Ik denk toch een voorwiel aangedreven 1 serie met een 3 vlinder blokje. Om de gedachte aan 100 jaar 6 in lijn levend te houden.
@eelco74: cylinder
@eelco74: NL: cilinder, EN: cylinder
@eelco74: Ik dacht meer aan een Isetta…
Geen paniek dus. Hij zegt enkel dat er geen sportwagen met V8 of V10 komt. Hij zegt niks over de 431pk sterke zescilinder uit de M3/4, die ze aan het hybridepakket van de i8 zouden kunnen koppelen. En ook met een viercilinder zou je het vermogen van de i8 flink kunnen opschroeven. Als ze bij Mercedes 381pk uit een viercilinder weten te persen, moeten ze dat bij BMW ook wel kunnen. Elektropakketje van de i8 eraan hangen en je hebt ook veel potenter speelgoed dan de huidige i8.
Hij zegt toch dat een traditionele met v10 of v8 niet kan worden verwacht. Betekent dit dat er dan toch een i8m ofzo komt?
@mrrallycross: wie weet? Maar dan met v10? Dat zou niet eens zo een slecht idee zijn.
S54 revival
Ik lees hier niet dat er geen supercar o.i.d gaat komen. Alleen dat er geen supercar van de oude stempel komt.
Mercedes heeft inderdaad de GT, en Audi de R8. Maar de BMW i8 is toch gewoon een concurrent van die twee? Tuurlijk, andere prestaties en andere motorisering, maar wel een sportwagen voor ongeveer ‘hetzelfde’ geld. Ik vind het op zich wel lef van BMW om met de i8 een nieuwe weg in te slaan in plaats van meer van hetzelfde.

Dus een iets potentere i8 zou al prima zijn
“de 3 Serie GT (zie jij ‘m ooit rijden?)”

Ik heb zelfs de indruk dat ik deze vaker zie rijden dan de normale 3-serie. Misschien is het omdat die meer opvalt, of er zijn gewoonweg een 5-tal buren die hun 3GT hier atijd parkeren.
Ziet er trouwens erg goed uit vind ik.
@Captain: Whoopsie nevermind, ik bedoelde eigenlijk de 3GC.

Het is erg dat ik tegenwoordig de verschillende 3-serie varianten zelfs niet uit elkaar kan houden.
@Captain: 4GC…
Ik vind de 3gt veel mooier gelukt dan de 5gt, en ik zie hem ook regelmatig rijden
Ik vind dat BMW al te laat is met het bouwen van een conventionele supersporter. Hoe heerlijk zulke auto’s ook zijn, die tijd is geweest. BMW heeft met de i8 een nieuwe weg in geslagen. Hoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben, is het wel de toekomst. Laat ze daar dus maar mee verder gaan.

Dit alles neemt niet weg dat ik heel graag een nieuwe M1 had gezien. Ik was erg nieuwsgierig wat BMW in z’n mars had.
Dus als ik het goed begrijp komt er geen ‘Einen Supersportler’ met een ‘ganz traditionell’ V8- oder V10-Motor’

Kom maar door met die gekke V12 supercar!
@desalen: das juist!! Dat zegt hij niet!
Mijn bek valt letterlijk open… Ik had geen idee dat er zoveel GT fans zijn. Vind die dingen zo afstotelijk! :P Niks ten nadele van BMW trouwens. Ik snap ook wel dat in termen van comfort die GT’s anders zijn dan een prachtige 4 Coupe, maar als we het over uiterlijk hebben…. Nee, echt keiharde nee :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).