Mix een vleugje Gordon Murray met aluminium spaceframes en motorfietsen en voila. Dé BMW i3 voordat BMW zelf dacht ooit een i3 te bouwen. Maar wees niet te kritisch op het uiterlijk, schoonheid (qua concept) zit in dit geval van binnen.
Reeds in 1993 gaat BMW opzoek naar een nieuwe, meer efficiënte automobiliteit. Rijden met wat je nodig hebt, zonder in te leveren op praktische ruimte en comfort. Genoeg spullen mee kunnen slepen en lifters oppikken, zonder onnoemelijk veel brandstof in zes tot twaalf cilinders te hoeven spuiten. Een aerodynamisch kloppend geheel, voor ‘normale’ snelheden adequaat vermogen en een over-all laag gewicht tekenen deze Z13 concept. Leuk, en vooral heel gaaf gemaakt door een 3-stoelen layout.
Net zoals de kort daarvoor geïntroduceerde McLaren F1 zit de chauffeur centraal in de BMW Z13. Links en rechts naast hem of haar, iets teruggetrokken, zitten maximaal twee passagiers. Grote ruiten en dunne raamstijlen geven een fantastisch zicht rondom en tussen de stoelen in past toch nog bagage tot 2 meter lang.
BMW maakt de Z13 licht met een aluminium spaceframe. Achterin ligt een 1200cc motorfietsblok voor de aandrijving. Wereldschokkende prestaties levert die met zijn 82 pk niet. Toch komt de slechts 830 kg wegende Z13 prima van zijn plek. Natuurlijk is de auto achterwielaangedreven.
Geef een team van uitstekende ingenieurs de vrije hand en er komen zeer bijzondere auto’s uit. Helaas leven we in een nog steeds vrij conservatieve autowereld, waar men centraal geplaatste bestuurdersstoelen nog niet volledig accepteert. Gordon Murray heeft zelfs een aan de Z13 gelijkend stads-concept, de T27, laten zien met eenzelfde layout. BMW heeft de geest van deze Z13 nieuw leven ingeblazen met de onlangs onthulde i3. Hoewel een revolutie qua grondstoffenverbruik en aandrijflijn (met optionele motorfiets-motor) nog niet zo’n verfrissend concept is als dit autootje uit 1993.
Eind 1993 stond dit concept met een trots team van ‘BMW Technik GmbH’ ingenieurs voor het eerst te stralen op de autoshow in Genève. Hoe anders had de wereld eruit kunnen zien als dit volledig functionerende concept het productiestadium had bereikt? Dikke kans dat BMW in dat geval Rover niet had gekocht en later MINI geen nieuw leven had ingeblazen. Was dit dan een uitstekende nieuwe Isetta geweest?
23 reacties
nix voor BMW dus ..
Houden zo,niet aan denken,ziet er niet uit.
Ja, dit had een heel leuk rijders autootje geweest, zeker als je beseft dat BMW er nu een 150+ pk 1200cc motor in had kunnen hangen.
Ja, ik had hem op zeker gekocht, ondanks dat het niet moeders mooiste is.
En tot slot, ja, ik was hem vergeten.
Het zou een enorm leuk autootje geweest zijn denk ik.
Zonde dat ze dit nooit niet gemaakt hebben.
Uiteraard, maar de 1-serie verkoopt als zoete broodjes en heeft een BMW-imago.
Dit ding… nuja zonde eigenlijk want het lijkt me best een leuk wagentje, mss hadden ze het beter onder een ander merk verkocht zoals merc. met Smart gedaan heeft.
En waarschijnlijk de ENIGE moderne BMW die ik ooit had gekocht, zo splinternieuw uit de doos.
Degenen die naar de lelijkheid kijken en dit niet kunnen asociëren met het BMW imago doen deze wagen tekort, het is -eindelijk- eens een vorm volgt functie auto, die in productie natuurlijk nooit met de bestuurderspositie in het midden was uitgebracht.
De lage heuplijn, de ver doorlopende voorruit, die lekkere dikke kont, jammer gemiste kans want hij is nog steeds modern, en dat verraad altijd een goed ontwerp.