Autoliefhebbers mogen dan smullen van cabrio’s en coupés, toch wil BMW wellicht snijden in het aanbod.
Voor veel autoliefhebbers gaat er niks boven een echte cabrio of coupé. Zeker niet van een merk als BMW, dat een aardige reputatie heeft opgebouwd in het maken van goeie coupés en cabriolets. De M3’s en M4’s, bijvoorbeeld, of de Z-auto’s. Het probleem is alleen dat het ontwikkelen van dergelijke auto’s uiteraard vrij veel geld kost. En als niet genoeg mensen zo’n auto kopen, dan gaat een autofabrikant op een gegeven moment ook kappen met het maken van die auto’s.
Dat is precies wat BMW-baas Oliver Zipse wil gaan doen. Afgelopen week zei hij bij het Automobilwoche-congres namelijk dat BMW moet gaan snijden in de kosten. Een van de makkelijkste manieren om dat te doen, is door simpelweg door het aanbod aan automodellen te verkleinen. Daarbij denkt de BMW-baas onder meer aan coupés, cabrio’s en roadsters. “We zullen wel zien wat er van overblijft”, zei Zipse volgens Reuters.
Hoewel het snijden in de hoeveelheid cabrio’s en coupés slecht nieuws is, meldde hij ook (mogelijk) positief nieuws. De samenwerking tussen BMW en Toyota moet wat Zipse betreft namelijk ‘voor de komende decennia’ worden verstevigd. Dankzij die samenwerking hebben we nu al de BMW Z4. Hopelijk betekent het verstevigen van de samenwerking dan ook dat we sowieso die cabrio nog kunnen houden.
Een ander belangrijk onderdeel van de samenwerking tussen BMW en Toyota, is op het gebied van waterstofauto’s. Toyota heeft nu de Mirai, in 2022 komt de eerste BMW X5 op waterstof. Betekent het statement van Zipse dat we nóg meer waterstofauto’s van BMW kunnen verwachten? Het zou zomaar kunnen. Wel roept hij beleidsmakers op om waterstofauto’s meer te ondersteunen, zodat het produceren van waterstof geïndustrialiseerd kan worden. De productie en het aanbod van waterstof blijft immers nog een punt van aandacht, al zijn er op dat gebied wel wat ontwikkelingen gaande.
fransananas zegt
Kap nou met waterstof voor personenautos!
sinanberk27 zegt
@fransananas: waarom, een veel beter alternatief dan elektrisch dat vooral met kolen wordt opgewekt.
pindakoning zegt
@sinanberk27: huh?
bischero zegt
@pindakoning: serieus? “Elektriciteit in Nederland bron” even op Google zoeken. Gaat een wereld voor je open.
C220AMG zegt
@sinanberk27: want waterstof komt uit de lucht vallen? Water, ja, waterstof helaas niet.
fransananas zegt
@sinanberk27: helaas is dat feitelijk onwaar. Waterstof is zelfs slechter dan elektriciteit op kolen. We moeten gewoon inzetten op kernenergie. Vooral kernfusie verdiend meer aandacht
mashell zegt
Kernfusie is als doornroosje, vooral een sprookje. Kernsplijting is meer probleem dan oplossing gebleken. Zon, wind en (ik zal wel weer een gebiedsverbod voor Groningen krijgen) aardgas is waar we naar toe moeten.
okdoei zegt
@fransananas: Hoe?
Als waterstof wordt gemaakt dmv echte groene energie, hoe is dit dan slechter dan eletriciteit via kolen?
Het is misschien rendabeler om groene stroom direct te gebruiken voor woningen en gebouwen ipv om te zetten in waterstof, maar kolen zijn nooit beter dan 100% groene stroom…
Dus in mijn optiek die groene stroom gebruiken om waterstof aan te maken om voertuigen op te laten rijden lijkt me beter.
Beter zelfs dan volledig elektrisch omdat de grondstoffen voor batterijen ook beperkt en vrij schadelijk zijn.
Daarbij is waterstof “tanken” vlugger dan je auto opladen. Dus praktischer.
fransananas zegt
@okdoei: waar haal je groene waterstof vandaan? Daar is niet eens genoeg van voor de industrie en ook niet in de nabije toekomst. Energie omzetten naar waterstof en weer terug is mega inefficiënt. Inzetten in energieopslag gaat uitkomst bieden. Waterstof tanken is sneller. Maar daarna moet het station weer op druk komen. Dit kost gemiddeld 20min. Daarna kan de volgende auto pas weer tanken
okdoei zegt
@fransananas: Klopt, momenteel kan dit inderdaad niet maar met oog op de toekomst. Verwacht dat zonnepanelen en windmolens steeds efficienter worden.
Momenteel kun je niet je te veel opgewekte energie door zonnepanelen opslaan. Dit kun je terug geven aan het net voor een minimaal bedrag.
Als ik het teveel aan aangemaakte energie kan opslaan in waterstof door elektrolyse en daar mijn auto weer mee vol kan tanken, wat boeit het dan dat dit maar 50%-70% is. Die elektriciteit ben je sowieso kwijt.
Of ze moeten met een heel goed alternatief komen dat je met een hoger rendement je elektriciteit kunt opslaan en weer kunt gebruiken.
Via elektrolyse verlies je dus veel maar schijnbaar kan men via algen (en *magic*) waterstof maken.
Staat nog soort van in de kinderschoenen, maar als ze hierin blijven ontwikkelen zal dit wellicht een mogelijkheid zijn om waterstof te maken.
Het punt wat ik vooral probeerde te maken is over de opmerking: “waterstof is slechter dan elektriciteit op kolen”.
Momenteel klopt dit. Maar kijkend naar de toekomst, als we het over CO2 en andere uitstoot hebben, niet. Zodra je dus groen waterstof kan maken is dit beter dan kolen.
Kolen zullen altijd uitstoot hebben als je ze verbrandt + de voorraad raakt op een gegeven moment op.
fransananas zegt
@okdoei: kolen zijn zeker slechter dan groene waterstof. Wind water en kernenergie is de oplossing. Waterstof opslag zou een manier kunnen zijn van opslag. Een auto aandrijven middels waterstof is en wordt nooit rendabel. Behalve voor shell en soortgelijke. Die zien je graag aan hun pomp en blijven dat graag zien
autojunkiexl zegt
Zouden ze daarom de nieuwe 4 serie niet zo mooi gedesignd hebben? Dan kunnen ze straks zeggen: “verkoopt niet, we schappen de 4 serie”.
mpgc zegt
@autojunkiexl: ik denk dat je je nog gaat verbazen over de verkoopaantallen van de nieuwe 4 serie ?
autojunkiexl zegt
Ik hoop dat je gelijk hebt. De BMW coupes moeten wel blijven bestaan!
royaledeluxe zegt
BMW had toch al gezegd dat dit de laatste Z4 was die ze gingen maken, voorlopig dan toch!
petros zegt
Ze kunnen beter een paar designers schrappen, lelijke bakken
loggy zegt
@petros: +1
lecomte zegt
Wellicht is het beter om te stoppen met alle niche modellen, zoals gran coupés, gran turismo’s, een aantal X-modellen etc. Of maak het modellen gamma in ieder geval overzichtelijker.
goedverhaal zegt
Alles boven een 5-serie/ X5 mag van mij geschrapt worden. Het wordt steeds zwaarder en nuttelozer.
ericc zegt
@goedverhaal: 8-serie gaan we toch niet schrappen hé!
edward330d zegt
@goedverhaal: ah dus zwaarder is nuttelozer…. Wat weegt een Tesla model X en ipace bv?
unknown32 zegt
@goedverhaal: voor jou misschien… Een 7-serie heeft wel degelijk nut
tttijn zegt
Alles wat leuk is moet kapot.
ericc zegt
Maak de Z4 goedkoper en ik bestel er één.
mwti zegt
@ericc: je kunt ook zorgen dat je meer verdiend.
Dutchdriftking zegt
Gezien de verkoopcijfers is het niet meer dan logisch. Maar wel heel erg jammer.
Edge zegt
Nou BMW, begin dan maar met de X6 en X4.